Workshop nachtfotografie 15 feb

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » zo feb 17 2008 1:13 pm

PatrickP schreef:Jullie waren duidelijk goed bezig die avond. Er zitten prachtige foto's bij! Ik heb de 9e wat aangeklooid, maar het was niet mijn meest inspirerende avond moet ik bekennen... :oops:
Heb je daarvan wat laten zien eigenlijk?

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 17 2008 1:22 pm

Er is een tweetal foto's (3 zelfs meen ik) naar Dorien verstuurd. Ze staan nog niet op haar site.

Voor wie het leuk vindt, kan je e.e.a. zien op http://d70.nl/co_utrecht . Daar staan mijn foto's, die van TomT (was ook mee in Edam, Marken en Broek in Waterland) en Mic, een ander fotomaatje van me.

Ik heb betere dagen gehad. Er zat wel wat aardigs bij, maar niet echt iets bijzonders. Zoals gezegd: een beetje lopen pielen... ;-)
Laatst gewijzigd door Patrick op zo feb 17 2008 4:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » zo feb 17 2008 1:32 pm

Krijg foutmelding op je site

Waren ze zo slecht?? :)
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo feb 17 2008 1:44 pm

Maud schreef:[Hele mooie foto's, echt sfeervol. Volgens mij staat het huisje op nummer 1 wel een beetje scheef (naar links)..

Ik zie dat je wisselt tussen F/8 - F/9 - F/11. Zit daar een reden achter? Want de sluitertijd blijft hetzelfde 30seconden.
Hoi Maud,

Bedankt voor het compliment. We hebben je afgelopen vrijdag gemist, volgens mij zat je lekker warm thuis achter een flesje wijn :lol:

#1) Dat huisje is juist scheef. Die metselaar had teveel wijn de avond ervoor gedronken :mrgreen:

#2) F/8 - F/9 - F/11 en sluitersnelheid gelijk ?? Die begrijp ik niet helemaal. Zoals je weet fotografeer ik 90% van de tijd volledig manueel. Voor avond/nacht opnames gebruik ik normaal gesproken ISO 100, F8 met een daarbij behorende sluitersnelheid. Dat heb ik ook afgelopen vrijdag gedaan, m.u.v. de stoelen en de Dom Kerk (anders moest ik op Bulb, geen zin in en het was per slot van rekening vrijdag...). Ik zie eerlijk gezegd ook niet overal 30 sec staan bij mijn bijschriften.
CU,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » zo feb 17 2008 1:51 pm

ALE schreef:
Maud schreef:[Hele mooie foto's, echt sfeervol. Volgens mij staat het huisje op nummer 1 wel een beetje scheef (naar links)..

Ik zie dat je wisselt tussen F/8 - F/9 - F/11. Zit daar een reden achter? Want de sluitertijd blijft hetzelfde 30seconden.
Hoi Maud,

Bedankt voor het compliment. We hebben je afgelopen vrijdag gemist, volgens mij zat je lekker warm thuis achter een flesje wijn :lol:

#1) Dat huisje is juist scheef. Die metselaar had teveel wijn de avond ervoor gedronken :mrgreen:

#2) F/8 - F/9 - F/11 en sluitersnelheid gelijk ?? Die begrijp ik niet helemaal. Zoals je weet fotografeer ik 90% van de tijd volledig manueel. Voor avond/nacht opnames gebruik ik normaal gesproken ISO 100, F8 met een daarbij behorende sluitersnelheid. Dat heb ik ook afgelopen vrijdag gedaan, m.u.v. de stoelen en de Dom Kerk (anders moest ik op Bulb, geen zin in en het was per slot van rekening vrijdag...). Ik zie eerlijk gezegd ook niet overal 30 sec staan bij mijn bijschriften.
CU,

ALE
Ja van dat wijntje klopt wel ja :) :) was ook wel nodig, beugeltje was aangedraaid en da ga ik altijd even ten onder aan wat alcohol wil ik het redden..

Maar even terug on-topic :) Wat ik bedoelde dat je soms F/8 gebruikt en soms f/9 waarom? wil leren van andermans foto's en zet nachtfoto's nu op f/8 maar wil dus graag weten wanneer het anders moet zijn..
Bij de stoelen was er meer licht dus daarom op een kleiner diafragma (f/9)?

Zag later dat je geen f/11 gebruikt had, foutje..

