flitssynchronisatie probleem D3

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Gebruikersavatar
rbfoto.nl
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5387
Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door rbfoto.nl » do feb 05 2009 7:23 pm

Marten schreef:
Je hebt niet goed begrepen wat ik bedoel.
De gang van zaken in de winkel zou als volgt moeten zijn:
1) demomodel uitproberen, vasthouden, etc
2) kopen? eerst betalen, dan een verzegelde doos openmaken en de inhoud controleren door klant en winkelier
3) mankeert er iets dan gaat die doos terug naar Nikon en wordt een nieuwe verzegelde doos aan de klant overhandigd. Weer openen samen de inhoud inspecteren etc.
4)dozen waarvan de verzegeling is verbroken worden niet meer aan de klant aangeboden.


1) demomodellen kunnen niet altijd, vasthouden wel maar met een goede verversing doet zo'n camera niet onder voor een nieuwe. De reguliere fotohandel heeft ruimere marges om demomodellen op te vangen, daar betaal je ook meer voor. Zelf ben ik meer voorstander voor demomodellen vanuit de fabrikanten. Zo kun je rustig zonder enige risico een toestel laten uitproberen, er valt wel eens een toestel, er komt wel eens een kras op e.d.
2) Zou wel een optie kunnen zijn maar dan kom je op een belemmering bij punt 1, niet overal kun je financieel een demomodel van neerzetten.
3) Nikon of een andere fabrikant zal daar niet mee accoord gaan aangezien zij de winkelier niet eens vertrouwen. Al vaker een camera uit de doos gehaald waar een beschadiging op zat of iets in ontbrak. Volgens de importeur onmogelijk dus zelf betalen. Daarom ben ik van mening dat een importeur/fabrikant een demomodel zou "moeten" leveren.
4) Regelmatig pak je iets uit om te controleren en bedenkt een klant zich dat ie toch een andere kleur of model wilt hebben, dan zou je die dus niet meer kunnen verkopen.

Ben zeer zeker van mening dat er genoeg kan veranderen aan de handelswijze van veel dealers maar een goed en overdacht plan moet wel in de smaak vallen bij alle merken en als er 1 dwars ligt, is het al niet meer haalbaar. Ze zijn en blijven concurrenten.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie

Marten
Forumlid
Forumlid
Berichten: 6933
Lid geworden op: ma mei 01 2006 7:14 am
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door Marten » do feb 05 2009 7:42 pm

rbfoto, dank voor je reactie.
Maar als een reguliere winkel geen demomodel kan aanhouden omdat dit te duur wordt, waarom zou ik dan nog naar die winkel gaan als ik het risico loop dat het exemplaar dat ik daar koop al door anderen "gebruikt" is?
Je koopt in een winkel omdat je een exemplaar wilt vasthouden en uitproberen en omdat je advies nodig hebt. Daarom ben je bereid er méér voor te betalen dan via internet-dozenschuiver. Het exemplaar dat je koopt moet dan wel ongebruikt zijn. Die garantie heb ik alleen bij verzegeling.
Kan de reguliere fotozaak daar niet aan voldoen dan is er m.i. geen aanleiding daar nog te kopen.
De branche zal op dit punt moeten vernieuwen.

Gebruikersavatar
rbfoto.nl
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5387
Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door rbfoto.nl » do feb 05 2009 7:45 pm

Dat bedoel ik ook Marten, de reguliere vakhandel kan dat wel doen maar er wordt ook verwacht dat de "strijders" via internet ook die gemakken bieden ;)
Vandaar mijn verhaal ervoor, mensen willen alles voor niets maar willen niet snappen dat dat niet kan.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie

Ferry72

Re: flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door Ferry72 » do feb 05 2009 9:21 pm

Marten schreef:rbfoto, dank voor je reactie.
Maar als een reguliere winkel geen demomodel kan aanhouden omdat dit te duur wordt, waarom zou ik dan nog naar die winkel gaan als ik het risico loop dat het exemplaar dat ik daar koop al door anderen "gebruikt" is?
Je koopt in een winkel omdat je een exemplaar wilt vasthouden en uitproberen en omdat je advies nodig hebt. Daarom ben je bereid er méér voor te betalen dan via internet-dozenschuiver. Het exemplaar dat je koopt moet dan wel ongebruikt zijn. Die garantie heb ik alleen bij verzegeling.
Kan de reguliere fotozaak daar niet aan voldoen dan is er m.i. geen aanleiding daar nog te kopen.
De branche zal op dit punt moeten vernieuwen.
Komt jou D3 ook niet uit Singapore Marten?
Valt ook weinig te controleren natuurlijk.

