D7000? of toch niet!
D7000? of toch niet!
Ik lees de zeer goede ervaringen over de D7000! Zelf heb ik nog een D40X, en denk er nu aan een nieuwe te kopen! Zelf denk ik aan de D7000, of is die stap te groot! Of komen er dit jaar nog nieuwe modellen?
Wat kan ik het beste doen! Ik wil wel graag mijn objectieven van de D40X blijven gebruiken! (18-55 en 70-300)
Wat kan ik het beste doen! Ik wil wel graag mijn objectieven van de D40X blijven gebruiken! (18-55 en 70-300)
Re: D7000? of toch niet!
Je zoekt dus een rechtvaardiging voor de uitgave?
Welke verbeteringen zoek je dan?
Ruis en ISO?
Meer pixels?
Mogelijkheid tot filmen?
Welke verbeteringen zoek je dan?
Ruis en ISO?
Meer pixels?
Mogelijkheid tot filmen?
Het is toch een hoop geld! En ik wil zeker niet te impulsief zijn!
Dat is dan wel weer erg verstandig maar, welke verbeteringen zoek je.
Waar ligt voor jou de crux?
Waar ligt voor jou de crux?
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat wil je anders? D90 wordt ook veel aangeraden maar is een generatie ouder.
T.o.v. een D40X is alles een grote vooruitgang.
D7000 kost wel even tijd om te leren kennen lijkt het maar dat is de moeite.
Nieuwe modellen in die range? Geen idee, veel is vrij nieuw 3100, 5100, 7000 ...
T.o.v. een D40X is alles een grote vooruitgang.
D7000 kost wel even tijd om te leren kennen lijkt het maar dat is de moeite.
Nieuwe modellen in die range? Geen idee, veel is vrij nieuw 3100, 5100, 7000 ...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Gewoon doen, Ik heb zelf een d300s maar gezien de specificaties is dit een fantastische camera. Alleen trek 1 jaar uit om er goed mee te leren omgaan.( Mijn ervaring) Accepteer de frustaties van, waarom is die foto niet goed belicht en waarom onscherp. De d7000 is een geweldig instrument wat zeer veel studie vereist om goede foto's te maken.De manual moet echt grondig worden gelezen. Daarna krijg je de frustatie over de lensen. De D7000 zal hogere kwaliteitseisen stellen aan het glas.Je zult verlangen naar kwalitatief betere lensen en dat kost pecunia.
Echter de beloning van deze inspanningen s groot..
Succes met je beslissing.
Echter de beloning van deze inspanningen s groot..
Succes met je beslissing.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
De 70-300 van TS zou toch aardig moeten uitpakken ook op een D7000 (afgaande op de berichten op het forum). De 18-55 lees ik ook goede verhalen over maar ik heb 'm zelf lang geleden verkocht (de versie die jaren geleden met de D50 mee kwam) omdat ik hem toen vond tekortschieten in kwaliteit (al op de D50). Nou had ik toen al een 50/1.4 om mee te vergelijken en een Tamron 28-300 die ik voor analoog en de D50 best vond werken.
Een jaar om 'm te leren kennen lijkt me wel extreem. Het gaat er vooral om uit te vinden welke functies je allemaal NIET wil gebruiken
(ik vind de F4S nog steeds het optimum in bedienbaarheid :mrgreen: ).
Een jaar om 'm te leren kennen lijkt me wel extreem. Het gaat er vooral om uit te vinden welke functies je allemaal NIET wil gebruiken

tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Tja wat kan je het beste doen.
Hangt er helemaal vanaf wat je meer wilt tov de D40X.
Je zult voor jezelf moeten nagaan wat ga ik er mee doen, wat wil ik er mee doen.
Verder is het wel zo dat de D3100 en D5100 vriendelijker zijn als de D7000.
De D7000 vergt heel wat studie en tijd om er goed mee om te kunnen gaan. Daar heeft Peter helemaal gelijk in.
