D700: firmware update 1.02

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
patrick91

Re: D700: firmware update 1.02

Bericht door patrick91 » zo jan 10 2010 7:33 pm

Sinds wanneer heb je een 700 Iefie?
Gefeliciteerd trouwens..

Edit:
Heb kaartlezer en fw staat op een kaartje..
:)

Bookkeeper

Bericht door Bookkeeper » zo jan 10 2010 9:57 pm

Ruud O schreef:Ik heb een vraag, die ik bijna niet durf te stellen.
Is er iemand die voor mij de update op mijn D700 wil doen.
Ik ben bang als ik het zelf doe dat het niet goed gaat.
Dus als er iemand is die mij wil helpen heel graag ( in de buurt van Den Haag zou mooi zijn, maar ik wil er ook wel wat verder voor rijden )
Groet Ruud.
Mocht je het echt niet durven, in Dordrecht is er ook een adres waar de Nepresso koffie klaar staat... (30 minuten rijden, bakkie doen en met update naar huis..)

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » zo jan 10 2010 10:01 pm

ha Pat, vraag was voor Fabian.
ik ben niet zo rijk dat ik een D700 kan kopen.haha
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Adri Benschop

Bericht door Adri Benschop » ma jan 11 2010 9:17 am

De klokinstellingen zijn ineens van slag!
Gisteren heb ik foto´s gemaakt en op de PC gezet, een sinds september 2009 nieuwe Dell.
De PC geeft aan dat de foto´s zijn gemaakt op 10-1-2009.
Ik heb de gewoonte om gelijktijdig zowel JPEG als NEF foto´s te maken.
Het vreemde is dat hij aangeeft dat de NEF versie wel op 10-1-2010 is gemaakt maar wel 6 uur later!

Nog vreemder is dat ook de foto´s die ik gemaakt heb in december 2009 ineens van een jaar geleden zijn.
Met het laden van de laatste foto´s zijn dus ook de instellingen van de foto´s uit december veranderd! Ik begrijp hier niets van.

Je zou zeggen dat het aan de PC ligt? Heb ik ook gecheckt. Mijn foto´s gemaakt met de Canon G9 blijven gewoon op de juiste datum staan.

Herkent iemand dit probleem??

Adri Benschop

Bericht door Adri Benschop » ma jan 11 2010 9:35 am

Ik ben nog even terug gegaan in de tijd.
De foto´s die ik maakte op 30-11-2009 staan in de computer nog gewoon op de juiste tijd, zowel de JPEG als de NEF.
De foto´s van 01-12-2009 staan ineens verkeerd. Dwz. de JPEG op bijvoorbeeld 01-12-2008,15.47 uur, dezelfde NEF op 01-12-2009, 16.06 uur.

Wat is hier sinds 1 december 2009 aan de hand??

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jan 11 2010 9:59 am

Adri Benschop schreef:De klokinstellingen zijn ineens van slag!

Nog vreemder is dat ook de foto´s die ik gemaakt heb in december 2009 ineens van een jaar geleden zijn.
Met het laden van de laatste foto´s zijn dus ook de instellingen van de foto´s uit december veranderd! Ik begrijp hier niets van.
Dat is iets wat 100% zeker niet aan de camera kan liggen.
Bij eenmaal opgenomen en door de camera weggeschreven fotobestanden verandert er natuurlijk niks meer aan een bestand en de data in het bestand.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je bij het overhalen van bestanden van bijv. geheugenkaart naar harddisk, afhankelijk van de methode van overzetten en de software die er mogelijk bij wordt gebruikt, de voorkeuren van die software zodanig staat ingesteld dat de datum van een bestand de tijd krijgt van het overzetten. (Dan zou de klok van je PC dan verkeerd staan).
Normaal gesproken komen de tijd van de EXIF-gegevens en het wegschrijven van een bestand van de camera naar de geheugenkaart met elkaar overeen. Of de datum dan bij het overhalen wordt verandert, kun je altijd controleren door de EXIF-gegevens te vergelijken met de wegschrijfgegevens van het bestand.

Bij twijfel kun je gewoon de bestanden via een cardreader kopiëren. De tijd van een bestand blijft (onder normale omstandigheden) hetzelfde. Ik zou in ieder geval ook de klokgegevens van je PC even checken of die wel goed staat.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Adri Benschop

Bericht door Adri Benschop » ma jan 11 2010 10:18 am

Dan zou de klok van de PC "spontaan" van 30 november naar 1 december ineens veranderd moeten zijn?
Hij staat op dit moment op 11-01-2010. Sinds ik de computer heb (september 2009) staat de tijd goed.

Hoe is het mogelijk dat ik in december een bestand laad waarvan de computer zegt dat het NEF bestand op 1-12-2009 is gemaakt en hetzelfde JPEG bestand op 1-12-2008??

