D700: firmware update 1.02

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

D700: firmware update 1.02

Bericht door ALE » wo jan 06 2010 12:13 pm

De volgende verbeteringen zijn aangebracht in A- en B-firmware versie 1.02.

- De automatische witbalans is verbeterd.
- Ondersteuning voor geheugenkaarten van 64 GB is toegevoegd.
- Als ISO-gevoeligheid instellen>Inst autom ISO-gevoeligheid in het opnamemenu is ingesteld op Aan, kan de optie Maximale gevoeligheid nu worden ingesteld in stappen van 1/3 LW, 1/2 LW of 1 LW, afhankelijk van persoonlijke instelling b1ISO-stapgrootte.
- De tijd die de camera wacht voordat de scherpstelling wordt aangepast in reactie op plotselinge wijzigingen in de afstand tot het onderwerp kan nu worden ingesteld op 5 (Lang), 4, 3 (Normaal), 2 of 1 (Kort) via persoonlijke instelling a4 FocusTracking met Lock-On. Met de toename van het aantal opties voor persoonlijke instelling a4 Focus Tracking met Lock-On wordt dit item na de firmware-upgrade ingesteld op 3 (Normaal). U kunt deze instelling naar wens aanpassen.
- Als de knop AF-ON van de camera wordt ingedrukt, wordt de monitor uitgeschakeld en kan het scherpstelpunt worden geselecteerd met de multi-selector.
- Als de knop AF-ON op de MB-D10 wordt ingedrukt (terwijl AF-ON is geselecteerd voor persoonlijke instelling a10 Functie AF-ON-knop MB-D10), wordt de monitor nu uitgeschakeld en kan een scherpstelpunt worden geselecteerd met de multi-selector.
- Het item Cameraklok instellen via GPS is toegevoegd aan de optie GPS in het setup-menu. Als Ja is geselecteerd, worden de datum- en tijdgegevens die zijn opgehaald via een verbinding met een GPS-apparaat, gebruikt om de interne klok van de camera in te stellen. Nadat u voor het eerst Ja hebt geselecteerd, moet u de camera uit- en weer aanzetten om de GPS-gegevens opnieuw op te halen.
- Als Inschakelen is geselecteerd voor GPS>Meter uit in het setup-menu, wordt de tijd voordat de meters worden uitgeschakeld nu met maximaal één minuut verlengd, zodat de camera GPS-gegevens direct kan ophalen nadat de camera is ingeschakeld en direct nadat de meters worden ingeschakeld (alleen met GPS-eenheid GP-1).
- Als Aan is geselecteerd voor Ruisonderdr. lange sluitertijd, deden zich problemen voor als u fotografeerde met een sluitertijd van meer dan 1 sec. maar minder dan of gelijk aan 8 sec. Dit probleem is nu verholpen.
- Het probleem dat ertoe leidde dat het scherpstelpunt niet werd getoond als beelden werden weergegeven die zijn opgenomen met continu-opname, is verholpen.
- Als de virtuele horizon werd weergegeven tijdens een livebeeldopname in de statiefstand en het livebeeld vervolgens werd geannuleerd, kon het weergegeven scherpstelpunt in de zoeker niet worden verplaatst. Dit probleem is nu verholpen.
- Als bepaalde geheugenkaarten in de camera werden geplaatst, werd 'CHA' weergegeven in het bovenste LCD-venster en konden geen beelden worden vastgelegd. Dit probleem is nu verholpen.
- Als de belichtingsstand [M] werd gebruikt bij een livebeeldopname via Camera Control Pro 2, werkte de elektronische analoge belichtingsaanduiding niet. Dit probleem is nu verholpen.

Info en download voor Windows
Info en download voor Mac

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Arend-ho

Re: D700: firmware update 1.02

Bericht door Arend-ho » wo jan 06 2010 12:26 pm

thanks

straks ff installen.....edit: sterker nog....hij staat er op :D

Arend
Laatst gewijzigd door Arend-ho op wo jan 06 2010 12:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jan 06 2010 12:29 pm

Had er in het draadje van de D700 CHA-errors al een "bedankje" bijgeschreven waar het gemeld was.

