belichting Corrigeren D90 hoe of wat?
Re: belichting Corrigeren D90 hoe of wat?
Heeft het toch allemaal zin.
Zet je camera op A of S en werk daarmee. Werkt je EV-correctie ook direkt. Niet om mij, maar lees dat verhaal in dat andere draadje over het histogram nog eens. Speel ermee en maak jezelf een werkwijze eigen die je kunt verantwoorden voor jezelf.
George
Zet je camera op A of S en werk daarmee. Werkt je EV-correctie ook direkt. Niet om mij, maar lees dat verhaal in dat andere draadje over het histogram nog eens. Speel ermee en maak jezelf een werkwijze eigen die je kunt verantwoorden voor jezelf.
George
De oorspronkelijke tekst:
"Ik lees vrij vaak dat mensen de belichting corrigeren. Dan staat er +3 of -6. Nu is mijn vraag, hoe doe je dat en wanneer? En hoe kun je dat vooraf doen! / M.a.w. ik snap er niet zoveel van. / Bedankt mensen"
Sta me toe daar dan even op in te gaan.
Je leest vaak dat mensen de belichting corrigeren. > Maar je weet niet wat die mensen bezielt.
Dan staat er een plus- of een minwaarde > logisch tot zo ver.
Hoe je dat doet? > Per camera kun je dat gewoon in de handleiding vinden, simpeler kan het niet.
Wanneer je dat doet? > Dat doe je als je een eerder gevonden belichting wilt aanpassen aan jouw wensen. Bijvoorbeeld je vindt van een landschapsfoto het wolkendek te licht, omdat je te veel op de grond belicht hebt. Dan ga je dus je belichting aanpassen in de min. Dan wordt de lucht donkerder (en de grond zou wel eens te donker kunnen worden). Maar hoeveel ga je nu corrigeren?
Geloof me, heel veel mensen die corrigeren weten dat ook helemaal niet, die gaan op hun histogrammetje zitten turen, om daarna proefondervindelijk te gaan zitten pielen...
En ja, dat kun je ook vooraf doen. > De ervaren fotograaf weet dat hij bijvoorbeeld anderhalve stop of twee stops moet onderbelichten om het gewenste effect te krijgen. En als je in M werkt doe je dat met de snelheid van de gedachte, zonder correctieknopjes, wieltjes en zonder histogrammetjes loeren.
Sterker nog, vroeger moest je het vooraf doen, je kende je film- of diamateriaal en je wist redelijk goed hoeveel je voor een bepaalde situatie moest corrigeren. Of het echt goed was gegaan zag je pas na het ontwikkelen. En nu, met alle "verworvenheden" van het digitaal fotograferen zou je zeggen dat het allemaal veel simpeler geworden is, met alle controlemogelijkheden, toeters en bellen en weet ik wat allemaal niet, maar nee hoor.
M.a.w. je snapt er niet zo veel van... > Valt misschien wel mee, maar je zou je wat elementaire vaardigheden eigen moeten maken voor je snapt wat je doet. Beetje Cruijffiaans maar...
Voor wat betreft mijn commentaar op de reacties: men gaat mijns inziens veel te veel uit van de toeters en bellen en men gaat voorbij aan de essentie. Wat ik tegenwoordig wel heel vaak constateer, helaas.
"Ik lees vrij vaak dat mensen de belichting corrigeren. Dan staat er +3 of -6. Nu is mijn vraag, hoe doe je dat en wanneer? En hoe kun je dat vooraf doen! / M.a.w. ik snap er niet zoveel van. / Bedankt mensen"
Sta me toe daar dan even op in te gaan.
Je leest vaak dat mensen de belichting corrigeren. > Maar je weet niet wat die mensen bezielt.
Dan staat er een plus- of een minwaarde > logisch tot zo ver.
Hoe je dat doet? > Per camera kun je dat gewoon in de handleiding vinden, simpeler kan het niet.
Wanneer je dat doet? > Dat doe je als je een eerder gevonden belichting wilt aanpassen aan jouw wensen. Bijvoorbeeld je vindt van een landschapsfoto het wolkendek te licht, omdat je te veel op de grond belicht hebt. Dan ga je dus je belichting aanpassen in de min. Dan wordt de lucht donkerder (en de grond zou wel eens te donker kunnen worden). Maar hoeveel ga je nu corrigeren?
