Digiscoping pro's en con's en natuurlijk gewoon tips
Re: Digiscoping pro's en con's en natuurlijk gewoon tips
Hoi Bart,
Ik lees net je vraag en denk dat je die inderdaad of bij de leverancier kunt stellen of dat je even kontact opneemt met: http://www.fotorooijmans.nl
Die hebben mij toen ook erg goed geholpen.
Groetjes Karin
Ik lees net je vraag en denk dat je die inderdaad of bij de leverancier kunt stellen of dat je even kontact opneemt met: http://www.fotorooijmans.nl
Die hebben mij toen ook erg goed geholpen.
Groetjes Karin
Hoi,
Bedankt voor je uitleg, ik ga ze meteen even mailen.
Ik laat weten wat er uit komt.
Groetjes Bart
Bedankt voor je uitleg, ik ga ze meteen even mailen.
Ik laat weten wat er uit komt.
Groetjes Bart
http://s816.photobucket.com/albums/zz86/danielleenbart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie over dit onderwerp ook:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ca#p354651
Er worden een aantal firma's genoemd waar een en ander wellicht besteld kan worden.
groet emdeklerk
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ca#p354651
Er worden een aantal firma's genoemd waar een en ander wellicht besteld kan worden.
groet emdeklerk
Hoi Bart,
En verder nog deze tip als je alles binnen hebt en aan de slag gaat.
kijk eens op dit forum: http://www.digiscooppix.nl/viewforum.php?f=3
En dan met name de eerste 5 onderwerpen.
Hier wordt alles heel duidelijk uitgelegd.
Heel veel succes en welkom in deze prachtige tak ook van fotografie, en ik hoop ook dat je alles kan krijgen.
Groetjes Karin
En verder nog deze tip als je alles binnen hebt en aan de slag gaat.
kijk eens op dit forum: http://www.digiscooppix.nl/viewforum.php?f=3
En dan met name de eerste 5 onderwerpen.
Hier wordt alles heel duidelijk uitgelegd.
Heel veel succes en welkom in deze prachtige tak ook van fotografie, en ik hoop ook dat je alles kan krijgen.
Groetjes Karin
Ben al weer een stap verder, alleen is de, Engelse, winkel momenteel off-line.
Dit zijn de spullen die ik zoek
Dit zijn de spullen die ik zoek