Dus dan is de stap vanaf een D40X veel groter als bij de andere twee.
En de D90 is ook zo gek nog niet, alhoewel die verouderd is, is het nog steeds een toppertje die heel veel wensen kan vervullen.
Voordeel is dat er een AF motor in de body zit, dat hebben de D3100 en D5100 niet. Daar moet je dus rekening mee houden.
Maar het beste is nog altijd, ga naar een goede fotozaak, hou ze vast fotografeer ermee en trek dan je conclusie.
Alle genoemde camera's zijn uitstekend, alleen de doelgroep voor elke camera is weer verschillend.
Hangt er helemaal vanaf wat je meer wilt tov de D40X.
Je zult voor jezelf moeten nagaan wat ga ik er mee doen, wat wil ik er mee doen.
Verder is het wel zo dat de D3100 en D5100 vriendelijker zijn als de D7000.
De D7000 vergt heel wat studie en tijd om er goed mee om te kunnen gaan. Daar heeft Peter helemaal gelijk in.
Dus dan is de stap vanaf een D40X veel groter als bij de andere twee.
En de D90 is ook zo gek nog niet, alhoewel die verouderd is, is het nog steeds een toppertje die heel veel wensen kan vervullen.
Voordeel is dat er een AF motor in de body zit, dat hebben de D3100 en D5100 niet. Daar moet je dus rekening mee houden.
Maar het beste is nog altijd, ga naar een goede fotozaak, hou ze vast fotografeer ermee en trek dan je conclusie.
Alle genoemde camera's zijn uitstekend, alleen de doelgroep voor elke camera is weer verschillend.
- Johan1025
- Forumlid
Een half jaar ben je zeker bezig, wat overigens geen verloren tijd is!!!!
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)
M.vr.gr.Johan1025
M.vr.gr.Johan1025
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Heb me een paar maand gelden dezelfde vraag gesteld, toen koste de D7000 nog over de 1000 euro.
En moet eerlijk toegeven, heb ook getwijfeld, of ik toen meer dan 1000euro zou uitgeven, aan een derde camera.
Had reeds de D50 en de D70s.
Heb na enig wikken en wegen, besloten ook de D7000 aan te schaffen, vanwege de vele mogelijkheden die deze aan boord heeft en die ik miste,
zoals:
Liveview
Hoge bruikbare ISO waarden;
MUP
U1 en U2
3inch scherm
en nog een paar andere.
Nog geen seconde spijt over gehad.
't is redelijk wat geld, maar daar heb je dan ook wat voor.
Hangt er natuurlijk vanaf, wat je zoekt en/of wat je nodig hebt.
Stel:
- Je hebt geen bruikbare hoge ISO waarden nodig,
- geen liveview nodig,
- filmen in hd, zegt je ook al niks,
- je hebt geen MUP functie nodig,
- je kan met de U1 en U2 standen, helemaaal niks aanvangen,
- een 3 inch display zegt je niks, of heb je er al een.
- 2 slots voor dataopslag zie je helemaal niet zitten.
- tal van andere mogelijkheden, die de D7000 biedt, tegenover je huidige camera, zijn niet aan jou besteed,
- enz.
dan zie ik niet in, waarom je zoveel geld zou uitgeven.
In het andere geval, is het aan jou om af te wegen, wat je kan gebruiken aan mogelijkheden,
die de D7000 aan boort heeft en die je nu niet hebt.
En dan beslissen of de overstap het geld waard is.
Voor mij was de keuze snel gemaakt, het verschil tussen de D70 en de D7000 is enorm, normaal ook,
er liggen 7 jaar van vooruitgang tussen de 2 camera's, de D70 koste bij aankoop, evenveel als toen ik de D7000 kocht,
een dure camera is het dus eigenlijk niet.
Hoop dat je er uit komt.
