Welke Afdrukcentrale?

Discussies over fotobewerking en archivering
Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Afdrukcentrales

Bericht door Johan v. V. » di dec 30 2014 7:11 pm

Bravo053 schreef:Profotonet zat er qua afdrukken soms net naast, ben recentelijk overgestapt naar Qpics (http://www.qpics.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Dacht ik laatst ook. Tot ik m'n monitor kalibreerde. Bleek ik er naast te zitten! :oops:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Afdrukcentrales

Bericht door Reest » di dec 30 2014 7:48 pm

Profotonet: veel foto's in 2 albums van ca 4 jaar oud, waren aanmerkelijk donkerder, dan de originele foto's
Dus lijkt na verloop van tijd te verkleuren..
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Welke Afdrukcentrale?

Bericht door Cyrus » di dec 30 2014 7:54 pm

Draadjes samengevoegd
Groeten,
Edwin

flickr - website

brombeer
Forumlid
Forumlid

Bericht door brombeer » wo dec 31 2014 12:21 am

Hallo Cezi,

De afdruk is redelijk goed, zoals ik al melde, vele fotoclubleden bestellen daar.
Meen dat ik voor een afdruk van 30x40cm €1,69 betaal dit is goed betaalbaar daar we elke maand 2 foto's inleveren ter beoordeling.
Alle centrale's berekenen kosten die heb ik niet meegerekend.
De kleuren komen er goed uit en het papier is dikker dan van bv de Hema.
Heb al eens geprobeerd de icc code van medion - lees Aldi - te krijgen, maar deze geven ze niet af.

Maar ben erg tevreden over de Aldi, maar zou ik een foto hebben en deze bij mij thuis willen ophangen, dan komt profotonet in beeld.
Die geeft volgens mijn mening de beste afdrukken, maar de prijs is er dus naar.
Voor kwaliteit wil ik soms best wat meer betalen.

Groet Brombeer
Nikon Z 6II en een 24-70 4S

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » vr jan 16 2015 7:37 am

Ik heb een pagina terug geschreven dat ik mijn foto's altijd tot volle tevredenheid laat afdrukken bij profofonet. Deze keer echter hebben ze een afdruk afgeleverd die zij zo donker hebben afgedrukt dat er niets meer van de aangeleverde foto is overgebleven. Ik heb contact met hen opgenomen en nu maar eens zien wat ze met mijn klacht gaan doen.
Nikon Z Z & de maskers

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » vr jan 16 2015 8:32 am

Ik heb nu een paar keer whitewall.nl geprobeerd en ben content met het resultaat.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

skyfox
Forumlid
Forumlid

Bericht door skyfox » za jan 17 2015 10:52 am

Ik heb wel eens twee keer achter elkaar geklaagd bij profoto omdat de afdruk 30x45 door de post was vervormd. Zonder morren nieuwe afdrukken gekregen. Erg fijn bedrijf, wat mij betreft.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo feb 01 2015 1:52 pm

Ed Schouten schreef:Ik heb een pagina terug geschreven dat ik mijn foto's altijd tot volle tevredenheid laat afdrukken bij profofonet. Deze keer echter hebben ze een afdruk afgeleverd die zij zo donker hebben afgedrukt dat er niets meer van de aangeleverde foto is overgebleven. Ik heb contact met hen opgenomen en nu maar eens zien wat ze met mijn klacht gaan doen.
Ed, om deze reden heb ik ook besloten even op te houden met bestellingen bij Profotonet.
Een hele discussie volgde met allemaal technische berekeningen waarom het niet helemaal klopte met de afdruk die ik stuurde.
Mijn monitor is ook gecalibreerd en dit doe ik zo 1x per 3 maanden.

Er liepen stukken dicht in mijn foto waar belangrijke details aanwezig waren. Zou duiden op een onderbelichte foto, maar thuis was daar niets van te zien op mijn scherm.
Ook heb ik ooit een 40x60 foto besteld waar het blauw van de lucht, lila werd. Een Witbalans die hier OK was maar bij hen dus kennelijk niet,
Ook bij deze foto hele verhandelingen, hoe goed bedoeld ook, over het waarom.

Dezelfde foto's kwamen er op mijn Canonprinter IP4500, op A4 formaat, prachtig uit. Wel mooi Ilford papier gebruikt.
Natuurlijk kun je zeggen waarom doe je het dan niet altijd thuis, dat doe ik op A4 formaat dan ook maar tegenwoordig.

Bij Swaak in Utrecht, of bij Eyecatcher in Houten ga ik voor de grotere formaten.

Wel merk ik nog even op dat het voor het gros mensen niet eens opvalt dat een foto een zweem heeft of dat de afdruk onderbelicht is.

