Auto's [verzamel]

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Plaats hier foto's van mooie auto's (VERZAMEL)

Bericht door jettiny » zo apr 15 2012 2:28 pm

Door dat draadje was ik op deze foto uitgekomen zelfontspanner :lol:
Ik was even het archief ingedoken en kwam hem tegen. :D

vrgr
Tiny

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo apr 15 2012 3:54 pm

Hier worden merk en type door elkaar gehaald. De merk van de auto is Maybach. Het type is Zeppelin.
Kijk ook naar het radiator-embleem: de dubbele M van Maybach Motorenbau.

Maybach was een motorenfabriek in Friedrichshafen die de motoren leverde voor de luchtschepen die ontwikkeld en gebouwd werden door de Zeppelin Werke, ook in Friedrichshafen. Later leverde Maybach ook scheeps-, vrachtauto-, en tankmotoren in gigantische aantallen. Onder andere werd de fabuleuze Nederlandse Spyker C4 van een Maybach-motor voorzien, maar omdat Maybach door het annuleren van een groot deel van de order door Spyker met een overproductie aan motoren zat zijn ze ingaande 1922 zelf ook auto's gaan maken, mede om die motoren tot nut te maken. Het ging hierbij om het type W3. De in 1930 op de markt gebrachte Maybach Zeppelin had een 12-cilindermotor met een inhoud van aanvankelijk 7 liter, later zelfs 8 liter. De naam was een eerbetoon aan Graaf Zeppelin, aan wiens luchtschepen Maybach uiteraard veel, zo niet alles te danken had. De auto was dermate kolossaal en zwaar (2.800 kg !) dat in sommige landen een vrachtauto-rijbewijs nodig was. De koetswerken werden als regel gemaakt door Spohn in Ravensburg, maar ook wel door Gläser in Dresden en Erdmann & Rossi in Berlijn. Prins Bernhard en Prinses Juliana kregen van Koningin Wilhelmina een Maybach Zeppelin als huwelijksgeschenk, een speciaal door Erdmann & Rossi gebouwde tweezits cabriolet. (Stelt u zich voor: een cabrio van 2.800 kg en een lengte van 5,5 meter...). Deze auto is naar verluidt na de Duitse inval in Nederland spoorloos verdwenen. Maybach maakte in haar geschiedenis de volgende types auto: de W3, W5 en W6, de DSH, de '12', de Zeppelin, de SW35, SW38 en de SW42. De fabriek van Maybach staat nog steeds, maar maakt nu deel uit van MTU. De merknaam Maybach is in handen van Mercedes-Benz, dat de laatste jaren dermate weinig succes had met haar poging het luxemerk Maybach nieuw leven in te blazen dat deze actiiviteit volgend jaar alweer ophoudt.

Bull

Bericht door Bull » zo apr 15 2012 4:26 pm

Leuk kenteken op deze Belgische DKW 3=6
Vandaag gezien op de tweetaktdag in Moergestel

Afbeelding

jettiny
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo apr 15 2012 4:37 pm

Even wat rechtzetten hoor. :D
De informatie die ik kreeg, is dat dit een auto van Graaf Zeppelin was, niet dat hij de ontwerper was van deze mooie auto.
Maar goed dat terzijde, wat een geweldige aanvullende en leuke informatie emdeklerk !!
Helemaal top !!
Volgens mij heb ik het hart van een liefhebber van deze auto's geopend. :D

Vrgr
Tiny

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo apr 15 2012 5:18 pm

Beste Jettiny, bedankt voor de info, ik had het anders begrepen dan je bedoelde.
Maar ik ben inderdaad een liefhebber van de grote, meestal verdwenen merken, al dan niet uit Duitsland. Hoewel de Duitse merken een zekere voorkeur hebben... Auto Union Rennwagen, Horch, Maybach, de grote Engelse merken als Napier, Bentley, Lagonda, Rolls Royce, de Franse merken als Hispano-Suiza, Delahaye, Delage, Bugatti, en dan waren er zo nog wel een paar. De genoemde Spyker C4, in Engeland wel aangeduid als "de Rolls Royce van het continent", die beslist een beter lot verdiend had, de Belgische Minerva's (waarvan overigens hetzelfde gezegd werd als over de C4...), de Italiaanse Isotta Fraschini... Om over de andere kant van de oceaan maar te zwijgen.

