Nikon 18-200 VR ervaringen gezocht

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nikon 18-200 VR ervaringen gezocht

Bericht door JerryBig » di jul 21 2009 10:22 am

Extra opmerking m.b.t. het filter op de lens. Volgens Thom Hogan is het onzin en kun je de voortse lens makkelijk schoonmaken en deze heeft een erg sterke coating, en dus heb je dat filter niet nodig. Persoonlijk ga ik liever op safe, maar de puristen zullen het liever zonder doen. Maar of je bij de 18-200 een verschil ziet waag ik te betwijfelen. Overigens een heerlijke allrounder, deze lens.

Misschien een veel betere tip (Scott Kelby op DTown): zet altijd je zonnekap op de lens. Hij zit niet in de weg, beschermt waar nodig tegen lens flare, maar tevens beschermt hij je lens tegen stoten meer dan een filter. Het object waar de lens mee kan botsen blijft altijd verder van de frontlens af bij een zonnekap die de klap opvangt, dan met een filter. En breekt de kap, dan is deze goedkoper dan de lens, zelfde verhaal met een filter dus. Scott gebruikt hem zelfs bij studie opnamen.

Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Anmaer98

Bericht door Anmaer98 » di jul 21 2009 7:41 pm

sinds kort heb ik de lens op mijn D60. Ik ben net begonnen met fotografie en vind het voor mij een perfecte lens. wat betreft uitzakken heb ik daar geen last van (behalve mijn eigen buik :lol: ) ik begreep laatst van een fotograaf dat na intensief gebruik op de lange duur uitzakken kan voorkomen of door de camera te lang op een te warme plek te laten liggen (de smering zou dan te dun kunnen worden) uitzakken kan veroorzaken.

Bamos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Bamos » vr jul 31 2009 2:59 pm

Ik gebruik deze lens met veel plezier. uitzakken doet hij bij niet op 18mm
kijk voor de aardigheid eens naar de foto's van John Paskey. top lens bij voldoende licht !

http://www.pbase.com/happypoppeye
D60 + AF-S VR DX 18-200mm

CU2

Bericht door CU2 » vr jul 31 2009 4:42 pm

Kwalitatief weinig op aan te merken deze lens. En in Capture NX 2 kan je veel corrigeren. Zie ook de recenties op DP review.
Ik kocht hem vnl vanwege het ultieme zoombereik zodat ik niet veel objectieven hoef te wisselen. En dat bevalt uitstekend.
Het uitzakken vindt ik wel lastig (bij mij vanaf ca. 24 mm), maar daar valt beslist mee te leven. En tussen de 35 mm en 135 mm zit er minder weerstand op de ring waardoor het strak uitkaderen in dit zoomgebied soms wat lastig en schokkerig wordt.

Wat mij wel gisteren opviel is dat Nikon een opvolger heeft gelanceerd. Ook 18-200 maar dan een GII versie!
Zelfde spec's maar wat is dan het verschil? Een zoom lock, zodat 'ie dus niet uitzakt ? Zou dat het enige verschil zijn en de extra coating die men opgeeft?
Vindt het wel vreemd omdat toen ik de lens kocht (ca. 3 maanden geleden) deze werd gepromoot als eerste ultra zoom met VR II. En nu al een opvolger?

Daarnaast kwam ik er pas achter dat deze 18-200 lens niet te combineren is met een teleconverter (1,4 , 1,7 of 2,0 x), althans volgens Nikon. Ik weet dat het 1,5 of 2 stops scheelt maar het ging mij er in principe alleen maar om er een 400 mm van te kunnen maken. Een teleconverter voor de kleinere brandpunten is niet handig en het kwaliteistverlies is dan groot. Bij genoeg licht leek mij de combi zeer plezierig. Zeker nu ik net m'n set aan het opbouwen ben. Heb pas de D90 en 18-200 gekocht en over een week op safari in Kenia. Daar wil je graag een 400 of 600 mm in je handen hebben toch (en niet voor ca. € 1.500 hoeven kopen)?

Groet, Chris

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » vr jul 31 2009 7:21 pm

CU2 schreef:Kwalitatief weinig op aan te merken deze lens. En in Capture NX 2 kan je veel corrigeren. Zie ook de recenties op DP review.
Ik kocht hem vnl vanwege het ultieme zoombereik zodat ik niet veel objectieven hoef te wisselen. En dat bevalt uitstekend.
Het uitzakken vindt ik wel lastig (bij mij vanaf ca. 24 mm), maar daar valt beslist mee te leven. En tussen de 35 mm en 135 mm zit er minder weerstand op de ring waardoor het strak uitkaderen in dit zoomgebied soms wat lastig en schokkerig wordt.

Wat mij wel gisteren opviel is dat Nikon een opvolger heeft gelanceerd. Ook 18-200 maar dan een GII versie!
Zelfde spec's maar wat is dan het verschil? Een zoom lock, zodat 'ie dus niet uitzakt ? Zou dat het enige verschil zijn en de extra coating die men opgeeft?
Vindt het wel vreemd omdat toen ik de lens kocht (ca. 3 maanden geleden) deze werd gepromoot als eerste ultra zoom met VR II. En nu al een opvolger?

Daarnaast kwam ik er pas achter dat deze 18-200 lens niet te combineren is met een teleconverter (1,4 , 1,7 of 2,0 x), althans volgens Nikon. Ik weet dat het 1,5 of 2 stops scheelt maar het ging mij er in principe alleen maar om er een 400 mm van te kunnen maken. Een teleconverter voor de kleinere brandpunten is niet handig en het kwaliteistverlies is dan groot. Bij genoeg licht leek mij de combi zeer plezierig. Zeker nu ik net m'n set aan het opbouwen ben. Heb pas de D90 en 18-200 gekocht en over een week op safari in Kenia. Daar wil je graag een 400 of 600 mm in je handen hebben toch (en niet voor ca. € 1.500 hoeven kopen)?

Groet, Chris
Ehm.... wel eens naar de 70-300VR gekeken?
Als je dit objectief op je camera draait heb je vervolgens met de 1,5 verlengingsfactor een 450mm objectief..... en dat voor minder als 400 euro (via internetwinkels) hoezo goedkoop.. :wink: :wink: :wink:

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

CU2

Bericht door CU2 » vr jul 31 2009 8:18 pm

Eelco schreef:

Ehm.... wel eens naar de 70-300VR gekeken?
Als je dit objectief op je camera draait heb je vervolgens met de 1,5 verlengingsfactor een 450mm objectief..... en dat voor minder als 400 euro (via internetwinkels) hoezo goedkoop.

Ik heb recent pas de 18-200 gekocht en denk dat ik met een 70-300 nu geen beste keus maak. Te veel overlap ook! Ik wilde overigens met een teleconverter naar een 400 mm bereik, maar deze wordt dus sterk afgeraden op dit objectief. Vanwege fysieke beperkingen van de bolle lens? Ik weet dus ook niet of deze teleconverter op de 70-300 past maar dan wordt het in ieder geval een dubbele aanschaf. Zit er nu even niet in.... De converter zit ook zo rond de € 380,=
En: ik denk dat ik met de 80-200, los van de kwalitatieve minpunten van een zoomlens, er toch wel 90% van mijn fotowerk mee kan dekken. Hij maakt zelfs aardige macro's.

Groet,
Chris

jvhoof

Bericht door jvhoof » vr jul 31 2009 9:37 pm

Naar aanleding van diverse meningen deze lens 2e hands aangeschaft. Van het uitzakken heb ik nog geen last gehad.
Wel hoor ik bij iedere opname een kleine tik van de VR. Als ik de VR uitschakel hoor ik deze tik niet. Hebben andere daar ook lost van?

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » vr jul 31 2009 9:40 pm

jvhoof schreef:Naar aanleding van diverse meningen deze lens 2e hands aangeschaft. Van het uitzakken heb ik nog geen last gehad.
Wel hoor ik bij iedere opname een kleine tik van de VR. Als ik de VR uitschakel hoor ik deze tik niet. Hebben andere daar ook lost van?
Dat is de VR die je hoort in- en uitschakelen, als je dit voor het eerst verneemt dan kan dit wat vreemd overkomen.
Maak je geen zorgen, het komt allemaal goed.. :wink: :wink: :D

Groeten Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

CU2

Bericht door CU2 » zo aug 02 2009 3:46 pm

Ik schreef eerder:
CU2 schreef:

Groet, Chris
Weet iemand iets meer te vertellen over de nieuwe 18-200 en over de mogelijkheid van de teleconverter?

