Nieuwe digitale camera: D200

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Pjotr

Bericht door Pjotr » wo feb 08 2006 8:31 pm

Hoi Onne-Floris,

geeft niks. Een vergissing is snel gemaakt. Ik begreep alleen niet wat je bedoelde met 'Helaas pindakaas' maar dat is nu wel opgehelderd.

Veel fotoplezier

Pjotr

janwerner

Bericht door janwerner » vr feb 10 2006 12:12 am

Edje schreef:Ik heb het probleem van banding voorgelegd op de nikon D200 introduktiedag aan de man (ben zijn naam kwijt) met het brilletje van Inca, hij ontkende het probleem in nederland en meldde dat dit probleem enkelt bij de eerste D200 camera's zich voordeed vnl in amerika.. Ik moet nog even wachten voordat ik het kan testen totdat ik eindelijk aan de beurt ben om mijn D200 op te halen :cry: :cry:
Zelf heb ik 2x banding gezien op mijn D200 foto's. Niet geforceerd en bij 100 ISO. Te zien bij een wat overstralende lamp. Ook een kennis schreef dat hij er in lichte mate last van had. Ik heb de betreffende opnamen niet bewaard want ik was in de veronderstelling dat het met een firmware-update verholpen zou waren.
Heb daarover op 20/1 jl. tijdens de D200 presentatie in Utrecht de Nikonman met het brilletje aangesproken. Hij zei toen dat er in Nederland ook camera's met dat probleem bekend waren. Ik kon de camera met een bewijsfoto ter reparatie opsturen naar Inca. Nadien heeft zich dat bandingprobleem ook niet meer voorgedaan.
Ook een officiele vraag daarover op de Nikon supportsite leverde een bevestiging aangaande dat 'banding-probleem' op.

janwerner

Bericht door janwerner » vr feb 10 2006 12:26 am

Pjotr schreef:M.n. de nachtfoto heeft behoorlijk last van banding.
De hamvraag is of en zo ja, wanneer Nikon dit probleem openlijk erkent en er wat aan doet. Als het blijft zo het is - stilte van de zijde van Nikon en van Inca - dan lopen D200 bezitters de kans dat zij pas na afloop van de garantieperiode ontdekken dat ook zij banding hebben en dan is het de vraag of Nikon/Inca het nog als garantie beschouwt en afhandelt.
Ik ben benieuwd.
Ben een Apple Macintosh gebruiker en bij Apple is het zo dat als een erkend probleem zich voordoet dat zich niet direct openbaart, de garantie aangaande dat mogelijke defect met een of meerdere jaren wordt verlengt. Interessant is een bericht dat ik op dpreview gelezen heb. In Korea heeft de importeur aldaar laten weten dat de garantie voor de Nikon D200 aangaande banding met enkele jaren wordt verlengt.
Zie alhier: http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=17043359 Ik stel het op prijs dat Nikon wereldwijd tot een dergelijk actie overgaat.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » vr feb 10 2006 8:18 am

Dag Forumvrienden, Nikonvrienden,

Dank Jan voor jouw link naar Dpreview. Het is goed om op de hoogte te blijven.

De vertaling vanuit het Koreaans naar het Engels is onleesbaar Engels. Er werd in de topic terecht gevraagd om beter Engels. Dus even verder gekeken naar deze topic en ik kwam deze vertaling tegen van Dash...van dat punt af is het zinvol die discussie op dpreview (als je dat wilt) te volgen. Hier volgt de vertaling van Dash...om helder te krijgen wat er in Korea blijkbaar aan de hand is...

Hey all.
I've been a member of this http://www.slrclub.com website for a while...
I don't think I'd be exaggerating if I say it's like the DPreview of Korea.

Anyways.... on to the translation, it's not literal translation by the way:
--------
To: D200 User's Union. (I guess the users made a union of sorts
to attack Nikon. Korean DSLR users are pretty famous for that kind of
stuffs. With Canon, they've done it many many times. Getting all
the users to sign a complain, etc.)

From: Nikon

Thank you for using Nikon products and we hope that everything
goes well with you.

We have received complaints about the banding noise issue
about the D200 through webpages and others.

We apologize for the late response (etc... apology)

We will continue to service the early customers of this product, and
will try to prevent any inconvenience in the future.

Again, we thank you for the invaluable opinion received from
SLRclub.com.

blah blah...
Thank you,
Feb 3rd, 2006. Nikon.

Agreement:

1.Add 1 year to AS, only for the early buyers of D200.