Geloof me, heel veel mensen die corrigeren weten dat ook helemaal niet, die gaan op hun histogrammetje zitten turen, om daarna proefondervindelijk te gaan zitten pielen...
En ja, dat kun je ook vooraf doen. > De ervaren fotograaf weet dat hij bijvoorbeeld anderhalve stop of twee stops moet onderbelichten om het gewenste effect te krijgen. En als je in M werkt doe je dat met de snelheid van de gedachte, zonder correctieknopjes, wieltjes en zonder histogrammetjes loeren.
Sterker nog, vroeger moest je het vooraf doen, je kende je film- of diamateriaal en je wist redelijk goed hoeveel je voor een bepaalde situatie moest corrigeren. Of het echt goed was gegaan zag je pas na het ontwikkelen. En nu, met alle "verworvenheden" van het digitaal fotograferen zou je zeggen dat het allemaal veel simpeler geworden is, met alle controlemogelijkheden, toeters en bellen en weet ik wat allemaal niet, maar nee hoor.
M.a.w. je snapt er niet zo veel van... > Valt misschien wel mee, maar je zou je wat elementaire vaardigheden eigen moeten maken voor je snapt wat je doet. Beetje Cruijffiaans maar...
Voor wat betreft mijn commentaar op de reacties: men gaat mijns inziens veel te veel uit van de toeters en bellen en men gaat voorbij aan de essentie. Wat ik tegenwoordig wel heel vaak constateer, helaas.
- GM
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Neem aan dat je een smilie(george013 schreef:Bromsnor, ben je nu opgelucht?
George

met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Stel je snapt er geen ene malle moer van en je foto's zijn top wat dan?
"Bromsnor, ben je nu opgelucht?"
Nee, integendeel. Maar dat wist ik van te voren, dus het geeft niet.
En jullie? Blij met jullie verhelderende bijdragen?
----o--o--O--o--o----
"Stel je snapt er geen ene malle moer van en je foto's zijn top wat dan?"
Dan zit je niet op dit forum uitleg te vragen...
Nee, integendeel. Maar dat wist ik van te voren, dus het geeft niet.
En jullie? Blij met jullie verhelderende bijdragen?
----o--o--O--o--o----
"Stel je snapt er geen ene malle moer van en je foto's zijn top wat dan?"
Dan zit je niet op dit forum uitleg te vragen...
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
O en waarom niet
Enne ik ben heel blij met mijn bijdrage, ga ik lekker op slapen. Geweldig.
Jij weet het beter dan 123, proficiat mag je best trots op zijn. Daar zul je ook wat voor gedaan hebben dat ontkent niemand
Haha 123 je snapt er geen bal van.
Heeft twee weken zijn camera, wellicht zijn eerste, en dan kom jij als een Olifant door de porseleinkast, chapeau hoor dat noemen we opbouwende kritiek.
Maar je hebt het zelf al in de gaten want je spreekt zelf al over niet in dank afgenomen.
Hasta La vista, I'll be back :mrgreen:
Jij weet het beter dan 123, proficiat mag je best trots op zijn. Daar zul je ook wat voor gedaan hebben dat ontkent niemand
Heeft twee weken zijn camera, wellicht zijn eerste, en dan kom jij als een Olifant door de porseleinkast, chapeau hoor dat noemen we opbouwende kritiek.
Maar je hebt het zelf al in de gaten want je spreekt zelf al over niet in dank afgenomen.
Het woord haha komt van jou, en zegt ook iets over jou.
En olifanten zijn er binnenkort toch niet meer, dank zij de stompzinnigheid van de mens.
Porseleinkasten wel, die zijn een nationale hobby. Ze staan meestal in heilige huisjes.
En olifanten zijn er binnenkort toch niet meer, dank zij de stompzinnigheid van de mens.
Porseleinkasten wel, die zijn een nationale hobby. Ze staan meestal in heilige huisjes.
belichting Corrigeren D90 hoe of wat?
Er zou een forum onderdeel moeten komen voor vragen voor beginners en 1 voor gevordenen! Ik ga nu oefenen in de A en S stand!
- GM
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Beetje jammer dit.JanR schreef:O en waarom niet
Ts had hiervoor een D40x.
In andere topics blijkt ook al dat hij er (nog) niet zoveel van begrijpt.
Dan hebben tips als in dit topic geen zin.
Volgens mij heeft emdeklerk dit netjes verwoord en heeft dit verder niets te maken met wat jij hier schrijft.
