D7000? of toch niet!

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Colweb

Re: D7000? of toch niet!

Bericht door Colweb » za jul 02 2011 10:09 pm

Patrick schreef:
Colweb schreef:De D7000 is mijn eerste Nikon en zelfs mijn eerste digitale spiegel reflex. Moet zeggen dat het wel even schrikken is als je hem op automatisch laat staan en je eerste foto's op de computer ziet. Die zien er niet uit...
Kan je aangeven wat "ziet er niet uit" in dit geval is. Ik meende dat de auto stand toch niet zo slecht zou moeten zijn.

Mijn camera heeft geen auto-stand, dus ik kan het niet zelf testen. :wink:
Voor zover ik weet heeft elke D7000 een "auto stand", namelijk dat groene symbool op de linker draaiknop.

Mijn eerste foto's (alweer gewist - kan ze dus niet meer laten zien) waren genomen direct nadat ik de camera uit de doos gehaald had. Dus geheugen kaart en accu erin, een lens erop richten en klikken. Vond de kleur niet echt geweldig, niet scherp wat ik scherp wilde hebben en de foto's waren allemaal overbelicht.
Dat ziet er dan dus niet uit. Pas als je het AF systeem beter begint te begrijpen lukt het ook om dat scherp te krijgen wat je scherp wil hebben. En de kleur? Belichtingscorrectie van -3/6 (menu b5) en het overbelicht zijn is opgelost waardoor de kleur ook gelijk goed is.

De handleiding heeft niet voor niets meer dan 300 bladzijden. Mijn eerste 400 foto's heb ik gemaakt om het effect van alle verschillende instellingen te kunnen zien.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za jul 02 2011 10:36 pm

Colweb schreef:
Patrick schreef:(...)
Mijn camera heeft geen auto-stand, dus ik kan het niet zelf testen. :wink:
Voor zover ik weet heeft elke D7000 een "auto stand", namelijk dat groene symbool op de linker draaiknop.
Patrick schreef ook niet "Mijn D7000", maar "Mijn camera"... :mryellow:
Colweb schreef:(...)
De handleiding heeft niet voor niets meer dan 300 bladzijden. (...)
Dat is maar 22 meer dan die van de D90 en die heb ik na anderhalf jaar nog steeds niet uit! :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jul 02 2011 10:51 pm

Colweb schreef:Mijn camera heeft geen auto-stand, dus ik kan het niet zelf testen. :wink:
Voor zover ik weet heeft elke D7000 een "auto stand", namelijk dat groene symbool op de linker draaiknop.[/quote]
Je dacht toch niet serieus dat ik over zoiets heen zou kijken? Ik fotografeer al een tijdje hoor. :mryellow:

Niet dat ik de auto stand snel zou gebruiken overigens. Ik doe het liever zelf fout (of goed) dan dat ik die eer aan de camera overlaat. Ik schiet zeker 95% van mijn foto's op de A stand (zelf het diafragma kiezen).

Ik heb trouwens een D300s mocht je je dat afvragen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Colweb

Bericht door Colweb » zo jul 03 2011 12:39 am

Patrick schreef:Niet dat ik de auto stand snel zou gebruiken overigens. Ik doe het liever zelf fout (of goed) dan dat ik die eer aan de camera overlaat. Ik schiet zeker 95% van mijn foto's op de A stand (zelf het diafragma kiezen).
Gebruik de "auto stand" inmiddels ook bijna niet meer. Het verbaasde mij alleen dat de camera nieuw uit de doos in deze stand niet meteen goede foto's produceerde. En nu verbaas ik mij erover dat binnen opnamen in "auto" vaak beter lukken dan wanneer ik 'm heb in de standen P of A en dus zelf keuzes maak.

pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pveenstra » zo jul 03 2011 12:59 am

Mijn D7000 heeft zowel een groene automatisch-stand als een P-stand.....
Het enige verschil is dat op de groene automatiek stand je helemaal niets kunt beïnvloeden, en op de P-stand kan je nog zelf de flitser aanzetten of niet, en de verhouding tussen diafragma en sluitertijd veranderen. Verder is de automatiek hetzelfde.

