Alternatief voor Nikon 77mm Circular Polarizer II filter?

Discussies over filters
Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Alternatief voor Nikon 77mm Circular Polarizer II filter?

Bericht door Eeuw » wo apr 15 2009 10:30 pm

Je gaat me toch niet vertellen dat je reflecties nadien nog kan wegfilteren he Luc?? Of snap ik je niet goed misschien. Ik bedoel dan de klassieke zwembad voorbeelden natuurlijk. In ieder geval denk dat je bij groothoek gebruik beter met software wegkomt dan pola's.
Wel interessant wat je schrijft over Nik en ik ga zeker kijken. Grad's zijn nog nooit op mijn camera geweest, misschien toch eens proberen.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

rjb
Forumlid
Forumlid

Bericht door rjb » wo apr 15 2009 11:07 pm

Dit is misschien nog een interssant artikel over pola
http://www.phototechno.nl/index.php?opt ... &Itemid=32

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 16 2009 12:08 am

rjb schreef:Dit is misschien nog een interssant artikel over pola
Helaas een erg beperkt "testje"...

Ik ben er nog steeds niet uit. De Nikon is natuurlijk wel een veilige keus. Volgens Hans was hij 10 jaar geleden in ieder geval erg goed... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GdP

Bericht door GdP » do apr 16 2009 12:53 am

Om naar het effect van een polarisatiefilter te kijken gebruik ik zelf een simpele methode, die ook bruikbaar is voor het instellen van het filter voor gebruik.

Ik zet de camera op spotmeting, en richt de ‘spot’ op een stukje blauwe lucht in de richting waarin ik de foto wil maken.

Vervolgens draai ik aan het filter dusdanig dat de lichtmeter de laagste waarde aangeeft. Op dat moment staat het filter dus goed ingesteld.

Afhankelijk van het weer, al of niet helder, kan daar bij een goed filter zo twee stops verschil in zitten. Zeker als je dwars op de zon zit te meten.

Met de zon mee, of tegen de zon in hebben dit soort filters bijna geen effect, of de zon moet hoog genoeg staan.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » vr jun 12 2009 8:26 am

Patrick schreef:
rjb schreef:Dit is misschien nog een interssant artikel over pola
Helaas een erg beperkt "testje"...

Ik ben er nog steeds niet uit. De Nikon is natuurlijk wel een veilige keus. Volgens Hans was hij 10 jaar geleden in ieder geval erg goed... :wink:
@Patric
heb je nu al keuze gemaakt?
Ik had Nikon filter besteld bij Topfoto maar de zaak is failiet. Vreemd want de website werkt nog wel. Maar ze reageren niet meer op e-mail en de telefoon is afgesloten.
Cameraland en Camex beweren dat Hoya HD filters beter zijn dan Nikon filters. Ga ik dus weer twijfelen.
Alleen Omnifoto heeft Nikon op voorraad, toevallig ook voor de laagste prijs die ik kon vinden. 159,-, komt wel 8.50 verzendkosten bij.
Cameraland levert Hoya HD polararisatie voor 149,- Reken ik mijn reiskosten erbij wordt dit misschien wel duurder als het Nikon filter. :wink:

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr jun 12 2009 9:19 am

Ik heb er één in het Verre Oosten besteld, incl. verzendkosten ca. € 125,--
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door selcuk » vr jun 12 2009 10:47 am

Ik heb mijn cpl-II hier vandaan besteld;

http://www.japancamera.nl/catalog/index.php?cPath=33_71

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jun 12 2009 11:30 am

wil schreef:@Patric
heb je nu al keuze gemaakt?
Wie? :wink:

Ja, keuze is gemaakt. Het is de B&W Kaesemann slim geworden. Achteraf gezien had ik liever de niet slim versie gehad. De dop die er bij geleverd wordt blijft namelijk niet goed zitten. En een normale dop blijft er niet op zitten. Ik gebruik 'm in combinatie met de zonnekap, dus echt een probleem tijdens het lopen is het niet. Opbergen gaat dus wel met die dop, maar zoals gezegd, die zit niet echt lekker vast.

