dynamisch bereik vergroten

Discussies over fotobewerking en archivering
BUG322

Bericht door BUG322 » do apr 13 2006 9:49 pm

redelijk? je hebt mooie foto's op je site staan.
Het kraakt hier een beetje van die uitleg overigens.
daarvan besef je wel dat je nog maar net begonnen bent :)

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » zo apr 16 2006 12:51 pm

Hallo Luc. en andere HDR belangstellenden

Na wat zoeken naar literatuur over het onderwerp ben ik bij de astronomen gekomen.

Het blijkt dat deze mensen in principe veel met grote contrasten werken en daardoor al enige tijd met contrast compressie technieken werken. (er zijn meerdere beeld bewerkings systemen waarvan sommige vrij oud, die nu met digitale techniek beter toepasbaar zijn)

Het zelfde geldt voor beeldsensoren, zij werken er al langer mee en doen veel aan optimalisering (matchen van lens en beeldsensor voor max. resultaat)

Zo kwam ik op de site van www.astrofoto.pl een programma tegen dat easyHDR heet.

Dit is een compleet programma om meerdere foto’s samen te stellen incl. tone mapping, S/H maskeren, gamma aanpassing, filteren, etc.

Ik heb het programma getest en moet zeggen dat het eenvoudig werkt en al snel goede resultaten levert.

Vanuit 8 testopnamen met 1 stop verschil kon ik eenvoudig een goed resultaat verkrijgen, terwijl ook de eindfoto van 3 beelden met 2 stops variatie goed was.

Het programma heeft veel instelmogelijkheden dus er moet nog wat geëxperimenteerd worden om het goed te kunnen beoordelen.

Het programma kan gratis gedownload worden, kompleet werkend, echter met stempel.

Vindt je het interessant dan kun je een licentie kopen voor EUR 12,=

Ik heb het nog niet goed kunnen vergelijken met andere programma’s, maar het ziet er tot nu toe goed uit. ( wie kent nog andere programma’s voor HDR ?)

( wel de volledige versie downloaden, niet de freeware versie, die is zeer instabiel en geeft problemen met mijn scherm).

De HDR techniek kan ook zeer nuttig zijn voor panorama fotografie daar je meestal door de grote beeldhoek een groot onderwerpscontrast hebt.

Ik ben er nog niet uit wat hierbij beter is, eerst HDR bewerking en dan stitchen of eerst stitchen en dan HDR bewerken. ( misschien heeft al iemand hiermee ervaring ?)

Literatuur over HDR is nog steeds moeilijk te vinden

janwerner

Bericht door janwerner » zo apr 16 2006 1:55 pm

Hallo RVK,

Is het mogelijk dat je er een voorbeeldfoto van laat zien?

Een programma dat ik in het verleden weleens gebruikte is DRI Pro 1.1 van de site van Fred Miranda. Prijs: 19.90 dollar. DRI Pro 1.1 werkt prettiger dan de HDR van Photoshop CS2

http://www.fredmiranda.com/shopping/DmRI laat de Mac versie zien, maar er is ook een PC versie.

Fred schrijft: The DRI Pro Plugin is the result of many months of development. This professional tool offers an easy and efficient solution to increase dynamic range by blending two images shot at different exposures. One exposed for shadow detail and the other for the highlights. Result: You end up with the best of both. DRI Pro works with all digital camera files or scanned film.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » ma apr 17 2006 8:29 am

Ik werkmet een vaste serie foto's met een onderwerps contrast van ca. 1:2.000.000. (onderwerp is niet van belang, een foto van een raam)

Als iemand mij kan uitleggen hoe je foto's plaatst op het forum dan zal ik proberen er voorbeelder op te zetten

Ik ben nog opgevoed met de rekenlineaal dus computers blijven moeilijk

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » ma apr 17 2006 2:02 pm

Dag RVK,
De werkwijze voor het plaatsen van een foto staat beschreven in:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=337

Succes!

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » wo apr 19 2006 3:52 pm

Hallo HDR belangstellende

Ik heb geprobeerd om foto’s te plaatsen echter gezien de beperkte internet kennis lukt dat voor geen meter.

Maar misschien is het beter om EasyHDR gewoon even te downloaden ( www.astrofoto.pl ) en zelf te testen. (wel de originele versie, free ware is niet stabiel)

Ik heb een serie van 8 foto,s gemaakt met 1 stop verschil ( 1 goed, 3 over, 4 onder belicht) van een raam dat half in beeld is.
Het is gewoon een nietszeggende foto met veel voorwerpen en contrasten (totaal onderwerpcontrast ca. 1:2.000 000, ca. 14-15 stops, camera doet ongeveer 8 stops, dus serie omvat het gehele onderwerp)

Deze serie bewerk ik steeds met verschillende programma’s waarna ik de foto’s vergelijk in PS.

