Nikkor Noct 58mm f/1.2 Manual Focus.
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Nikkor Noct 58mm f/1.2 Manual Focus.
Mijnheer De Klerk heeft als vanouds weer hele lange tenen.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Emdeklerk,
Ik denk dat je teveel aanstoot neemt aan mijn opmerking dat de achterliggende gedachte kennelijk niet bij je binnen komt.
Wat ik wil aangeven is, dat ondanks de aanvankelijke verbazing voor ons beiden in groter gevonden verschillen dan gedacht, je je toch bewust moet zijn dat er simpel interpretatieverschillen voorkomen welke criteria door het ene of het andere cameramerk worden gebruikt in hun tabellen, de ene of de andere calculator. In de praktijk er ook nog steeds zaken zijn die wel invloed hebben op het beeld als output en daarbij beslist niet worden meegenomen in DOF-berekeningen en tabellen. Zolang het niet bekend is welke (afwijkende) criteria Nikon of welk ander cameramerk hanteert in haar tabellen is het slechts gissen waarom de uitkomsten daarin relatief wat krapper of ruimer naar voren komen dan in andere tabellen, of andersom.
Dat een Nikon tabel meer overeenkomt met een tabel uit oude fotozakboekjes en de uitkomsten met standaard instellingen uit de DOF-calculator van Paul van Walree typisch weer erg grote overeenkomsten heeft met DOF tabellen van Leitz objectieven (Noctilux-M 50 mm f/0.95 asph.), is allemaal niet zo relevant. Het maakt voor het gebruik van die tabellen en calculators allemaal niet echt veel uit omdat het slechts een leidraad is hoe die gegevens naar de praktijk toe te passen. Het resultaat als foto wordt er namelijk totaal niet anders mee, dat komt zoals het komt.
Mogelijk aan de hand van de eigen persoonlijke praktijk en de afdrukken die je doorgaans maakt stel je je eigen normen ruimer of krapper met hetgeen wat je vindt in tabellen en stel je daarop je werkwijze bij.
Als jij die Nikon tabellen handig vindt, moet je dat vooral blijven gebruiken, evenzo gebruikers die een zaktabelletje meenemen, een ander een iPod applicatie die het voor hen uitrekent.
En ik herhaal toch even waar ik achter blijf staan, dat die achterliggende informatie zo belangrijk is om het een en ander in het juiste perspectief te kunnen zien en te relativeren. Ook bij een door Nikon uitgegeven tabel of welke calculator dan ook.
Ik denk dat je teveel aanstoot neemt aan mijn opmerking dat de achterliggende gedachte kennelijk niet bij je binnen komt.
Wat ik wil aangeven is, dat ondanks de aanvankelijke verbazing voor ons beiden in groter gevonden verschillen dan gedacht, je je toch bewust moet zijn dat er simpel interpretatieverschillen voorkomen welke criteria door het ene of het andere cameramerk worden gebruikt in hun tabellen, de ene of de andere calculator. In de praktijk er ook nog steeds zaken zijn die wel invloed hebben op het beeld als output en daarbij beslist niet worden meegenomen in DOF-berekeningen en tabellen. Zolang het niet bekend is welke (afwijkende) criteria Nikon of welk ander cameramerk hanteert in haar tabellen is het slechts gissen waarom de uitkomsten daarin relatief wat krapper of ruimer naar voren komen dan in andere tabellen, of andersom.
Dat een Nikon tabel meer overeenkomt met een tabel uit oude fotozakboekjes en de uitkomsten met standaard instellingen uit de DOF-calculator van Paul van Walree typisch weer erg grote overeenkomsten heeft met DOF tabellen van Leitz objectieven (Noctilux-M 50 mm f/0.95 asph.), is allemaal niet zo relevant. Het maakt voor het gebruik van die tabellen en calculators allemaal niet echt veel uit omdat het slechts een leidraad is hoe die gegevens naar de praktijk toe te passen. Het resultaat als foto wordt er namelijk totaal niet anders mee, dat komt zoals het komt.
Mogelijk aan de hand van de eigen persoonlijke praktijk en de afdrukken die je doorgaans maakt stel je je eigen normen ruimer of krapper met hetgeen wat je vindt in tabellen en stel je daarop je werkwijze bij.