Groet,
Noortje

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » zo feb 01 2015 2:47 pm

@Noortje, dat was hier dus ook zo. Wat is de gamma instelling etc. en nog meer van dat soort opmerkingen.
Tot A3+ druk ik zelf af en dat gaat prima maar groter moet echt buiten de deur gebeuren
Nikon Z Z & de maskers

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo feb 01 2015 3:03 pm

Ed, ik heb ook heel veel gedacht, hoe kan het nu dat iedereen zo tevreden is en ik niet.

Maar ik zoek het inderdaad altijd eerst bij mezelf of de app. die ik heb. Alleen in dit geval lag het niet aan mij, ook omdat diverse andere clubleden ook calibreren en dezelfde ervaring hadden van onderbelichte foto's.

Die gamma waarden doe ik aan de hand van de Spider 3 Elite, op zich geen rare vraag van Profotonet, maar de Elite geeft een standaard aan.
Ook lees ik nog weleens dat Kelvinwaarden bij de een op 5000 staan maar bij een ander op 6500. Ik ben dus maar op het gemiddelde gegaan bij het calibreren.

Enfin: op A4 dus nu thuis printen en zeer tevreden, voor de grotere maten bij Swaak en Eyecatcher voor mij. Ik ken daar de mensen en er valt altijd te overleggen, ook omdat de meeste een Eizo scherm hebben en wellicht toch nog de puntjes op de i zetten om de beste afdruk te krijgen.
Toch, ik wilde Profotonet ook eens proberen maar na 3 keren afgehaakt.

Groet,
Noortje

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo feb 01 2015 3:15 pm

oortje, je zou ook hier eens kunnen kijken: http://www.colorutrecht.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Debby
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Contacteer:

Bericht door Debby » zo feb 01 2015 4:00 pm

Ik heb eens bij Whitewall een fotoafdruk onder acrylglas besteld maar vond het resultaat erg teleurstellend (te donker en een stuk fletser).
Nu wou ik net Profotonet een kans geven... maar door de laatste berichten in dit draadje twijfel ik daaraan. :S
Groetjes,

Debby

Instagram | Facebook | 500px | debbyluttik.nl

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo feb 01 2015 4:49 pm

In elk geval uitgaan dat je scherm gekalibreert moet zijn, anders hier een foto plaatsen zodat mensen hier even kunnen beoordelen of het histogram goed is.

Debby
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Contacteer:

Bericht door Debby » zo feb 01 2015 7:18 pm

Heb mijn beeldscherm gekalibreerd met de Spyder3Elite en volgens de NIFD-norm; witpunt van 6500K, lichtsterkte maximaal 120 cd/m2 en gamma waarde 2,2.

Maar moet eerlijk bekennen dat ik nog niet heel erg thuis ben in kleurmanagement. Vraag mij af of dat het misschien kan komen omdat ik geen normlicht in mijn 'werkruimte' heb. Tegelijkertijd vraag ik mij af hoeveel mensen dat nu echt helemaal hebben en of ik niet doorsla in mijn perfectionisme :)

Ik snap niet goed wat het histogram met de afdruk te maken heeft als je foto op je scherm er goed uitziet (zou je dat misschien willen uitleggen?), maar hier een foto.

1.
Afbeelding
Groetjes,

Debby

Instagram | Facebook | 500px | debbyluttik.nl

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo feb 01 2015 7:33 pm

Simpel gezegd volgens mij(en anders wordt ik wel verbeterd) :)
Het histogram zegt hoe het met je belichting, kleuren en contrasten zit. Maar je moet een histogram wel goed weten te interpreteren op basis van de foto.
Ook ik heb er nog weleens moeite mee, maar ik kijk gewoon naar de foto en als je een goed gekalibreerd scherm hebt dan is kijken ook goed.

Profotonet moet je gewoon proberen. Wat anderen ervaren hoeft jou niet te overkomen.
Zodra je bij Profotonet aanvinkt dat de foto geoptimaliseerd moet worden dan doet de machine aanpassingen totdat er een goede foto uitrolt.
Dan moet je er zelf niets aan gaan doen dan werkt het averechts.

Maar heb je zelf je foto vanuit RAW of NEF bewerkt dan laten de meesten het vinkje uit staan. Je bewerkt niet voor niets en dan wil je dus niet dan het systeem de boel gaat aanpassen.

Over dat normlicht: bekijk je foto bij daglicht dan zie je ook wel of alles klopt. Niets belangrijker dan gewoon kijken.
In de avond krijg je bij kunstlicht kleurzwemen te zien op je foto die je overdag niet zit. Ik heb zo'n lampje weleens gezien, maar heb het niet aangeschaft.

Met kijken kom je er.

gr.Noortje

Foto ziet er goed uit hier. Het hartje is scherp. Dat zal je bedoeling geweest zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”