Vuurwerk
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
haha ik wist het ok ik bedoel 31e 23:59 en 1e 00:00 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik voel hem al aankomen...Opgezetfan schreef:Zullen we na de 31e een verzamel topic maken, ik ben ook van plan de D300 uit te laten op de 31e om 00:00Ben benieuwd naar een iedere zijn plaatjes, ikzelf heb dat ook nog nooit gedaan
Een mega-panorama foto gemaakt met de D300 op een of ander hoog gebouw met het vuurwerk boven Rotjeknor (toepasselijke woordspeling btw.)

- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Volgend jaar misschien dit jaar gewoon bij ons in de straatSwederD70 schreef:Ik voel hem al aankomen...Opgezetfan schreef:Zullen we na de 31e een verzamel topic maken, ik ben ook van plan de D300 uit te laten op de 31e om 00:00Ben benieuwd naar een iedere zijn plaatjes, ikzelf heb dat ook nog nooit gedaan
Een mega-panorama foto gemaakt met de D300 op een of ander hoog gebouw met het vuurwerk boven Rotjeknor (toepasselijke woordspeling btw.)

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Als ik het zo na lees lijken dit de beste instellingen
Mode op M, Manueel.
Tijd: 3-5 sec. In te stellen op de cam. Indrukken en afblijven
Diafragma: f 16 of f 22
ISO: 100 om ruis te beperken
AF uit Met de hand scherpstellen of op oneindig
VR uit (Statief noodzakelijk)
En dan maar variëren met de tijd en de beelduitsnede.
Zijn jullie het daarmee eens?
Prettige jaarwisseling, al dan niet door de zoeker.
Mode op M, Manueel.
Tijd: 3-5 sec. In te stellen op de cam. Indrukken en afblijven
Diafragma: f 16 of f 22
ISO: 100 om ruis te beperken
AF uit Met de hand scherpstellen of op oneindig
VR uit (Statief noodzakelijk)
En dan maar variëren met de tijd en de beelduitsnede.
Zijn jullie het daarmee eens?
Prettige jaarwisseling, al dan niet door de zoeker.
Tja ik heb zo is zitten lezen in dit topic en vroeg me idd het zelfde af vwb instellingen op je cam voor vuurwerk fotografie.
Aangezien ik sinds een week een D80 heb en 1x totaal hopeloze fotos heb getracht te maken van vuurwerk,wil ik dit binnekort is proberen te verbeteren.
Hier (in Dordrecht) wordt binnekort weer vuurwerk afgeschoten als t goed is,en ik zou graag willen proberen wat leuke fotos te maken hiervan met me nieuwe cam.
Dus als iemand me wat algemene richtlijnen/instellingen kan geven zou ik daar erg blij mee zijn.
Wat ik zelf denk is mede door dit tpic doorgespit te hebben,M stand iets van iso 100-200,sluitertijd rond de 8 sec,en een F van tussen 9 en 11.
Correcties en overige dingen verneem ik graag natuurlijk
Aangezien ik sinds een week een D80 heb en 1x totaal hopeloze fotos heb getracht te maken van vuurwerk,wil ik dit binnekort is proberen te verbeteren.
Hier (in Dordrecht) wordt binnekort weer vuurwerk afgeschoten als t goed is,en ik zou graag willen proberen wat leuke fotos te maken hiervan met me nieuwe cam.
Dus als iemand me wat algemene richtlijnen/instellingen kan geven zou ik daar erg blij mee zijn.
Wat ik zelf denk is mede door dit tpic doorgespit te hebben,M stand iets van iso 100-200,sluitertijd rond de 8 sec,en een F van tussen 9 en 11.

Laatst gewijzigd door junior fotograaf op vr mei 16 2008 2:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Dat is natuurlijk een mooie gelegenheid om uit te proberen. Werk in ieder geval vanaf een statief i.v.m. de lange sluitertijd.
Hier vind je wat goede tips, daarmee moet het vast wel lukken.
Hier vind je wat goede tips, daarmee moet het vast wel lukken.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi,junior fotograaf schreef:Tja ik heb zo is zitten lezen in dit topic en vroeg me idd het zelfde af vwb instellingen op je cam voor vuurwerk fotografie.
Aangezien ik sinds een week een D80 heb en 1x totaal hopeloze fotos heb getracht te maken van vuurwerk,wil ik dit vandaag proberen te verbeteren.
Hier (in Dordrecht) wordt vandaag vuurwerk afgeschoten als t goed tbv de opening van Dordt is Stoom,en ik zou graag willen proberen wat leuke fotos te maken hiervan met me nieuwe cam.
Ik heb afgelopen nieuwjaarsnacht ook voor het eerst vuurwerk gefotografeerd met de volgende instellingen:
Goed statief is uiteraard onontbeerlijk.
Verder de foto's gemaakt met de D300 en Tokina 12-24 op statief dus.
Camera op "M" met diafragma op 8, sluitertijd op BULB en afdrukken middels de MC-36 draadontspanner, AF uitgezet.
Resultaten staan in dit draadje:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... dsvuurwerk
Succes vanavond en we zien de resultaten wel verschijnen
Mvg, Gino

"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Je zet de autofocus uit op de camera en stelt dan manueel je objectief in op net voor oneindig.
Ik had toen f8 gebruikt maar dat zelfs nog groter (kleiner f getal, bv f4)
Dan de draadontspanner eraan knopen, afdrukken en enkele seconden open laten staan tot er een stuk of 2 of 3 of 4 vuurpijlen opstaan en dan draadonspanner weer loslaten.
Is een beetje afhankelijk wat voor vuurwerk het is en met welke tempo de pijlen na elkaar afgevuurd worden.
Je hebt soms van die hele grote "bloemen" en dan moet je er niet meer dan 2, hooguit 3 op willen hebben want anders wordt je foto "te licht" en ga je ook de optrekkende rook goed zien.
Zijn het kleinere pijlen dan kan je iets langer de sluiter open houden tot er opstaat wat je denk dat goed is.
Zet trouwens ook je ruisonderdrukking voor lange sluitertijd uit want anders moet je telkens staan wachten en mis je wellicht mooie vuurpijlen.
Succes

Ik had toen f8 gebruikt maar dat zelfs nog groter (kleiner f getal, bv f4)
Dan de draadontspanner eraan knopen, afdrukken en enkele seconden open laten staan tot er een stuk of 2 of 3 of 4 vuurpijlen opstaan en dan draadonspanner weer loslaten.
Is een beetje afhankelijk wat voor vuurwerk het is en met welke tempo de pijlen na elkaar afgevuurd worden.
Je hebt soms van die hele grote "bloemen" en dan moet je er niet meer dan 2, hooguit 3 op willen hebben want anders wordt je foto "te licht" en ga je ook de optrekkende rook goed zien.
Zijn het kleinere pijlen dan kan je iets langer de sluiter open houden tot er opstaat wat je denk dat goed is.
Zet trouwens ook je ruisonderdrukking voor lange sluitertijd uit want anders moet je telkens staan wachten en mis je wellicht mooie vuurpijlen.
Succes

"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace