Bericht
door emdeklerk » do jul 07 2011 10:04 pm
Beste 123, waarom negeer je consequent een duidelijke vraag, waarop het antwoord althans enig inzicht zou kunnen verschaffen omtrent het waarom?
En voor wat betreft de strekking van de rest van je verhaal: mijn niveau is niet hoog. En je wilt niet weten wat ik voor fouten heb gemaakt. In de tijd dat ik met serieus fotograferen begon, rond mijn 16de, 17de, en dat was rond 1970, was er zeker geen internet met forums/fora, zelfs de duurste top-camera's hadden hoogstens een door de lens metend CdS-celletje, dus geen matrixmeting, er bestond alleen de M-modus want de eerste goede automatisch belichtende camera's zaten nog in de pijplijn, je was al spekkoper als je een camera had met open-lens-meting, scherpstellen deed je zelf heel snel en accuraat met een scherpstelwig.
En dan leerde je zelf door bij het begin te beginnen, je af en toe een buil te vallen, op te krabbelen en weer door te gaan.
Kortom: alle "verworvenheden" van camera's met het computervermogen van een maanlander, vijf belichtingsmodussen/modii waarvan vier automatisch, automatische scherpstelling met soms 51 kiesbare scherpstelpunten, opnamesnelheden van 8 beeldjes per seconde, noem het allemaal maar op: het staat niet garant voor onmiddellijk succes.
In jouw geval: je wilt dolgraag die mogelijkheden benutten, zelfs misschien uitputten (waarvoor alle lof!) maar begin nu eens bij het begin: doorgrond eerst eens hoe de belichting werkt. Hoe je een werkbare belichting vaststelt, en ga dan eventueel de correcties toepassen. Je hebt gewoon te veel variabelen in je werkwijze aangebracht, heel begrijpelijk gezien de mogelijkheden, maar baken alles nu eens wat meer af.
En wat is er nu eigenlijk mis als je als beginner nadenkt over een vraag?
Of dit jouw forum is kan ik niet beoordelen.
Maar misschien kun je wel op die D90-dag contacten leggen met mensen die je het een en ander kunnen overbrengen.