Hij heeft geprobeerd om uit te leggen wat TS niet begrijpt.
Volgens mij weet TS helemaal niet wat de A of de S stand doen.JanR schreef:Ik zeg ook niet dat 123 in M moet blijven fotograferen, je kunt beter de A of de S gebruiken.
Dat maakt dit gelijk een nutteloze tip.
Exact de kern van het probleem. En dit heeft niets te maken met welke olifant dan ook.emdeklerk schreef:Beste JanR:
Ik mag wellicht even aangeven dat ik vaak de eerste ben die bruikbare aanwijzingen geeft.
Als ik per woord werd betaald op dit forum... Lees je maar even in.
En nee, afzeiken is geen kunst, maar zinloze suggesties geven ook niet.
Wat wel een kunst is: tot de kern van een probleem komen.
Maar goed.
Ik vind jouw suggesties ten aanzien van de te volgen werkwijze weliswaar hout snijden, zeker wel, maar toch: zo lang je namelijk niet weet wat je doet in M heeft het weinig zin aan de hand van exif-gegevens je belichting te veranderen. Het is geen schande in de automaatstanden te fotograferen, maar zo gauw men in M wil fotograferen zal elementaire belichtings- en camerakennis toch echt hard nodig zijn.
Maar misschien horen we nog van 123 hoe en waarom hij tot zijn aanvankelijke werkwijze is gekomen, dan kun jij het allemaal prima verder "vertellen en begeleiden etc.".
Opbouwende kritiek heeft alleen zin als deze ook begrepen wordt.
met vriendelijke groet,
George
D5100 70-300VR
George
D5100 70-300VR
Ts vraagt iets. Zoals jezelf al geconstateerd hebt is zijn kennis niet erg groot. Wat, ik in ieder geval, probeer is hem in een richting te sturen zodat hij verder kan komen.
Heeft niets met kritiek, opbouwend of afbrekend te maken.
Wil je iemand sturen, dan zul je van het niveau uit moeten gaan van de vrager en niet van de gever. Dacht didaktisch een hoofdregel. En een van de uitgangspunten van welk algemeen forum dan ook.
George
Heeft niets met kritiek, opbouwend of afbrekend te maken.
Wil je iemand sturen, dan zul je van het niveau uit moeten gaan van de vrager en niet van de gever. Dacht didaktisch een hoofdregel. En een van de uitgangspunten van welk algemeen forum dan ook.
George
Zonder negatief te willen overkomen. Het is al eerder geschreven : lees de handleiding of beter nog, koop een boek. Je wordt niet geboren als fotograaf en door een boek te lezen ga je geen wereldfoto's maken. Maar het helpt wel om de basistechniek min of meer te begrijpen. P,S,A,M is geen raketwetenschap.
Eens je de basisbegrippen min of meer begrepen hebt kan je oefenen.
Eens je de basisbegrippen min of meer begrepen hebt kan je oefenen.
Dank, GM.
Tenminste iemand die kan lezen.
Enne... met meerdere pagina's zinloze commentaren van derden hebben we intussen nog geen flinter bruikbare info van de 123 ontvangen, en al zeker niet betreffende het hoe en waarom.
----o--o--O--o--o----
Kan hier wel gepleit worden voor het instellen van een beginners- en een gevorderdensectie, ik geef een ieder te raden in welke sectie het gros van de vraagstellers dan gaat zitten... Maar dat zal wel weer een foute opmerking zijn...
Tenminste iemand die kan lezen.
Enne... met meerdere pagina's zinloze commentaren van derden hebben we intussen nog geen flinter bruikbare info van de 123 ontvangen, en al zeker niet betreffende het hoe en waarom.
----o--o--O--o--o----
Kan hier wel gepleit worden voor het instellen van een beginners- en een gevorderdensectie, ik geef een ieder te raden in welke sectie het gros van de vraagstellers dan gaat zitten... Maar dat zal wel weer een foute opmerking zijn...
Misschien dan toch maar eens een D90 dag organiseren
Zal eens een polletje laten draaien
Ik heb hier ook nog iets geleerd :mrgreen:
Kroontje

Kroontje
- BStollman
- Forumlid
Ik gok dat dat best een drukke dag zal worden als ik dit forum leesKroontje schreef:Misschien dan toch maar eens een D90 dag organiserenZal eens een polletje laten draaien
![]()
Kroontje

http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;