Mijn (hernieuwde) ervaring met analoog

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Lukas

Mijn (hernieuwde) ervaring met analoog

Bericht door Lukas » zo okt 28 2007 12:50 pm

Hallo beste mensen :D
In mijn voorstel-thread (Deze dus) werd door verschillende mensen aangegeven benieuwd te zijn naar foto's.
Wel, hier de eerste resultaten van mijn Nikon. Eigenlijk het plaatsen niet waard, maar een beetje zelfspot moet kunnen nietwaar? :wink:
Ik ben namelijk zo dom geweest om niet goed op te letten bij het terug wikkelen van de film. Ik dien daarvoor een palletje in te drukken en een knopje te verschuiven. Het was mij echter ontschoten dat die knop ook vastgehouden moest worden! Dat heb ik dus niet gedaan. Dus toen ik dacht klaar te zijn en de film uit het toestel wilde halen, was die niet terug gewikkeld. Resultaat: een kapot gedraaide rol en licht op de film. :cry: 26 ontwikkelde foto's, van een rol van 36.
En dan nog iets: ik was zo blij met mijn 135mm f/2.8 objectief. Achteraf blijkt die helemaal niet goed te zijn. Als ik bijvoorbeeld focus op een onderwerp wat 5 meter van mij afstaat, geeft de schaalverdeling op het objectief aan dat het 2 meter is. Dat ontdek ik nu achteraf, nu ik de resultaten gezien heb... Nu weet ik niet of ik daar een nieuwe voor haal, binnenkort komt er een 85mm f/2.0 in de collectie namelijk 8)
Onderstaande foto's zijn gemaakt met de 28mm f/2.0, veelal op f/2.0. iets wat ik maar eens wat minder moet gaan doen, gezien het resultaat :lol:

Anyway, hier zijn ze :oops: Allen geschoten op Fuji Superia 400.

[align=center]Dit stel, vooral de eerste twee, vond ik goed gelukt (ondanks dat het kiekjes zijn)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onderstaande foto's, behalve de laatste, heb ik gemaakt met het oog op het herfst-topic. Ik plaats ze er maar niet ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een foto om te laten zien wat het resultaat van de 135 is...

Afbeelding
[/align]

Maar... ik heb al weken m'n digitale niet in handen gehad, en dat blijft nog wel even zo :wink:

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » zo okt 28 2007 1:10 pm

Tja...., da's goed balen...
Heb je wel eens aan een Nikkor f/2.5 105mm AI(S) gedacht?
Dat is echt een fantastische lens.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo okt 28 2007 1:18 pm

Kun je eigenlijk geen spotmeting doen met analoog?

Foto 1 had je spotmeting op de gezichten moeten gebruiken zodat die goed belicht zouden worden.

Tja, 't is verder ook idd rommel. Kan er ook niet zo goed bij wat je nu met zo'n ouderwetse camera moet als je perfect digitaal spul hebt.

Lukas

Bericht door Lukas » zo okt 28 2007 1:21 pm

Nee, helaas paparazzi, dat gaat niet. Tenminste, niet met deze body.
Wat je bedoeld met rommel, bedoel je de foto's qua compositie oid? Verklaar u nader.

Oh, en waarom? Omdat ik voor een paar tientjes enorm veel plezier heb! Wat zo'n digitaal pruts ding me niet biedt :lol:

Ed, nee nog niet... Ik zal me er eens in verdiepen :D

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo okt 28 2007 1:24 pm

ze zijn in de hoeken onscherp en dan nog die rare kleurzwemen er op en qua compositie zijn het gewoon kiekjes

wat vind je plezierig aan analoog? de nabewerking van de negatieven?

Lukas

Bericht door Lukas » zo okt 28 2007 1:29 pm

Klopt wat je zegt idd. Zoals ik zelf ook aangaf, ik moet niet meer schieten in f/2 ;) Het zijn verder ook kiekjes... het leukere spul is verprutst. Die kleurzweem is ook uitgelegd...
Wat ik er vooral leuk aan vind is dat ik voor weinig centen resultaat behaal wat op een hoog niveau staat (mits ik dus niet nog eens de fout in ga :lol:)

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo okt 28 2007 1:32 pm

Ik zie niet in wat er verkeerd is aan analoog...
Gewoon lekker doorgaan Lukas.
Wat ook een prima idee kan zijn is dia's maken en die meteen op CD-ROM laten zetten.
Dan wil ik nog wel eens zo'n digitaal geval zien die dat haalt... :twisted:
(Uiteraard in dezelfde prijsklasse, dus geen D3).
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Lukas

Bericht door Lukas » zo okt 28 2007 1:44 pm

Klopt inderdaad, ik heb wel wat gelezen over diafilm, maar ook dat dat nogal gevoelig komt qua belichting. Weet dus niet of dit wel het geschikte toestel is daarvoor. Maar ik kan het altijd proberen :D

En doorgaan zal ik zeker hoor ;) Ik vind dat oude spul veel leuker. Net als dat ik oude auto's meer waardeer. Het heeft meer charme, vind ik.

Bedankt voor het meedenken tot zover 8)

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo okt 28 2007 1:57 pm

Ik heb hier iets van 25 oude Nikon's staan met een paar tassen met (oude) lenzen... :shock:
Is net een snoepwinkel, wat zal ik nu weer eens pakken... :lol:

Lukas

Bericht door Lukas » zo okt 28 2007 1:59 pm

Mocht je iets hebben waarvan je totaal niet weer wat je er mee moet... let me know! En het hoeft niet persé gratis. Tenzij je aandringt natuurlijk :lol:

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo okt 28 2007 4:32 pm

Ik heb het allemaal net met veel moeite verzameld voor o.a. in de vitrine.... :shock:
Dat gaat echt nooit meer weg.

Lukas

Bericht door Lukas » zo okt 28 2007 6:59 pm

Dat kan ik me dan voorstellen inderdaad ;)

Is er nog iemand die weet wat er precies aan de hand kan zijn met de 135mm?

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo okt 28 2007 7:12 pm

Die 135mm lijkt mij een beetje vreemd geval...
Als je hem op oneindig hebt gedraaid, is alles dan scherp op die afstand?
Als ik je foto zo zie lijkt ie wel scherp, echter het lijkt heel sterk op een soft-focuseffect.
Is de lens wel schoon van binnen en een eventueel filter??

Lukas

Bericht door Lukas » zo okt 28 2007 7:22 pm

Geen filters, zo schoon als eh... het aanrecht op dit moment. Dat is geen garantie natuurlijk, maar het is schoon :lol:

Op oneindig... dat moet ik morgen bij daglicht dan nogmaals bekijken, heb ik eerlijk gezegd niet onthouden. Ik heb de schoonheid en alles laten controleren bij m'n plaatselijke fotozaak en deze beste man heeft zelf ook even gekeken hoe het zat (die foto die ik geplaatst heb, is de beste namelijk, wil nog wel eentje plaatsen later deze avond, ook met die 135mm gemaakt)
Ik heb de vorige eigenaar een mail gestuurd, wellicht weet hij meer... Maar tot dan is het altijd fijn om andere ideeën te horen van anderen :wink:

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo okt 28 2007 7:28 pm

Is het beeld in je zoeker met de 135mm wel scherp of ook wazig?

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”