Niet dat ik last had van die CHA-errors, maar gezien tevens de verbeteringen in de auto witbalans vind ik dat een welkome update.
De auto witbalans van de D700 vond ik met name slecht onder kunstlicht en TL-licht omstandigheden. Mijn oude D80 deed dat aanzienlijk beter. Hoop dat het in de praktijk nu ook met de D700 beter uitpakt met datgene wat men belooft.

Dpreview - witbalans D700 versus D80:
D700: http://www.dpreview.com/reviews/nikond700/page22.asp
D80 http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/page20.asp
Vriendelijke groet, Léon Obers

Pim

Bericht door Pim » wo jan 06 2010 2:56 pm

Ik heb een paar vragen aan jullie. Zie tekst van de update:

- Als ISO-gevoeligheid instellen>Inst autom ISO-gevoeligheid in het opnamemenu is ingesteld op Aan, kan de optie Maximale gevoeligheid nu worden ingesteld in stappen van 1/3 LW, 1/2 LW of 1 LW, afhankelijk van persoonlijke instelling b1ISO-stapgrootte.

Was dit al niet het geval? Ik kon manual dit al instellen in stappen van 1/3.

- De tijd die de camera wacht voordat de scherpstelling wordt aangepast in reactie op plotselinge wijzigingen in de afstand tot het onderwerp kan nu worden ingesteld op 5 (Lang), 4, 3 (Normaal), 2 of 1 (Kort) via persoonlijke instelling a4 FocusTracking met Lock-On. Met de toename van het aantal opties voor persoonlijke instelling a4 Focus Tracking met Lock-On wordt dit item na de firmware-upgrade ingesteld op 3 (Normaal). U kunt deze instelling naar wens aanpassen.

Moet ik dit dus zo zien dat als je snelle acties fotografeerd zoals sport en luchtvaart dat je de richting de standen 2 of zelf 1 moet gaan en als je je autofocus niet nerveus wilt instellen zoals bij portretten je de standen 4 of zelf 5 moet gebruiken?

Alvast dank voor jullie reacties.

Groeten Pim

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jan 06 2010 5:33 pm

Voor de eerste vraag heb ik even nu geen antwoord, ben ergens anders achter de PC. Heb mijn camera niet bij de hand.
Pim schreef: Moet ik dit dus zo zien dat als je snelle acties fotografeert zoals sport en luchtvaart dat je de richting de standen 2 of zelf 1 moet gaan en als je je autofocus niet nerveus wilt instellen zoals bij portretten je de standen 4 of zelf 5 moet gebruiken?
Nee, je snapt die instelling duidelijk niet. Bij focus tracking gaat het erom dat je een eenmaal gekozen punt van scherpstelling wilt blijven vasthouden. Beweegt het onderwerp over je beeld heen blijft de focus op dat punt gericht, mogelijk met sprongetjes naar de andere focuspunten waar zich dan het onderwerp zich begeeft. Die tijd van vast blijven houden kun je dus instellen. Dus hoelang wil jij een vliegtuig vast blijven volgen, daar gaat het om. Afhankelijk van het soort onderwerp wil je misschien na een korte periode het scherpstelpunt al opnieuw laten vaststellen.
Juist bij die onderwerpen als vliegtuigen waar het vliegtuig misschien zelfs even uit het zoekerbeeld verdwijnt en dan weer terugkomt is het handig juist een lange tijd ingesteld te hebben, zodat het onderwerp en kleur weer direct opgepakt wordt en weer verder gaat met de scherpstelling op het eerst door jouw gekozen punt van het vliegtuig.

EDIT:
Terug lezend voor de duidelijkheid toch een aanvulling, omdat ik mijn tekst niet helemaal helder vind overkomen. Het gaat niet om de tijd van de tracking zelf, want die blijft gewoon doorlopen zolang je de ontspanknop half hebt ingedrukt. Het gaat om de tijd dat de focus op het onderwerp even verstoord wordt en je niet wilt dat de scherpstelling dan ineens iets anders doet.

In de gebruiksaanwijzing van de camera staat het volgende:
Als de afstand tot het onderwerp plotseling verandert, wacht de camera gedurende de ingestelde periode (lang, normaal of kort) alvorens de afstand tot het onderwerp aan te passen. Zo wordt voorkomen dat de camera opnieuw scherpstelt wanneer het onderwerp tijdelijk niet zichtbaar is doordat andere onderwerpen door het beeld bewegen.

