Tweaken PC om tot betere prestaties te komen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Tweaken PC om tot betere prestaties te komen

Bericht door yzf1kr » wo feb 13 2013 3:42 pm

CaptainHook schreef:
yzf1kr schreef: Het is trouwens OpenCL en niet OpenGL dat gebruikt wordt.
De verwarring is vrij makkelijk, OpenCL bestaat nog niet zo lang.
He? Volgens mij is het toch echt OpenGL (bij CS4 en CS5)
En bij CS6 beiden...

http://helpx.adobe.com/photoshop/kb/pho ... u-faq.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het ging in de post van JanR ook over CS6.
Daar had hij het over CUDA, en Leon over OpenGL.

De nieuwe functies van CS6 gebruiken de rekenracht van de GPU door gebruik te maken van OpenCL.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo feb 13 2013 4:17 pm

Léon Obers schreef:Overigens best een krachtige grafische kaart die je gebruikt. De "instapkaarten" van nu komen aan ongeveer vergelijkbare prestaties, zijn inmiddels goedkoper en verbruiken minder energie. Dat is dan tevens wat ik ook nog in het achterhoofd houdt. Minder energie is ook minder warmte + geen extra aangeplugde voeding, maar direct de stroom vanuit het moederbord.
Klopt, daar is hij op geselecteerd. het gaat hard in de GPU wereld, toen ik hem kocht zat hij in de subtop. En de kaart die ik heb is nog wat over-gedimensioneerd t.o.v. de 'stock' GTX560; ASUS brengt meestal wat edities uit die af fabriek wat snellere componenten, meer geheugen hebben en overclocked zijn (onder fabrieksgarantie). De performance ligt heel dicht bij die van een GTX580.

Maar ik ben dan ook een gamer (niet heel erg hardcore meer, maar toch...). Ik upgrade zo'n beetje elke 4 jaar mijn systeem maar elke 2 jaar mijn GPU. Vroeger had ik de hele zware jongens, maar ik heb nu wat lagere resolutie monitoren en dan heb je die hele zware kaarten ook niet echt meer nodig. Ik kijk nu wat meer naar de prijs/prestatie verhouding i.p.v. absolute performance en die is bij deze kaart heel gezond (en voor fotografisch georiënteerde applicaties heb je die topkaarten niet nodig).
Spul waarmee je foto's maakt...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo feb 13 2013 5:17 pm

Dit hele artikel had voor mij toch weer een leuk staartje...
Zette me toch aan het denken, van hé, kan ik nog iets knutselen aan m'n bestaand systeempje? En ja hoor! Wat simpele ingreepjes in de BIOS en inmiddels draait 'ie stabiel op maar liefst 4,2GHz.
Afbeelding
Niet slecht voor een 3 jaar oud systeem. 8)
Als ViewNX2 aan het converteren is van b.v. NEFjes naar TIFFjes of als PTGui ff flink aan het stampen is, merk ik het wel. Het gaat voel- en zichtbaar sneller.
Met Speccy zie ik wel dat de idle temperatuur van de CPU wel wat omhoog gegaan is. Van 40 naar 50 graden. Maar m'n koeling werkt goed en geruisloos (grote Noctua koeler). Nu ff afwachten hoe het in de hete zomermaanden gaat.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » wo feb 13 2013 5:46 pm

In de hete zomermaanden zal het zeker nog een stukje warmer worden. De reden waarom ik volledig draai op watercooling. Geruisloos en vele malen betere koelresultaten bij zware belasting. Alleen duur om het "even" erin te hangen als het je hobby niet is.

Intel i5, 3570K @ 4523mhz onder full 100% load niet warmer dan een graad of 70 in een bijna gesloten werkplek zonder veel luchtverplaatsing.
Afbeelding

De WC setup
Afbeelding
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 17 2013 5:23 pm

Aardig "laboratorium" laat je zien Remco. :wink:

Zelf ben ik nog aan de gang geweest met drivers, firmware, utility's e.d. om het zaakje beter te tweaken. (Daar waar het in deze draad om gaat).
Alleen al dit soort "softwarematige" zaken kan al veel voordeel opleveren.
Daarbij stootte ik ook tegen opmerkelijke zaken die in de praktijk anders uitpakken dan wat je meet met een benchmark utility.

