Gerrit,
Ik heb een sensorbrush (tm) gekocht. (
www.visibledust.com)
De eerste keer dat ik mijn sensor hiermee schoonmaakte had ik al het aanwezige stof netjes verdeeld over de hele sensor!
Toen toch maar even op de site gekeken (want kon niet geloven dat een lullig nylon borsteltje van 85 euro!! het erger zou maken).
Wat bleek.. het gaat niet om de haren van het borstelje! je veegt de sensor niet schoon, maar je moet hem eerst statisch laden (net als jouw rooster!) door er met perslucht (of een blaasbalgje) doorheen te blazen zodat de kwastharen statisch geladen word en harder aan het stof trekt dan de (uitgeschakelde) sensor. (ze gaan ook een beetje uit elkaar staan)
na een flinke minuut op het kwastje te hebben geblazen, en EEN keer de sensor te hebben geveegd, was al het stof weg! (Wimmie blij). met het tweede kwastje wat in de kit zat via het zelfde ritueel de rest van de body ook van stof ontdaan (anders is het natuurlijk dweilen met de kraan open).
Prima resultaat en was dus een goed besteede 85 euro.
Ik vind je idee om dat zelfde principe in een roostertje geintegreerd in je camera te bouwen briljant! Er zijn luchtverversings apparaten in de handel die volgens het zelfde pricipe werken (geioniseerde lucht).
Het grootste probleem bij die dingen is dat je de receptoren zo vaak moet schoonmaken, wat een flinke klus is (die trekken alle rommel aan). dus het zou mooi zijn als je het roostertje makkelijk verwijderbaar zou maken (aan de onderkant van de body bijvoorbeeld? zodat je het gewoon onder de kraan kan afspoelen (net als bij die ionisatie apparaten).
Als je met jouw idee echt in camera's gebouwd word, let dan wel even op dat je rooster ontladen wordt als je de lens van de cmera haalt... anders heeft de lensopening naar beneden houden niet zo veel zin meer
of je moet je camera als stofzuiger willen gebruiken?
TOP idee!
Willem