EasyHDR werkt zeer eenvoudig en geeft redelijke resultaten, 8 foto’s samenstellen geeft wolliger beeld dan 3 foto’s (goed, -2+2) echter 8 geeft minder halo.

Ik heb dezelfde serie bewerkt met PhotomaticX (ook vrij te down loaden, www.hdrsoft.com ) werkt ook vrij eenvoudig en geeft goede beelden, weinig halo wat meer overstraling. wel verschillende scherpte.

Er is duidelijk verschil tussen de twee programma’s, zo geeft EasyHDR een file van 0,7 mb en Photomatic van 5.4 mb vanuit 8 x 4.4 mb.

Heeft iemand ervaring met PScs2, ik heb het niet (veel te duur)?

Ik zal nog veel meer testen moeten doen om een gefundeerd resultaat te bepalen, incl praktijkfoto’s. Het is zeker niet zomaar een techniekje dat je er even bij doet, verder is het vrij nieuw dus er kan nog veel veranderen.

Het is hetzelfde als met stitching software, iedereen heeft een andere benadering/algorithme met wisselend resultaat, sterk afhankelijk van de input.

Ik heb wel wat documentatie gevonden:

http://www.cambridgecolour.com/tutorial ... -range.htm
www.cybergrain.co/tech/hdr
www.idruna.com (levert PhotogenissHDR 7.0 echter zeer duur)
www.hdrshop.com

Er zullen er wel nog veel meer zijn dan wel komen net zoals bij panorama software (ik ken er nu ca. 40)

Ik verneem gaarne jullie ervaringen met HDR.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do apr 20 2006 3:21 am

Hallo RVK ik ga zeker easy hdr binnenkort proberen.

Ik gebruik hoofdzakelijk PhotomatiX maar heb ook wel wat gexpirimenteerd met de HDR functie van PS CS2 en dat werkt opzig wel redelijk.
Je hebt eigenlijk de tone mapping plugin van Photomatix weer nodig om je resultaat op een redelijke manier om te zetten naar een 8 bit afbeelding.

Afbeeldingen die uit photomatix komen haal ik meestal nog door een aantal nabewerkingen in PS CS2 waaronder een curves aanpassing...

Hier nog een voorbeeldje van wat er mogelijk is.
Afbeelding komt misschien een beetje flets over omdat het contrast wat aan de lage kant is maar ik vond hem zo nu eenmaal beter over komen. Ook laat hij algeheel veel meer detail zien in de schaduw gedeeltes voor zover die er nog zijn.
Gooi je het contrast omhoog dan verdwijnt dat al snel.
De ramen zien er zo vreemd uit omdat het spieglruiten zijn/waren.

Afbeelding
The Managers View.

Bij de nabewerking heb ik een geprobeerd om zowel in de hoge lichten als in de donkerste partijen zo veel mogelijk detail naar voren te laten komen. De HDR was opgebouwd uit 3 belichtingen met elk 2 stops tussen ruimte verkregen mbv. autobracketing.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » do apr 20 2006 8:02 am

Luc

Mooie foto, rijke toonschaal doet aan als een waterverfschilderij. Wat mij opvalt met HDR is dat het resultaat altijd een bepaalde uitstraling heeft.

Tot nu toe vind ik dat een serie van 3 (0.+2.-2) beter resultaat geeft, wat scherpte betrefd, dan grotere series, bv van 8 x 1 stop.

Wat ook op valt is dat als het onderwerpcontrast niet al te groot is, de autofix functie in PS-lements een vergelijkbar resultaat geeft, je haalt de schaduwen wat op en vlakt de hogelichten wat af. Verschil is natuurlijk dat je geen details kan toevoegen daar die niet in de opname aanwezig zijn.

Ik heb nog geen panorama's kunnen maken met HDR maar hier verwacht ik veel van gezien het meestal aanwezige grote onderwerpscontrast.

Voor toonmapping pluginns en andere intersesante software moet je eens kijken op www.download.com , hier zit veel (gratis) software waaronder verschillende tonemapping programma's.

Ik heb ca. 12 stitch programma's getest (van gratis tot prijzig) maar vond toch enige tijd geleden een free-ware programma dat waarschijnlijk beter werkt dan vele andere.

Enige fout die ik krijg bij EasyHDR is bij opslaan op max Jpeg (90 of hoger) Jpeg fault 36 waarvan ik niet weet wat het is. Terugzetten naar 89 geeft geen foutmelding
Ik wil nog contact opnemen met de makers echter mijn Pools is tamelijk (zeg maar volledig) beperkt

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » do apr 27 2006 2:56 pm

Nog een tip voor EasyHdr gebruikers.

