Straatfotografie [verzamel]

Ton van de Wiel

Re: Straatfotografie [Verzamel]

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 04 2013 3:49 pm

Marten schreef:Die is boos omdat ze denkt dat jij haar negeert....
:D

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 04 2013 3:52 pm

Gewaagde aanpak Patrick. Zo zou ik het zeker niet durven. Je zult uit ervaring spreken dus het zal werken maar voor mij een brug te ver.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 04 2013 4:18 pm

Ton van de Wiel schreef:Gewaagde aanpak Patrick. Zo zou ik het zeker niet durven. Je zult uit ervaring spreken dus het zal werken maar voor mij een brug te ver.
Is dat zo? Ik zie vaak mensen uit de heup of stiekem straatfoto's maken. Dan is de kans op een confrontatie wellicht kleiner.

Maar wat denk je? Doe je het liever goed zichtbaar en geeft dan een stuk uitleg of doe je het liever stiekem, wordt betrapt en moet je dan verantwoorden? Ik weet het antwoord wel. :wink: Ik heb zelfs regelmatig leuke gesprekjes met totale vreemden. Het aantal negatieve contacten is echt heel klein. Zeldzaam zelfs.

Natuurlijk, als iemand er echt een probleem mee heeft dat er een foto van hem/haar gemaakt is en me normaal benadert, dan ben ik niet moeilijk; dan gaat de foto na even samen kijken gewoon weg. Ik ben wel een beetje eigenwijs als mensen hoogdravend op me af stuiven. Maar dat gebeurt dus echt heeeeel zelden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 04 2013 4:23 pm

Patrick schreef:
Ton van de Wiel schreef:Gewaagde aanpak Patrick. Zo zou ik het zeker niet durven. Je zult uit ervaring spreken dus het zal werken maar voor mij een brug te ver.
Is dat zo? Ik zie vaak mensen uit de heup of stiekem straatfoto's maken. Dan is de kans op een confrontatie wellicht kleiner.

Maar wat denk je? Doe je het liever goed zichtbaar en geeft dan een stuk uitleg of doe je het liever stiekem, wordt betrapt en moet je dan verantwoorden? Ik weet het antwoord wel. :wink: Ik heb zelfs regelmatig leuke gesprekjes met totale vreemden. Het aantal negatieve contacten is echt heel klein. Zeldzaam zelfs.

Natuurlijk, als iemand er echt een probleem mee heeft dat er een foto van hem/haar gemaakt is en me normaal benadert, dan ben ik niet moeilijk; dan gaat de foto na even samen kijken gewoon weg. Ik ben wel een beetje eigenwijs als mensen hoogdravend op me af stuiven. Maar dat gebeurt dus echt heeeeel zelden.
Patrick, ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Wat ik gewaagd vind aan je benadering is dat je foto's maakt zonder het te vragen, en zelfs van vrij dichtbij. Dat zou ik dus niet durven. Wat ik zeker nooit zal doen is uit de heup schieten, dan vind ik al helemaal geen optie. Ik zou dan eerder voor de optie gaan om het vooraf te vragen aan de persoon. Dat is voor mij de enige veilige manier maar als gezegd, een manier waar ik niet aan durf te beginnen. Vandaar dat ik nog nooit foto's van mensen heb gemaakt. Niet gevraagd, niet ongevraagd en niet vanuit de heup.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 04 2013 5:35 pm

Als je het vraagt, dan maak je portretjes op straat. Geen straatfoto's. Natuurlijk is er een grijs gebied, maar het is niet hetzelfde.

Ik vind het in ieder geval een leuke vorm van fotografie. Bij mijn plaatselijke fotoclub zijn we zelfs, mede op mijn "aandringen", een straat- en evenementenfotografie werkgroep begonnen. Tijdens ons eerste uitje zijn deze foto's gemaakt. Als je met een paar soortgenoten op stap bent is het anders maar ook erg leuk om te doen. Je ziet anderen aan het werk en dat is best interessant. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » wo dec 04 2013 6:26 pm

@Ton van de Wiel: wanneer wil je eens samen op pad? ;-)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo dec 04 2013 7:09 pm

Als je over je 'foto's maken van mensen op straat' vrees heen wilt komen moet je eens op een kermis gaan rondlopen met je camera.

Een tijd geleden wilde ik op een kermis de attracties zelf fotograferen maar om de paar meter sprongen er mensen voor mijn camera die op de foto wilden. In het begin probeerde ik nog uit te leggen dat ik alleen de attracties wilde fotograferen maar dat kostte elke keer zoveel tijd dat ik daarna maar meteen een foto maakte. Er waren zelfs mensen die verontwaardigd naar me toe kwamen omdat ze dachten dat ik ze niet had gefotografeerd, of ze misschien te lelijk voor me waren of zo :lol: Dan moest ik ze echt even laten zien dat ik ze wel gefotografeerd had.

Voor de foto's hoef je het niet te doen, die kunnen allemaal weg :D

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 04 2013 7:17 pm

En andere situaties om te oefenen: koningsdag, bevrijdingsfestivals, sinterklaasintochten, etc. Niet echt straatfotografie, maar wel een goede manier om eventueel deze horde te leren nemen.

oud0001

Bericht door oud0001 » wo dec 04 2013 7:40 pm

Een middagje met mij mee lopen kan ook. :wink:

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo dec 04 2013 7:44 pm

Wat 'n goed idee @Tuihanti, wanneer gaan we? :mrgreen:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

oud0001

Bericht door oud0001 » wo dec 04 2013 7:46 pm

Wanneer wil je? Kom maar op. :mrgreen:
Doen we eerst hipshots. :twisted:

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 04 2013 8:10 pm

haha dank voor al jullie tips. Inmiddels een bult reacties die misschien iets off topic zijn maar wel leerzaam.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 05 2013 8:59 pm

Patrick schreef:Ik vraag het bijna nooit. Maar doe er nooit geheimzinnig over. Ik doe het van relatief korte afstanden (35mm, 50mm of 85mm) en iedereen kan zien dat ik aan het fotograferen ben.

Regelmatig krijg ik wel contact met de onderwerpen. Dan is het geen enkel probleem als ik even de foto laat zien. Soms volgen er nog wat meer plaatjes. Deze bijvoorbeeld: deze is geposeerd nadat ik de linker dame al net daarvoor op de korrel had genomen. Die foto vond ik achteraf gezien niet zo heel goed, maar dit is toch gewoon een heel leuke foto wat mij betreft.

Oeps. Die staat nog niet op mijn site. Die houden jullie te goed. :oops:

Het is veelal een barrière die jebij jezelf moet slechten. Mensen vinden meer goed dan je denkt!
Ik quote mezelf maar even. Ik had nog een foto toegezegd. Hoewel er wellicht niemand op zit te wachten.... :wink:

Dit vind ik dus geen straatfotografie. De aanleiding was wel dat ik ermee bezig was, maar dit is een portretje op straat. Spontaan, dat wel, maar wel enigszins geregisseerd. Dat is een belangrijk verschil!

Afbeelding
PP_20131128_201532-bewerkt by Patrick Put, on Flickr

De foto is trouwens ook prima in kleur. Maar dan paste het beeld niet zo goed in de serie.

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr dec 06 2013 7:07 am

Ik zie wat je bedoelt.

Flandria

Bericht door Flandria » vr dec 06 2013 8:07 am

Ik verwacht snel een ander soort fotografie hier, mijn eerste blauwe oog.....

Plaats reactie

Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”