nikon 80-200 2.8 of nikon 70-300 VR
Hier de volgende foto let niet
http://i19.tinypic.com/85f4bvr.jpg
op het plaatje maar om duidelijk te maken of ze scherp zijn.
http://i19.tinypic.com/85f4bvr.jpg
op het plaatje maar om duidelijk te maken of ze scherp zijn.
hi tyara,
ik zie maar 1 foto.... en hij is officieel wat groot voor dit forum (max 800*800).
ajuus
emiel
ik zie maar 1 foto.... en hij is officieel wat groot voor dit forum (max 800*800).
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik denk dat je de beperkte DOF bedoelt. (het gedeelte wat scherp is op de foto). Deze foto is namelijk wel degelijk scherp én goed in focus (geen bewegingsonscherpte in ieder geval).
Het onhandige aan een telelens is alleen dat de scherpte heel kort is. Op deze foto een centimeter of 3 a 4 achat ik zo. Dit is geen specifieke eigenschap van de 80-200 maar meer in het algemeen een standaard verschijnsel. De 70-200 of de 70-300 zullen niet veel anders presteren.
Je kunt dit soort foto's dan ook beter met een wat korter brandpunt nemen als je het hele kerststuk scherp wil laten zijn tenminste.

Ik zie nu net je tweede foto. Het grootste verschil er tussen is de afstand tot het object. De genoemde 3 a 4 centimeter in de eerste foto wordt als snel groter als je meer afstand neemt. Bij de tweede foto is het al snel een centimetern of 8.
Het onhandige aan een telelens is alleen dat de scherpte heel kort is. Op deze foto een centimeter of 3 a 4 achat ik zo. Dit is geen specifieke eigenschap van de 80-200 maar meer in het algemeen een standaard verschijnsel. De 70-200 of de 70-300 zullen niet veel anders presteren.
Je kunt dit soort foto's dan ook beter met een wat korter brandpunt nemen als je het hele kerststuk scherp wil laten zijn tenminste.

Ik zie nu net je tweede foto. Het grootste verschil er tussen is de afstand tot het object. De genoemde 3 a 4 centimeter in de eerste foto wordt als snel groter als je meer afstand neemt. Bij de tweede foto is het al snel een centimetern of 8.
Laatst gewijzigd door a90 op ma dec 24 2007 3:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wat is de vraag;
Welke afstand tot onderwerp;
Waarop scherp gesteld; ik neem aan precies in het midden.
Maar inderdaad, voor dit soort foto's kun je beter een andere lens gebruiken.
Groet, Cees
Welke afstand tot onderwerp;
Waarop scherp gesteld; ik neem aan precies in het midden.
Maar inderdaad, voor dit soort foto's kun je beter een andere lens gebruiken.

Groet, Cees

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Mijn mening is om eerst de basis onder de knie te krijgen met een kit lens of 50mm/1.8 en dan als je alles weet wat nodig is om een goede plaat te schieten kan je altijd met de 80-200 aan de gang.
Sorry, maar na alles wat ik zie en lees heb je nog weinig foto ervaring.
Geeft natuurlijk niet maar dit wordt een beetje een zinloze discussie met veel te grote foto's.
Succes.
Sorry, maar na alles wat ik zie en lees heb je nog weinig foto ervaring.
Geeft natuurlijk niet maar dit wordt een beetje een zinloze discussie met veel te grote foto's.
Succes.
http://fc02.deviantart.com/fs17/f/2007/ ... _class.jpgTyara schreef:Kun je iets specifieker zijn ???mikemix schreef:Tja, ik heb hier genoeg verteld, het is nu aan de topic starter...
Zo te zien is er niks met je objectief en met een 70-300 was je foto hetzelfde geworden. Althans, op de manier zoals jij hem inzet.Tyara schreef:Jammer mijn bedoelingen zijn dat we iets van elkaar kunnen leren
en of voor elkaar betekenen toch, of zie ik dat zelfs verkeerd.
Where did I go wrong???
Omdat ik te weinig weet van???
Lees de hiervoor geplaatste link eens door. (http://fc02.deviantart.com/fs17/f/2007/ ... _class.jpg)
Als je veel scherptediepte wil gebruik je een groothoek en een groot diafragma (liever niet verder dan de helft ivm difractie) en wil je weinig scherptediepte dan neem je een telelens met een klein diafragma (grote opening).
Let vervolgens op waar je je scherpstelpunt legt. Controleer dit visueel/manual. Overigens kan de 80-200 op een DSLR bij dichtbij scherpstellen last hebben van back-focus. De aanduiidingen van de camera kloppen dan niet. Vandaar, check altijd visueel. Met zo weinig scherptediepte gaat dat ook wel met zo'n objectief.
PS
Mikemix bedoeld het goed. Een forum is echter niet geschikt om iemand te leren fotograferen. Hooguit om de fijne kneepjes bij te slijpen. En als blijkt dat iemand nog heel veel moet leren, dan komen de frustraties bij veel mensen boven. Gebeurt mij ook wel eens (te vaak).
DUS :
Koop een goed boek over de basisbeginselen van fotografie. Daar leer je heel snel wat je allemaal moet weten om betere foto's te maken.
Laatst gewijzigd door yoyo op ma dec 24 2007 5:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.