Hallo Luc. en andere HDR belangstellenden
Na wat zoeken naar literatuur over het onderwerp ben ik bij de astronomen gekomen.
Het blijkt dat deze mensen in principe veel met grote contrasten werken en daardoor al enige tijd met contrast compressie technieken werken. (er zijn meerdere beeld bewerkings systemen waarvan sommige vrij oud, die nu met digitale techniek beter toepasbaar zijn)
Het zelfde geldt voor beeldsensoren, zij werken er al langer mee en doen veel aan optimalisering (matchen van lens en beeldsensor voor max. resultaat)
Zo kwam ik op de site van
www.astrofoto.pl een programma tegen dat easyHDR heet.
Dit is een compleet programma om meerdere foto’s samen te stellen incl. tone mapping, S/H maskeren, gamma aanpassing, filteren, etc.
Ik heb het programma getest en moet zeggen dat het eenvoudig werkt en al snel goede resultaten levert.
Vanuit 8 testopnamen met 1 stop verschil kon ik eenvoudig een goed resultaat verkrijgen, terwijl ook de eindfoto van 3 beelden met 2 stops variatie goed was.
Het programma heeft veel instelmogelijkheden dus er moet nog wat geëxperimenteerd worden om het goed te kunnen beoordelen.
Het programma kan gratis gedownload worden, kompleet werkend, echter met stempel.
Vindt je het interessant dan kun je een licentie kopen voor EUR 12,=
Ik heb het nog niet goed kunnen vergelijken met andere programma’s, maar het ziet er tot nu toe goed uit. ( wie kent nog andere programma’s voor HDR ?)
( wel de volledige versie downloaden, niet de freeware versie, die is zeer instabiel en geeft problemen met mijn scherm).
De HDR techniek kan ook zeer nuttig zijn voor panorama fotografie daar je meestal door de grote beeldhoek een groot onderwerpscontrast hebt.
Ik ben er nog niet uit wat hierbij beter is, eerst HDR bewerking en dan stitchen of eerst stitchen en dan HDR bewerken. ( misschien heeft al iemand hiermee ervaring ?)
Literatuur over HDR is nog steeds moeilijk te vinden