2.DG module service will continue for 7 years after the discontinuation
of the product. (D200)

3.If we can gain the technology to fix the issue completely we will fix the
cameras for free, but only the first 990.

4.(something about rare items.. which is something that Nikon camera
and D200 users of SLRclub.com members agreed on... Not sure what
it is)

5.This document will be used for customer protection in the future.

6. Above agreements #1,2,3,4 will apply only to the 990 early production
models.
--------

The rest is of the receiver of the letter complaining about the letter,
etc.

So yeah, I guess Nikon sold way more 990 D200 in Korea, since
990 is the number of early product models sold in Korea.

Hope this helps.

Daeshin

Ik leid hieruit af dat Nikon in Korea veel eerste exemplaren heeft verkocht en dat daarop alleen een speciale garantie geldt.

Het noemen vant Apple is interessant. Bij de Powerbooks (in de periode voor introductie van de laptops met nieuwe Intel processoren) waren er problemen (soort "corduroy banding" op het beeldscherm) en Apple zweeg "volgens mijn bronnen" daarover in alle toonaarden.

Amadeus Gould

janwerner

Bericht door janwerner » vr feb 10 2006 10:00 am

Hallo Amadeus, ik beweer ook niet dat Apple zich altijd zo keurig opstelt. Het is ook meer bedoeld ter illustratie van wat ik een juiste manier van handelen vind.

Ten aanzien van Korea het volgende, ik denk dan: jammer dat in Nederland niet meer eerste 'foute' modelen zijn uitgeleverd, want dan is de kans op een verlengde garantie groter. Of omgedraaid: omdat er maar enkele camera's met een lichte? mate van banding in Nederland zijn uitgeleverd is de kans op een regeling kleiner.
Netjes zou zijn als er wereldwijd een verlengde garantie komt voor dat 'bandingprobleem' De garantie op het hele toestel hoeft ook niet verlengt te worden. Overigens vind ik in het algemeen dat een garantie van 2 jaar op consumentenproducten, zoals in Duitsland en België, ook in Nederland (beter nog de Europese Unie) zou moeten gelden.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » vr feb 10 2006 10:47 am

Dag Jan, Forumvrienden en Nikonvrienden,

In Korea geldt de extended warranty alleen voor een genoemde serie van 990 eerste exemplaren...heb je een later exemplaar dan dus niet volgens de tekst...

Een verklaring zou kunnen zijn dat het hier om een soort sussen gaat van opgelopen emoties op SLRclub.com . Nu weten we allemaal hoe de Inet -werkelijkheid kan zijn en hoe de "werkelijkheid" kan zijn; dan zijn ze indentiek en dan weer zijn ze het niet. Goed het is maar een hypothese.

Eigenlijk weet ik te weinig of het echt om een eerste serie D200 gaat of niet. Het blijft onduidelijk voor mij. Als het alleen om een eerste serie gaat, is er dan iets van serienummers bekend, waarbij het probleem zou kunnen optreden.

Kwaliteitsproblemen worden vaak op vreemde wijzen opgelost of "opgelost"....Auto's (ook van merken die in de ogen van het publiek hoge kwaliteit hebben) worden bij onderhoudsbeurten stilzwijgend en gratis van allerlei modificaties voorzien bij service beurten. De consument weet hier dan vaak niets van.

PR, marketing politiek - ik doel op company and product perception - bepaalt vaak hoe men (kortzichtig) reageert en niet het probleem zelf. Dat is wel triest.

Over de twee jaar garantie voor de consument op nieuwe producten binnen de EU (dat is er dus...maar winkel zit vaak tussen wal en schip...distributeur hoeft geen twee jaar te geven) heb ik eerder geschreven elders op het forum. :-)

Mooie website trouwens die je hebt, Jan.

AG

Pjotr

Bericht door Pjotr » ma feb 13 2006 6:28 pm

Nikon D200 bezitters/geïnteresseerden,

Vanwege de huidige (kunstmatig gecreëerde) schaarste én volgens mijn info advies van INCA aan dealers durven laatstgenoemden haast € 100 te vragen voor een Nikon EN-EL3e accu. Ik heb hier slechts 1 woord voor....SCHANDELIJK. Deze accu kost in het toch niet goedkope LONDEN omgerekend in Euri € 56. In de USA wordt deze accu aangeboden voor $ 39.95. HOEZO Grijze import??? Dit lijkt mij bij deze woekerprijzen niet zo moeilijk te bedenken. Ik koop in elk geval deze accu niet via een INCA dealer in Nederland.