Als jij die Nikon tabellen handig vindt, moet je dat vooral blijven gebruiken, evenzo gebruikers die een zaktabelletje meenemen, een ander een iPod applicatie die het voor hen uitrekent.
En ik herhaal toch even waar ik achter blijf staan, dat die achterliggende informatie zo belangrijk is om het een en ander in het juiste perspectief te kunnen zien en te relativeren. Ook bij een door Nikon uitgegeven tabel of welke calculator dan ook.
Vriendelijke groet, Léon Obers
"Mijnheer De Klerk heeft als vanouds weer hele lange tenen."
Leg eens uit?
emdeklerk
Leg eens uit?
emdeklerk
- Gobert
- Clublid
emdeklerk schreef:"Mijnheer De Klerk heeft als vanouds weer hele lange tenen."
Leg eens uit?
emdeklerk
Je reageert heel vaak geirriteerd als mensen een andere mening verkondigen, alsof je je aangevallen voelt. Meestal volkomen onterecht.
Ook op mij heb je al meerdere malen zo gereageerd, maar van mij krijg je hem sowieso terug. Ik laat me niet in de hoek zetten.
De meeste mensen komen hier evenwel vanwege de gezelligheid en ik ervaar jou geprikkelde reacties als niet prettig.
Ik begrijp je manier van reageren ook niet, aangezien je inhoudelijk best wel wat te melden hebt.
(ik moet overigens weg vanwege een feestje, maar stuur me een PM als je verder wilt praten)
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Ik hoef alleen maar te verwijzen naar wat ik in dit "topic" schreef om duidelijk te maken dat het mij niet gaat om mensen met een andere mening en dat ik niet geïrriteerd reageerde.
Ik zette slechts een en ander op een rijtje.
En aangezien dit een discussieforum is ga ik echt niet via PB reageren.
Ik vind het een beetje te ver gaan door jou terecht te worden gewezen als ik reageer op wat ik inderdaad als een aantijging zou kunnen zien, zeker gezien wat ik eerder schreef: "Kennelijk komt de achterliggende gedachte niet bij je binnen." Nu ken ik Léon zo langzamerhand goed genoeg om te weten dat ik het niet als een aantijging hoef te zien, we zijn beiden net iets te veel gesteld op feitelijke informatie om lang stil te staan bij dit soort formuleringen. Ik heb inderdaad wel de wens een en ander in het juist perspectief te plaatsen. Mag ik?
emdeklerk
Ik zette slechts een en ander op een rijtje.
En aangezien dit een discussieforum is ga ik echt niet via PB reageren.
Ik vind het een beetje te ver gaan door jou terecht te worden gewezen als ik reageer op wat ik inderdaad als een aantijging zou kunnen zien, zeker gezien wat ik eerder schreef: "Kennelijk komt de achterliggende gedachte niet bij je binnen." Nu ken ik Léon zo langzamerhand goed genoeg om te weten dat ik het niet als een aantijging hoef te zien, we zijn beiden net iets te veel gesteld op feitelijke informatie om lang stil te staan bij dit soort formuleringen. Ik heb inderdaad wel de wens een en ander in het juist perspectief te plaatsen. Mag ik?
emdeklerk
Dat gaat dikwijls zo in forums dat alleen door woorden iets verkeerd begrepen word , als jullie samen hadden gezeten was er geen discussie geweest , dat moeten jullie maar eens goed beseffen met een chatbericht moet je dubbel voorzichtig zijn
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Kunnen we er niet gewoon van uit gaan dat iedereen het hier goed bedoelt? 

-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
http://nikonrumors.com/2013/05/16/new-n ... nt-2.aspx/
Zou Nikon nog een poep kunnen laten ruiken?
Zou Nikon nog een poep kunnen laten ruiken?
"Zou Nikon nog een poep kunnen laten ruiken?"
Optisch zeker wel, mechanisch wordt het moeilijk de AI-S Noct Nikkor te evenaren, zeker als ze toeters en bellen in een kunststof huis willen gaan inbouwen. VR en AF-S bijvoorbeeld... En reken maar niet op een simpele diafragmaring.
Dus ik houd mijn Noct Nikkor nog maar even in ere.
