VR, trillende sensoren en stof.
Op dit forum is al heel wat aandacht besteed aan het verwijderen van stof op de sensor. En menigeen heeft al de reis naar Beverwijk ondernomen om dat stof te laten verwijderen.
Er zijn echter camerafabrikanten die denken hier een goed systeem voor gevonden te hebben door bij het inschakelen van de camera de sensor eens flink te laten schudden. In de hoop dat dan het stof er af zal vallen. Niet dus. Want wat is het probleem? De sensor is een onderdeel van een zeer uitgebreid elektrisch circuit. Hierdoor wordt hij elektrostatische opgeladen, wat nodig is, anders vangt hij geen licht op! Maar het bijkomende nadeel is dat hij ook stof aantrekt en denk maar niet dat je die er zo maar af kan schudden. Dit vraagt om een andere oplossing. Ik kom hier later op terug.
Nu zijn er van die camerafabrikanten die denken aan dat schudden van die sensor hiermee ook een eenvoudig beeldstabilisatiesysteem te kunnen realiseren. En verd.... het werkt!
Groot voordeel, het werkt zelfs lensonafhankelijk zodat ook oudere lenzen van deze stabilisatie kunnen profiteren. Maar er kleeft echter ook een nadeel aan. Stabilisatie vindt plaats via de sensor, en omdat je zelf door een optische zoeker kijkt wordt het zoekerbeeld dus niet gestabiliseerd. Nog een nadeel is dat bij lange brandpunten, de sensor steeds grotere uitslagen moet maken wil het werken. En juist daar dacht je voordeel te hebben aan beeldstabilisatie! Het werkt dus alleen maar goed bij kleine brandpunten!
En hier is Nikon natuurlijk met zijn VR stabilisatiesysteem veruit in het voordeel.
En nu dat stof. Zoals ik al eerder heb opgemerkt wordt het stof richting sensor getrokken door dat deze elektrostatisch wordt opgeladen. Om dit te voorkomen moeten we er voor zorgen een elektrostatisch veld te creëren wat sterker is dan dat van de sensor. Maar daar hebben we hoogspanning voor nodig! En dit is voor heel veel camera’s helemaal geen probleem. Het zit er al in! Denk maar aan de ingebouwde flitser! Die flitsbuis doet het alleen maar met hoogspanning!
Door nu een metalen roosten voor de sensor te plaatsen en deze aan te sluiten op de hoogspanning, vangt dit rooster alle stof op. En dit rooster kan dan gelijk met de spiegel weg geklapt worden bij het maken van de foto.
U merkt wel dit is een totaal andere benadering om het stofprobleem op te lossen en die zal zich nog moeten bewijzen in de praktijk. Volgens mij is de volgende Nikon Club bijeenkomst op 1-4-2007. Ik hoop dan aanwezig te zijn. Bovendien zal ik spullen meebrengen om het bovenstaande te demonstreren. Alleen ik heb geen digitale camera! Dus neem a.u.b. uw digitale camera mee, het bespaart u een rit naar Beverwijk!
Gerrit
Op dit forum is al heel wat aandacht besteed aan het verwijderen van stof op de sensor. En menigeen heeft al de reis naar Beverwijk ondernomen om dat stof te laten verwijderen.
Er zijn echter camerafabrikanten die denken hier een goed systeem voor gevonden te hebben door bij het inschakelen van de camera de sensor eens flink te laten schudden. In de hoop dat dan het stof er af zal vallen. Niet dus. Want wat is het probleem? De sensor is een onderdeel van een zeer uitgebreid elektrisch circuit. Hierdoor wordt hij elektrostatische opgeladen, wat nodig is, anders vangt hij geen licht op! Maar het bijkomende nadeel is dat hij ook stof aantrekt en denk maar niet dat je die er zo maar af kan schudden. Dit vraagt om een andere oplossing. Ik kom hier later op terug.
Nu zijn er van die camerafabrikanten die denken aan dat schudden van die sensor hiermee ook een eenvoudig beeldstabilisatiesysteem te kunnen realiseren. En verd.... het werkt!
Groot voordeel, het werkt zelfs lensonafhankelijk zodat ook oudere lenzen van deze stabilisatie kunnen profiteren. Maar er kleeft echter ook een nadeel aan. Stabilisatie vindt plaats via de sensor, en omdat je zelf door een optische zoeker kijkt wordt het zoekerbeeld dus niet gestabiliseerd. Nog een nadeel is dat bij lange brandpunten, de sensor steeds grotere uitslagen moet maken wil het werken. En juist daar dacht je voordeel te hebben aan beeldstabilisatie! Het werkt dus alleen maar goed bij kleine brandpunten!
En hier is Nikon natuurlijk met zijn VR stabilisatiesysteem veruit in het voordeel.
En nu dat stof. Zoals ik al eerder heb opgemerkt wordt het stof richting sensor getrokken door dat deze elektrostatisch wordt opgeladen. Om dit te voorkomen moeten we er voor zorgen een elektrostatisch veld te creëren wat sterker is dan dat van de sensor. Maar daar hebben we hoogspanning voor nodig! En dit is voor heel veel camera’s helemaal geen probleem. Het zit er al in! Denk maar aan de ingebouwde flitser! Die flitsbuis doet het alleen maar met hoogspanning!
Door nu een metalen roosten voor de sensor te plaatsen en deze aan te sluiten op de hoogspanning, vangt dit rooster alle stof op. En dit rooster kan dan gelijk met de spiegel weg geklapt worden bij het maken van de foto.
U merkt wel dit is een totaal andere benadering om het stofprobleem op te lossen en die zal zich nog moeten bewijzen in de praktijk. Volgens mij is de volgende Nikon Club bijeenkomst op 1-4-2007. Ik hoop dan aanwezig te zijn. Bovendien zal ik spullen meebrengen om het bovenstaande te demonstreren. Alleen ik heb geen digitale camera! Dus neem a.u.b. uw digitale camera mee, het bespaart u een rit naar Beverwijk!
Gerrit
Laatst gewijzigd door GdP op ma mar 26 2007 10:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Tralies onder hoogspanning
Gerrit,
Ik vind dit een doordacht hoogstandje, ondanks dat jij het echte fotowerk nog analoog doet denk je wel heel erg goed mee met ons digitale kneusjes.
Hebben ze jou nog geen baan aangeboden als technisch ingenieur op de ontwikkel afdeling van Nikon?
Heb je natuurlijk afgewezen omdat je dan Japans moet gaan eten en praten.
Maar leuk uitgedacht, als het mogelijk is wil ik daar best aanwezig zijn.
Groetjes George
Ik vind dit een doordacht hoogstandje, ondanks dat jij het echte fotowerk nog analoog doet denk je wel heel erg goed mee met ons digitale kneusjes.
Hebben ze jou nog geen baan aangeboden als technisch ingenieur op de ontwikkel afdeling van Nikon?
Heb je natuurlijk afgewezen omdat je dan Japans moet gaan eten en praten.
Maar leuk uitgedacht, als het mogelijk is wil ik daar best aanwezig zijn.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Clublid
Experiment!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als jullie het niet erg vinden wil ik ter plekke beslissen of ik het experiment aandurf of niet.
Niet dat ik geen vertrouwen in Gerrit heb, maar toch ............................
Gerrit wij spreken elkaar.
Groetjes George
Niet dat ik geen vertrouwen in Gerrit heb, maar toch ............................
Gerrit wij spreken elkaar.
Groetjes George

