Waar kan ik een 70-300 VR inruilen?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Vledder

Bericht door Vledder » do jun 26 2008 6:53 pm

Evert61 schreef:
Vledder schreef:Zoom beeldvullend in op het groene gras...
Waarom op groen? Dat is toch "donkerder" van kleur dan de gezichten en de kleuren van de uniformen bijvoorbeeld?

Ik heb even in huis getest (heb toevallig een groen bankstel :) ) en een foto van mijn vrouw gemaakt volgens jouw procedure. Dan krijg ik sterk overbelichte foto's.
Stel ik de belichting in op het gezicht van mijn vrouw volgens dezelfde procedure, dan krijg ik wel een mooie foto. Dus ik snap het richten op groen niet zo.... Hopelijk ben je al weer wakker genoeg om het een keer uit te leggen? :P :P
Ik ben er weer !

Wel even mijn berichtjes helemaal lezen hè :evil: .

"De kleur van gras schijn redelijk dichtbij gemidddeld grijs te liggen dus dat is een voordeel qua lichtmeten."

De zitbank is vast niet zo groen als gras 8) . Het licht op de binnenkant van je handpalm meten is ook zoon truukje (als je blank bent :oops: ).

Probeer het maar eens, ik hoor je reactie wel :wink: .

Evert61

Bericht door Evert61 » do jun 26 2008 7:22 pm

Ja OK, sorry... heb dat wel gelezen maar ik snap de logica van groen naar grijs niet mbt belichting. Zal me er later eens in verdiepen.

Ik heb net even een foto van mn kat gemaakt... (trucje binnenkant hand gedaan) en prachtig resultaat! Erg mooie kleuren ook moet ik zeggen... Morgen even naar de Zoo (kan nog mooi even verder testen dan met de manuele stand)... en dan maar wachten tot zaterdag!

Vledder

Bericht door Vledder » do jun 26 2008 8:05 pm

Ik ben heel erg benieuwd naar je foto's van zaterdag en ik hoop dat je er een stap voorwaarts mee kunt. Als je nog vragen hebt dan zie ik het wel. 8)

Nog even groen gras en gemiddeld grijs:

Afhankelijk van het gekozen systeem van lichtmeting zal de camera op een of een aantal punten in het beeld meten hoeveel licht er naar de camera wordt gereflecteerd. Op basis van deze meting bepaald de camera vervolgens de juiste belichting. Maar soms het het verstandig om handmatig in te grijpen en bewust over of onder te belichten. Dat wil zeggen, over of onderbelichten volgens de meting van de camera, maar in feite dus juist goed te belichten. Om goed in te kunnen schatten wanneer je dit moet doen moet je weten hoe de camera de belichtingsinstellingen bepaald.
De meeste foto's bevatten zowel lichte als ook donkere stukken. De camera zal proberen al deze vlakken goed op de foto te krijgen door een belichting te kiezen waarbij het beeld gemiddeld goed belicht wordt. Alle camera's gaan hierbij uit van het feit dat gemiddeld 18% van het licht wordt gereflecteerd. Deze 18% dekking wordt gemiddeld grijs genoemd.

Gemiddeld grijs hoeft niet altijd grijs te zijn. Beter is het daarom om te spreken over een gemiddelde helderheid.

Er bestaat wel een bepaalde tint grijs van precies gemiddelde helderheid (deze tint grijs wordt gebruikt bij zogenaamde grijskaarten), maar gemiddelde helderheid komt ook in andere kleuren voor.

Zo hebben gras (groen) en een blauwe noordelijke hemel ook een gemiddelde helderheid.
Op basis van de lichtmeting zal de camera daarom een zodanige belichting kiezen dat het gemiddelde van deze punten overeen komt met de gemiddelde helderheid. In de 'normale' situaties is dit geen probleem en levert dit een goed belichte foto op.

Maar niet alle situaties zijn 'normaal'. Zo moet je er rekening mee houden dat als je iemand in de felle zon op een wit strand op de foto zet, het zand en de lucht veel licht reflecteren.

Als je de camera nu de juiste belichting laat bepalen, zal het gezicht van de persoon op de foto onderbelicht worden. Om dit te voorkomen zul je de foto dus bewust moeten 'overbelichten'.

