belichting Corrigeren D90 hoe of wat?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
GM
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: belichting Corrigeren D90 hoe of wat?

Bericht door GM » do jul 07 2011 5:32 pm

george013 schreef:Ts vraagt iets. Zoals jezelf al geconstateerd hebt is zijn kennis niet erg groot. Wat, ik in ieder geval, probeer is hem in een richting te sturen zodat hij verder kan komen.
Heeft niets met kritiek, opbouwend of afbrekend te maken.

George
Dat zeg ik ook niet.
Het probleem ligt al daarvoor.
Jij wilt iemand een kant op sturen.Helemaal goed en mooi dat je de tijd hiervoor neemt.
Je probeert diegene te sturen.
Laat ik het simpel verwoorden.
Iemand vraagt: welke kant moet ik op?
Antwoord: naar rechts

Als diegene dan het verschil niet weet tussen rechts en links wordt het lastig.
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR

Kroontje

Bericht door Kroontje » do jul 07 2011 6:32 pm

BStollman schreef:
Kroontje schreef:Misschien dan toch maar eens een D90 dag organiseren :wink: Zal eens een polletje laten draaien :wink:
Ik heb hier ook nog iets geleerd :mrgreen:

Kroontje
Ik gok dat dat best een drukke dag zal worden als ik dit forum lees ;).
Topic hier gestart:

Kroontje

george013

Bericht door george013 » do jul 07 2011 7:45 pm

GM schreef:
george013 schreef:Ts vraagt iets. Zoals jezelf al geconstateerd hebt is zijn kennis niet erg groot. Wat, ik in ieder geval, probeer is hem in een richting te sturen zodat hij verder kan komen.
Heeft niets met kritiek, opbouwend of afbrekend te maken.

George
Dat zeg ik ook niet.
Het probleem ligt al daarvoor.
Jij wilt iemand een kant op sturen.Helemaal goed en mooi dat je de tijd hiervoor neemt.
Je probeert diegene te sturen.
Laat ik het simpel verwoorden.
Iemand vraagt: welke kant moet ik op?
Antwoord: naar rechts

Als diegene dan het verschil niet weet tussen rechts en links wordt het lastig.
Als je quote is het prettig om niet selectief te quoten.
Wil je iemand sturen, dan zul je van het niveau uit moeten gaan van de vrager en niet van de gever. Dacht didaktisch een hoofdregel. En een van de uitgangspunten van welk algemeen forum dan ook.
Zowel jij als emdeklerk hebben totaal geen andere toevoeging gegeven als 1) hij begrijpt het niet en 2) je moet de handleiding doornemen. Hoop dsat ik nergens overheen gelezen heb.
Ja, hij begrijpt het niet en daarom kom hij met vragen. Kun je op reageren of links laten liggen.
Ja, hij moet de handleiding lezen. Heb jij ooit de handleidng van je PC en OS gelezen? Ik neem er gif op dat bijna niemand dat heeft gedaan.
Met het bijbrengen van een beetje basiskennis kun je de vrager ook beter uit rusten om gericht te zoeken naar antwoorden. Zijn mi allemaal dingen die we allemaal doorlopen hebben, alleen zat je toen zelf aan de onderkant.
Kroontje start van hieruit een draadje over de D90. De problemen in dit draadje zijn niet camera-afhankelijk. Zou je ook wat over kunnen zeggen.
George

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » do jul 07 2011 7:59 pm

Effe een ander de uitleg laten doen:

uitleg belichting en P,A,S,M standen
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jul 07 2011 8:05 pm

Beste george013, ik ben begonnen met het verzoek aan vraagsteller in zijn eigen woorden te vertellen hoe hij nu eigenlijk tot zijn belichting is gekomen, en waarom hij het nodig meende te hebben een correctie toe te passen. (Ik weet inderdaad honderd procent zeker dat hij geen idee heeft, maar wie ben ik.)
Vanuit het alsdan gegeven antwoord zou inderdaad een instructie gegeven kunnen worden. Later heb ik dat verzoek zelfs nog herhaald.
Antwoord van vraagsteller? Zoek jij maar lekker, ik zal er wel overheen gelezen hebben.
En lees dan gerust nog even verder: geeft ook maar één van de andere reageerders een antwoord dat recht doet aan het kennelijke niveau van vraagsteller? Is ook maar iemand doorgedrongen tot de kern van het feit dat de basiskennis ontbreekt?

En ik ben met je eens dat een handleiding ook niet zaligmakend is, maar uiteindelijk staat wel alles betreffende een camera en elementaire fotografie er in. Als vraagsteller al begint met te vragen hoe je een belichtingscorrectie instelt dan is dat voor mij een teken dat hij zelfs geen poging heeft gedaan richting handleiding.

----o--o--O--o--o----

Een D90-dag. Prima. Is een D90 zo'n ontzettend afwijkende camera dan?
Ik zou - als volkomen digitale leek natuurlijk - veronderstellen dat het gros van de vraagstellers al gebaat zou zijn met de simpelste basiscursus fotografie.

foto123

Bericht door foto123 » do jul 07 2011 8:17 pm

Rustig Rustig! Ik heb die correctie toegepast omdat ik ergens in het forum had gelezen dat mensen standaard een correctie hebben! Dus ik ook proberen (waarom niet)! Het resultaat hebben jullie gezien! Dus toen dacht ik " ik stel een vraag hierover". Zie de vraag in het begin! Lijkt me toch niet raar om die vraag dan te stellen! Soms wil iets uitproberen!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jul 07 2011 8:31 pm

Je uitroepteken! Zit vast!

