Ik ben heel blij met dit objectief (temeer daar ik dit gratis heb gekregen

, ik zal mijn zwager een hele goede fles wijn kadeau doen), ik heb nu in mijn verzameling een
knots van een tele. Deze lens heeft absoluut zijn
beperkingen: vreselijk oppassen met bewegingsonscherpte, je diafragma kan je niet aanpassen, dus zit je continu je ISO aan te passen om de sluitertijd > 1/250 - 1/400 te krijgen (vlgs. Ken Rockwell zou je zelfs > 1/1000 - 1/1250 moeten schieten maar ik vind dat enigszins overdreven), om scherp te stellen heb je een fluwelen hand nodig (oefening, oefening .....), het groooote voordeel is natuurlijk dat je een 500mm tele hebt dat "bijna niets" weegt. Award winning foto's qua detail, scherpte, bokeh etc. moet je er niet van verwachten, maar in dagelijks gebruik (bij
voldoende licht) zijn de resultaten alleszins bevredigend. Met deze tele zal je nooit vogels en (iets) bewegende onderwerpen kunnen schieten, of je moet van tevoren scherpstellen, wachten tot je onderwerp voorbij vliegt/loopt/rijdt, en met 5 fps schieten. Maar wie weet .....
Groot nadeel zie ik in de toekomst al opdoemen: het heeft absoluut wat om met zo een grote tele te schieten, straatfoto's kan je ook erg rustig, anoniem en met hele leuke bokeh schieten, 200-300 mm zie ik nu eigenlijk niet meer zitten als ik ooit een AFS tele zou kopen, dus een AFS tele zou toch min. 400mm f4 moeten worden. En dat wordt min. € 2000 geloof ik