Zet je daarentegen iemand op de foto die voor een donkere muur staat, dan zal het gezicht van die persoon overbelicht worden. Om het gezicht goed te belichten zul je dus bewust moeten onderbelichten.

Bron: Frank Muller reisfotograaf. Hij is auteur van FOTOGRAFEREN ONDERWEG het complete handboek voor digitale en analoge reisfotografie.

Grijswaarde is de maat waarmee de lichtintensiteit voor een fotografie-opname wordt gemeten. Voor digitale fotografie geldt dat de grijswaarde de gedigitaliseerde waarde van de intensiteit van een CCD-pixel is.

Een grijswaarde van 18% wordt in de fotografie gehanteerd voor het gemiddelde onderwerp; belichtingsmeters zijn altijd op deze waarde gekalibreerd. Dus wanneer de lichtwaarde van het onderwerp exact 18% grijs bedraagt, dan wordt er optimaal belicht.

Deze waarde is er natuurlijk niet willekeurig tot stand gekomen. In de praktijk blijkt dat dit ook daadwerkelijk een gemiddelde maar wat gebeurt er nu wanneer het onderwerp duidelijk afwijkt:

Wit hoofdonderwerp op een lichte achtergrond: de belichtingsmeter die er van uitgaat een 18% grijs onderwerp te zien 'denkt' dat het onderwerp helderder verlicht wordt dan in werkelijkheid het geval is. Hij zal dus de belichting 'afknijpen' door de sluitertijd te verhogen of het diafragma verder te sluiten. Het resultaat is dus onderbelicht.
Zwart hoofdonderwerp op een donkere achtergrond: de belichtingsmeter die er wederom van uitgaat een 18% grijs onderwerp te zien 'denkt' dat het onderwerp donkerder verlicht wordt dan in werkelijkheid het geval is. Hij zal dus de belichting opschroeven door de sluitertijd te verlagen of het diafragma verder te openen. Het resultaat is dus overbelicht.
In beide voorbeelden is een correctie op de belichting gewenst.

Een alternatief voor de in dit voorbeeld gehanteerde reflecterende lichtmeetmethode is de opvallend licht-meetmethode. Hierbij wordt de belichtingsmeter op de plaats van het onderwerp gehouden en meet deze dus de hoeveelheid licht die op het onderwerp zou vallen. Een kapje voor het oog die overeenkomt met 18% grijs zorgt er voor dat, ongeacht het onderwerp, de belichting altijd correct is. Het is wel een iets omslachtiger methode en als fotograaf moet je in de gelegenheid zijn om fysiek vlak bij het onderwerp te kunnen komen.

Een methode die kan worden gebruikt wanneer men niet de beschikking heeft over een losse lichtmeter, is een 18%-grijskaart. Deze wordt op de plaats van het onderwerp neergezet en vervolgens wordt de camera (en dus de belichting) hierop gericht in plaats van op het daadwerkelijke onderwerp. Ook nu zal de belichting volkomen correct zijn, onafhankelijk van het onderwerp.

Bij gebrek aan een 18%-kaart kan in geval van nood ook de palm van de hand worden gebruikt. Deze blijkt heel vaak overeen te stemmen met 18% grijs.
Bron: Wikipedia

Evert61

Bericht door Evert61 » zo jun 29 2008 10:34 pm

Eigenlijk gaat het niet meer zo zeer over het oorspronkelijke onderwerp he :lol:

Zaterdag is geweest en of de duvel er mee speelt: het is zo lang licht gebleven dat er geen extra verlichting nodig was.... tssss zal je altijd zien he....

Daarbovenop kwam ik ook nog eens in een redelijk professioneel stadion terecht waar de zon achter de hoofdtribune scheen en mij een nieuw fenomeen toebedeeld namelijk 50% zware schaduw en 50% felle zon. Tel uit je winst 8)

Ik zal het later nog maar eens proberen maar dat duurt wel een aantal weken aangezien de vakantieperiode voor de deur staat. Wie nog eens wil zien wat ik zoal voor de zoeker krijg moet deze bewegende beelden maar eens bekijken. Geluid kan je altijd uitzetten natuurlijk als het je niet bevalt :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”