Het filter: niet dan lof. Prachtig afgewerkt, en de foto's worden er prachtig mee. Ik heb vroeger een Tiffen filter gehad, maar dat is gewoon zielig als je het hiermee vergelijkt.

B+W is dus wat mij betreft een prima keuze, al zal de Nikon ook prima zijn. Die Hoya HD filters. Ik snap die niet. Ze kosten namelijk niet zoveel. Sterker nog: Hoya maakt veel duurdere polarisatie filters. En dat moeten dan de beste van Hoya zijn? Vreemd.

Ik heb mijn filter uit Hong Kong laten komen. Dat ging prima, en scheelde veel geld.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gideon van den Berg

Bericht door Gideon van den Berg » zo jun 14 2009 4:52 pm

Ik zou wel eens een echt onderzoek willen zien!
Eentje die blind gebeurdt, waarbij ik bedoel dat er bij de test niet bekend is welk merk en type er beoordeeld/getest word!
Naar mijn meening is het namelijk zo dat de mens nogal uit gaat van kwaliteit bij het horen van een merk!
Vraag mij dan ook af of er werkelijk veel verschil zit tussen een duur B&W en een goedkope Green-L van een tientje.
Ik bedoel dan puur de werking van het filter, waar hij voor bedoeld is. Als de werking net zo goed is als een hele dure, waarom dan zo veel geld uitgeven als het met minder ook kan!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jun 14 2009 11:41 pm

Gideon van den Berg schreef:Ik zou wel eens een echt onderzoek willen zien!
Eentje die blind gebeurdt, waarbij ik bedoel dat er bij de test niet bekend is welk merk en type er beoordeeld/getest word!
Zoiets moet op zch te regelen zijn; gewoon een aantal forumleden met verschillende filters bij elkaar zetten op een zonnige dag. Eventueel als extraatje bij een van onze forumwandelingen of zo.

Marco

Bericht door Marco » di jun 16 2009 11:38 pm

Patrick, wanneer je deze van me overneemt, kan je lekker testen !

Hoya PRO1D Circular PL

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jun 17 2009 12:07 am

Marco schreef:Patrick, wanneer je deze van me overneemt, kan je lekker testen !

Hoya PRO1D Circular PL
Ik wil 'm best een keer van je lenen, ik wil 'm zelfs samen met je komen vergelijken met de B+W, maar overnemen? Nee, dank je. Ik heb niet de middelen ter beschikking die velen hier wel lijken te hebben. Twee kids, vrouw, hypotheek en zo...

Waarom wil je er trouwens vanaf? Je hebt toch een 24-70 waar ie op kan? Of gaat daar ineens een Nikon filter op?

Marco

Bericht door Marco » wo jun 17 2009 12:11 am

Patrick schreef: Waarom wil je er trouwens vanaf? Je hebt toch een 24-70 waar ie op kan? Of gaat daar ineens een Nikon filter op?
Klopt, plotseling kwam er zo een mooie aanbieding aanwaaien.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jun 17 2009 12:14 am

Marco schreef:
Patrick schreef: Waarom wil je er trouwens vanaf? Je hebt toch een 24-70 waar ie op kan? Of gaat daar ineens een Nikon filter op?
Klopt, plotseling kwam er zo een mooie aanbieding aanwaaien.
Mooi. Dan kunnen we met z'n tweeën al drie filters vergelijken. En je woont vlakbij. Zeg maar wanneer! :mryellow:

Marco

Bericht door Marco » wo jun 17 2009 12:30 am

Patrick schreef: Mooi. Dan kunnen we met z'n tweeën al drie filters vergelijken. En je woont vlakbij. Zeg maar wanneer! :mryellow:
Jij wil toch testen ?

Plaats reactie

Terug naar “Filters”