D40 in de "aanbieding"

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » wo nov 21 2007 1:07 am

Hans-Maarten welkom man en een beste binnenkomer gelijk!
Met de D40 is niets mis mee, maar zoals jezelf zegt heeft de camera zijn beperkingen. Het is niet voor niets het instapmodel en richt zich inderdaad op een beginner. Wil je meer en dan met name met niet AF-s objectieven, dan is een D40 geen optie.
In ieder geval weet ik zeker dat ik met een D3 mindere foto's zal maken dan Anton Corbijn met een D40.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

welkom

Bericht door George Fennes » wo nov 21 2007 1:21 am

Hans-Maarten, van harte welkom op ons forum en je hebt Mello helemaal blij gemaakt, weer een D40(x) gebruiker erbij :lol:
Fijne tijd toegewenst.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » wo nov 21 2007 12:32 pm

Als nieuw forumlid heb ik met enige verbazing het bovenstaande draadje doorgelezen. Ik fotografeer al 45 jaar of daaromtrent en heb de nadelen van mijn D40 nog niet ondervonden.
Ik heb me er juist over verbaasd dat ik met dat dat ding veel meer kan dan met mijn dure camera's van vroeger. Ik ben dus niet bereid me in een hoekje te gaan staan schamen voor mijn "beginners"camera en ben met Ken Rockwell van mening dat de D40 een fantastische camera is en dat als je daar geen goede plaatjes mee kunt schieten het met een veel duurdere camera ook echt niet zal lukken.

George Fennes
Clublid
Clublid

vriendjes?

Bericht door George Fennes » wo nov 21 2007 1:16 pm

Bob vat het niet verkeerd op, Nikon zelf heeft de D40(x) als instapcamera en/of beginnerscamera gepositioneerd.
Maar dit slaat niet op de kwaliteit of dat deze camera slecht zou zijn.
Maar gezien de prijs en de bijzonder handige menu indeling heeft Nikon de camera daar geplaatst.
Maar het is een hele goede camera die voortreffelijke plaatjes maakt.
Dus niet verbazen over wat hier geschreven is, hooguit over de goede kwaliteit die de D40(x) produceert :wink:
Zijn we nu weer vriendjes :oops:

Bob42
Forumlid
Forumlid

Re: vriendjes?

Bericht door Bob42 » wo nov 21 2007 1:28 pm

George Fennes schreef: Zijn we nu weer vriendjes :oops:

Tuurlijk :D

Ik zal vroeg of laat zelf ook wel "upgraden" naar een D300 of zo, maar mijn D40 gaat dan niet niet weg! En natuurlijk noemt Nikon het een instapmodel omdat ze ook hun duurdere camara's willen slijten! 8)

George Fennes
Clublid
Clublid

gelukkig

Bericht door George Fennes » wo nov 21 2007 1:33 pm

Gelukkig Bob, ben ik weer helemaal gerustgesteld :lol:

Mirella

Bericht door Mirella » do nov 22 2007 8:15 am

Wat me opvalt is dat de Nikon D40 nergens in combinatie genoemd wordt met de 70-300 VR. Dit objectief heb ik aangeschaft omdat ik meer zoombereik wilde hebben dan 200 mm en omdat de reviews erg goed waren. Mijn D40 zal misschien niet uit dit objectief halen wat een D300 eruit haalt, maar ik kan het objectief toch zeer zeker aanbevelen. Ik heb er al hele mooie plaatjes mee gemaakt, die haarscherp zijn. Het objectief kost overigens echt geen €1.600, een prijs die eerder in dit topic als gemiddelde prijs voor een AF-S objectief genoemd is. Voor ongeveer € 600,- (wat ook nog aanzienlijks is, maar toch beduidend minder en ook minder dan de prijs van de populaire 18-200) heb je dit mooie objectief.