- Laat je niet afschrikken door de handleiding, je hoeft niet alles van buiten te leren, of gans de handleiding in één keer door te nemen.
Het komt geleidelijk aan, en begrijp je iets niet, kan je het vragen op het forum.
- De AF-S DX zoom Nikkor 18-55mm F/3.5-5.6 G ED lens, werkt prima op de D7000,
dit is de kitlens bij de D50, weet niet of je dezelfde lens hebt, want later zijn er nieuwere 18-55 lenzen gekomen als ik het goed heb.
En moet eerlijk toegeven, heb ook getwijfeld, of ik toen meer dan 1000euro zou uitgeven, aan een derde camera.
Had reeds de D50 en de D70s.
Heb na enig wikken en wegen, besloten ook de D7000 aan te schaffen, vanwege de vele mogelijkheden die deze aan boord heeft en die ik miste,
zoals:
Liveview
Hoge bruikbare ISO waarden;
MUP
U1 en U2
3inch scherm
en nog een paar andere.
Nog geen seconde spijt over gehad.
't is redelijk wat geld, maar daar heb je dan ook wat voor.
Hangt er natuurlijk vanaf, wat je zoekt en/of wat je nodig hebt.
Stel:
- Je hebt geen bruikbare hoge ISO waarden nodig,
- geen liveview nodig,
- filmen in hd, zegt je ook al niks,
- je hebt geen MUP functie nodig,
- je kan met de U1 en U2 standen, helemaaal niks aanvangen,
- een 3 inch display zegt je niks, of heb je er al een.
- 2 slots voor dataopslag zie je helemaal niet zitten.
- tal van andere mogelijkheden, die de D7000 biedt, tegenover je huidige camera, zijn niet aan jou besteed,
- enz.
dan zie ik niet in, waarom je zoveel geld zou uitgeven.
In het andere geval, is het aan jou om af te wegen, wat je kan gebruiken aan mogelijkheden,
die de D7000 aan boort heeft en die je nu niet hebt.
En dan beslissen of de overstap het geld waard is.
Voor mij was de keuze snel gemaakt, het verschil tussen de D70 en de D7000 is enorm, normaal ook,
er liggen 7 jaar van vooruitgang tussen de 2 camera's, de D70 koste bij aankoop, evenveel als toen ik de D7000 kocht,
een dure camera is het dus eigenlijk niet.
Hoop dat je er uit komt.
- Laat je niet afschrikken door de handleiding, je hoeft niet alles van buiten te leren, of gans de handleiding in één keer door te nemen.
Het komt geleidelijk aan, en begrijp je iets niet, kan je het vragen op het forum.
- De AF-S DX zoom Nikkor 18-55mm F/3.5-5.6 G ED lens, werkt prima op de D7000,
dit is de kitlens bij de D50, weet niet of je dezelfde lens hebt, want later zijn er nieuwere 18-55 lenzen gekomen als ik het goed heb.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben nog even verder wezen kijken op het forum over de D7000, en kwam tegen dat er problemen zijn met het scherpstellen van de foto's! (onscherpe foto's). Is dat echt een probleem, of is dat ondertussen opgelost bij latere productie! Het blijft moeilijk!
Trouwens interessant forum, blijf er op lezen.
Trouwens interessant forum, blijf er op lezen.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Dat scherpstellen is geen probleem, de AF is heel geavanceerd met vele instelmogelijkheden. Daar moet je mee spelen.
Dat moet je onder de knie krijgen.
Het heeft niets met eerste of laatste series te maken.
En ja een slecht exemplaar kan er altijd tussen zitten, misschien wel meerdere.
Dat moet je onder de knie krijgen.
Het heeft niets met eerste of laatste series te maken.
En ja een slecht exemplaar kan er altijd tussen zitten, misschien wel meerdere.
- Niels
- Forumlid
@Pacha, mooi verwoord, nu wil ik ook een D7000
Nog even doorsparen, en over een half jaartje dit draadje nog maar eens terug lezen.
