ongemak met d7000.
- Zwarte
- Forumlid
- Contacteer:
Re: ongemak met d7000.
Er is ooit een topic gestart over de Nikon D7000 over niet scherpe foto’s. Back en front focus problemen werden aangehaald die bij de vorige camera niet waren enz,enz. Dit leverde een kettingreactie op. Klachten die toen misschien terecht waren. Echter na niet al te lange tijd kwam aan het licht dat vaak het AF van de body de hoofd schuldige was. Er werd dan ook diverse keren op dit forum geadviseerd om contact te zoeken met Nikon service Center en de body eventueel met objectieven op te sturen, het is ten slotte garantie. En het belangrijkste je hebt voor je zelf zekerheid. Maar het tegendeel gebeurd, tot op de dag van vandaag is dit nog steeds een hot item. Overal zoekt men op forums naar erkenning voor het fenomeen van onscherpte bij hun Nikon D7000. En een mogelijke oplossing voor dit probleem is al diverse keren aangehaald. Hoeveel eigenaren van een Nikon D7000 hebben nu werkelijk last van deze onscherpte, volgens mij niet zoveel of heb ik het mis. Verder de mensen die hem wel opgestuurd hebben zijn er nog klachten of zijn ze super tevreden. Zijn deze nu wel tevreden dan is het opsturen zeer zeker de moeite waard geweest en hebben ze zekerheid. Deze zijn nu hopelijk in het bezit van een perfecte en kwalitatief zeer goede Nikon D7000.
-
- Forumlid
Een hoop positieve èn een hoop negatieve reacties hier.
Ik heb sinds december een D7000, en heb in het begin veel ellende gehad met de scherpstelling. Oók back-focus, maar ook de super nauw luisterende instelling indien je AF-A gebruikt. Beter NIET gebruiken. Gebruik nu bijna altijd AF-S met één instel punt, hoewel ik ook de 3D tracking al eens heb gebruikt, die werkt best wel goed, maar voor algemeen gebruik AF-S met één punt. En dat punt is KLEIN, heel erg klein, en volgens mij gaat het dardoor zo vaak fout met mensen die (zoals ik) van een D80 of een D90 overstappen, we zijn de wat ruimere marges van die camera gewend (en ik had daarvoor eenF801s, die ook een groter instelpunt heeft). Nu ik aan dat kleine vlekje gewend ben, en me heb aangeleerd om weer goed naar m'n matglas te kijken om te controleren wat ik eigenlijk doe, en niet blind op een hulpmiddel vertrouw, heb ik de mooiste platen.
Het is inderdaad de fotograaf, die door alle moderne hulpmiddelen die op de camera zitten, lui is geworden, en stomweg meent dat dat apparaat het moet doen. Dat is niet helemaal waar.
Ik heb sinds december een D7000, en heb in het begin veel ellende gehad met de scherpstelling. Oók back-focus, maar ook de super nauw luisterende instelling indien je AF-A gebruikt. Beter NIET gebruiken. Gebruik nu bijna altijd AF-S met één instel punt, hoewel ik ook de 3D tracking al eens heb gebruikt, die werkt best wel goed, maar voor algemeen gebruik AF-S met één punt. En dat punt is KLEIN, heel erg klein, en volgens mij gaat het dardoor zo vaak fout met mensen die (zoals ik) van een D80 of een D90 overstappen, we zijn de wat ruimere marges van die camera gewend (en ik had daarvoor eenF801s, die ook een groter instelpunt heeft). Nu ik aan dat kleine vlekje gewend ben, en me heb aangeleerd om weer goed naar m'n matglas te kijken om te controleren wat ik eigenlijk doe, en niet blind op een hulpmiddel vertrouw, heb ik de mooiste platen.
Het is inderdaad de fotograaf, die door alle moderne hulpmiddelen die op de camera zitten, lui is geworden, en stomweg meent dat dat apparaat het moet doen. Dat is niet helemaal waar.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
en nog F801s met glaasjes.
@Giso
Camera met problemen gaat naar NPS, camera wordt op een standaardinstelling gezet, gaar naar een testopstelling en er wordt een turflijstje afgewerkt. Camera komt bij jou terug.
Hallejula, hij is gemaakt!!! Lulkoek, je krijgt hem terug met andere instellingen. Weet jij met welke instellingen je hem hebt gebracht en met welke je hem hebt teruggekregen. Nee, je weet niet eens hoe je hem moet instellen.
Niets persoonlijks, kan er bijna gif op in nemen dat de anderen een soortgelijk probleem hebben.
George
Bovenstaand geeft aan dat je niet goed door hebt hoe de camera in elkaar zit. Ben je niet de enige, troost je daar mee.Ik weet niet welke standen jij bedoelt maar de D7000 heeft de standen AF-S en AF-C, net als de D90. Alleen dan met meer AF velden.