Bij mij waren foto's gewoon goed, zowel belichting als scherpstelling, maar het ligt er ook maar helemaal aan wat je op de foto zet: de automaat gaat namelijk uit van gemiddelde situaties, en dan gaat het goed, maar als je iets aparts fotografeert (bijvoorbeeld veel contrast, tegenlicht, bepaalde patronen waar de autofocus moeite mee heeft), dan gaat automatisch niet goed. Maar dan zal ook het gebruik van de A-stand niets helpen om een betere belichting te krijgen.
Zelf heb ik inderdaad de AF op 1 punt gezet, omdat je dan de scherpstelling beter in de hand hebt. Als je de AF op Automatisch zet, kiest hij vaak het dichtstbijzijnde punt, en dat is niet altijd wat jij wilt.

Ik vind de D7000 een heerlijke camera, en na enkele maanden heb ik nog lang niet alle mogelijkheden ontdekt, maar kan al wel aardig de basis-instellingen gebruiken....
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Johan1025
Forumlid
Forumlid

Bericht door Johan1025 » zo jul 03 2011 1:26 am

Liever even niks te zeggen heb................................................................... :o
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » zo jul 03 2011 8:56 am

Ik heb nu een paar dagen gespeeld met de D7000 en het is een prachtige camera. De beeldkwaliteit is voorbeeldig (je ziet minder ruis in de opnamen bijvoorbeeld, ook bij ISO's lager dan 800) en het AF-systeem is zeer uitgebreid. En de camera is voor mij., met mijn licht reumatische handen, beter hanteerbaar dan mijn 300S.
Wel vind ik de knopjes die je moet indrukken om van Single naar een andere stand te gaan of de AF-modus te veranderen niet bepaald ergonomisch. Ik sta er toch met 2 handen behoorlijk mee te hannesen. De schakelaars op de D300S zijn voor mij althans stukken handiger.
De grote vraag bleef voor mij hoe de camera zou werken in vergelijking met mijn D300S. Nu doe ik voornamelijk aan vogelfotografie, dus ik had hoge verwachtigen van het volgens de specificaties verbeterde lichtmeetsysteem en de uitgebreidere AF-mogelijkheden. Met name de AF-A stand lijkt handig: de camera kiest dan zelf voor AF-S of AF-C, afhankelijk van de situatie. In theorie in ieder geval.
Wart de AF-C betreft: mijn 300S vindt en volgt vliegende vogels moeiteloos. De D7000 lijkt wat langer nodig te hebben voor een lock-on en is sneller van slag zo gauw er bomen op de achtergrond verschijnen of iets dergelijks. Ook zie je het scherpstelpunt, althans bij opnamen van vogels op enige afstand in de 3D-stand, nerveus heen en weer springen alsof hij blijft zoeken. Ik heb met alle standen gespeeld. Single point AF werkt voorbeeldig, maar ik fotografeer graag vogels in volle vlucht en dan moet ik het toch echt van de dynamische AF hebben en dat doet de 300S naar mijn gevoel beter. Ik mis shots die ik met de 300S zonder problemen maak, maar misschien moet ik er nog aan wennen.
Een ander punt is de belichting. Ik was bezig opnames te maken van een kievit die op spectaculaire wijze een reiger aanviel, toen de zon doorbrak. Snel de belichting even van M naar A en toen was mijn hele serie mislukt. Overbelicht en uitgevreten highlights.
Ik wist niet wat ik fout had gedaan, maar na meerdere tests en het nodige gegoogle kwam ik er achter dat de lichtmeting dit bij volle zonneschijn inderdaad doet en dat je wel tot een volle stop correctie moet toepassen (die je er dus weer uit moet halen als de zon even verdwijnt: niet echt handig). Ook hier is de D300S wat mij betreft dus superieur.
Maar begrijp me niet verkeerd: voor de meer " normale" fotografie van harte aanbevolen! Alleen voor vogelfotografie vertrouw ik hem toch (nog) niet helemaal. Hopelijk kunnen er via een toekomstige software-update nog wat puntjes op de i worden gezet.
Laatst gewijzigd door Bob42 op zo jul 03 2011 3:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo jul 03 2011 2:14 pm

Bob42 schreef:Ik heb nu een paar dagen gespeeld met de D7000 (...) Alleen voor vogelfotografie vertrouw ik hem toch (nog) niet helemaal. Hopelijk kunnen er via een toekomstige software-update nog wat puntjes op de i worden gezet.
Goed verhaal! Objectieve en dus nuttige kritiek...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » ma jul 11 2011 6:49 pm

Inmiddels ben ik enkele duizenden kliks verder heb ik er aardig mee leren werken. De iets mindere punten t.o.v. de 300S blijven, maar dat is overkomelijk en geen erg groot verschil. De beeldkwaliteit (ruis) vind ik beter en ik mis dus vooral enkele dedicated schakelaars en zo. Maar voor het overige is het toch een erg goede camera.
Ik heb zelfs mijn D300S verkocht (dat zegt toch wel iets) en werk nu vooral met de D7000. Hoewel ik nog steeds een lichte voorkeur heb voor de D300S bevallen het lagere gewicht en de kleinere omvang van de D7000 toch beter gezien mijn leeftijd en vrij kleine handen. (Of ik toch nog naar de D400 overstap zal ook afhangen van de omvang. Als er een geintegreerde grip komt bijvoorbeeld, dan zeker niet).