Groet,
Chris U

jvhoof

Bericht door jvhoof » zo aug 02 2009 4:41 pm

Deze week de 18-200 VRII 2e hands gekocht. Bevalt goed. Van uitzakken heb ik totaal geen last.
Ik heb snel een testje gedaan in de uiterste telestand. kijk even hier http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=19740

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » zo aug 02 2009 7:21 pm

jvhoof schreef:Naar aanleding van diverse meningen deze lens 2e hands aangeschaft. Van het uitzakken heb ik nog geen last gehad.
Dat heb ik ook met mijn 70-300, niets aan de hand.

Vraag me overigens ook af waarom dat mogelijke uitzakken zo erg is (tenzij je alleen maar je eigen voeten wilt blijven fotograferen).
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

103720

Bericht door 103720 » do sep 17 2009 10:08 pm

Misschien dat iemand me kan helpen. Ik hoorde vandaag dat de VR-functie op mijn 18-200 niet functioneert op het moment dat ik de "AF/M"-schakelaar op autofocus heb staan. Dus dat het alleen werkt als ik handmatig scherp stel.
Klopt dat verhaal?

AEL
Forumlid
Forumlid

Bericht door AEL » do sep 17 2009 11:03 pm

Deze lens zit standaard op mijn D300, tenzij ik hele specifieke zaken ga fotograferen (en dan nog gaat 'ie in de tas). Ben er over het algemeen ontzettend blij mee en de VR werkt fantastisch. Bekijk deze foto maar eens: ISO400 (omdat ik toen nog dacht dat 1600 "heel erg" zou zijn) op 1 sec (!)

http://www.flickr.com/photos/8541750@N0 ... 279538936/

Ik heb de lens nu ruim een jaar en sinds een paar weken is het uitschuiven begonnen. Ja, dat is inderdaad irritant in het begin maar je went er wel aan. Het doet niets af aan waar het uiteindelijk om gaat: de foto's.
D700 - AF-S 24-70 mm/F 2,8 G ED - AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » vr sep 18 2009 8:29 am

Weet iemand iets meer te vertellen over de nieuwe 18-200 en over de mogelijkheid van de teleconverter?

Groet,
Chris U
Beste Chris een originele TC van Nikon zal niet passen op de 18-200mm VR dat is fysiek onmogelijk gemaakt door Nikon.
De TC van Kenko de Pro 300 zal wel passen, maar de vraag is of je dat wel zou willen.
De AF zal niet goed meer werken bij een 2x TC vanwege te weinig licht.
Nikon geeft zelf aan dat de AF om goed te kunnen werken minimaal F 5.6 nodig heeft.
Hooguit zal je de Kenko Pro 300 1.4 kunnen proberen, maar onder slechte lichtomstandigheden zal de camera moeite hebben met de AF.
Je kan natuurlijk ook de Nikkor 80-400mm VR overwegen en je 18-200mm VR verkopen, dan heb je kwalitatief een veel beter objectief in handen die ook nog eens beter beschermd is tegen stof en water.
Mijn dochter heeft de 80-400mm VR en ook de Kenko Pro 1.4 TC dan heeft ze 560mm tot haar beschikking, neem daarbij de crobfactor van 1.5 zit je al gauw op 840mm en bij voldoende licht werkt de combinatie met TC prima.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr sep 18 2009 9:53 am

103720 schreef:Misschien dat iemand me kan helpen. Ik hoorde vandaag dat de VR-functie op mijn 18-200 niet functioneert op het moment dat ik de "AF/M"-schakelaar op autofocus heb staan. Dus dat het alleen werkt als ik handmatig scherp stel.
Klopt dat verhaal?
Grootste onzin. Lees de gebruiksaanwijzing!

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”