Verder heeft de D7000 een AF-A stand. Dit is volgens de manual een automatische versie van de andere twee bij elkaar. In deze standen heb je dan nog enkelpunts, dynamisch, enz...
Dan heb je voor Live View nog AF-S en AF-F waarbij de laatste hoofdzakelijk is voor de filmfunctie.
Camera met problemen gaat naar NPS, camera wordt op een standaardinstelling gezet, gaar naar een testopstelling en er wordt een turflijstje afgewerkt. Camera komt bij jou terug.
Hallejula, hij is gemaakt!!! Lulkoek, je krijgt hem terug met andere instellingen. Weet jij met welke instellingen je hem hebt gebracht en met welke je hem hebt teruggekregen. Nee, je weet niet eens hoe je hem moet instellen.
Niets persoonlijks, kan er bijna gif op in nemen dat de anderen een soortgelijk probleem hebben.
George
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
@ george
Ga jij dan ff bellen met Nikon dat de manual van de D7000 niet geod is geschreven.
Dan zijn alle AF problemen in een klap opgelost.
Of anders kun jij hier op dit forum uitleggen hoe het dan wel zit.
Dan zijn ook alle AF problemen in een klap opgelost.
Ga jij dan ff bellen met Nikon dat de manual van de D7000 niet geod is geschreven.
Dan zijn alle AF problemen in een klap opgelost.
Of anders kun jij hier op dit forum uitleggen hoe het dan wel zit.
Dan zijn ook alle AF problemen in een klap opgelost.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
Dat de manual niet goed geschreven is gaat er bij mij niet in. Moet toch aan de andere kant liggen.
Heb je de camera al beetgepakt en die instellingen opgezocht? Ik kan dat niet, heb de camera niet. Als je daar mee begint ben je met probleemoplossing bezig, zo niet dan blijft het welles/nietes zoals ook in andere draadjes over dit onderwerp.
In de digitale manual blz. 91 en 94. Hoop dat ik het goed heb.
George
Heb je de camera al beetgepakt en die instellingen opgezocht? Ik kan dat niet, heb de camera niet. Als je daar mee begint ben je met probleemoplossing bezig, zo niet dan blijft het welles/nietes zoals ook in andere draadjes over dit onderwerp.
George
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Giso
Er zitten nog wat meer instelmogelijkheden op dan de drie AF standen die jij noemt.
Je kunt ook nog diverse manieren van tracking en de hoeveelheid AF punten instellen.
Tis dus iets meer dan A, C en S
Er zitten nog wat meer instelmogelijkheden op dan de drie AF standen die jij noemt.
Je kunt ook nog diverse manieren van tracking en de hoeveelheid AF punten instellen.
Ik weet niet hoe de D90 zich verhoud tot de d7000 maar ik kwam er met mijn D90 ook pas achter hoe klein het scherpstel gebied is toen ik mijn 35mm 1.8 lens voor het eerst vol (bijna) open ging gebruiken. Het is gewoon precies het allerkleinste blokje tussen die grote haken. En dat is best lastig.Paulus van Aken schreef: En dat punt is KLEIN, heel erg klein, en volgens mij gaat het dardoor zo vaak fout met mensen die (zoals ik) van een D80 of een D90 overstappen, we zijn de wat ruimere marges van die camera gewend (en ik had daarvoor eenF801s, die ook een groter instelpunt heeft). Nu ik aan dat kleine vlekje gewend ben..........

Ik heb gemerkt dat ik als brildrager zeker niet beter kan scherpstellen dan de autofocus.
Ik vermoed dat het feit dat ik brildrager ben een rol speelt. Ik merk zelf dat ik ook precies recht door mijn glazen moet kijken voor scherp beeld. Dit gaat simpelweg niet als ik de camera tegen mijn hoofd houdt. Ik heb zitten klooien met de dioptrie correctie van het occulair maar krijg het niet voormekaar om goede resultaten te krijgen met handmatige focus.
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr
Het scherpstellen gebeurt buiten de sensor om. Spiegel is neergeklapt. Lifeview hierbuiten gelaten.
George
George
-
- Forumlid
Ik heb alle standen al geprobeerd en de werking getest, en ik was ook al op de hoogte van de onderliggende standen van de AF-S, AF-A en AF-C. Deze kan je met de secondaire instelwiel selecteren als je de AF knop ingedrukt houd. Vandaar de "enz" (was mij teveel typewerk). En ik heb ook al meerdere keren de manual doorgelezen en tevens het boek van Dre de Man.Er zitten nog wat meer instelmogelijkheden op dan de drie AF standen die jij noemt.
