Groot verschil tussen M en A
Groot verschil tussen M en A
Hallo,
Ik fotografeer graag op de A stand omdat ik zo snel foto's kan maken. Wat ik alleen merk is dat mijn fotos dan bijna altijd overbelicht zijn. Als ik fotos op M maak, zijn de perfect maar voor een snelle foto helaas niet ideaal....
Ik heb nu op de A en M stand precies dezelfde foto gemaakt en wat ik zag was dat er 2 stops (!!!) verschil in zit qua belichting.
Ik heb dit ook op een andere nikon d3100. Beide met 18-200 lens.
Het kan toch niet zo zijn dat ik altijd de belichting met corrigeren en met 2 stops nog wel!
Groeten Kees.
Ik fotografeer graag op de A stand omdat ik zo snel foto's kan maken. Wat ik alleen merk is dat mijn fotos dan bijna altijd overbelicht zijn. Als ik fotos op M maak, zijn de perfect maar voor een snelle foto helaas niet ideaal....
Ik heb nu op de A en M stand precies dezelfde foto gemaakt en wat ik zag was dat er 2 stops (!!!) verschil in zit qua belichting.
Ik heb dit ook op een andere nikon d3100. Beide met 18-200 lens.
Het kan toch niet zo zijn dat ik altijd de belichting met corrigeren en met 2 stops nog wel!
Groeten Kees.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Groot verschil tussen M en A
Kijk je naar je histogram om te zien of een foto goed belicht is? Of wellicht gewoon op het schermpje of op je PC-scherm. Wellicht staan die niet correct...
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Belichtingscorrectie checken misschien? Staat die op +2?
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Staat de belichtingscorrectie aan (de +/- knop ingedrukt houden en naar de waarde kijken). Die heeft nl. wel invloed op de P, S en A standen maar niet bij M. Misschien staat die op +2.
Spul waarmee je foto's maakt...
Hallo,
Nee alles staat perfect. Ik moet als ik op A fotografeer de belichtingscorrectie op -2 zetten wil ik dezelfde foto krijg als op de M stand. Op zowel de pc, laptop als op het scherm van de camera zie je duidelijk een overbelichting en compleet andere foto. Hebben jullie hier geen last van? Zoals gezegd, op 2 dezelfde camara's, dezelfde lens en verschillende beeld schermen.
Het kan ook niet aan het scherm liggen omdat de fotos van M wel perfect zijn.
Gisteren ook een foto gemaakt met diafragma van 7.1 :
A: 1/250
M: 1/320
Nee alles staat perfect. Ik moet als ik op A fotografeer de belichtingscorrectie op -2 zetten wil ik dezelfde foto krijg als op de M stand. Op zowel de pc, laptop als op het scherm van de camera zie je duidelijk een overbelichting en compleet andere foto. Hebben jullie hier geen last van? Zoals gezegd, op 2 dezelfde camara's, dezelfde lens en verschillende beeld schermen.
Iso is 100
Dat is geen 2 stop verschil.Kees3100 schreef:Hallo,
George
- Léon Obers
- Forumlid
Sterker nog, dat is slechts 1/3 stop verschil. Klein beetje andere uitkadering van het beeld, en je hebt dat verschil.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Wiljo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Statief erbij halen om het helemaal zeker te weten!
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hallo,
Nee dat klopt maar dat was ook zn voorbeeld wat ik had.
Ik zal het eens met een statief maken. Hebben jullie hier geen last van en fotograferen jullie uberhaupt wel ook op de A stand?
Groeten Kees.
Nee dat klopt maar dat was ook zn voorbeeld wat ik had.
Ik zal het eens met een statief maken. Hebben jullie hier geen last van en fotograferen jullie uberhaupt wel ook op de A stand?
Groeten Kees.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Misschien spreek ik voor mijn beurt, maar ik denk dat veel fotografen hier meestal op de A-stand werken (voor de duidelijkheid, dat is niet 'Auto'). Ikzelf werk vooral met A en M (afhankelijk van de omstandigheden) en soms met S.
Spul waarmee je foto's maakt...
Als je in de A-stand -2EV hebt, moet je die EV-correctie ook in de M-stand laten staan. Je 0-punt wordt verplaatst in de M-stand.
Laat eens wat voorbeelden zien, zo komen we niet verder.
George
Laat eens wat voorbeelden zien, zo komen we niet verder.
George
Wordt het niet eens tijd te gaan kwantificeren wat er nu eigenlijk aan de hand is? Tot dusver lees ik alleen maar weinig gefundeerde en onderbouwde kreten. Weten door meten, werd mij altijd bijgebracht.
Zet de camera op een statief, richt het geheel op een gelijkmatig verlicht en regelmatig oppervlak als een gemetselde muur, zet alle variabele instellingen vast (ISO, M-stand, vast diafragma, indien mogelijk centrumbenadrukte of matrixmeting, geen + of - correcties, alle mogelijke voorkeurinstellingen in het menu nalopen of die op neutraal staan...). Kijk op welke waarde je uitkomt, kies dan die vaste sluitertijd, zet daarna de camera op A en kijk of er inderdaad twee stops verschil optreden met de M-stand. Lijkt me pittig, maar goed. Een camera OF EEN OBJECTIEF kan natuurlijk altijd stuk zijn.
Maar even wat aangepast... Pfff....
Zet de camera op een statief, richt het geheel op een gelijkmatig verlicht en regelmatig oppervlak als een gemetselde muur, zet alle variabele instellingen vast (ISO, M-stand, vast diafragma, indien mogelijk centrumbenadrukte of matrixmeting, geen + of - correcties, alle mogelijke voorkeurinstellingen in het menu nalopen of die op neutraal staan...). Kijk op welke waarde je uitkomt, kies dan die vaste sluitertijd, zet daarna de camera op A en kijk of er inderdaad twee stops verschil optreden met de M-stand. Lijkt me pittig, maar goed. Een camera OF EEN OBJECTIEF kan natuurlijk altijd stuk zijn.
Maar even wat aangepast... Pfff....
Laatst gewijzigd door emdeklerk op wo mei 30 2012 12:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
De TS schrijft: "Ik heb dit ook op een andere nikon d3100. Beide met 18-200 lens."emdeklerk schreef:Een camera kan natuurlijk altijd stuk zijn.
Twee camera's stuk lijkt me een te sterke samenloop van omstandigheden.
De TS zou natuurlijk ook nog een andere lens kunnen gebruiken, om te zien wat daarmee gebeurt.
Vriendelijke groet, Léon Obers