Ga vanavond bij mijn ouders wat avondopnames proberen daarom nu even goed aan het 'afkijken' en proberen te snappen

Gr.
Maud

TomT
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door TomT » zo feb 17 2008 3:46 pm

Maud schreef:Krijg foutmelding op je site
Waren ze zo slecht?? :)
Nee toch? De punt achter de weblink zorgt voor de foutmelding.

http://d70.nl/co_utrecht

Groetjes,

TomT
D300+Grip, 35mm f/2.0D, 50mm f/1.8D, 85mm f/1.4D, 105mm f/2.8D Micro, 12-24mm f/4 ED, 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR, 17-55mm f/2.8 IF ED, 70-200mm f/2.8 IF ED VR, 70-300mm f/4.5-5.6G VR, TC-17E II, SB800's

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo feb 17 2008 5:08 pm

Zo, het heeft even geduurt, maar ook van mij nog een paar kiekjes.

1. Achter de Dom
Afbeelding

2. Janskerkhof
Afbeelding

3. Oudegracht
Afbeelding
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 17 2008 5:20 pm

De eerste 2 zijn heel sfeervol Cees! De laatste is wat raar wat kleur betreft en ook wat minder naar mijn bescheiden mening...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frederix

Bericht door Frederix » zo feb 17 2008 6:18 pm

chip54 schreef:Zo, het heeft even geduurt, maar ook van mij nog een paar kiekjes.

1. Achter de Dom
Afbeelding
Foto 1 vind ik erg mooi van kleur en sfeer.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo feb 17 2008 6:25 pm

PatrickP schreef:De eerste 2 zijn heel sfeervol Cees! De laatste is wat raar wat kleur betreft en ook wat minder naar mijn bescheiden mening...
Bij de laatste heb ik in Capture eens lekker aan alle schuifjes getrokken, was erg benieuwd naar de reacties :D
Groet, Cees

Lid NCN

Annelies

Bericht door Annelies » zo feb 17 2008 7:03 pm

PatrickP schreef:Er is een tweetal foto's (3 zelfs meen ik) naar Dorien verstuurd. Ze staan nog niet op haar site.

Voor wie het leuk vindt, kan je e.e.a. zien op http://d70.nl/co_utrecht . Daar staan mijn foto's, die van TomT (was ook mee in Edam, Marken en Broek in Waterland) en Mic, een ander fotomaatje van me.

Ik heb betere dagen gehad. Er zat wel wat aardigs bij, maar niet echt iets bijzonders. Zoals gezegd: een beetje lopen pielen... ;-)
Ik vind dat er wel een aantal mooie foto's tussen zitten... Het hek, de weerspiegeling in het water en de autolichten door de fiets heen spreken me erg aan. En ja er zitten ook een aantal erg standaard foto's tussen....

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo feb 17 2008 7:08 pm

Maud schreef:
Riemke schreef: 3.ISO 100, f11, 32 mm, 30 sec.
Afbeelding
Deze vind ik heel erg mooi!!!
Nog veel aan bewerkt?

Gr.
Maud
Nee, deze komt praktisch zo uit de camera, omgezet naar JPEG, iets meer contrast, de highlights van de lampen iets getemperd, klein beetje USM, klaar :)

Ik heb er nog twee bijgeplaatst waar ik wel nog het nodige aan bewerkt heb.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo feb 17 2008 8:09 pm

Nog twee

4. Oudegracht
Afbeelding

5. Janskerkhof
Afbeelding
Groet, Cees

Lid NCN

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo feb 17 2008 8:53 pm

Maud schreef:Wat ik bedoelde dat je soms F/8 gebruikt en soms f/9 waarom? Bij de stoelen was er meer licht dus daarom op een kleiner diafragma (f/9)?
Waarom f8 bij avond opname ? De gebruikte lens presteert het beste bij f8 t/m f11. Mijn 50mm is bijv. het best op f5.6 t/m f8. Zo heeft iedere lens wel een bepaald diafragma die het beste resultaat oplevert.
Ik wil zo min mogelijk ruis op mijn foto's dus kies ik voor ISO 100. Om nu de sluitersnelheid tot max 30 seconde te houden, kom je 9 van de 10 keer uit met f8. In enkele gevallen komt er toch teveel licht op je foto (bijv winkel etalages) dat je een stop hoger gaat naar f9 en ja, bij de stoelen kreeg ik licht vanuit de kroeg.

Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

McMelloW

Bericht door McMelloW » zo feb 17 2008 9:58 pm

Erg leuk om te zien hoe je allerlei verschillende en nieuwe gezichtspunten van Utrecht ziet. Mooie foto's. Is Dorein niet gek geworden van die horde Nikonians?

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”