Iets donkerder is erg subjectief, en kán dus heel erg van invloed zijn...
Wat je met die plus en min doet is je belichting compenseren, dat kan - met mate - helpen maar is eigenlijk niet de juiste manier.
Die belichtingsdriehoek, kijk daar heel goed naar en pas die toe op jouw situatie. Zet je ISO eens op 1600 en maak die foto en beoordeel hem... niemand die zegt dat dat niet MAG.
Alles is relatief, en dat is de informatie die hier gegeven wordt - deels - ook... het is echt proberen, proberen en proberen...
Zet je camera op een statief en zet - voor mijn part - een appel op een tafel neer...
Zet je ISO op 100, zoom helemaal in op de appel, en zet (in de A-mode) je diafragma zo groot mogelijk (zo LAAG mogelijk getal.. ik weet het, die is tricky) en maak een foto.
Daarna steeds je diafragma 1 stap verder dicht; en zie wat je camera doet... zie het verschil in plaatje, in belichting, in 'feel' van de foto.
Je kunt ook variëren met je ISO, die kun je 'vast' zetten of op auto-ISO (met de juiste instellingen werkt ook die helemaal niet fout!).
De verhouding tussen je diafragma-opening, je sluitertijd en je ISO is zó de basis die je eerst moet snappen én "hup zo" moet kunnen wijzigen op je camera voordat je 'verder' kunt.
Wellicht is een Nikon Quick Start wel wat voor je? Ik weet niet zeker of Nikon die nog geeft, maar ik vond het érg leerzaam (en ook zeer betaalbaar!).
Zie voor de informatie over de Nikon Quick Start deze link >
klik
Zie voor mijn eigen topic toen ik net een maandje mijn camera had, en deze Nikon Cursus gevolgd heb; deze link >
klik