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 11 2010 10:29 am

Hoe en waarmee zet je je bestanden over? En heb je de EXIF gegevens gecontroleerd zoals eerder voorgesteld?

Formatteer je geheugenkaartjes eens (in de camera) en kijk wat er dan gebeurd.
Formatteren is altijd een goede optie om alles rondom de administratie van het geheugen (zoals de FAT-tabel) te "resetten" en met een schone lei te beginnen.

Adri Benschop

Bericht door Adri Benschop » ma jan 11 2010 10:54 am

Tot september gebruikte ik een externe kaartlezer om de bestanden over te zetten.
Sinds september gebruik ik de gleuf in mijn PC.
De geheugenkaart van 8 GB, Sandisk Extreme IV, bevat nog foto´s uit bijvoorbeeld september die in camera de juiste gegevens (exif?) gegevens hebben. Als ik het aflees in de camera staat de foto op de kaart van 30 november op 30.11.2009, die van een dag later, 1 december op 1-12-2008. Vreemd. Maar hoe kan het dan dat de NEF versie van diezelfde foto op de computer wel op 1-12-2009 staat? Het blijft voor mij een raadsel.

Ik ga even controleren of ik alle bestanden van de kaart in de PC heb staan en zal de kaart via de camera formatteren. Ben benieuwd.

Adri Benschop

Bericht door Adri Benschop » ma jan 11 2010 11:40 am

Heb de kaart geformatteerd.
Het werkt nu normaal, zowel in de camera als op de PC.
Ik blijf met een raadsel zitten, maar ga er maar van uit dat met het "resetten" het probleem verholpen is.

Léon, heel erg bedankt voor het meedenken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 11 2010 11:57 am

Bestanden weghalen, er weer bijzetten, kaartje in de computer dan weer in de camera etc. waarbij je misschien een kaartje net iets te vroeg uit de reader of camera haalt. Kaartje niet goed in een reader hebt ingedrukt, statische elektriciteit etc.
Het zijn allemaal kleine zaken dat er iets verkeerd kan gaan, waar later dan vreemde onverklaarbare dingetjes uitkomen.

Zelf heb ik altijd de gewoonte dat ik bij een totaal nieuwe fotosessie, als je de geheugenkaart moet legen om met nieuwe opnamen te kunnen beginnen, ALTIJD de geheugenkaart te formatteren. Zo vermijd je dat er latente foutjes insluipen in de administratie van de weg te schrijven bestanden uit vorige sessies, en je het meest betrouwbaar de zaken op een rij hebt.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » ma jan 11 2010 2:37 pm

Zo werk ik ook. na de sessie overhalen naar de Externe HD obv Raid 1.
Eens in de X-weken nog eens extra backup op externe HD.

Meteen na overhalen (en controle daarop) formateer ik de kaart in de cam.

Zo ben je altijd klaar voor de nieuwe dag.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Isflicka

Bericht door Isflicka » za jan 23 2010 10:13 pm

Weet iemand de gevolgen van deze update en het gebruik van camera control?

Alvast bedankt, Hulda

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 23 2010 10:32 pm

Het helpt voordat je een firmware update doet om te kijken welke zaken veranderd worden zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Uit de omschrijving van de update:

"Waarschuwingen voor gebruikers van Camera Control Pro 2
A-firmwareversie 1.02 / B-firmwareversie 1.02 van de D700 worden niet ondersteund door Camera Control Pro 2, versie 2.7.0 of lager. Ondersteuning van A-firmwareversie 1.02 / B-firmwareversie 1.02 is beschikbaar in Camera Control Pro 2, versie 2.7.1 en hoger. Download de updatesoftware voor Camera Control Pro 2, versie 2.7.1 om een update van de toepassing uit te voeren."

Isflicka

Bericht door Isflicka » za jan 23 2010 11:04 pm

Tja, waarom denk je dat ik het vraag........ juist door deze mededeling. Ik gebruik nog een oude versie van camera control en ik zou het jammer vinden als ik deze software niet meer kan gebruiken.
Léon Obers schreef:Het helpt voordat je een firmware update doet om te kijken welke zaken veranderd worden zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Uit de omschrijving van de update:

"Waarschuwingen voor gebruikers van Camera Control Pro 2
A-firmwareversie 1.02 / B-firmwareversie 1.02 van de D700 worden niet ondersteund door Camera Control Pro 2, versie 2.7.0 of lager. Ondersteuning van A-firmwareversie 1.02 / B-firmwareversie 1.02 is beschikbaar in Camera Control Pro 2, versie 2.7.1 en hoger. Download de updatesoftware voor Camera Control Pro 2, versie 2.7.1 om een update van de toepassing uit te voeren."

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”