Wat ik persoonlijk prettig vind aan de D40 is het lage gewicht en de gebruiksvriendelijkheid. De manier waarop je alles kunt instellen via het schermpje (ik fotograaf meestal in de stand A), de hulpvaardige fotootjes in het menu bij de verschillende mogelijkheden voor scherpstelstand en lichtmeting. Omdat dit voor mij de allereerste kennismaking is met DSLR en alle nieuwe termen die erbij komen kijken en waar ik nog nooit van had gehoord (diafragma, sluitertijd, spotgericht of centrumgerichte lichtmeting, etc.....), vind ik de D40 voor beginners een goede camera. Als ik de foto's die al heb gemaakt, vergelijk met menig foto op dit forum en elders, dan voel ik geen enkele (maar dan ook geen enkele) reden om mij te schamen voor mijn D40. Ik heb dan ook op mijn Sinterklaaslijst het volgende boek gezet :

Fotopocket Nikon D40/D40x, auteur Christiaan Haasz. ISBN: 97-8904-4329-8

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 22 2007 8:33 am

Mirella schreef:Als ik de foto's die al heb gemaakt, vergelijk met menig foto op dit forum en elders, dan voel ik geen enkele (maar dan ook geen enkele) reden om mij te schamen voor mijn D40.
En daar gaat het om, heel goed hoor Mirella! Veel plezier hoor met je D40.

George Fennes
Clublid
Clublid

echt wel goed

Bericht door George Fennes » do nov 22 2007 8:43 am

Mirella je hoeft je echt niet te schamen voor de D40, het is een dijk van een camera daar is niets mis mee hoor :lol:

En wat Skippy al aanhaalde, het gaat erom dat jij een goed gevoel heb bij je camera, dat is het belangrijkste toch?

GdP

Bericht door GdP » do nov 22 2007 8:53 am

Ach het is met dit soort dingen zo, dat als je gelijk begint te fotograferen met bv. een Nikon D2Xs, dan zal je heel wat teleurstellingen moeten verwerken voordat je daar een fatsoenlijk plaatje uit krijgt. Daarvoor zal je door een flink leertraject heen moeten wil je daar goed mee om kunnen gaan.
En de vraag is wil je dat?

En als ik zo hier en daar de enthousiaste ‘geluiden’ hoor van Nikon D40 bezitters, dan is het duidelijk dat dit een camera is waar niets mis mee is.

Heel veel plezier met je D40 Mirella.

Met vr. gr.,

Gerrit

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do nov 22 2007 9:14 am

Krijg steeds meer het gevoel dat ik, net als Roelof, er gewoon ook één erbij moet hebben. :?

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » do nov 22 2007 10:07 am

chip54 schreef:Krijg steeds meer het gevoel dat ik, net als Roelof, er gewoon ook één erbij moet hebben. :?

Pas maar op! Goede kans dat je dan de D40 het meest meeneemt! :lol:

McMelloW

Bericht door McMelloW » do nov 22 2007 10:46 am

Cees, now we are talking.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do nov 22 2007 11:06 am

Toch moet ik er wel bijzeggen, dat de D40 wel hoog op mijn verlanglijstje staat, maar niet op één. :lol:

Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

unga
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door unga » ma dec 10 2007 4:49 pm

Om maar met de deur in huis te vallen: sinds zaterdag in het bezit van (jawel) een D40 met de 18-55/55-200 kitlenzen en mij verbaasd over de gebruiksvriendelijkheid van de camera, ligt perfect in de (mijn) hand, gezien de eerste resultaten(wisselend weer,zon en grijze luchten) verbaasd over kwaliteit van de shots

mijn maximale budget was 600 euro (niet voor die prijs kunnen slagen maar inclusief SD card van 2 GB ultraII en 2 UV filters een totaal prijs van 660)

Jarenlang mijn plaatjes gemaakt met een minolta7000, vervolgens vrijwel niets meer dan (simpele) vakantie kiekjes met een eenvoudige trust digitale compact

en nu dus een D40, ik ben benieuwd en hoop een stuk wijzer te worden op dit forum

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”