http://s816.photobucket.com/albums/zz86/danielleenbart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi Bart,
Nou je bent al een stapje verder, maar kan die winkel in Budel je het niet leveren?
Groetjes Karin
Nou je bent al een stapje verder, maar kan die winkel in Budel je het niet leveren?
Groetjes Karin
Beste Bart,
Ik heb je verhaal gelezen en vroeg mijzelf af of je per se een adapter wil hebben die je camara zonder tussenkomst van een oculair rechtstreeks op je scope bevestigd. Er zijn namelijk niet merk gebonden adapters waarmee je elk merk camera op elk merk scope kunt bevestigen. Zelf heb ik een swarovski met adapter waar ik mijn camera mee voor mijn oculair hang. Deze adapter is geschikt voor zowel compact als spiegelreflex camera's.
Verder heb ik laatst bij de oostvaarders plassen mensen gesproken die helemaal geen adapter gebruiken en gewoon rechtstreeks door het oculair fotograferen met goed resultaat (vereist volgens deze mensen wel wat oefening).
M.v.g.
Han Keuning
Ik heb je verhaal gelezen en vroeg mijzelf af of je per se een adapter wil hebben die je camara zonder tussenkomst van een oculair rechtstreeks op je scope bevestigd. Er zijn namelijk niet merk gebonden adapters waarmee je elk merk camera op elk merk scope kunt bevestigen. Zelf heb ik een swarovski met adapter waar ik mijn camera mee voor mijn oculair hang. Deze adapter is geschikt voor zowel compact als spiegelreflex camera's.
Verder heb ik laatst bij de oostvaarders plassen mensen gesproken die helemaal geen adapter gebruiken en gewoon rechtstreeks door het oculair fotograferen met goed resultaat (vereist volgens deze mensen wel wat oefening).
M.v.g.
Han Keuning
p.s.
Bij de verrekijkerwinkel.nl hebben ze diverse adapters. Een echte winkel in Beilen Drenthe die ook je vragen kunnen beantwoorden
Met vriendelijke groet
Han Keuning
Bij de verrekijkerwinkel.nl hebben ze diverse adapters. Een echte winkel in Beilen Drenthe die ook je vragen kunnen beantwoorden
Met vriendelijke groet
Han Keuning
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Wat ik niet goed begrijp -afgezien van het geld- waarom een digiscope te prefereren is boven bijvoorbeeld een 600/4, al dan niet met converter?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Waarom een digiscoop, allereerst de sport, je moet echt alles zelf doen.
Dan de kosten, want laten we eerlijk zijn, een 600mm prime is niet te betalen.
Met een scoop kom je dan in een veel leuker budget.
Maar het is gewoon de sport van alles zelf doen, je kan dus niet meer toe met een A-stand of P-stand.
Tevens het scherpstellen moet je ook zelf doen.
Dus je bent echt afhankelijk van je eigen kunnen wil je met een mooie foto thuis komen.
En hierdoor leer je dus ook veel beter met je camera omgaan met de gewone objectieven.
Tuurlijk je hebt je beperkingen, een vogel in vlucht moet je wel heel erg snel zijn wil je die scherp willen hebben, en je bent ook erg afhankelijk van het weer, maar toch deze tak van fotografie vind ik persoonlijk erg leuk om te beoefenen.
Sterker nog ik ben hier mee begonnen, eerst met een compact een Fuji E900, en wel omdat je bij deze dus ook alles kan instellen, en later dan overgegaan op een DSLR en daarna pas op het gewone werk met objectieven.
En zo nu en dan, ga ik toch nog steeds op pad met de scoop, gewoon omdat het erg leuk is en je weer echt terug geworpen wordt op het zelf doen.
Groetjes Karin
Dan de kosten, want laten we eerlijk zijn, een 600mm prime is niet te betalen.
Met een scoop kom je dan in een veel leuker budget.
Maar het is gewoon de sport van alles zelf doen, je kan dus niet meer toe met een A-stand of P-stand.
Tevens het scherpstellen moet je ook zelf doen.
Dus je bent echt afhankelijk van je eigen kunnen wil je met een mooie foto thuis komen.
En hierdoor leer je dus ook veel beter met je camera omgaan met de gewone objectieven.
Tuurlijk je hebt je beperkingen, een vogel in vlucht moet je wel heel erg snel zijn wil je die scherp willen hebben, en je bent ook erg afhankelijk van het weer, maar toch deze tak van fotografie vind ik persoonlijk erg leuk om te beoefenen.
Sterker nog ik ben hier mee begonnen, eerst met een compact een Fuji E900, en wel omdat je bij deze dus ook alles kan instellen, en later dan overgegaan op een DSLR en daarna pas op het gewone werk met objectieven.
En zo nu en dan, ga ik toch nog steeds op pad met de scoop, gewoon omdat het erg leuk is en je weer echt terug geworpen wordt op het zelf doen.
Groetjes Karin
Eindelijk, het setje is compleet.
Vandaag even aan het stoeien geweest en wat blijkt, de Yukon converter heeft ook nog eens een factor 4x vergroting, dus ipv 25x tot 100x vergroting zit ik nu op 100x-400x vergroting!!!
Bij 400x is het zelfs met een statief erg lasig.
Gelukkig kent deze scope 2 standen( 2 kijkers) 1 van 6x-25x en 25x tot 100x.
Foto's genomen vanaf 1100mtr afstand., niet scherp, maar het heeft potentie(denk ik)
De grote foto van de toekan is dus eigenlijk op 400x genomen.
1. Op 25x volgens de scope dus eigenlijk al 100x

