Zijn de vroegere objectieven vooral als "stijf lenzenstelsel" opgebouwd wat als langwerpig totaalgeheel in een tubes schuift via een "schroefdraad" die ook nog eens vol zit met "vet" zodat speling rondom in het draaien "gelijk blijft". De huidige objectieven zijn met name ingedeeld met losse "zwevende" lenselementen voor de VR-functie en erg kort beweegbare lensconstructies voor interne AF-S scherpstelling. Dikwijls ook nog enigszins "rammelend" omdat geen enkel vet wordt gebruikt, om alles soepel te laten lopen. Dit soort "losse" elementen is erg gevoelig en kwetsbaar voor maar net een andere dan "correcte" plaatsing. Dat moge duidelijk zijn.emdeklerk schreef: Als er zo'n kwaliteitsspreiding zit in de productie van de 70-200 zou dat op zich al een reden kunnen zijn hem als "slechter" te beoordelen. Ik in ieder geval huiver bij de gedachte een slecht exemplaar te treffen, als ik al in de verleiding zou komen er een aan te schaffen. Dit zal niet snel gebeuren, het G-gebeuren is niet bruikbaar met mijn camera's.
Ik red me wel met mijn aloude 4/105mm MF, zo ik de behoefte zou gevoelen portretten met een Micro-Nikkor te gaan fotograferen.
Met alle gevolgen van dien op de uitwerking van het beeld.
Ter illustratie hoe belangrijk de "stijfheid" en specifieke nauwkeurigheid wordt gewaarborgd bij "ouderwetse" technische camera-lenzen die ik hier bijv. nog heb liggen. Die bestaan grofweg uit twee helften, waartussen de sluiter en het diafragma is geplaatst. Wil je die lenzen op een ander type camera gebruiken, moet je een helft losschroeven om zo het objectief op een andere lensplaat te kunnen bevestigen.
Voor de nauwkeurigheid is een van die lenzen uitgevoerd met een extra opvulring achter het schroefgedeelte van misschien 0,02 mm dik. Die ring mag je niet verliezen en moet perse gebruikt worden om de hoogst optische kwaliteit te waarborgen met het specifieke sluiterdeel. Dan praat je hier nog over een compleet "vast" geheel zonder beweegbare lensdelen.
Met huidige AF-constructies met "rammelende" constructies is dat feitelijk "vragen" om problemen.