Ik gebruik een kleine benchmark utility "Crystal DiskMark": http://crystalmark.info/software/Crysta ... dex-e.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het geeft het soort metingen zoals deze:

Afbeelding

Met update naar de jongste drivers, firmware, BIOS, kwam ik voor de kleinste datablokken aan een aanzienlijke verbetering.
(Die kleine blokken geven doorgaans de laagste scores aan doorvoer).

Niet zozeer de "gewone" 4K blokken, maar de "4K QD32" benoemde regel (wat dat dan ook moge zijn ??).
Daarbij kwam ik voor "lezen" aan een verbetering van 41%, en voor schrijven maar liefst aan 232% voor de Samsung SSD.
Op de Intel SSD waren de cijfers wat grilliger en minder spectaculair.
Ik heb er helaas geen dagelijkse praktijktestjes bijgedaan wat zoiets nu oplevert bij normale wegschrijfacties e.d. als je bestanden overzet.

Zo'n praktijktestje heb ik wel gedaan met een "USB 3.0 Boost utility" wat bij de service CD-zat van het ASUS moederbord.
Daar stootte ik dus op een opmerkelijke ervaring.
Met dat hierboven genoemde "Crystal DiskMark" utility kwam ik totaal niet aan enig verschil in de metingen voor een LaCie USB 3 portable drive.
Dacht dat het zo'n "onzin"-tooltje was, waarbij de winst zo klein is dat het niet de moeite waard is.
Toch maar eens gewoon een bestand overgezet van mijn interne harddisk naar die LaCie drive in die twee verschillende methodes.
Wauw, simpelweg de moeite waard. Een "Boost" van 60%

Bestand 4.9 Gb wegschrijven -----> Normal -----> 1 minuut 31 seconden
Bestand 4.9 Gb wegschrijven -----> Boost -------> 57 seconden

Iets om in de gaten te houden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 12 2013 1:13 pm

Nog weer eens een keer terug in dit draadje.

Eerder kwam ik op deze waarden:
(Links een enkele Intel SSD 520, rechts 2x Samsung SSD in RAID-0 setting).

Afbeelding

Met nog eens wat drivers en settings heb ik de magische grens van 1000 Mb/s doorbroken.
Om in ieder geval zeker te zijn dat het geen toeval is, de tests 2x uitgevoerd (Dus 2 schermen naast elkaar gaat om dezelfde opstelling, maar test 2 keer uitgevoerd). Bedenk dat elke test reeds een gemiddelde is van 5 tests.

Settings kennelijk met nadruk op lezen, voor schrijven zijn de bovenste twee waarden wat lager.
Maar let met name op de verbetering van 4K en 4K-QD32 blokken schrijven ten opzichte van de eerdere resultaten hierboven rechts.

Afbeelding

Bij deze setting is de nadruk iets meer verschoven naar schrijven (voor seq en 512K blocks),
waarbij de hoogste snelheid voor Seq iets heeft ingeboet. Een mooie balans als einddoel.

Afbeelding

Werkt dat in de praktijk?
Ik heb het in Photoshop CS6 inderdaad bevestigd gezien. Een bestand van 4.9 Gb binnen 5 seconden ingeladen.
Maar als je dit soort snelle RAID-opstellingen tegelijkertijd gaat benutten voor zowel cache (tbv. Photoshop) en het inladen van dit soort grote bestanden tegelijkertijd vanaf dezelfde RAID "drive", gaat het toch te snel voor het complete systeem om alles af te handelen. De tweede keer crashte de PC namelijk.
Met cache bijv. op de OS SSD, en enkel inladen (of schrijven) van bestanden vanaf de RAID SSD gaat het verder prima.

JanR
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » vr apr 12 2013 2:13 pm

Leon,

Mooie bijdrage.
Wat ik mij wel afvraag, kijkend naar mijzelf

Waar haal je de tijd vandaan om dit allemaal uit te vogelen :roll:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 12 2013 2:32 pm

Tja, jouw tijdsindeling zit wellicht anders in elkaar als die van mij.
Verder weet ik niet of je het gemerkt hebt, maar er zit nogal wat tijdverschil tussen de vorige test en deze.
Een paar maanden. Dat had ieder ander in die tijd ook kunnen uitvinden. Het is alleen de een neemt er de moeite niet voor, een ander wel. :D

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”