Deze zegt trouwens hetzelfde als de manual. In de stand AF-S (enkelvoudige servo) kun je kiezen uit enkelpunt of AUTO alle punten.
In de stand AF-A (automatische servo AF) en AF-C (continue servo) kun je kiezen uit enkelpunt, dynamisch (9,21,39 punten), 3D tracking en automatisch veld.
In de stand AF-A zal de camera zelf kiezen voor enkelvoudig servo voor stilstaande objecten en voor continue servo voor bewegende objecten.
Al dit is redelijk te begrijpen en letterlijk overgenomen uitr de manual. Tevens wordt er in de manual nog verteld waarvoor de standen dienen.
Maar als er iemand is die denkt dat dit niet goed is dan hoor ik het graag.
Groet Giso
Groet Giso
-
- Forumlid
Het is toch bizar dat iemand die GEEN D7000 heeft iemand die er wel een heeft even betuttelend aanspreekt dat hij zijn camera niet onder controle heeft... echt ik rol van mijn stoel af van het lachen....not.george013 schreef:Dat de manual niet goed geschreven is gaat er bij mij niet in. Moet toch aan de andere kant liggen.
George
Ik dacht dat een forum bedoeld was om ervaringen met elkaar te delen elkaar te helpen, maar het neigt nu soms naar mensen beschuldigen in plaats van ze op de goede weg te helpen, ervaringen te delen, gelukkig zijn er nog mensen die wel serieus luisteren naar anderen en ze tips willen geven. Volgens mij heeft Giso en ik zelf avonden, dagen getest dingen geprobeerd om het maximale uit de camera te krijgen. Als het dan niet lukt en je snapt zelf niet meer waarom een camera bepaalde dingen soms wel doet en soms niet is het geen schande om de fabrikant er naar te laten kijken. Ik heb daar zelf wel wat weken over nagedacht, even je camera met lenzen opsturen is wel even slikken, ik heb lang gespaard voor mijn spullen. Ik hoop dat mijn camera ook goed terug komt, alle ander tips hebben mij in ieder geval goed geholpen om de camera beter te begrijpen, niet de opmerkingen dat het alleen maar aan mij ligt zonder onderbouwing of tips om me verder te helpen.
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
De enige verschillen tussen de D7000 en bijv. een D700 (of 300) qua AF zijn m.i.:Apenstaartjes schreef: Het is toch bizar dat iemand die GEEN D7000 heeft iemand die er wel een heeft even betuttelend aanspreekt dat hij zijn camera niet onder controle heeft... echt ik rol van mijn stoel af van het lachen....not.
- kleiner max. aantal scherpstelvelden (39 ipv 51)
- één gecombineerde knop voor keuze tussen AF-systeem (AF-S, AF-C, AF-A) en AF-veldkeuze (single, dynamisch, automatisch veld) resp. aparte knoppen voor AF-systeem (AF-C, AF-S, Manual) en AF-veldkeuze
- een stand AF-A die automatisch kiest tussen AF-S en AF-C, heeft D700/300 niet.
- 3D-tracking opties lijken mij gelijk.
Dat zijn allemaal geen wezenlijke verschillen waarom iemand met een andere camera niet mag 'mee'denken met het probleem. Denkbeeldig of reëel. In een ander draadje heb ik geprobeerd eea uiteen te zetten (bericht aan 'Beste F")
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 7&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
voor wat het waard is. Maar er zijn dus een heleboel zaken om in te stellen. Het AF-systeem van Nikon is zo ingewikkeld (geworden), dat er moeilijk per mail over te corresponderen valt. En de manual is ook maar een beschrijving van wat er gebeurt, maar geen fotografiecursus.
Niettemin heb ik wat foto's gezien van onverklaarbare onscherptes met een D7000, maar die zijn weggehaald of ik kan ze niet meer vinden.
Misschien geen D7000-dag maar een algemene AF-dag organiseren? (Of tenminste ook gebruikers van andere camera's laten meedoen?)
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
@henkk, natuurlijk is meedenken altijd goed, en wordt ook echt wel gewaardeerd maar reacties geven dat je de handleiding moet lezen en eigenlijk niet moet zeuren is wat anders, daar heeft niemand iets aan. Trouwens nog bedankt voor die guide met instellingen, als de D7000 terug is ga ik daar mee aan de slag !