-
- Clublid
Krachtstroom!!!!!!!!!!!!!!!!!
O ja, dat van die krachtstroom zint me niet zo waar BUG322 het over had.
Dat zet me wel even aan het denken????????????????
Groetjes George
Dat zet me wel even aan het denken????????????????
Groetjes George

George ik ben in het bezit van twee Nikon F80's. Beiden met ingebouwde flitser! Één er van offer ik op voor het experiment. Het gaat mij wel aan het hart, maar je moet toch iets over hebben voor de wetenschap!
En die hoogspanning van de F80 wordt verkregen uit twee CR123A batterijen van Panasonic. Nu heb ik mij laten vertellen dat deze echte ‘krachtpatsers’ zijn, maar ongevaarlijk voor ons experiment.
Gerrit
En die hoogspanning van de F80 wordt verkregen uit twee CR123A batterijen van Panasonic. Nu heb ik mij laten vertellen dat deze echte ‘krachtpatsers’ zijn, maar ongevaarlijk voor ons experiment.
Gerrit
-
- Clublid
Experiment
Ik heb nog even tijd om na te denken Gerrit?
Maar stel nu dat je mijn hele electronische circuit of de sensor opblaast wat dan?
Zit ik zonder mijn mooie D70s
Ik ben wel een klein beetje technisch maar ook weer niet zo dat ik exact al kan voorspellen wat de gevolgen zijn.
Groetjes George
Maar stel nu dat je mijn hele electronische circuit of de sensor opblaast wat dan?
Zit ik zonder mijn mooie D70s

Ik ben wel een klein beetje technisch maar ook weer niet zo dat ik exact al kan voorspellen wat de gevolgen zijn.
Groetjes George

Re: Experiment
Maakt niet uit. Maakt niet uit. Met wat kleine aanpassingen past er zo weer een filmpje in.George Fennes schreef:Ik heb nog even tijd om na te denken Gerrit?
Zit ik zonder mijn mooie D70s![]()
![]()
![]()
Groetjes George

