Tuihanti schreef:Een op zichzelf staande samenstelling van lenzen met eigen eigenschappen die niets te maken hebben en niet worden beïnvloedt door de camera waar je het objectief aan hangt.
[...]
De grap is dat jij wel tot de conclusie komt dat het objectief ongeacht de sensor het zelfde blijft doen met het licht.
Niemand trekt dat in twijfel. Als je denkt van wel dan lees je niet goed. Het punt (of in elk geval de stelling die jij in twijfel trekt) is dat de DOF geen vaste waarde is zoals vastgelegd op de sensor, maar een resultaat van het vastleggen op de sensor EN het afdrukken/weergeven en kijken.
Dat jij optica en wetenschap in twijfel trekt, moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Dat jij het oneens bent met de grote lenzenmakers (
Schneider,
Zeiss,
Tamron, etc) moet je natuurlijk ook helemaal zelf weten.
Maar mag ik dan vinden dat je met dergelijke opmerkingen als:
Je bent nog niet zo ver heen dat je denkt dat wiskunde ook echt is i.p.v. theoretische aanname.
Einstein dacht zelfs dat er een photon bestond. Laat me er een foto van zien dan? Kan niet. Is een aanname. Een photon bestaat niet.
Einstein heeft de koelkast efficiënter gemaakt en de rest van zijn leven lopen fantaseren over tijdruimte.
Dit terwijl tijd ook een bedenksel van de mens is en fysiek ook niet bestaat. Fysiek bestaat enkel het hier en nu.
Mooi samengevat in Schreudingers kat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_kat
een karikatuur van de discussie en van jezelf maakt? Zwaartkracht heb je ook nog nooit gezien dus dat bestaat dan ook niet?
EdvandeZilver schreef:Ik neem de vrijheid van een schermschotje:
Janvis schreef:Als mensen aan de hand van dit plaatje nog gaan roepen dat de DoF bij een DX anders is dan bij een Fx en dat het alle andere beschrevene t.a.v. het feit dat het verschil tussen FX en DX niet zo spannend is dan houdt alles op.
Maar jullie gaan niet in op de fout in die redenatie en blijven dezelfde dingen herhalen. Prima, maar dan is er sowieso geen discussie mogelijk. De fout in die aanname is namelijk dat de DOF geen vaste waarde is (per combinatie brandpunt/diafragma/afstand) die je vastlegt in de foto. Als een sensor, afdruk en het menselijk oog namelijk een oneindige resolutie zouden hebben dan was de scherptediepte van alle foto's nul, ongeacht brandpunt en diafragma. Gewoon omdat er maar 1 vlak is waar een scherp beeld geprojecteerd wordt... Alles daarvoor en daarachter is dan onscherp.
DOF is de beperking in het zien van onscherpte, want als de onscherpte maar klein genoeg is dan kunnen we dat toch als scherp observeren.
Jur schreef:
Mijn conclusie: bij gelijke afstand tot het onderwerp en gebruik van objectieven met gelijke beeldhoeken en gelijke diafragma's heeft de FX camera een kleinere scherptediepte dan de DX camera.
Daar is iedereen het over eens, maar dan verander je de input parameters dus dat is sowieso een aparte casus.
Fin.