Nog even de verticale lijnen (perspectivische vertekening groothoek) rechtgezet (Adobe) en dan is het toch een hele nette plaat.

Daniël schreef:wat zitten er missers tussen zeg![]()
Die van Ronald is de beste.
De andere zijn qua tinten er zo ver naast dat ik me begin af te vragen of ik niet de enige ben die kleurblind is![]()
Welke strepen? Waarschijnlijk door de JPG compressie?Marten schreef:Waar komen die strepen in die donkere vlakken vandaan?
Geen JPG-compressie. Kijk eens schuin langs je scherm heen. Door de verschillen in helderheid zie je dan horizontale strepen / banding.M.Oorthuis schreef:Welke strepen? Waarschijnlijk door de JPG compressie?Marten schreef:Waar komen die strepen in die donkere vlakken vandaan?
Het plafond, en dan op een plaats redelijk dicht bij het blauw, zodat je het gemiddelde kunt pakken.george013 schreef:De strepen zitten alleen in de laatste foto.
Waar focused iedereen zich op bij het corrigeren van de wb. Zelf in eerste instantie op de blauwe schijn bij het bord. Later bekijk ik toch meer de lichte hemdjes in het midden van de foto.
George
Nou ik zie niks punt. trouwens waar hebben we het helemaal over, de vraag was of er wat met de WB gedaan kon worden en dat is gebeurd. Ik heb enkel (net als ieder ander) de RAW binnen gehaald, wb en helderheid aangepast, opgeslagen als jpg, ik heb niet meer info dus ik kan er niet meer uithalen net als iedereen in dit topic.Léon Obers schreef:Tja, dat heb je met LCD-schermen in het algemeen en met eenvoudige schermen in het bijzonder.
Onder en boven, links rechts zie je nogal wat helderheidsverschil in een scherm als je daar vanuit een andere hoek opkijkt.
Beweeg maar eens met je hoofd, zodat je vanuit een andere hoek op het scherm kijkt, dan zal per deel van je scherm de helderheid veranderen.
Geen JPG-compressie. Kijk eens schuin langs je scherm heen. Door de verschillen in helderheid zie je dan horizontale strepen / banding.M.Oorthuis schreef:Welke strepen? Waarschijnlijk door de JPG compressie?Marten schreef:Waar komen die strepen in die donkere vlakken vandaan?
Precies, dat werkt dus alleen als de witbalans redelijk in de buurt zit. Niet als het als een malle afwijkt zoals nu.Marten schreef:Ik neem aan dat je bedoelt Aanpassen / licht / automatische niveaus.rbfoto.nl schreef: Leuke is met CNX2 dat je dan met automatische niveaus de boel met 1 druk goed kunt zetten. Met de fijnafregeling kun je dat dan naar wens instellen....
Automatische niveaus doet juist weinig of niets in dit geval. (Overigens een prima tool)
Beter: Camerainstellingen / Nieuwe witbalans / Gloeilamplicht en dan zo nodig nog wat schuiven met "fijnregeling". (zie ook Wil53)
Jouw bewerking en die van Deavit zijn m.i. het meest geslaagd, veel andere zijn te paarsig of anderszins onwerkelijk.
Ik heb nu alleen een te grote versie beschikbaar. Zal 'm vanavond even plaatsen op 1024 pixels breed.Daniël schreef:Ben nu wel benieuwd naar die van Patrick