Het programma heeft moeite met grote fotobestanden, de geheugen toewijzing is niet optimaal.Het programma gebruikt alleen het ram geheugen en het virtuele geheugen op de harddisk.
Het maakt geen scratch pad files op de HD zoals bv. Photoshop

Vergroten van het virtuele geheugen geeft een verbetering

Procedure:
Open configuratie scherm >> systeem >> Geavanceerd >> instellingen in prestatie >> Geavanceerd >> verander virtueel geheugen waarbij ik 1GB heb ingesteld (preset is 768 MB)
Het lukt nu om bestanden van ca 6 MB in te lezen.
De versie die nu op de site staat heeft al een aanpassing die beter met geheugen omgaat (tevens sneller)

Ik heb nu een vergelijking kunnen maken tussen EasyHdr en Photomatic waarbij ik een lichte voorkeur heb voor EasyHdr. De beelden zijn wat egaler wat waarschijnlijk komt door verschillende tone mapping algoritmen. Photomatic is wel veel sneller en heeft een beter geheugen gebruik.

Zijn er gebuikers die ook ervaring hebben met de verschillende HDR programma’s ?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma mei 08 2006 8:44 pm

Een HDR opname gemaakt op mijn vakantie adres in Turkije... wel erg om 5.30 uur uit je bed als je op vakantie bent en veel vreemde blikken van het al actieve personeel naar die rare Nederlander met zijn grote statief maar desondanks toch nog een mooi resultaat.

Afbeelding
Tekirova Sunrise

Luc.
flickr

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » di mei 09 2006 5:02 pm

Heel mooi Luc, de toonschalen en het bereik, fantastisch, vrijwel onmogelijk met film (misschien met een hogenlicht masker?)

Ik ben volop bezig met HDR en panorama, en het werkt uitstekend.

Werkwijze, elke foto +2, 0 en -2, dan HDR en dan stichen. Het stitch programma werkt zelfs beter met HDR opnamen.
Omgekeerd werkt niet goed, dus eerst stitchen en dan HDR, de gestitchte resultaten van verschillende belichtingen zijn niet even groot (afwijking in aantal pixels) zodat HDR programma niet werkt.

Geeft wel meer beperkingen met beweging, bv wapperende vlag hield je in het midden van de foto, weg van de overlapping, echter dat gaat niet met 3 HDR opnames.

Verder uitstekend, 300 graden opname in tuin met volle zon geeft doortekening in de schaduwen maar ook in de zonnige delen en zelfs de woonkamer is doortekend.

Wel goede computer nodig, totale rekentijd was 89 minuten (pentium 3 Ghz.)

Helaas lukt het nog steeds niet om foto's te plaatsen maar ik blijf doorprutsen

Rob

BUG322

Bericht door BUG322 » di mei 09 2006 5:07 pm

Wat een plaatjes!!

:shock:

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di mei 09 2006 7:40 pm

@RVK Ik gebruik Autopano Pro om te stitchen en dit programma heeft een soort HDR tonemapping fuctionaliteit aan boord.
Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van NEF files en die in PS eerst converteerd naar 42 bits TIFF afbeeldingen dan werkt het best aardig. Helaas heb ik nog geen materiaal wat ik geschikt vind om te plaatsen hiermee kunnen samenstellen. Maar ik ga dat zeker nog proberen.

Voorlopig ben ik erg druk met het uitzoeken en bewerken van de foto's van onze vakantie... :)

Als je foto's wilt plaatsen is een http://www.flickr.com/ account erg handig je kunt je foto's er gratis naartoe uploaden en als je op een vergroting van je geuploade afbeeldig klikt kun je rechtstreeks de URL copy pasten Op deze site plaats je die dan tussen
"Afbeelding" uiteraard zonder de aanhalings tekens.

Als je bijv. een foto naar je webspace hebt geupload kun je dit ook toepassen door op de afbeelding in een web brouwser rechts te klikken en eigenschappen te selecteren in het vlak wat nu verschijnd kun je de URL van de foto selecteren en copy ctrl+C en vervolgens tussen de img dmv ctrl+V plakken.

Afbeelding

Foto is afkomstig van deze account:
http://www.flickr.com/photos/klashback/
flickr

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » di mei 09 2006 8:55 pm

Dag Luc,

Prachtige foto's. Wat mij betreft mag je vaker naar Turkije :)

AG

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » do mei 11 2006 9:24 am

Gave foto Luc. Is deze via HDR gemaakt, enwat heb je al dan niet nabewerkt ?

RVK

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”