Maar ik blijf er rustig onder hoor.
Ook onder het feit dat je nog steeds geen duidelijk antwoord hebt gegeven op een duidelijke vraag.

Hoe heb je je aanvankelijke belichting bepaald
en wat dacht je te bereiken met een correctie?

Sorry hoor, maar ook nu weer geef je in een notedop aan dat je... kreun... laat ook maar...

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 07 2011 8:33 pm

emdeklerk schreef:Je uitroepteken! Zit vast!

Maar ik blijf er rustig onder hoor.
Ook onder het feit dat je nog steeds geen duidelijk antwoord hebt gegeven op een duidelijke vraag.

Hoe heb je je aanvankelijke belichting bepaald
en wat dacht je te bereiken met een correctie?

Sorry hoor, maar ook nu weer geef je in een notedop aan dat je... kreun... laat ook maar...
Mijn dag is weer goed, dank je! (zit niet vast)

george013

Bericht door george013 » do jul 07 2011 8:39 pm

Beste emdeklerk bromsor, sorry
Had al een voorbehoud gegeven van dat ik niets hoop te vergeten.
Uit mijn eerder reactie, weggelaten door GM
Wil je iemand sturen, dan zul je van het niveau uit moeten gaan van de vrager en niet van de gever. Dacht didaktisch een hoofdregel. En een van de uitgangspunten van welk algemeen forum dan ook.
Zal allemaal wel goed komen.
George

foto123

Bericht door foto123 » do jul 07 2011 8:40 pm

Misschien ben je niet duidelijk! Of jou niveau is te hoog om je in een beginner te verplaatsen! Een beginner begint bij nul! En soms doet ie in jou ogen gekke dingen! Waarschijnlijk ging bij jou alles goed! Of jij stelde geen vraag op een forum!

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » do jul 07 2011 8:44 pm

Als beginner moet je je wel afvragen welke vragen je op het forum zet. Je weet immers dat je nog veel moet leren en om dan maar lukraak iets te vragen terwijl je de basis niet kent, dat werkt niet.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » do jul 07 2011 8:46 pm

Volgens mij gaan we nu vervelend doen. Maar afijn. foto123 misschien zou het toch handiger zijn als je een soort basiscursus te doen zo dat je weet wat de diverse standen zoals m,a,s en p doen. Wat een diafragma doet en wanneer welk diafragma te gebruiken etc. Dit is niet naar bedoelt, enkel een suggestie.
Nikon Z Z & de maskers

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » do jul 07 2011 8:48 pm

Misschien nogmaals wijzen op de enorme hoeveelheid info die al op het forum staat. Lees maar eens wat oudere draadjes door over dit fenomeen. Gebruik daarvoor de zoekfunctie.

Ik denk dat je dan zelfs nog een heleboel informatie zult vinden van ene heer EMdeKlerk, lid sedert 2005 en ruim 2200 berichten.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

foto123

Bericht door foto123 » do jul 07 2011 8:49 pm

Daar ben je dus beginner voor! Je hoeft toch ook niet te antwoorden! Ik vindt het wel fijn als mensen dat doen hoor. Maar als je als beginner al moet nadenken over je vraag! Dan verwacht ik meer van de gevordenen met hun antwoord. Waarschijnlijk is dit niet mijn forum!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jul 07 2011 10:04 pm

Beste 123, waarom negeer je consequent een duidelijke vraag, waarop het antwoord althans enig inzicht zou kunnen verschaffen omtrent het waarom?

En voor wat betreft de strekking van de rest van je verhaal: mijn niveau is niet hoog. En je wilt niet weten wat ik voor fouten heb gemaakt. In de tijd dat ik met serieus fotograferen begon, rond mijn 16de, 17de, en dat was rond 1970, was er zeker geen internet met forums/fora, zelfs de duurste top-camera's hadden hoogstens een door de lens metend CdS-celletje, dus geen matrixmeting, er bestond alleen de M-modus want de eerste goede automatisch belichtende camera's zaten nog in de pijplijn, je was al spekkoper als je een camera had met open-lens-meting, scherpstellen deed je zelf heel snel en accuraat met een scherpstelwig.
En dan leerde je zelf door bij het begin te beginnen, je af en toe een buil te vallen, op te krabbelen en weer door te gaan.
Kortom: alle "verworvenheden" van camera's met het computervermogen van een maanlander, vijf belichtingsmodussen/modii waarvan vier automatisch, automatische scherpstelling met soms 51 kiesbare scherpstelpunten, opnamesnelheden van 8 beeldjes per seconde, noem het allemaal maar op: het staat niet garant voor onmiddellijk succes.
In jouw geval: je wilt dolgraag die mogelijkheden benutten, zelfs misschien uitputten (waarvoor alle lof!) maar begin nu eens bij het begin: doorgrond eerst eens hoe de belichting werkt. Hoe je een werkbare belichting vaststelt, en ga dan eventueel de correcties toepassen. Je hebt gewoon te veel variabelen in je werkwijze aangebracht, heel begrijpelijk gezien de mogelijkheden, maar baken alles nu eens wat meer af.

En wat is er nu eigenlijk mis als je als beginner nadenkt over een vraag?
Of dit jouw forum is kan ik niet beoordelen.
Maar misschien kun je wel op die D90-dag contacten leggen met mensen die je het een en ander kunnen overbrengen.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”