Beste Bull: fantastische plaat van die DKW. Maar minstens zo uniek is de Universal ernaast. Ook heel zeldzaam: toen Audi er één wilde hebben voor het museum in Ingolstadt hebben ze heel lang moeten zoeken naar een restaurabel exemplaar. Die in het museum is dan ook top-gerestaureerd: is misschien wel beter dan toen hij nieuw de fabriek uitrolde. Dat is dan wel een exemplaar met essehouten spanten, a la de Morris Minor, en Amerikaanse "Woodies".
De cabrio van DKW werd gebouwd bij Karmann in Osnabrück, ook daarvan zijn er niet veel meer van. In Nederland eentje, een roomwitte, in het Auto Union-museum in Bergen.
3=6 slaat op de driecilinder tweetaktmotor, die wel werd vergeleken met een zescilinder viertakt. Wat, binnen een bepaald toerengebied, ook inderdaad opging. Jammer dat tweetakters zo vervuilen.

Bull

Bericht door Bull » zo apr 15 2012 6:45 pm

Ik ken ook al die oude merken.
Ik kom uit een familie van DKW en tweetaktliefhebbers. Ik heb zelf nog jaren in een Wartburg gereden.

Hispano-Suiza....kwamen die niet uit Zwitserland ?
Ik weet dat Hispano-Suiza de VeloSolex in licentie heeft gebouwd en die kwamen wel uit Zwitserland.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo apr 15 2012 7:35 pm

Het heette Hispano-Suiza omdat het was opgericht door de Zwitserse ingenieur Marc Birkigt en de eerste fabriek in Barcelona stond. Later kwam er een tweede fabriek in Frankrijk, wat ook de belangrijkste hoofdzetel werd. In de fabriek in Spanje werden na de oorlog de Pegaso-sportwagens gebouwd, naar ontwerp van de bij Alfa Romeo "vertrokken" Wilfredo Ricard. Hispano-Suiza maakt dus al heel lang geen auto's meer, maar de Franse fabriek is opgegaan in Aerospatiale en maakt nog steeds componenten voor de lucht- en ruimtevaart.

Bastiaan

Bericht door Bastiaan » ma apr 16 2012 2:21 pm

Dat zijn mooie oude merken die hier langs komen! Zelf mag ik graag de naam Facel-Vega horen, prachtige automobielen uit Frankrijk. Ik kwam er ooit een tegen in Rotterdam bij een expositie, bijgaande foto is van een oude telefoon dus verwacht kwalitatief gezien niet zoveel..

Afbeelding

Onderstaande wederom beroerde telefoonfoto is van mijn eigen auto, vandaar ook mijn interesse voor oude auto's!
Afbeelding

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » di apr 24 2012 8:14 pm

Bastiaan schreef:Schuurvondst!

Vertel eens meer? Km's, bouwjaar, eigenaar, staat van onderhoud en zo. Je maakt ons nieuwschierig. Oh, en meer foto's natuurlijk.. :D
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » di apr 24 2012 8:29 pm

Ik zeg; Porsche 912 uit 1966 of 1967......

Maar een erg fraaie foto zeg! Spannend wat onder het doek zit. :D
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » di apr 24 2012 8:36 pm

Afbeelding
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Myriad

Bericht door Myriad » di apr 24 2012 8:43 pm

Lekker eigenwijs over het randje Werner, maar wel gaaf zo met die kleuren en compositie en de spar uit de motorkap maakt het helemaal af.
Wat is/was het voor merk/type (auto)?

george013

Bericht door george013 » di apr 24 2012 9:07 pm

Leuk. Een een oogige auto.
George

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » di apr 24 2012 9:32 pm

Myriad schreef:Lekker eigenwijs over het randje Werner, maar wel gaaf zo met die kleuren en compositie en de spar uit de motorkap maakt het helemaal af.
Wat is/was het voor merk/type (auto)?
Ik zou het niet weten qua merk, maar ik vind het een mooie auto.
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Transport”