2. Op 100x (=400X)

3. 200mm

Vandaag even aan het stoeien geweest en wat blijkt, de Yukon converter heeft ook nog eens een factor 4x vergroting, dus ipv 25x tot 100x vergroting zit ik nu op 100x-400x vergroting!!!
Bij 400x is het zelfs met een statief erg lasig.
Gelukkig kent deze scope 2 standen( 2 kijkers) 1 van 6x-25x en 25x tot 100x.
Foto's genomen vanaf 1100mtr afstand., niet scherp, maar het heeft potentie(denk ik)
De grote foto van de toekan is dus eigenlijk op 400x genomen.

1. Op 25x volgens de scope dus eigenlijk al 100x

2. Op 100x (=400X)

3. 200mm

hoi,
ik heb vorige week zaterdag een workshop gevolgd bij cameranu.nl . Daar werd verteld dat je de beste resultaten krijg bij 30 a 35 maal vergroting. Dus met oculair en een 50mm lens. Je komt dan op 1500x1,5(kropfactor)= 2250mm bij een grotere vergroting krijg je ook meer last van lucht trilling en wat er in de lucht rond dwarrelt.
Bartv70 gebruik je ook nog je oculair met die adapter?
groeten jan-peter
ik heb vorige week zaterdag een workshop gevolgd bij cameranu.nl . Daar werd verteld dat je de beste resultaten krijg bij 30 a 35 maal vergroting. Dus met oculair en een 50mm lens. Je komt dan op 1500x1,5(kropfactor)= 2250mm bij een grotere vergroting krijg je ook meer last van lucht trilling en wat er in de lucht rond dwarrelt.
Bartv70 gebruik je ook nog je oculair met die adapter?
groeten jan-peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
Nee, het originele oculair moet ik eruit draaien en vervangen door de adapter.
Ik heb nog niet gekeken of ik met het blote oog ook door de adapter kan kijken, maar verwacht hier
niet veel van.
Voor sommige doeleinden (Vliegtuigspotten) is het handig, nummertjes/ registraties zijn beter binnen bereik.
Van enige foto scherpte blijf weinig over.
Als ik tijd heb zal ik eens een rondje natuur doen.
Ik heb nog niet gekeken of ik met het blote oog ook door de adapter kan kijken, maar verwacht hier
niet veel van.
Voor sommige doeleinden (Vliegtuigspotten) is het handig, nummertjes/ registraties zijn beter binnen bereik.
Van enige foto scherpte blijf weinig over.
Als ik tijd heb zal ik eens een rondje natuur doen.
Ik heb niets met deze tak van fotografie, maar wel met handmatig scherpstellen. Ik fotografeer met een Nikon F100 (analoge camera) en gebruik vaak (vrijwel altijd) een MF objectief. Ik heb dan uiteraard geen autofocus, maar onderin mijn zoekerbeeld zie ik wel mijn autofocus-indicator (pijltje naar rechts, ronde stip en een pijltje naar links). Daaraan kan ik ook bij gebruik van MF obejctieven zien of mijn beeld wel of niet scherp is. Als de ronde stip oplicht is mijn beeld scherp.H.Keuning schreef:Hoi Cas welkom ,
Het probleem met scherpstellen is bij de huidige spiegelreflexen aanwezig omdat deze niet zijn ingesteld om handmatig scherp te stellen. Je kunt hiervoor een ander matglas in je camera plaatsen waarmee je een technisch hulpmiddel krijgt omscherp te stellen. Kosten voor zo'n matglas bedragen rond de 130 dollar
Groeten
Han
Als dit bij een F100 kan, lijkt mij dat dit bij de veel modernere digitale camera's ook zou moeten kunnen.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
En dat is ook zo.Frederix schreef:
Als dit bij een F100 kan, lijkt mij dat dit bij de veel modernere digitale camera's ook zou moeten kunnen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums