Ja tuurlijk, elke keer twee fotoboeken maken. Veel makkelijker en praktischer dan de files kopiëren. Bedankt voor de tip!Roelof schreef:Je vindt het misschien niet zo'n groot probleem, maar dat is geen archiefvastheid, natuurlijk. Voor de toegankelijkheid blijf je aan het werk.Dat je af en toe de boel weer naar een nieuwe medium over met zetten vind ik niet zo'n probleem bij persoonlijk gebruik.Tuurlijk wil dat met een fotoboek. Net zo goed als ik er eentje kan maken, kan ik er ook twee maken. En die tweede kan ik bij mijn broer neerleggen, bijvoorbeeld.Ik zou het nog veiliger kunnen maken door een schijf op m'n werk te leggen en af en toe mee te nemen om 'm weer up-to-date te maken. Probeer dat maar eens met een fotoboek!
Ik weet trouwens niet hoe jouw baas over dat soort dingen denkt, maar de mijne zou het niet waarderen dat ik mijn werk als opslagplaats zou gebruiken.
Ik noemde een termijn van 30 jaar en ik moet zeggen dat ik er meer meer vertrouwen in heb dat jpg dan nog te lezen is dan dng.De bestandsformaten die in onbruik raken wordt ook steeds minder een issue; steeds meer open standaarden worden geaccepteerd en gebruikt. In dit licht zie ik bijvoorbeeld de DNG files van Adobe. En ik ben ervan overtuigd dat JPG files nog heel lang gelezen zullen kunnen worden.
"Film" werkelijk uitgeevolueerd?
Skippy schreef:Helaas geldt dat niet voor mij; ik kon gisteren weer € 13 afrekenen voor 2 Kodak Portra filmrolletjes.GdP schreef:Ik denk dat analoog fotograferen voor velen veel goedkoper is.
En dan moet de boel nog ontwikkeld worden. En toch blijf ik analoog er bij doen. Het is zo ... anders, zo leuk
Analoog fotograferen! Als ik er aan denk krijg ik al de kriebels. Helemaal als ik naar mijn Nikon F2 kijk. Ik heb hem maar ver weg gestopt. Ik ben anders bang dat ik die hele digitale zooi de deur uit gooi.

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik kan me daar dus helemaal niets bij voorstellen. Blijkbaar iemand van de digi-only-generatie..GdP schreef:Analoog fotograferen! Als ik er aan denk krijg ik al de kriebels. Helemaal als ik naar mijn Nikon F2 kijk. Ik heb hem maar ver weg gestopt. Ik ben anders bang dat ik die hele digitale zooi de deur uit gooi.![]()

Ik fotografeer inmiddels van twee walletjes.PatrickP schreef:Ik kan me daar dus helemaal niets bij voorstellen. Blijkbaar iemand van de digi-only-generatie..GdP schreef:Analoog fotograferen! Als ik er aan denk krijg ik al de kriebels. Helemaal als ik naar mijn Nikon F2 kijk. Ik heb hem maar ver weg gestopt. Ik ben anders bang dat ik die hele digitale zooi de deur uit gooi.![]()

Het is zeker nostalgie. Maar het is ook meer. Als je z’n camera in je handen hebt, en je hebt alleen al de sluiter klik gehoord en je de trilling door de camera voelt wanneer het gordijn gesloten wordt, man dat is een sensatie. En dat dan na een ruime tijd zoeken naar de juiste compositie voor je foto.PatrickP schreef:Gerrit, je hebt een D3!Wat moet je dan nog met die oude "zooi"??? De nostalgie begrijp ik, maar verder biedt de D3 toch veel meer mogelijkheden (en volgens mij ook kwaliteit)?
Na een hele dag kwam je thuis met 20 foto’s op je rolletje. Allemaal prachtig!
Laat ik het maar niet over digitaal hebben.

- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
We hadden het over archiefvastheid en dat is niet hetzelfde als gebruiksgemak. Bovendien is het plakken van je eerste fotoalbum ook al meer werk dan de foto's op je harde schijf te pleuren.MEMENTO schreef:Ja tuurlijk, elke keer twee fotoboeken maken. Veel makkelijker en praktischer dan de files kopiëren. Bedankt voor de tip!
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dat is toch duidelijk?PatrickP schreef:Gerrit, je hebt een D3!Wat moet je dan nog met die oude "zooi"??? De nostalgie begrijp ik, maar verder biedt de D3 toch veel meer mogelijkheden (en volgens mij ook kwaliteit)?
Je kunt met die nieuwe zooi je de hele tijd vermaken door schitterende platen te maken van je oude zooi.

Marten schreef:Dat is toch duidelijk?PatrickP schreef:Gerrit, je hebt een D3!Wat moet je dan nog met die oude "zooi"??? De nostalgie begrijp ik, maar verder biedt de D3 toch veel meer mogelijkheden (en volgens mij ook kwaliteit)?
Je kunt met die nieuwe zooi je de hele tijd vermaken door schitterende platen te maken van je oude zooi.

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Is het een idee om dat zonder rolletje in je analoge camera te doen? Schiet je ondertussen stiekum de echte foto's met je D3...GdP schreef:Het is zeker nostalgie. Maar het is ook meer. Als je z’n camera in je handen hebt, en je hebt alleen al de sluiter klik gehoord en je de trilling door de camera voelt wanneer het gordijn gesloten wordt, man dat is een sensatie. En dat dan na een ruime tijd zoeken naar de juiste compositie voor je foto.

Ik heb de Nikon F2 weggestopt. Hij staat verborgen achter een heleboel Nikon camera’s, rechts in de hoek, op de tweede plank. En in de Nikon F6 worden nog steeds geregeld filmrolletjes gestopt. En dat zal nog frequenter worden vanaf het moment dat er weer voldoende bladeren aan de bomen zitten. Ik ben niet z’n liefhebber van het huidige weertype.PatrickP schreef:Is het een idee om dat zonder rolletje in je analoge camera te doen? Schiet je ondertussen stiekum de echte foto's met je D3...GdP schreef:Het is zeker nostalgie. Maar het is ook meer. Als je z’n camera in je handen hebt, en je hebt alleen al de sluiter klik gehoord en je de trilling door de camera voelt wanneer het gordijn gesloten wordt, man dat is een sensatie. En dat dan na een ruime tijd zoeken naar de juiste compositie voor je foto.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Op welke plank staat je D3? Binnen handbereik hoop ik?GdP schreef:Ik heb de Nikon F2 weggestopt. Hij staat verborgen achter een heleboel Nikon camera’s, rechts in de hoek, op de tweede plank. En in de Nikon F6 worden nog steeds geregeld filmrolletjes gestopt. En dat zal nog frequenter worden vanaf het moment dat er weer voldoende bladeren aan de bomen zitten. Ik ben niet z’n liefhebber van het huidige weertype.
Het huidige weertype is overigens ideaal voor de D3......