Groot verschil tussen M en A

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
iJoost

Re: Groot verschil tussen M en A

Bericht door iJoost » do mei 31 2012 10:31 am

george013 schreef:Dan werkt hij toch ook in de manuele stand of wordt er bedoeld dat het tweede gedeelte, de beeldbewerking, achterwege blijft?
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 07#p534107" onclick="window.open(this.href);return false;

Weet ik niet. Maar het is gemakkelijk om het even te testen.

george013

Bericht door george013 » do mei 31 2012 10:46 am

Kan ik niet. Verkeerde camera.
Is mij nog onduidelijk of ADL alleen gekoppeld is aan matrix of ook aan centre of spot.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mei 31 2012 10:55 am

In de gebruiksaanwijzing van de D3100 m.b.t. Actieve D-Lighting:

blz. 86 - Met de optie Actieve D-Lighting in het opnamemenu wordt de belichting vóór de opname aangepast voor een optimaal dynamisch bereik.....

blz. 186 - Een schema waarbij te zien is bij welke instellingen Actieve D-Lighting gebruikt kunnen worden: P, S, A, M

Er is geen uitsluitsel of de belichtingsmeter wordt aangepast op die Actieve D-Lighting, of dat een correctie plaats heeft op de programma's van de "niet manuele" instellingen na lichtmeting. Gezien het verschil in belichting tussen A en M, lijkt het erop dat de correctie enkel op het programma "na lichtmeting" plaats heeft. Waardoor bij instelling op M (manueel) dat niet wordt meegenomen.

De enige test die uitsluitsel geeft is Actieve D-Lighting uitschakelen. (Zoals al diverse malen geopperd).
Vriendelijke groet, Léon Obers

iJoost

Bericht door iJoost » do mei 31 2012 11:06 am

george013 schreef:Kan ik niet. Verkeerde camera.
Hoeft ook niet het is niet jouw probleem (of topic). ;-)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mei 31 2012 11:07 am

george013 schreef: Is mij nog onduidelijk of ADL alleen gekoppeld is aan matrix of ook aan centre of spot.
Volgens de verschillende gebruiksaanwijzingen bij camera's waar ADL kan worden gebruikt, is het het meest effectief bij matrix-meting.
(Het wordt aanbevolen om matrix-meting te gebruiken).
Niet verwonderlijk, want er moeten afwegingen gemaakt worden in contrasten, licht / helderheid verhoudingen.
Bij spotmeting is dat al helemaal niet aan de orde, want je meet slechts een miniem klein vlakje waar geen "onderling" verschil kan worden waargenomen. Het is één waarde. Dus daar werkt het niet bij.

Bij meting met meer weging op het centrum is er ook weinig sprake van een "vergelijk" op andere beelddelen, of in ieder geval een "scheve" vergelijking omdat de beeldranden en hoeken maar voor een relatief klein deel in de lichtmeting worden betrokken.

Kees3100
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees3100 » do mei 31 2012 10:32 pm

Hallo,

Het probleem is opgelost! Het lag inderdaad aan de Actieve D-Lighting! We hebben dit uitgezet en nu is alles perfect!

Bedankt voor de tips!

Groeten Kees.

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » zo jun 03 2012 3:57 pm

te laat
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

george013

Bericht door george013 » zo jun 03 2012 6:51 pm

Waarmee?
George

jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jan24 » wo jun 06 2012 4:11 pm

Na het lezen van dit topic, dit ook eens op mijn D5100 getest. Beide opnames, in M en A lijken qua belichting hetzelfde. Wel werden onder beide voorkeuren andere diafragma en sluitertijd combinatie gekozen. Maar het eindresultaat lijkt hetzelfde.

Zo te lezende twijfel ik aan de juiste werking van het objectief. Het lijkt erop, dat de info over diafragma niet correct wordt overgedragen naar het objectief. M.a.w het diafragma wordt schijnbaar niet ingesteld op de waarde die de lichtmeting aangeeft.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » wo jun 06 2012 5:03 pm

jan24 schreef:M.a.w het diafragma wordt schijnbaar niet ingesteld op de waarde die de lichtmeting aangeeft.
Dat klopt zowel in A als in M stel je zelf het diafragma in.

Groeten Jan

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jun 06 2012 5:34 pm

jan24 schreef:Na het lezen van dit topic, dit ook eens op mijn D5100 getest. Beide opnames, in M en A lijken qua belichting hetzelfde. Wel werden onder beide voorkeuren andere diafragma en sluitertijd combinatie gekozen. Maar het eindresultaat lijkt hetzelfde.

Zo te lezende twijfel ik aan de juiste werking van het objectief. Het lijkt erop, dat de info over diafragma niet correct wordt overgedragen naar het objectief. M.a.w het diafragma wordt schijnbaar niet ingesteld op de waarde die de lichtmeting aangeeft.
Wat Grojan al aangaf dus. Ter aanvulling: Onder A wordt de sluitertijd aangepast aan de lichtmeting. Op M moet je alles zelf aanpassen.

Oftewel, eerste indruk is dat alles juist naar behoren werkt.
Spul waarmee je foto's maakt...

iJoost

Bericht door iJoost » vr jun 08 2012 2:42 am

Kees3100 schreef:Het probleem is opgelost! Het lag inderdaad aan de Actieve D-Lighting!
Mooi. :-)

george013

Bericht door george013 » vr jun 08 2012 7:51 am

Blijft de vraag waarom ADL in de M-mode anders reageert dan in de A-mode bij gelijk beeld. Voor mij is er nog niets opgelost.
George

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr jun 08 2012 9:28 am

Het elementaire verschil tussen een automaatstand en de geheel handmatige stand dicteert ook naar mijn mening dat in de M-stand Active D-Lighting NIET werkzaam is en in de A-stand WEL.
Vandaar ook mijn allereerste advies om alle instelbare waarden op neutraal te zetten:

"zet alle variabele instellingen vast (ISO, M-stand, vast diafragma, indien mogelijk centrumbenadrukte of matrixmeting, geen + of - correcties, alle mogelijke voorkeurinstellingen in het menu nalopen of die op neutraal staan...)."

Het ligt gewoon meestal aan de ingestelde en soms vergeten toeters en bellen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jun 08 2012 9:49 am

jan24 schreef:Na het lezen van dit topic, dit ook eens op mijn D5100 getest. Beide opnames, in M en A lijken qua belichting hetzelfde. Wel werden onder beide voorkeuren andere diafragma en sluitertijd combinatie gekozen. Maar het eindresultaat lijkt hetzelfde.

Je geeft aan dat je andere diafragma en sluitertijd combinaties kiest, dan is het output daarmee uiteraard in overstemming "anders".
Als je dezelfde uitwerking in de belichting krijgt "het eindresultaat lijkt hetzelfde", werkt het dus correct, en worden waarden correct aan de lens overgedragen. Juist als een en ander NIET goed zou worden overgedragen, zou je belichtingsverschillen krijgen. Maar dat lijkt dus niet aan de hand te zijn. Zoek niet naar problemen als die er niet zijn.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”