Pjotr

janwerner

Bericht door janwerner » ma feb 13 2006 6:37 pm

Hallo Pjotr.

Een paar dagen geleden schreef ik in een andere topic:

Ik houd er niet van om maar met 1 accu op stap te gaan en aangezien de EL-EL 3e nog niet in Nederland (Europa?) Leverbaar zijn heb ik op 16/1 jl. 3 accu's bij B&H te New York bestel. Drie dagen later op 19/1 werden ze al bezorgd. De kosten van de accu's inclusief de relatief hoge vervoerskosten en invoerrechten zijn nog iets minder dan de prijs voor 3 accu's bij Konijn waar ze 59 euro per stuk (overigens ook niet duur) kosten. Voor B&H zie: www.bhphotovideo.com
Laatst gewijzigd door janwerner op ma feb 13 2006 9:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Bericht door Pjotr » ma feb 13 2006 6:51 pm

Hoi JanWerner,

Bedankt voor je snelle reactie.
Een vriend van mij gaat naar de USA op familiebezoek en hij neemt een paar accu's voor me mee. Dan kosten ze me circa € 40 per stuk. Ik weiger om in Nederland woekerprijzen te betalen. Dat Konijnenberg ze voor € 59 op hun site heeft staan weet ik, maar deze kan voorlopig niet leveren. De accu's zijn wel in Europa/Nederland voorhanden, maar m.n. in Nederland voor onzinnig hoge prijzen

Veel fotoplezier

Pjotr

everkaik

Batterij EN-EL3e

Bericht door everkaik » ma feb 13 2006 9:29 pm

Pjotr schreef:Hoi JanWerner,

Bedankt voor je snelle reactie.
Een vriend van mij gaat naar de USA op familiebezoek en hij neemt een paar accu's voor me mee. Dan kosten ze me circa € 40 per stuk. Ik weiger om in Nederland woekerprijzen te betalen. Dat Konijnenberg ze voor € 59 op hun site heeft staan weet ik, maar deze kan voorlopig niet leveren. De accu's zijn wel in Europa/Nederland voorhanden, maar m.n. in Nederland voor onzinnig hoge prijzen

Veel fotoplezier

Pjotr
Ik heb er een aantal laten opsturen om de porto per stuk te drukken. Ik kreeg nog wel een extra rekening (invoerrechten/belasting?) van €28,05 maar dat is nou eenmaal de gok.

Ik heb er nu een paar te koop voor €57,50 per stuk, dus mocht er iemand interesse hebben :wink:
everkaik at chello punt nl

janwerner

Bericht door janwerner » ma feb 13 2006 9:44 pm

Geen onaardige verkoopprijs everkaik. Gelukkig heb ik er nu totaal 4.
Overigens voor oplaadbare batterijen bestemd voor een digitale fotocamera betaal je net als voor de camera zelf geen invoerechten, maar alleen de 19% BTW. Voor een analoge camera wel (6%) en voor bijvoorbeeld kleding 12%.

Edje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

banding

Bericht door Edje » wo feb 15 2006 6:41 pm

NB Nikon geeft het probleem banding toe op site http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... aqid=16501

Pjotr

Bericht door Pjotr » wo feb 15 2006 8:13 pm

Edje,

je berichtje over Nikon's erkenning van het bandingprobleem gezien.
Om echt klantgericht bezig te zijn zou Nikon feitelijk eigener beweging moeten aangeven wat je moet doen om te zien of je banding op je D200 hebt. Alleen erkennen lijkt mij onvoldoende temeer daar een aantal D200 bezitters/gebruikers niet precies weten hoe ze erachter kunnen komen of zij dit probleem hebben. Nu lopen D200 bezitters toch het risico dat zij te laat - dus na afloop van de garantieperiode - merken dat hun camera ook banding vertoont.
Ik ben benieuwd of Nikon dit goed oppakt.

Pjotr

Edje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Edje » wo feb 15 2006 8:33 pm

idd, ik ben het volledig met je eens. ik ben ook heel benieuwd of je bij een D200 bij een nachtopname met een zeer lange sluitertijd van die verkleuringen in de hoeken van de foto krijgt. Zodra ik mijn camera heb ga ik dit meteen uitproberen.

SPIKE

Bericht door SPIKE » wo feb 15 2006 10:45 pm

Zou het niet beter en handiger zijn om voor dat de D200 in de winkel komt te liggen dat INCA deze camera's gaat testen op banding?

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”