@ TS heb je al bij de MediaMarkt gekeken, tot morgen nog super aanbiedingen, oa in Eindhoven de D7000 met 18-105 objectief voor €936 euro! Misschien trekt dat je over de streep?

Nog even doorsparen, en over een half jaartje dit draadje nog maar eens terug lezen.
@ TS heb je al bij de MediaMarkt gekeken, tot morgen nog super aanbiedingen, oa in Eindhoven de D7000 met 18-105 objectief voor €936 euro! Misschien trekt dat je over de streep?
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
De D7000 is een fantastische camera: Groot dynamisch bereik en erg goed bij weinig licht vooral met goede objectieven. Zeker een aanrader! Mbt die vermeende problemen met AF. Ik gebruik altijd 1 scherpstelpunt, dus dan heb je dat probleem sowieso niet
Ik zou daar niet wakker van liggen.

- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Onscherpe foto's?
Ligt het aan de camera, de lens, of aan de fotograaf?
'k heb nog geen enkele onscherpe foto met mijn D7000.
Behalve als ik wat verkeerd instel.
Dat ligt dan niet aan de D7000.
Maar aan mij.
't is wel zo dat een lens op de ene camera beter zal presteren, dan op een andere.
Er is hier dienaangaande reeds één en ander gezegd op het forum.
Dat ligt dan niet aan de lens of aan de camera, maar aan de combinatie van de twee.
Het kan dus dat een lens die het op de ene camera goed doet, het minder zal doen op een andere.
Heb de indruk dat de kitlens van D50, een 18-55 zoomlens, het beter doet op de nieuwe D7000.
Heb al mijn lenzen op de D7000 getest, en geen enkele presteert, zichtbaar minder.
Je hoort al eens het tegendeel, kan gebeuren.
Laat je vooral niet gek maken, door bepaalde tegenstrijdige berichten, die je her en der leest.
Hoe meer je zal lezen, hoe meer je zal twijfelen.
En hoe moeilijker het voor je zal worden.
Stap gewoon naar de winkel, en test het uit.
Een goede fotozaak, zal toch geen bezwaar hebben, als je de eigen lens wil uit testen op hun nieuwe camera,
die je waarschijnlijk zal aankopen, als de test bevredigend is.
Hun camera gaat hierdoor toch niet stuk?
Je hoeft toch geen kat in een zak te kopen.
Ligt het aan de camera, de lens, of aan de fotograaf?
'k heb nog geen enkele onscherpe foto met mijn D7000.
Behalve als ik wat verkeerd instel.
Dat ligt dan niet aan de D7000.
Maar aan mij.
't is wel zo dat een lens op de ene camera beter zal presteren, dan op een andere.
Er is hier dienaangaande reeds één en ander gezegd op het forum.
Dat ligt dan niet aan de lens of aan de camera, maar aan de combinatie van de twee.
Het kan dus dat een lens die het op de ene camera goed doet, het minder zal doen op een andere.
Heb de indruk dat de kitlens van D50, een 18-55 zoomlens, het beter doet op de nieuwe D7000.
Heb al mijn lenzen op de D7000 getest, en geen enkele presteert, zichtbaar minder.
Je hoort al eens het tegendeel, kan gebeuren.
Laat je vooral niet gek maken, door bepaalde tegenstrijdige berichten, die je her en der leest.
Hoe meer je zal lezen, hoe meer je zal twijfelen.
En hoe moeilijker het voor je zal worden.
Stap gewoon naar de winkel, en test het uit.
Een goede fotozaak, zal toch geen bezwaar hebben, als je de eigen lens wil uit testen op hun nieuwe camera,
die je waarschijnlijk zal aankopen, als de test bevredigend is.
Hun camera gaat hierdoor toch niet stuk?
Je hoeft toch geen kat in een zak te kopen.
Nikon D7000, en wat glas.