Ik had in een ander draadje voorbeeld foto's gezien van francois van de velden, die heeft hetzelfde effect wat ik had....moet het even zoeken
found it: In een ander topic heeft iemand dat wel gedaan, http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 7&start=15" onclick="window.open(this.href);return false; onder aan de bladzijde, dat is het effect dat ik ook heb

Ik had in een ander draadje voorbeeld foto's gezien van francois van de velden, die heeft hetzelfde effect wat ik had....moet het even zoeken
found it: In een ander topic heeft iemand dat wel gedaan, http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 7&start=15" onclick="window.open(this.href);return false; onder aan de bladzijde, dat is het effect dat ik ook heb
Laatst gewijzigd door Apenstaartjes op wo okt 05 2011 11:01 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak
-
- Forumlid
Ik denk wel dat we enigzins "Off topic" gaan. En waarschijnlijk is de TS al afgehaakt.
Groet Giso
Groet Giso
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
henkk schreef:De enige verschillen tussen de D7000 en bijv. een D700 (of 300) qua AF zijn m.i.:Apenstaartjes schreef: Het is toch bizar dat iemand die GEEN D7000 heeft iemand die er wel een heeft even betuttelend aanspreekt dat hij zijn camera niet onder controle heeft... echt ik rol van mijn stoel af van het lachen....not.
- kleiner max. aantal scherpstelvelden (39 ipv 51)
- één gecombineerde knop voor keuze tussen AF-systeem (AF-S, AF-C, AF-A) en AF-veldkeuze (single, dynamisch, automatisch veld) resp. aparte knoppen voor AF-systeem (AF-C, AF-S, Manual) en AF-veldkeuze
- een stand AF-A die automatisch kiest tussen AF-S en AF-C, heeft D700/300 niet.
- 3D-tracking opties lijken mij gelijk.
Dat zijn allemaal geen wezenlijke verschillen waarom iemand met een andere camera niet mag 'mee'denken met het probleem. Denkbeeldig of reëel. In een ander draadje heb ik geprobeerd eea uiteen te zetten (bericht aan 'Beste F")
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 7&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
voor wat het waard is. Maar er zijn dus een heleboel zaken om in te stellen. Het AF-systeem van Nikon is zo ingewikkeld (geworden), dat er moeilijk per mail over te corresponderen valt. En de manual is ook maar een beschrijving van wat er gebeurt, maar geen fotografiecursus.
Niettemin heb ik wat foto's gezien van onverklaarbare onscherptes met een D7000, maar die zijn weggehaald of ik kan ze niet meer vinden.
Misschien geen D7000-dag maar een algemene AF-dag organiseren? (Of tenminste ook gebruikers van andere camera's laten meedoen?)
Henk volgens mij mis je nog wat, je kunt aangeven wat de dekking moet zijn qua AF velden en zelfs de dichtheid qua dekking van het aantal AF punten kun je nog aangeven.
Ook kun je nog aangeven hoe snel je AF op veranderingen moet reageren.
En dit zijn allemaal menu instellingen die niet onder een knop zitten.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
@ Apenstaartjes: dat waren inderdaad de gezochte foto's.
Ik kan de verschillen niet anders verklaren dan dat de AF geen herhalingsnauwkeurigheid heeft (soms front, soms backfocus).Ik heb al eens voorgesteld een serie te maken met afwisselend scherpstellen op verderaf en dichterbij gelegen objecten maar niemand heeft daarop gereageerd. Het draadje waar de link naar de foto's over ging, is ook doodgebloed.
Het lijkt er op dat de camera toch een foto maakt terwijl de focus niet scherp is in AF-S, dan zou hij geen scherpstelpunt mogen aangeven wat hij wel doet. Maar met de gegevens van de foto kom ik er niet uit wat er nou precies aan de hand is. In elk geval geen systematische afwijking die je kunt corrigeren met het bijstellen van de camera.
En dit zijn de enige foto's die ik ken om het 'probleem' te illustreren. Als zodanig zijn ze moeilijk toegankelijk, bijv. ik wil ze toch niet allemaal downloaden om de exifs te bekijken
Ik kan de verschillen niet anders verklaren dan dat de AF geen herhalingsnauwkeurigheid heeft (soms front, soms backfocus).Ik heb al eens voorgesteld een serie te maken met afwisselend scherpstellen op verderaf en dichterbij gelegen objecten maar niemand heeft daarop gereageerd. Het draadje waar de link naar de foto's over ging, is ook doodgebloed.
Het lijkt er op dat de camera toch een foto maakt terwijl de focus niet scherp is in AF-S, dan zou hij geen scherpstelpunt mogen aangeven wat hij wel doet. Maar met de gegevens van de foto kom ik er niet uit wat er nou precies aan de hand is. In elk geval geen systematische afwijking die je kunt corrigeren met het bijstellen van de camera.
En dit zijn de enige foto's die ik ken om het 'probleem' te illustreren. Als zodanig zijn ze moeilijk toegankelijk, bijv. ik wil ze toch niet allemaal downloaden om de exifs te bekijken
Laatst gewijzigd door henkk op wo okt 05 2011 11:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?