Optisch zeker wel, mechanisch wordt het moeilijk de AI-S Noct Nikkor te evenaren, zeker als ze toeters en bellen in een kunststof huis willen gaan inbouwen. VR en AF-S bijvoorbeeld... En reken maar niet op een simpele diafragmaring.
Dus ik houd mijn Noct Nikkor nog maar even in ere.
Tja, dit soort objectieven hebben de AF-S en VR helemaal niet nodig.
Trouwens, ik gebruik mijn 50/1.2 nog zeer regelmatig op mijn D3 en
Ik mis de AF(-S) compleet niet waar ik 'm voor gebruik (portretten).
Enige nadeel is dat deze écht mooi scoort vanaf F:2.0
F:1.2 is onbruikbaar wat voor een lichtsterk objectief vreemd en zonde is.
Ik ben ook in het bezit van een 35Asph. en 50 Summicron Leica-M.
2.0 is gewoon al rete scherp en dan is het gewoon jammer als je een 1.2 Nikkor
eerst het diafragma moet knijpen.
Trouwens, ik gebruik mijn 50/1.2 nog zeer regelmatig op mijn D3 en
Ik mis de AF(-S) compleet niet waar ik 'm voor gebruik (portretten).
Ik ben ook in het bezit van een 35Asph. en 50 Summicron Leica-M.
2.0 is gewoon al rete scherp en dan is het gewoon jammer als je een 1.2 Nikkor
- Léon Obers
- Forumlid
Maar het gaat dan ook om een ouder ontwerp / fabricage proces. De meeste oudere type lichtsterke objectieven presteren maar matig bij volle opening. Hoewel je natuurlijk in de keuze van opnamen je wel weer specifiek kunt inspelen op een wat zachtere weergave. In bewerking kun je ook nog wel het een en ander doen. Ik heb van Skippy (en ik dacht ook Frank B ???) hier op het forum heel fraaie opnamen voorbij zien komen met een 50mm/1.2 op volle opening gemaakt.Flandria schreef: Trouwens, ik gebruik mijn 50/1.2 nog zeer regelmatig op mijn D3 en.........
--- knip ---
Met nieuwe ontwerpen van Nikon die nu gepatenteerd zijn, verwacht ik wel dat die beter presteren reeds bij volle opening voor wat betreft scherpte en contrast. Maar waar ik zelf wel benieuwd naar ben is de correctie op longitudinale chromatische aberratie (de rood-purper-achtige en groen-achtige omslag in kleur in voor- en achtergrond onscherpte). Een lenseigenschap waar Nikon door de bank genomen relatief maar weinig aandacht aan schenkt in de correctie ervan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Nog wat informatie over het aangevraagde patent:
http://tweakers.net/nieuws/85716/nikon- ... ctief.html
http://tweakers.net/nieuws/85716/nikon- ... ctief.html
Noct Nikkors presteren uitmuntend op volle opening hoor. En het ging hier over de Noct Nikkor.
De 1,2/50mm is een van de beste Nikkors ooit, maar die is voor geheel andere fotografie ontworpen.
De volle opening van de 1,2/50mm is van een geheel andere karakteristiek dan die van de Noct, maar zeker niet slecht.
De volle opening van de 1,2/55mm is een ander verhaal.
De 1,2/50mm is een van de beste Nikkors ooit, maar die is voor geheel andere fotografie ontworpen.
De volle opening van de 1,2/50mm is van een geheel andere karakteristiek dan die van de Noct, maar zeker niet slecht.
De volle opening van de 1,2/55mm is een ander verhaal.
Gebruik dit objectief met volle tevredenheid, zowel voor fotografie als film. Juist op de openingen de je benoemd als 'onbruikbaar', blinkt dit objectief uit in karakter en weergave. Zonde om deze eigenschappen niet te benutten of te begrijpen.Flandria schreef: F:1.2 is onbruikbaar wat voor een lichtsterk objectief vreemd en zonde is.
het gewoon jammer als je een 1.2 Nikkor
- John'47
- Forumlid
Ik heb een 1.2-50 Ais en die is prachtig bij kaarslicht om de sfeer te vangen; mooier dan een Leitz Noctilux (die ik ook jaren gebruikt heb)
Laatst gewijzigd door John'47 op di mei 21 2013 10:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D810, Sony RX1R II.