Gebruikersavatar
Patrick
Clublid
Clublid
Berichten: 27184
Lid geworden op: do nov 01 2007 7:24 pm
Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door Patrick » do feb 05 2009 9:33 pm

Lastig onderwerp hoor...

Ik denk dat het voor met name de kleinere zaken niet eens mogelijk is er een demomodel op na te houden. Die zijn al blij als ze het exemplaar dat ze hebben verkocht hebben...

Van de grote jongens verwacht ik overigens wel een vers exemplaar uit de doos. Nou koop ik verreweg het meeste tweedehands, dus ik heb wat minder ervaring hiermee moet ik bekennen. :|
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid
Berichten: 6933
Lid geworden op: ma mei 01 2006 7:14 am
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door Marten » do feb 05 2009 9:39 pm

Ferry, ik vind je vraag tamelijk suggestief en dus onbehoorlijk.
Laatst gewijzigd door Marten op zo aug 02 2009 6:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gongon
Clublid
Clublid
Berichten: 3513
Lid geworden op: za jun 07 2008 10:21 am
Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door gongon » do feb 05 2009 10:32 pm

Ik ben het met Marten en Mikemix eens, ik kocht eerst altijd mijn camera`s bij Talens en daar werd de camera uit de doos gehaald in mijn bijzijn en werd alles gecontroleerd. Heb ik nooit problemen mee gehad. Ik weet altijd al wat ik wil hebben, dus als ze geen demomodel hebben zit ik daar ook niet mee, maar ik vind het toch een fijner gevoel om een verzegelde doos te krijgen. En als dan in je bijzijn de doos met inhoud gecontroleerd word vind ik dat heel erg fijn.

Ik heb de D3 ook zo gekocht zonder dat ik hem van tevoren wilde zien af vasthouden en in Beuningen werd de doos open gemaakt en werd gecontroleerd of alles er bij zat.

En ik vind het eigenlijk heel erg treurig dat verkopers van tevoren de klant al wantrouwen.
Zelfs als je met een terechte klacht komt nemen ze je nog niet serieus, maar dat komt misschien wel omdat ik een vrouw ben, heb toch altijd nog het idee dat je dan niet voor vol word aangezien.
Ik vind het echt jammer dat KE helemaal de doos niet controleert als je daar een camera koopt, de D200 die ik toendertijd gekocht had die was volgens mij ook terug gebracht want het beschermkapje van het lcd scherm zat al op het scherm en volgens de gebruiksaanwijzing hoort dat los in de doos te zitten, maar volgens KE is dat niet zo en zo heb je dus niks te vertellen als klant, het is jouw woord tegen het woord van KE.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Gebruikersavatar
rbfoto.nl
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5387
Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door rbfoto.nl » do feb 05 2009 10:40 pm

Ho even Gonnie, bij ons wordt ook alles uitvoerig gecontroleerd ;)
Er wordt niets in een gesloten doos verkocht qua apparatuur, zelfs printers gaan uit de doos en worden rondom met de klant erbij gecontroleerd. Dat vind ik wel een vereiste, zo ben je beiden op de hoogte van de staat van het verkochte materiaal.

Ps. de beschermkap voor de monitor zit altijd op de camera, er zit wel een folie over de beschermkap maar zit nooit los in de doos.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie

Gebruikersavatar
rbfoto.nl
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5387
Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door rbfoto.nl » do feb 05 2009 10:46 pm

Patrick schreef:Lastig onderwerp hoor...

Ik denk dat het voor met name de kleinere zaken niet eens mogelijk is er een demomodel op na te houden. Die zijn al blij als ze het exemplaar dat ze hebben verkocht hebben...

