nikon 80-200 2.8 of nikon 70-300 VR

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Tyara

nikon 80-200 2.8 of nikon 70-300 VR

Bericht door Tyara » zo dec 23 2007 10:12 pm

Wat geeft de doorslag om waarvoor te kiezen?
Iemand ervaring met beide lenzen???
Groetjes Tyara

GdP

Bericht door GdP » zo dec 23 2007 10:22 pm

Welkom op dit forum Tyara.

Op welke camera wil je z'n objectief gaan gebruiken?

Tyara

Bericht door Tyara » zo dec 23 2007 10:35 pm

Heb de nikon D-80 en de nikon 80-200 sinds 3 weken en heb heel veel moeite om het echt scherp te krijgen en dus vandaar mijn twijfel kan ik beter een 70-300 vr om de scherpte wel te krijgen vanwege de vr dan.
Voorheen had ik de D50 met de tamron 18-200 en had ik voor mijn gevoel meer foto's scherp.
Dacht met een lichtgevoelige lens meer scherpe foto's te kunnen maar het valt mij behoorlijk tegen.
Dus help wat doe ik verkeerd en geeft de 70-300 vr dan meer toegang om het beeld stil te houden???
Groetjes Tyara

mikemix

Bericht door mikemix » zo dec 23 2007 10:38 pm

Dan kan je je beter afvragen wat er met de 80-200 aan de hand is?
80-200 is een flijmscherp objectief, Af werkt niet goed waarschijnlijk.

werkt de 80-200 manueel wel goed?
Is deze tweedehands of nieuw gekocht?
Praten we over bewegende onderwerpen, zoals bv sport?
Laatst gewijzigd door mikemix op zo dec 23 2007 10:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GdP

Bericht door GdP » zo dec 23 2007 10:39 pm

Met de 80-200 zijn prima foto's te maken. Maar je moet er wel op letten dat de sluitertijd niet te lang wordt, want dan is er al snel sprake van bewegingsonscherpte.
Probeer eens een aantal foto's te maken met de camera op een statief.

Misschien kan je ook een foto laten zien.

Tyara

Bericht door Tyara » zo dec 23 2007 10:50 pm

Heb hem tweedehands gekocht maar voor mijn gevoel ben ik degene die de lens niet stil kan houden vandaar,vind het heel moeilijk te bepalen waar het precies aan ligt maar heb niet de indruk dat het aan de lens ligt.
Maar ben een leek qua techniek dus....
Vind het sowieso nog moeilijk om in manueel te schieten dus laat staan om daar al echt iets zinnings van mijn zijde te zeggen.
Meestal schiet ik in of de A of S stand en de rest doet ie dan zelf,
Wat zijn evt vaak gangbare instellingen waar ik makkelijk goed resultaat zou moeten kunnen behalen met de AF stand zonder dat ik de auto stand pak???
De body is nieuw dus daar ligt het niet aan.
Meer aan mij denk ik toch vandaar Help???

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

welkom

Bericht door George Fennes » zo dec 23 2007 10:51 pm

Tyara,

Welkom op ons forum.
De 80-200mm 2.8 is een perfect objectief.
Is een van de beste Nikkors.
Scherp, mooie bokeh en mooie kleur.
Dus daar zou het niet aan mogen liggen.
Hou wel in gedachten dat als jij op 200mm fotografeert het eigenlijk op 300mm is.
De vuistregel voor uit de hand schieten is minimaal je sluitertijd gerelateerd aan je brandpuntafstand.
Met de 70-300mm zou je een klein voordeel kunnen hebben, doch dat objectief is veel minder lichtsterk, dus je voordeel van VR wordt hier gedeeltelijk door opgeheven.
Maar plaats eens een paar voorbeelden, dan is misschien makkelijker de oorzaak te achterhalen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » zo dec 23 2007 10:57 pm

Tyara schreef:Heb hem tweedehands gekocht maar voor mijn gevoel ben ik degene die de lens niet stil kan houden vandaar,vind het heel moeilijk te bepalen waar het precies aan ligt maar heb niet de indruk dat het aan de lens ligt.
Maar ben een leek qua techniek dus....
Vind het sowieso nog moeilijk om in manueel te schieten dus laat staan om daar al echt iets zinnings van mijn zijde te zeggen.
Meestal schiet ik in of de A of S stand en de rest doet ie dan zelf,
Wat zijn evt vaak gangbare instellingen waar ik makkelijk goed resultaat zou moeten kunnen behalen met de AF stand zonder dat ik de auto stand pak???
De body is nieuw dus daar ligt het niet aan.
Meer aan mij denk ik toch vandaar Help???
De A-stand is prima, daar kan het niet aan liggen. Zoek het voorlopig even met het instellen van een hogere ISO-waarden, zodat de sluitertijd korter wordt.

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » zo dec 23 2007 10:57 pm

Op 200 (=300) mm kun je dus niet verwachten dat je met b.v. 1/30 sec plaatjes kunt schieten zonder bewegingsonscherpte. Dus het is wellicht toch beter om bij wat mindere lichtomstandigheden met sluitertijdenvoorkeuze te werken ipv met A of P. .
Met de 70-300 lukt dat veel beter, maar, zoals gezegd, je hebt ook veel minder lichtsterkte, dus in de praktijk is het voordeel t.o.v. de 80-200 beperkt.
Verder weet ik niet welke body je hebt, maar kijk ook eens naar je ISO-instellingen
Laatst gewijzigd door Bob42 op zo dec 23 2007 11:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » zo dec 23 2007 11:00 pm

Als ik jou zo hoor ben je een beginner, ik denk dat je beter met een kit lens of een 50mm prime kan beginnen, niet naar bedoeld, maar een 80-200 vergt toch wat technische vaardigheid die je niet even op "P" schiet.

Waarom een 80-200?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo dec 23 2007 11:01 pm

De 80-200 is veel beter (optisch) dan de 70-300 VR (hoewel die niet slecht is). Ik hoop dat je gewoon wat hebt "geklungeld", en dat het niet aan de lens ligt. Heb je geen statief of zo om even zeker te weten waar het aan ligt? Het moet trouwens volgens mij niet zo moeilijk zijn aan goede sluitertijden te komen als je het zonnige weer van de afgelopen dagen ziet!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tyara

Bericht door Tyara » zo dec 23 2007 11:07 pm

Probeer hier dus wat foto's te plaatsen dus hoe het beste te handelen om jullie die foto's van mij te laten zien

mikemix

Bericht door mikemix » zo dec 23 2007 11:09 pm

Beelden uploaden naar http://tinypic.com/

Tyara

Bericht door Tyara » zo dec 23 2007 11:31 pm

klopt ben een beginner maar ik wilde kiezen voor een goeie lens en dacht nee denk ook nog steeds dat het een goeie lens is maar heb nog veel te leren. Het oploaden duur behoorlijk lang maar eentje gelukt en dan ???

mikemix

Bericht door mikemix » zo dec 23 2007 11:36 pm

Klik "IMG Code for Forums & Message Boards" aan, die wordt blauw en kopiëerd de link, je kan nu in een post het linkje pasten.

Waarschijnlijk is het bestand erg groot, voorkeur is om beelden 800 pixeld breed te posten.

Vind allleen wel jammer waarom je nog geen antwoord hebt gegeven: waarom een 80-200?

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”