Kijk hier eens...
Filter flare
Gebruikte je een klein diafragma (groot F-getal)...? Dat zou verklaren dat de linkerbron niet rechts zichtbaar werd.
Optisch effect (door D200 sensor)?
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
voors en tegens
Vergeet niet dat de omstandigheden die getoond werden in de link extreme lichtomstandigheden zijn.
Zelf heb ik nog nooit iets van deze verschijnselen gemerkt.
Maar zo zullen er altijd wel voor en tegenstanders blijven m.b.t. het plaatsen van een filter voor de frontlens.
Groetjes George
Zelf heb ik nog nooit iets van deze verschijnselen gemerkt.
Maar zo zullen er altijd wel voor en tegenstanders blijven m.b.t. het plaatsen van een filter voor de frontlens.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Ik ben iets dergelijks ook wel eens tegengekomen. Mijn conclusie was toen dat het een interne reflectie in het objectief was. Typisch bij lichtjes in het donker (autolichten bijvoorbeeld ook) inderdaad en keurig gespiegeld in het midden van het beeld.
Volgende keer dat iemand het ziet gewoon meteen nog een keer proberen maar dan zonder filter, zou ik zeggen. Dan leren we er misschien iets van.
Volgende keer dat iemand het ziet gewoon meteen nog een keer proberen maar dan zonder filter, zou ik zeggen. Dan leren we er misschien iets van.

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ho, ho rustig hoor.
Niet iedere Nikonian zit nonstop op ’t forum. Er moet ook nog gewerkt geslapen worden.
Zo.
Heren, allen bedankt voor jullie reacties!
Blijkbaar is m’n UV-filter de ‘boosdoener’.
Er werd gevraagd naar merk+type. Volgens mij is het een B+W filter met speciale coating doe ik zo uit m’n hoofd (Camera even niet bij de hand).
Ik zie het niet als een probleem. Bij die ultieme foto sjop ik de spots er gewoon even uit met de kloonstempel zoals al genoemd werd.
Goed, klik–ze verder!
Niet iedere Nikonian zit nonstop op ’t forum. Er moet ook nog gewerkt geslapen worden.
Zo.
Heren, allen bedankt voor jullie reacties!
Blijkbaar is m’n UV-filter de ‘boosdoener’.
Er werd gevraagd naar merk+type. Volgens mij is het een B+W filter met speciale coating doe ik zo uit m’n hoofd (Camera even niet bij de hand).
Ik zie het niet als een probleem. Bij die ultieme foto sjop ik de spots er gewoon even uit met de kloonstempel zoals al genoemd werd.
Goed, klik–ze verder!
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
Mikmix:
"Weer een mooi voorbeeld om geen UV filters te gebruiken.
Ik ben van mening dat het alleen maar afbreuk doet v/h objectief."
Je moet een filter gewoon met beleid gebruiken. Als je 's avonds fotografeert, of sowieso onderwerpen met sterke puntlichten, moet je gewoon nooit een filter gebruiken, op geen enkel objectief.
Zoals eerder gezegd: ik wil nog de opname zien die 100% aantoont dat je bij normaal gebruik ook maar iets ziet van bijvoorbeeld een Nikon L37C filter. Wel de zonnekap altijd gebruiken.
Groeten, E.M. de Klerk
"Weer een mooi voorbeeld om geen UV filters te gebruiken.
Ik ben van mening dat het alleen maar afbreuk doet v/h objectief."
Je moet een filter gewoon met beleid gebruiken. Als je 's avonds fotografeert, of sowieso onderwerpen met sterke puntlichten, moet je gewoon nooit een filter gebruiken, op geen enkel objectief.
Zoals eerder gezegd: ik wil nog de opname zien die 100% aantoont dat je bij normaal gebruik ook maar iets ziet van bijvoorbeeld een Nikon L37C filter. Wel de zonnekap altijd gebruiken.
Groeten, E.M. de Klerk