Voorbeeld in de praktijk zoals ik reeds heb gegeven als een vliegtuig misschien zelfs even uit het zoekerbeeld verdwijnt (buiten de scherpstelkaders zit) en erna weer terugkomt. Ander voorbeeld wat meer aansluit op de gebruiksaanwijzing: Op een voetbalveld waar je een speler met de bal tracht te volgen en er loopt ineens tussen die speler en jouw camera een andere speler even door het beeld. Dan wil je niet dat de scherpstelling plots op die andere speler wordt ingesteld, maar wil je die eerste speler blijven volgen als die andere speler weer weg is (de eerste situatie hersteld is).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jan 07 2010 3:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Pim

Bericht door Pim » wo jan 06 2010 5:40 pm

Léon Obers schreef:Voor de eerste vraag heb ik even nu geen antwoord, ben ergens anders achter de PC. Heb mijn camera niet bij de hand.
Pim schreef: Moet ik dit dus zo zien dat als je snelle acties fotografeert zoals sport en luchtvaart dat je de richting de standen 2 of zelf 1 moet gaan en als je je autofocus niet nerveus wilt instellen zoals bij portretten je de standen 4 of zelf 5 moet gebruiken?
Nee, je snapt die instelling duidelijk niet. Bij focus tracking gaat het erom dat je een eenmaal gekozen punt van scherpstelling wilt blijven vasthouden. Beweegt het onderwerp over je beeld heen blijft de focus op dat punt gericht, mogelijk met sprongetjes naar de andere focuspunten waar zich dan het onderwerp zich begeeft. Die tijd van vast blijven houden kun je dus instellen. Dus hoelang wil jij een vliegtuig vast blijven volgen, daar gaat het om. Afhankelijk van het soort onderwep wil je misschien na een korte periode het scherpstelpunt al opnieuw laten vaststellen.
Juist bij die onderwerpen als vliegtuigen waar het vliegtuig misschien zelfs even uit het zoekerbeeld verdwijnt en dan weer terugkomt is het handig juist een lange tijd ingesteld te hebben, zodat het onderwerp en kleur weer direct opgepakt wordt en weer verder gaat met de scherpstelling op het eerst door jouw gekozen punt van het vliegtuig.
Dank je wel Leon. Helemaal duidelijk. Was in de war met Autofocus.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo jan 06 2010 7:55 pm

Nog geen kans gehad de update te testen, maar wel meteen geïnstalleerd.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Bookkeeper

Bericht door Bookkeeper » do jan 07 2010 2:40 pm

Inmiddels heb ik ook de firmware update uitgevoerd, ben benieuwd naar het resultaat !

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » do jan 07 2010 4:22 pm

Ik ben erg blij met die 18MP sinds de update. Wie had dat verwacht!
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do jan 07 2010 4:49 pm

Hmmm, kom nog niet verder dan 15,9.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » do jan 07 2010 4:58 pm

Cees Laarman schreef:Hmmm, kom nog niet verder dan 15,9.

Even de compressie van de NEF afhalen en het is geregeld.
Eroe Nazionale

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » do jan 07 2010 5:04 pm

Op zich is de 51200 ISO instelling die in geintroduceerd best te doen.
Wel mooi dat Nikon deze uitbreiding op ISO erin heeft verwerkt.
Top update!

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » do jan 07 2010 5:15 pm

Brenzef schreef:Op zich is de 51200 ISO instelling die in geintroduceerd best te doen.
Wel mooi dat Nikon deze uitbreiding op ISO erin heeft verwerkt.
Top update!

Ik heb hem nog niet volledig getest. Vanavond heb ik mijn wekelijkse avontuur met mijn geliefde. Dat is een mooi moment.
Eroe Nazionale

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do jan 07 2010 8:43 pm

Eeeh, Gobert, zet er even 18+ bij dan :mrgreen:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » do jan 07 2010 9:43 pm

Ik kan geen JA selecteren bij update; de camera geeft dan een rood vakje, terwijl bij NEE een groen vakje staat. Evenals bij het formatteren van de geheugenkaart via de camera. Het lijkt erop of dat ik geen JA meer kan selecteren.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”