"Film" werkelijk uitgeevolueerd?

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Pruimpit

"Film" werkelijk uitgeevolueerd?

Bericht door Pruimpit » do mar 06 2008 10:35 am

Het is nu zo'n 10 jaar geleden dat de digitale fotografie met een opmars begon. Het gevolg was dat er vandaag de dag door camera en film producenten nauwelijks meer in innovaties in film en filmcamera's geinvesteerd werd. Analoge fotografie is uitgeevolueerd en de Nikon F6 is de Tyranosaurus Rex :)
Het heeft een aantal jaren geduurd maar digitaal is kwalitatief definitief supriieur.

Maar stel je eens een ander scenario voor. Stel je eens voor dat de digitale revolutie op fotogebied minder snel was gegaan dan gebeurt is.
Dat de digitale fotografie nu nog steeds in de kinderschoenen zou staan. Commercieel nog nauwelijks interessant.

Wat waren dan de prestaties van de nieuwste generatie film SLR camera's geweest ? En belangrijker, zou er ook kwalitatief hoogwaardiger film zijn ontwikkeld. Op prestaties van scherpte, dynamische bereik en korrel :?:

Zou je met de nieuwste film net zo scherp en korrelvrij kunnen schieten als vandaag de dag met de D3 of toch niet? Heeft film gewoon toch minder intrinsieke potentie dan een sensor?

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do mar 06 2008 10:45 am

Kodak stelt nog steeds nieuwe films op de markt te brengen en de ontwikkeling daarvan ook niet stop te zetten. Gehoord in Nieuwegein afgelopen dinsdag op de stand van Kodak.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » do mar 06 2008 10:46 am

Pruim,

We zouden nog steeds de vermaarde Kodachrome 25 diafilm hebben gehad.

Just my 2 ct., Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » do mar 06 2008 11:37 am

Film is stervende.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do mar 06 2008 11:48 am

MEMENTO schreef:Film is stervende.
Voorlopig geloof ik daar niks van!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » do mar 06 2008 3:46 pm

Ik bedoel aan te geven dat zeer binnenkort het moment komt dat elke fabrikant die er toe doet stopt met de productie van analoge camera's. Daarna is het wachten tot de laatste camera het begeeft.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do mar 06 2008 3:54 pm

MEMENTO schreef:Ik bedoel aan te geven dat zeer binnenkort het moment komt dat elke fabrikant die er toe doet stopt met de productie van analoge camera's. Daarna is het wachten tot de laatste camera het begeeft.
Heb jij een glazen bol :?: Ehm ik denk aan iemand die zegt dat er straks geen koetsen meer zullen worden gemaakt omdat de auto zijn intrede heeft gedaan. Denk eens na . Film is iets te lang op deze wereld geweest om zomaar te verdwijnen :lol:
Maar daar gaat dit topic niet over. In wat voor manier denk je met deze opmerking aan de door mij gestarte discussie bij te dragen :?:

Leg eens uit :shock: als je wilt
Laatst gewijzigd door Pruimpit op do mar 06 2008 4:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: "Film" werkleijk uitgeevolueerd?

Bericht door Skippy » do mar 06 2008 4:05 pm

Pruimpit schreef:Zou je met de nieuwste film net zo scherp en korrelvrij kunnen schieten als vandaag de dag met de D3 of toch niet? Heeft film gewoon toch minder intrinsieke potentie dan een sensor?
Net zo scherp, dat denk ik wel. Net zo korrelvrij, dat denk ik niet.
Film heeft toch een minder glad karakter dan digitaal en de smaak van de mensen heeft zich razendsnel aangepast.
Daarnaast is een nieuwe groep mensen gaan fotograferen die geen analoge referentie heeft.
Het gevolg is - dat lees je ook hier op het forum - dat de meerderheid van de huidige fotografen een foto nastreeft die technisch perfect is.
Een onderdeel daarvan is scherp én korrel/ruisvrij. Zie de discussies over de hoge-iso prestaties van een D3 en D300.

Groeten

Skippy

(zowel analoog als digitaal fotograferend :) )

evertfoto

Bericht door evertfoto » do mar 06 2008 9:24 pm

Film is dood materiaal, tot je er licht bij laat komen.
Als je goede analoge resultaten wilt bereiken, ga dan voor middenformaat.
Goeie scanner kopen, Epson500 bv, en je zult genieten van je opnamen.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » do mar 06 2008 9:34 pm

MEMENTO schreef:Film is stervende.
Film wordt een Niche.

GdP

Bericht door GdP » do mar 06 2008 10:05 pm

Zie je het al voor je? In de bioscoop met z’n allen kijken naar een digitale projector. Dan komt daar toch helemaal geen hond meer. :)

Het afgelopen jaar ben ik even in het oosten van Duitsland geweest. Het was een mooie zomerse dag, en menigeen had zijn fototoestel bij zich. Wat mij direct opviel dat was het zeer grote aantal analoge camera’s dat ik tegen kwam.

De verklaring van mijn gastheer was heel duidelijk. Nog lang niet heeft een ieder daar een computer, en zonder computer is digitaal fotograferen niet zo zinvol.

Bovendien digitaal fotograferen is een zeer kostbare aangelegenheid. Ik weet er alles van. En niet iedereen heeft het geld om daar in mee te gaan.
Laatst gewijzigd door GdP op vr mar 07 2008 8:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » do mar 06 2008 10:13 pm

We zullen zien.

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » vr mar 07 2008 12:41 am

De film is nog lang niet uit ontwikkeld, maar of daar nog veel aan gewerkt wordt valt te betwijfelen, is het commercieel nog wel haalbaar.

Om een voorbeeld te geven er bestaat de zogenaamde fysiche ontwikkeling, dat is een systeem waarbij de belichte film eerst gefixeerd wordt en daarna pas ontwikkeld.

Hierbij kun je een extreem kleine korrel krijgen met een enorm scheidend vermogen ( bij het PD proces tot wel 2000 lp/mm).

Als je dit vergelijkt met het scheidend vermogen van een D3 dan moet er aan de digitale camera nog heel veel ontwikkelen worden.

Deze ontwikkeling zal nu wel stil staan net zoals de ontwikkeling van een film met variabele gevoeligheid en grotere gevoeligheden.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

yoyo

Bericht door yoyo » vr mar 07 2008 1:11 am

Moet je een stoomtrein nog verder ontwikkelen...?
(Alleen als kolen straks weer rendabel zijn)

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » vr mar 07 2008 6:22 am

Ik denk dat film op kleinbeeldformaat dood is. Op middenformaat zou het best nog es even kunnen duren...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”