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma jul 11 2011 9:29 pm

Bob42 schreef:Inmiddels ben ik enkele duizenden kliks verder ...
In ACHT dagen??? :shock: Je mag dan (naar je eigen zeggen) een enigszins gevorderde leeftijd hebben, maar je hebt niet stil gezeten!
...EN heb ik er aardig mee leren werken. De iets mindere punten t.o.v. de 300S blijven, maar dat is overkomelijk en geen erg groot verschil. De beeldkwaliteit (ruis) vind ik beter en ik mis dus vooral enkele dedicated schakelaars en zo. Maar voor het overige is het toch een erg goede camera.
Ik heb zelfs mijn D300S verkocht (dat zegt toch wel iets) en werk nu vooral met de D7000. Hoewel ik nog steeds een lichte voorkeur heb voor de D300S bevallen het lagere gewicht en de kleinere omvang van de D7000 toch beter gezien mijn leeftijd en vrij kleine handen. (Of ik toch nog naar de D400 overstap zal ook afhangen van de omvang. Als er een geintegreerde grip komt bijvoorbeeld, dan zeker niet).
Patrick zal blij zijn met deze bijval over zijn D300s! :wink2:
Groet, Jaap

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » ma jul 11 2011 10:43 pm

JaapV schreef: In ACHT dagen??? :shock: Je mag dan (naar je eigen zeggen) een enigszins gevorderde leeftijd hebben, maar je hebt niet stil gezeten!
Ach, ik ben met pensioen, heb de camera een dag of 14 en heb 2 minivakanties en een dag of 6 vogelen achter de rug. Dan is ruim 2000 clicks nog niet eens veel :D . Ik moest tenslotte ook de AF grondig uittesten.
Ik ben overigens pas 69.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma jul 11 2011 11:02 pm

Bob42 schreef: Ach, ik ben met pensioen, heb de camera een dag of 14 en heb 2 minivakanties en een dag of 6 vogelen achter de rug. Dan is ruim 2000 clicks nog niet eens veel :D . Ik moest tenslotte ook de AF grondig uittesten.
Ik ben overigens pas 69.
Ok, maar met die klikjes ben je er nog niet. Schiften, selecteren, bijwerken, eventueel converteren, etc., is allemaal deel van het leerproces. Dus dat heb je dan toch razendsnel gedaan!
Overigens ben je écht wel oud: ik word a.s. sept pas 68! :wink2:
Groet, Jaap

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 12 2011 12:54 am

JaapV schreef:Patrick zal blij zijn met deze bijval over zijn D300s! :wink2:
Hoewel geen absolute eis voor mijn mening is het natuurlijk wel fijn om te weten dat je niet alleen staat. :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

vandevelde

Bericht door vandevelde » vr jul 15 2011 12:08 am

Een dilemma dat hier past ...

a) Een D90 houden en een Sigma 70-200 mm f2.8 bijkopen (600 € hier en daar, zonder de OS, een 'einde reeks' veronderstel ik)

of

b) de D90 wegdoen en gaan voor een nieuwe D7000 (kost hier en daar 900€). En ooit een tweedehands Sigma 70-200.

Veel gebruikt zou die Sigma niet worden maar het zou een fantastisch stuk zijn, een hebbeding dus (Nikon 70-200 f2.8 is te duur, komt niet in aanmerking, de Tamron komt in heel wat test er als minder uit). Bedoeling zou zijn een optreden af en toe en familieportretten.

Dank voor raad !

J.K

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jul 15 2011 12:33 am

Goed glas. Het niet alleen dat de lichtsterkte je sluitertijden korter kan maken bij gelijkblijvende ISO waarde, maar je hebt ook gewoon veel meer scherptediepte. Wat gewoon heel fraai is bij veel soorten fotografie.'

Daarnaast is de D90 zeker nog niet achterhaald! Nog steeds een uitstekende camera die prima mee kan komen met modernere modellen.

@vandevelde: is het niet slimmer dat in een eigen draadje te zetten?

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”