Van de grote jongens verwacht ik overigens wel een vers exemplaar uit de doos. Nou koop ik verreweg het meeste tweedehands, dus ik heb wat minder ervaring hiermee moet ik bekennen. :|
Wij zijn ook te klein om demomodellen te hebben helaas, toch pakken wij wel dozen uit om in de vitrine te zetten. Zouden we dat niet doen dan is het wel een kale bedoening...
Het moet ergens vandaan komen.

En lieve mensen begrijp me niet verkeerd, ik probeer alleen de andere kant van het verhaal een beetje toe te lichten zodat het misschien wat duidelijker wordt over het hoe en wat.
Niet om de handel te beschermen, er zijn genoeg bedrijven die officieel merkdealer zijn van de gerenommeerde namen maar er fors met de pet naar gooien.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie

Ferry72

Re: flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door Ferry72 » do feb 05 2009 10:52 pm

Marten schreef:
Ferry72 schreef: Komt jou D3 ook niet uit Singapore Marten?
Valt ook weinig te controleren natuurlijk.
Ferry, ik vind je vraag tamelijk suggestief en dus onbehoorlijk.

Mijn D3 heb ik bij onze zuiderburen gekocht: België. Daar heb ik samen met de zéér correcte verkoper de inhoud van de doos gecontroleerd.
Zoals dat hoort.
Vreemde reactie zeg.
Je hoeft niet boos te worden hoor. Tis maar een vraag.
En wat is er mis mee? Heb je naam n.l. op fotoapparatuur gezien in de feedback van Hong Sien, vandaar.

Marten
Forumlid
Forumlid
Berichten: 6933
Lid geworden op: ma mei 01 2006 7:14 am
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door Marten » vr feb 06 2009 8:29 am

Ik koop mijn spullen altijd daar waar dat het meest gunstig is.
Laatst gewijzigd door Marten op zo aug 02 2009 5:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ferry72

Re: flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door Ferry72 » vr feb 06 2009 9:18 am

Marten schreef:Ik koop mijn spullen altijd daar waar dat het meest gunstig is. Zo nodig in Azië of Amerika.
Mijn D3 heb ik in België gekocht vanwege de gunstige prijs, de tweejarige garantie en de mogelijkheid om inhoud van de doos ter plekke te controleren.
En het is niks om je er voor te schamen vind ik. Doe het zelf ook zo.

Gebruikersavatar
gongon
Clublid
Clublid
Berichten: 3513
Lid geworden op: za jun 07 2008 10:21 am
Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door gongon » vr feb 06 2009 12:39 pm

rbfoto.nl schreef:Ho even Gonnie, bij ons wordt ook alles uitvoerig gecontroleerd ;)
Er wordt niets in een gesloten doos verkocht qua apparatuur, zelfs printers gaan uit de doos en worden rondom met de klant erbij gecontroleerd. Dat vind ik wel een vereiste, zo ben je beiden op de hoogte van de staat van het verkochte materiaal.

Ps. de beschermkap voor de monitor zit altijd op de camera, er zit wel een folie over de beschermkap maar zit nooit los in de doos.
Ik heb toch niet gezegd dat dat bij jullie niet gebeurd. Alleen als ik bij KE wat koop wordt de doos zo meegegeven en moet je er maar op hopen dat alles er in zit. Je moet daar echt vragen of ze je alles even willen laten zien, dat hoefde bij Talens niet, die lieten alles al uit zichzelf zien. Maar ja, kan ook dat KE dat niet bij mij doet, omdat ze toendertijd tegen mij hebben gezegd dat er bij hun in de winkel niks word gedemonstreerd, heb er heel lang niks meer gekocht omdat ik niet tevreden was over hun service. Ik heb er wel een poosje terug (met angstzweet op mijn voorhoofd) een Kata rugzak en een flitster gekocht en hoopte maar dat er niks mee zou zijn. Het is tenslotte lekker dichtbij en met bedragen die nog onder de 500 euro zijn durf ik het nog wel, maar ga daar echt geen duurdere spullen kopen. Als ik tzt ook een D3x wil kopen, koop ik die niet bij hen.

Die folie zat trouwens niet op de beschermkap.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”