Door dubbele bestandsnaam bijna foto's kwijt

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Door dubbele bestandsnaam bijna foto's kwijt

Bericht door Léon Obers » zo okt 27 2013 11:23 am

henkm schreef: Met de rescuetool heb ik 7160 (!) tm 7216 teruggehaald. Maar die 7160 bleek toch echt een andere foto te zijn dan die al op mijn pc stond.
Dus een andere nummering (naar die nummers die reeds bestonden) van juist die bestanden die je met de rescuetool hebt binnengehaald.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Henk » zo okt 27 2013 12:51 pm

Dat snap ik niet. Wat wil je hiermee nu zeggen?
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo okt 27 2013 1:00 pm

Daar gaat de hele draad nota bene over. "Door dubbele bestandsnaam bijna foto's kwijt"
Waarom ben je die draad dan begonnen?
Jij vraagt je af waarom je dubbele nummers krijgt. Ik heb al eerder aangegeven dat het wel eens voorkomt dat rescueprogramma's (ligt eraan welke) een hernummering doen van foto's. Dan kan het dus voorkomen zoals je aangeeft dat het nummer wat je terug zet met die rescuetool een ander foto is en als nummer reeds bestaat in de map van foto's die je al hebt.

Je hebt reeds foto's in een mapje:
- Jantje
- Marietje
- Klaasje

Foto's die er niet zijn en je terughaalt met het rescuetooltje: Frederik, Bertina, Cornelis
Maar het progje benoemt die foto's naar Jantje, Marietje, Klaasje.
Dat zijn dus reeds de "nummers" van bestaande opnamen, maar wel een andere foto. Dan krijg je dus een conflict, als je die vervolgens bij de andere foto's voegt: "Door dubbele bestandsnaam bijna foto's kwijt"
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo okt 27 2013 1:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Henk » zo okt 27 2013 1:06 pm

Ach natuurlijk Leon. En die tool heeft op voorhand ook al de nummering aangepast van mijn andere kaartje en gezorgd dat dit netjes aaneensloot. Dat geloof je toch zeker zelf ook niet hoop ik.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » zo okt 27 2013 1:13 pm

Hier een beetje elkaar het leven moeilijk maken is ook een leuke(?) manier om de zondag door te komen :P
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Henk » zo okt 27 2013 1:34 pm

Nee hoor. Leon probeert mee te denken en draagt wat mogelijkheden aan. Ik ben het echter niet met hem eens. De laatste geredde foto heeft nummer 7216. Als de rescue tool de nummering had gewijzigd zou de nummering op het volgende kaartje door moeten ziijn gegaan met 7218 en niet met 7217.

En vanavond ga ik gewoon weer lekker foto's maken in Enschede om deze regenachtige dag door te komen :D

@Leon, zie dat je je post nog gewijzigd hebt nadat ik had gereageerd. Maar het verklaart nog steeds de opeenvolging niet.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo okt 27 2013 1:38 pm

henkm schreef:Ach natuurlijk Leon. En die tool heeft op voorhand ook al de nummering aangepast van mijn andere kaartje en gezorgd dat dit netjes aaneensloot. Dat geloof je toch zeker zelf ook niet hoop ik.
Het hernoemen van bestanden is bij diverse programma's standaard. Hoe het zich dan aansluit mag je zelf beantwoorden. Jij bent toch de ITC-er met 25 jaar ervaring?

De enige mogelijkheid die overblijft is dat jezelf iets doms hebt gedaan wat de oorzaak is met wat er gebeurd is, want een technische oorzaak is niet te vinden, of daar waar er mogelijk wel een denkbare technische mogelijkheid zou kunnen zijn als oorzaak van de problemen, wimpel je weg als onmogelijk.

Accepteer dan dat je wellicht zelf de oorzaak zou kunnen zijn met dit hele gedoe. Mensen maken nu eenmaal fouten. Juist als routine in 25 jaar ervaring is de kans groot dat iets onbenulligs over het hoofd wordt gezien omdat je er niet meer bij nadenkt, maar iets "klakkeloos" doet. Ook dat is een normaal menselijk fenomeen.
Dan kun je wel geheugenkaartjes weggooien en er hele pagina's aan wijden om te proberen te achterhalen wat de fout is, je schiet er allemaal niks mee op als het allemaal als ongeldig wordt verworpen. Het is simpel niet meer te achterhalen. Het beste is dan gewoon kaartje formatteren, en verder gaan met fotograferen en misschien beter opletten.

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Henk » zo okt 27 2013 2:11 pm

Leon, waarom weiger je nu zelf de feiten onder ogen te zien. Ik probeer nu al geruime tijd aan te geven dat de nummering netjes doorloopt op het volgende kaartje. Als jouw enige verklaring is dat ik een fout heb gemaakt vind ik het prima, maar als je de opeenvolging niet kunt verklaren dan is dit wel heel makkelijk (en fout) geconcludeerd door jou.

Ik heb respect voor je mening en stel het op prijs dat je mee wilt denken, maar misschien moet je toch nog even e.e.a. nalezen.

Als ik 100 foto's maak op kaartje A beginnend met 001 en daar blijken 2 foto' s met nummer 080 tussen te zitten en de nummering stopt bij 099 en gaat op kaartje B door met 100, dan lijkt het mij toch dat er technisch iets mis is gegaan.

Jij probeert eerst de oorzaak neer te leggen bij het kopieren met TotalCommander en daarna zou de rescue tool mogelijk de oorzaak zijn. Als op kaartje B de nummering door was gegaan met 101 had ik dat direct van je aangenomen en je hartelijk bedankt voor het meedenken.

Nu kun je dit niet logisch verklaren en omdat ik je weerspreek is jouw enige conclusie nog dat ik iets doms heb gedaan. Tja, dan houdt het hier op en leg ik me er bij neer dat het, zoals jij ook zegt, niet meer te achterhalen is. Toch bedankt dat je een poging hebt willen doen.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » zo okt 27 2013 3:31 pm

Het is een algemeen gegeven dat rescue porgramma's het beste er van maken en een redding zijn in nood. Maar als er gegevens ontbreken of curropt zijn op de SD-card, kan het zijn dat ze een enkele keer de mist ingaan, wat niet erg is want beter een foto met dezelfde naam dan geen foto.

Maar volgens mij moet het niet over het rescue programma gaan.

De vraag is: hoe was de situatie voordat je ging rescuen...

Weet je wat ik een keer gehad heb toen ik ook ervan overtuigd was dat het niet aan mij lag? Tipje van de sluier vind je hier:

http://windows.microsoft.com/nl-nl/wind ... -questions" onclick="window.open(this.href);return false;

(dit kan ook bij een Mac)
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”