Dat van Joe-McNally kwam ik toevallig tegen op you-tube en probeerde het gewoon eens.rbfoto.nl schreef:En als aanvulling op het Joe McNally-verhaal een andere wijze om te schieten met kortere objectieven.
Je linker onderarm tegen je buik aanzetten met de elleboog (ongeveer) in de navel. Dan gebruik je je eigen lichaam als statief
Met een grote body als de D3 werkt dat perfect. De camera rust dan niet op je arm (gebruikt om een driehoek te vormen),
maar op het midden van je lichaam waar geen spierkracht, maar juist de zwaartekracht al het werk doet.
Die 2 kilo weegt NIETS meer en de lens(hood) ondersteunen met m'n linker elleboog heb ik er zelf bij bedacht en helpt ook.
Voor een grotere lens (vanaf 300mm 2.8 (f4 kan nog wel)) zou ik zeker die driehoek gebruiken zoals jullie dat aangeven.
Wat ik al wel merk is dat er veel manieren van vasthouden zijn en dat iedereen zijn methode (hoewel er veel verschillen in zijn)
al jarenlang met veel succes gebruiken. Alleen al in deze paar posts worden al 4 verschillende houdingen gegeven

Kan je zien dat mensen best creatief kunnen zijn als ze iets in hun handen gedrukt krijgen