Welke Monitor calibratie apparaat gebruiken jullie?

Discussies over fotobewerking en archivering
iJoost

Bericht door iJoost » wo sep 24 2008 12:16 am

Jizzy schreef:Ik heb mij ook wijs laten maken dat: als je monitor is gekalibreerd en je brengt je (bewerkte)foto als bestand naar de vakfotograaf dat deze dan ook overeenkomstig wat jij op de monitor ziet, qua kleur, zo op de foto komt.
Ik dacht dat ik dat al zei... ongeveer. ;-)

Ja klopt. Verwacht overigens geen wonderen (want het ligt iets ingewikkelder dan dat). Maar je kunt rustig zeggen dat als je ongekalibreerd werkt het gewoon een gok is hoe het eruit zal zien.

iJoost

Bericht door iJoost » wo sep 24 2008 12:23 am

joepert schreef:Dan moet die ander hem ook wel op dezelfde wijze hebben gekalibreerd. Koos die een ander witpunt, dan ben je verloren of heb ik het dan toch niet begrepen?
De keuze van een witpunt is slechts een keuze. Het kost je ogen en je brein letterlijk hooguit tien minuten om aan een ander witpunt te wennen en het weer als wit te zien. Dus dat is zeker geen probleem.

Nee, gekalibreerd is gekalibreerd. Je kalibreerd altijd het apparaat (beelscherm, printer, scanner, camera...). De manier waarop een apparaat kleuren weergeeft meet je en leg je vast in een kleurprofiel zodat de software de kleuren op verschillende apparaten hetzelfde weer kan geven.

Floris

Bericht door Floris » wo sep 24 2008 9:42 am

Gisteren weer mijn Ilyama met een Spyder2Express gecalibreerd, maar ben nog niet zo tevreden; met name de huidstinten worden wat groenig lijkt het wel.

Daarom ben ik een beetje huiverig om ook m'n laptop te calibreren, want vooralsnog kwam dat altijd wel redelijk overeen met de afdrukken die ik via Profotonet heb besteld. Alleen dat soms de donkere partijen wat donkerder blijken te zijn.

Die geel/groenige huidstinten: is dat misschien omdat het een wat oudere (en misschien lage kwaliteit) monitor is? Iemand andere suggesties?

iJoost

Bericht door iJoost » wo sep 24 2008 10:29 am

Kalibreren corrigeert juist ook voor de ouderdom van je monitor. Als je na kalibreren een kleurzweem ziet dan zal die wel gewoon in de foto zitten. En het goede nieuws is dan dat je 'm er na kalibratie gecontroleerd uit kunt halen. Een beetje Levels doet wonderen.

Floris

Bericht door Floris » wo sep 24 2008 10:44 am

iJoost schreef:Kalibreren corrigeert juist ook voor de ouderdom van je monitor. Als je na kalibreren een kleurzweem ziet dan zal die wel gewoon in de foto zitten. En het goede nieuws is dan dat je 'm er na kalibratie gecontroleerd uit kunt halen. Een beetje Levels doet wonderen.
Die kleurzweem zie ik niet op enkele foto, maar op alle. Ik kan me niet voorstellen dat het 'een kwestie van wennen' is (waar ik eerst aan dacht). Omdat ik binnenkort een trouwalbum moet gaan maken vind ik het erg spannend welke monitor te gebruiken om tot de juiste resultaten te komen. Waarschijnlijk eerst maar een paar proefprints laten maken en dan kijken wat het beste is.

iJoost

Bericht door iJoost » wo sep 24 2008 11:40 am

Even uitzoeken lijkt me inderdaad een uitstekend idee, dan.

Meet vooral ook eens even (met het pipetje, 3x3 sample) wat de RGB-waarden zijn van objecten in de foto waarvan je weet dat ze neutraal grijs/wit horen te zijn.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » do sep 25 2008 1:02 am

Jizzy schreef:Na het lezen van dit topic ben ik toch wel erg benieuwd hoeveel kalibratie uitmaakt. Iemand zijn kalibratieset (ColorVision SPYDER 2/3) in de lease, verhuur of uitleen? :)
De software die nodig is om de spyder te gebruiken moet op de comp geactiveerd worden, dus dat lukt niet.
Willem.

TGIF

Bericht door TGIF » vr okt 03 2008 11:17 pm

wblink schreef:
Jizzy schreef:Na het lezen van dit topic ben ik toch wel erg benieuwd hoeveel kalibratie uitmaakt. Iemand zijn kalibratieset (ColorVision SPYDER 2/3) in de lease, verhuur of uitleen? :)
De software die nodig is om de spyder te gebruiken moet op de comp geactiveerd worden, dus dat lukt niet.

Dat is jammer want ze zijn behoorlijk prijzig.

iJoost

Bericht door iJoost » za okt 04 2008 10:50 am

Met een Eye One kan dat wel. Maar je moet het regelmatig doen, elke maand. Dus veel heb je er niet aan als iemand een keer bij je op visite komt met zo'n ding.

En hoe wilde je testen hoeveel het uitmaakt?

Marco

Bericht door Marco » za okt 04 2008 10:58 am

Jizzy schreef:
wblink schreef:

Dat is jammer want ze zijn behoorlijk prijzig.
Spyder 2 Express voor 79,00
Spyder 3 Pro voor 115,00

Het is het geld zeker waard !

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » za okt 04 2008 11:06 am

wblink schreef:
gjkoster schreef:Als je op je nieuwe PC Vista hebt, dan kan dat kloppen :( Vista laadt niet opnieuw je kleurprofielen als je in stand-by gaat of in sleep of hybernate mode. Enige oplossing tot nu toe is een icoontje van je spyder profile op je desktop zetten, en even opnieuw laden... helaas...
Ik krijg ongevraagd steeds meer redenen om mijn besluit om van Vista Ultimate terug te gaan naar XP Pro toe te juichen.
Ach, wij zijn sinds 2 weken op mijn werk bezig met 70 pc's en laptops te downgraden naar XP. En dat doen we niet omdat we dat zo'n leuke klus vinden.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Satoer

Bericht door Satoer » ma okt 06 2008 3:19 pm

hier iemand op Marktplaats die voor 10€ monitoren calibreert

TGIF

Bericht door TGIF » ma okt 06 2008 6:13 pm

Satoer schreef:hier iemand op Marktplaats die voor 10€ monitoren calibreert
Bedankt voor je tip. Maar hoe kan dit als wblink het volgende schrijft?

wblink schreef:

Satoer

Bericht door Satoer » ma okt 06 2008 6:29 pm

Ik zou het niet weten. Ik heb hem net besteld (Spyder 3 pro) en ik neem eigenlijk wel aan dat ik hiermee meerdere computers hier kan calibreren.

op de site staat ook bij de specs:
Multiple Display Calibration: Yes

Weet niet of het hier gaat over dual / tripple monitor of meerdere PC's

Marco

Bericht door Marco » ma okt 06 2008 7:10 pm

Satoer schreef:hier iemand op Marktplaats die voor 10€ monitoren calibreert
Ha, onze ElRonno ! :mrgreen:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”