Maar nu even alle gekheid op een stokje. Het is echt een serieus experiment!! En omdat de oplossing voor het stofprobleem zo eenvoudig is, lijkt het niet serieus.
Maar dat is het nadeel van eenvoudige oplossingen, je wordt in eerste instantie niet serieus genomen. Maar jullie kennen mij langer dan vandaag.
Gerrit
Maar dat is het nadeel van eenvoudige oplossingen, je wordt in eerste instantie niet serieus genomen. Maar jullie kennen mij langer dan vandaag.
Gerrit
Gerrit, om dit effectief te laten zijn moet je volgens mij dat rooster continu onder hoogspanning houden, anders valt het stof er weer af. Zou je de spanning onderbreken dan komt het stof in de sensorkamer terecht, en wordt weer aangetrokken zodra er weer spanning op het rooster komt. Elke keer dat het rooster onder spanning wordt gezet gaat het stof dus circuleren, lijkt me niet wenselijk. Het rooster continu onder spanning houden is volgens mij gelijk aan de flitser continu laten branden, en kost ontzettend veel energie.
Hoe ga je dit oplossen?
Hoe ga je dit oplossen?
Goede vraag! Nu is het meestal zo dat als men een vraag hiermee begint te beantwoorden dat dan meestal de vraag beter is dan het antwoord dat daar op gaat volgen, maar ik zal proberen hier een uitzondering op te maken.Rogier schreef:Gerrit, om dit effectief te laten zijn moet je volgens mij dat rooster continu onder hoogspanning houden, anders valt het stof er weer af. Zou je de spanning onderbreken dan komt het stof in de sensorkamer terecht, en wordt weer aangetrokken zodra er weer spanning op het rooster komt. Elke keer dat het rooster onder spanning wordt gezet gaat het stof dus circuleren, lijkt me niet wenselijk. Het rooster continu onder spanning houden is volgens mij gelijk aan de flitser continu laten branden, en kost ontzettend veel energie.
Hoe ga je dit oplossen?
In het rooster zit t.g.v. de hoogspanning een zekere elektrische lading. Alleen door het aantrekken van stofjes raakt dit rooster een deel van zijn lading kwijt. Maar door dit rooster te verbinden met een condensator, kan uit deze condensator het verlies aan lading weer worden aangevuld. Wanneer het geheel opgehangen wordt in goede isolatoren zal de lading heellang in de condensator blijven zitten. Ik schat toch al snel enige dagen. En wanneer er geen stof behoeft te worden opgevangen wel langer! Het hoogspanningscircuit behoeft dan ook maar een enkele keer per week te worden ingeschakeld.
Wat je niet gevraagd heb, maar ik zal deze maar alvast beantwoorden voordat je hem gaat stellen, hoe krijgen we nu dat stof van het rooster?
Heel eenvoudig. Lens er af. Spiegel omhoog. Een met een klein dubbel geïsoleerde handstofzuiger even het stof van het rooster zuigen. En klaar is het.
Inmiddels heb ik wel patent aangevraagd.
Met vr. gr.
Gerrit
Hehehe, je zag mijn volgende vraag inderdaad keurig aankomen 
Nog een paar vragen dan:
- Wat zijn de gevolgen als je met je vinger het rooster aan zou raken?
- Hoe voorkom je dat je met die stofzuiger de lamellen van je sluiter meezuigt en dus om zeep helpt?
- Als ik nog steeds met een apparaat de kamer van mijn camera in moet, wat is dan het voordeel tov de manier waarop ik nu mijn sensor schoonmaak? Nu ga ik met een sensor brush even over de sensor en kan ik er weer een tijdje tegen. De drempel is misschien iets lager, maar ik verwacht dat iemand die het nu eng vindt om zijn sensor zelf schoon te maken ook niet snel met een stofzuiger zijn camera in zal gaan.
Ik ben heel erg benieuwd naar je proefmodel. Het zou zelfs wel eens zo kunnen zijn dat ik lid word van de NCN, alleen al om op de clubdag je creatie te kunnen komen bekijken

Nog een paar vragen dan:
- Wat zijn de gevolgen als je met je vinger het rooster aan zou raken?
- Hoe voorkom je dat je met die stofzuiger de lamellen van je sluiter meezuigt en dus om zeep helpt?
- Als ik nog steeds met een apparaat de kamer van mijn camera in moet, wat is dan het voordeel tov de manier waarop ik nu mijn sensor schoonmaak? Nu ga ik met een sensor brush even over de sensor en kan ik er weer een tijdje tegen. De drempel is misschien iets lager, maar ik verwacht dat iemand die het nu eng vindt om zijn sensor zelf schoon te maken ook niet snel met een stofzuiger zijn camera in zal gaan.
Ik ben heel erg benieuwd naar je proefmodel. Het zou zelfs wel eens zo kunnen zijn dat ik lid word van de NCN, alleen al om op de clubdag je creatie te kunnen komen bekijken