Mijn (hernieuwde) ervaring met analoog

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Lukas

Bericht door Lukas » di okt 30 2007 5:38 pm

Bedankt voor je reactie, emdeklerk.
Zou je kunnen vertellen wat er niet helemaal okay is aan de 28? Ik heb veel op f/2 geschoten namelijk. Zo te zien niet ideaal. Bij die paar foto's aan dat water heb ik een waarde rond de f/8 gebruikt.

Wat je zegt over dat schuifje klopt helemaal. Ik kon eerst gewoon draaien, toen ik weerstand voelde ben ik inderdaad gestopt. Maar toen was het al te laat blijkbaar. Dat is in ieder geval iets waar ik weer van geleerd heb ;)
Ik heb natuurlijk wel eerder analoog geschoten, maar dat was APS, toch anders.
En dat de 301 mooie plaatjes maakt klopt, voor ik 'm kocht heb ik op flickr en photoSIG rondgekeken naar wat ik kon verwachten namelijk. Dat geld overigens ook voor de 135 en 28...

BertvD

Bericht door BertvD » di okt 30 2007 6:07 pm

emdeklerk schreef: Over dat terugwikkelpalletje: de 301 heeft daar toch een schuifje voor? En als je hem inderdaad vast moet houden en je vergeet dat, dan voel je toch aan de terugwikkelslinger dat het terugspoelen veel weerstand geeft of helemaal niet gaat?

Groet, E.M. de Klerk
Die hoef je niet vast te houden, boven het schuifje zit een knopje, als je deze indrukt blijft het schuifje staan, kun je dus terugspoelen en bij het openen van de achterwand springt het schuifje weer terug.

GdP

Bericht door GdP » di okt 30 2007 6:51 pm

Lukas schreef::lol: George

GdP: Wil je een poging doen via dit draadje?
Lukas gooi om te beginnen die Vivitar objectieven weg. Een primaobjectief is bv. de Nikon 28-105 mm 1:3.5-4.5 D. Is wel op Marktplaats te vinden.
Verder gebruik nooit meer een goedkope lens bij volle opening, want daar presteren ze vaak onder de maat.

Lukas

Bericht door Lukas » di okt 30 2007 7:03 pm

Hm, ik hoor nog best positieve verhalen over Vivitar. Daarmee bedoel ik de objectieven uit de jaren '80.
Ik weet dat een Nikkor objectief het beste is, alleen omdat het op dit moment nog echt hobbyen en ondervinden is, vond ik het teveel van het goede om meteen veel geld uit te geven. Wat je zegt over het gebruik van volle opening, ik zal het onthouden ;)
Maar er is ook goed nieuws ;) Binnenkort heb ik een Nikkor 85mm f/2.0.

Frederix

Bericht door Frederix » wo okt 31 2007 6:41 pm

paparazzi schreef:Kun je eigenlijk geen spotmeting doen met analoog?

Foto 1 had je spotmeting op de gezichten moeten gebruiken zodat die goed belicht zouden worden.

Tja, 't is verder ook idd rommel. Kan er ook niet zo goed bij wat je nu met zo'n ouderwetse camera moet als je perfect digitaal spul hebt.
Natuurlijk kun je met een analoge camera spotmeting doen, ligt aan de soort camera. Ik ken de F301 niet. Ik heb een F100 en een F601 en beide hebben spotmeting beschikbaar.

Jouw opmerking "Kan er ook niet zo goed bij wat je nu met zo'n ouderwetse camera moet als je perfect digitaal spul hebt." raakt kant nog wal. Een analoge camera is niet per definitie een ouderwetse camera, wel een andere camera. Mijn F100 is slechts 5 jaar, er zijn oudere digitale camera's (waarschijnlijk niet veel, die dingen gaan volgens mij eerder stuk)

Verder is er perfect analoog spul naast digitale shit, 't is maar net hoe je het bekijkt.

Frederix

Re: Mijn (hernieuwde) ervaring met analoog

Bericht door Frederix » wo okt 31 2007 6:46 pm

Lukas schreef: Onderstaande foto's, behalve de laatste, heb ik gemaakt met het oog op het herfst-topic. Ik plaats ze er maar niet ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Waarom niet? Er zitten mooie oranje herfstkleuren in :lol:

Maar alle gekheid op een stokje, het is wel jammer dat het zo gelopen is. Je weet nu waar je om moet denken. Met de tips die je heb gekregen moet het volgende filmpje een stuk beter zijn. Ik nieuwsgierig naar jouw volgende foto's.

Lukas

Bericht door Lukas » vr nov 02 2007 9:08 am

Hoi Fredrix
Het klopt inderdaad, ik weet weer wat meer. Leren doe je met vallen en opstaan, niet waar? :lol:
De F301 heeft geen mogelijkheid tot veranderen van lichtmeting. Als ik het goed zeg, meet de F-301 40% van het midden.

Ik heb jaren digitaal geschoten. Dat wilde ik zo houden, door de stap naar een D80 te zetten. Voor het geld dat ik zou uitgeven aan de D80 en enkele objectieven, heb ik nu een analoog toestel en geld over :lol:
Ook het handmatig focussen vind ik erg leuk om te doen. Ik voel me meer betrokken bij het plaatje als het ware.

Digitaal gebruik ik op dit moment nog voor wat marktplaats foto's en dergelijke :wink:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr nov 02 2007 5:21 pm

Lukas, ik dacht dat foto 3 ook met de 28 was gemaakt. Vandaar.

Over dat schuifje en het borgknopje: zit er geen handleiding bij?
(Klassieke woorden op dit forum...)

Frederix: de eerste amateurcamera van Nikon met spotmeting was de F-801s.
De 301 heeft geen spotmeting, wel de standaard Nikon-centrumgerichte meting. Maar als je daar mee om kunt gaan heb je niet zo gauw behoefte aan spotmeting. Op mijn F90 heb ik ook spotmeting, en dat heb ik in de pakweg 14 jaar dat ik de camera heb, zelden gebruikt. Meestal om een grijskaart te meten.

Misschien is er nog een handleiding voor de 301 op internet te vinden.

Over de kwaliteit van Vivitar: die is altijd prima geweest. Maar ik dacht dat alleen de Series 1 objectieven in de buurt van Nikon kwamen.

Groet, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”