Wat bedoel je daarmee? Bedoel je jullie digitalen?gdepater schreef:Ik zou gewoon alle mogelijke combinaties noteren, uitproberen, en ze dan één voor één wegstrepen. Het is even werk, maar dat zijn jullie wel gewend.Marten schreef:Het heeft even geduurd maar aan de volgende tips mbt instellingen op de camera zou Frank dus misschien iets kunnen hebben:
1) belichtingscompensatie op +0,3
2) wit balans van de camera op auto -3
3) spotmeting Niet gebruiken i.c.m. dynamische AF (spotmeting wordt gekoppeld aan het focusveld)
4) ISO auto uit
Ben ik kompleet?
Met vr. gr.
Gerrit
Gerrit
D200: donkere foto's.......
- alfredo
- Forumlid
- Berichten: 994
- Lid geworden op: di sep 26 2006 4:08 pm
- Locatie: Huizen
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Jongens, even on-topic blijven.
- OFF-TOPIC-MODE-GEDEELTELIJKE-AAN -
Punten 1 (mijn toevoeging over matrixmeting en correctie) en 3 gelden ook voor een F6. Alleen kun je op een F6 je histogram niet checken.
Met punten 2 en 4 kan een F6 niets.
Punt 2 kun je met een F6 alleen met een filter, een kunstlichtfilm of achteraf in je PP/DOKA.
Punt 4 kan met een F6 absoluut niet. Een F6 kan niet ineens uit zichzelf een ander ISO filmrolletje inleggen.
- OFF-TOPIC-MODE-GEDEELTELIJKE-UIT -
En nu allemaal zoet zijn en niet reageren...!

- OFF-TOPIC-MODE-GEDEELTELIJKE-AAN -
Punten 1 (mijn toevoeging over matrixmeting en correctie) en 3 gelden ook voor een F6. Alleen kun je op een F6 je histogram niet checken.
Met punten 2 en 4 kan een F6 niets.
Punt 2 kun je met een F6 alleen met een filter, een kunstlichtfilm of achteraf in je PP/DOKA.
Punt 4 kan met een F6 absoluut niet. Een F6 kan niet ineens uit zichzelf een ander ISO filmrolletje inleggen.
- OFF-TOPIC-MODE-GEDEELTELIJKE-UIT -
En nu allemaal zoet zijn en niet reageren...!

- MvBoetzelaer
- Clublid
- Berichten: 1251
- Lid geworden op: zo jul 16 2006 11:39 pm
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
De ultieme instelling zit in de custom instellingen onder b7. Bevestig "ja" en vervolgens kun je voor iedere meettechniek (multi, center en spot) een callibratiecorrectie instellen in stapjes van 1/6 ev. Dit zie je verder nergens meer in je display, dus het is echt de "standaard"waarde van de lichtmeting aanpassen. Zelf gebruik ik voor mulit +1/3 en voor center en spot +1/6 en dat bevalt tot nu toe goed. Ben nog erg aan het spelen met de kleurinstellingen. Daar heb ik als nebie digifotograaf nog niet zoveel kaas van gegeten.
Groeten,
Marnix
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
In verband met het bericht van frank 771(Ik heb er een tijdj
Ik ben van mening dat een forum er toe dient om een bepaald probleem aan andere fotografen voor te stellen, en zo snel tot een oplossing te komen.
Het wil niet zeggen dat als je zoals ik jarenlang aan analoge fotografie in clubverband en sprankelend mooie dia’s te hebben gemaakt, en uren in de donkere kamer te hebben verbracht voor mooie foto's.
Je dan overstapt op de digitale fotografie nooit met bepaalde vragen komt te zitten,je verwacht inderdaad met een correct belicht onderwerp waarvan op het display een goed belichte foto ziet niet dat deze er onderbelicht op de geheugenkaart komt.
Maar omdat de digitale fotografie voor velen onder ons een nieuw begin is, is het weer een leerschool, waar de tips van onder andere(smitsfotografie, Maerlant en Hans Braakhuis)voor vele fotografen een grote hulp kunnen zijn.
Patrick,

Het wil niet zeggen dat als je zoals ik jarenlang aan analoge fotografie in clubverband en sprankelend mooie dia’s te hebben gemaakt, en uren in de donkere kamer te hebben verbracht voor mooie foto's.
Je dan overstapt op de digitale fotografie nooit met bepaalde vragen komt te zitten,je verwacht inderdaad met een correct belicht onderwerp waarvan op het display een goed belichte foto ziet niet dat deze er onderbelicht op de geheugenkaart komt.
Maar omdat de digitale fotografie voor velen onder ons een nieuw begin is, is het weer een leerschool, waar de tips van onder andere(smitsfotografie, Maerlant en Hans Braakhuis)voor vele fotografen een grote hulp kunnen zijn.
Patrick,

Ik zie het hele gebeuren hier met stijgende verbazing aan.
Wanneer je een digitale camera koopt mag je toch verwachten van de fabrikant dat hij weet hoe de camera ingesteld moet worden voor minimaal daglicht! En dat dit reeds is gebeurd in de fabrieksinstellingen!
Ik zit nog steeds serieus te denken over de aanschaf van een D200, maar ik denk dat ik toch maar beter kan wachten op een D300.
Inmiddels is Fuji uit gekomen met zijn FinePix S5Pro. Misschien dat deze camera wat slimmer in elkaar zit.

Wanneer je een digitale camera koopt mag je toch verwachten van de fabrikant dat hij weet hoe de camera ingesteld moet worden voor minimaal daglicht! En dat dit reeds is gebeurd in de fabrieksinstellingen!

Ik zit nog steeds serieus te denken over de aanschaf van een D200, maar ik denk dat ik toch maar beter kan wachten op een D300.

Inmiddels is Fuji uit gekomen met zijn FinePix S5Pro. Misschien dat deze camera wat slimmer in elkaar zit.

Omdat bij helder weer je pupillen sluiten lijkt een LCD met velle zon minder helder dan binnen bij weinig licht. Zet je TV maar eens in de velle zon.Cyberkid schreef: Je dan overstapt op de digitale fotografie nooit met bepaalde vragen komt te zitten,je verwacht inderdaad met een correct belicht onderwerp waarvan op het display een goed belichte foto ziet niet dat deze er onderbelicht op de geheugenkaart komt.
Daarom kun je de helderheid van een LCD scherm aanpassen aan de situatie.
Een gevolg hiervan is dat je je belichting nooit visueel kunt checken op het LCD scherm...!
Leer om te gaan met het histogram..! Die is daarvoor gemaakt. Ansel Adams zou zich omdraaien in z'n graf als hij wist hoe makkelijk we het nu hebben in het digitale tijdperk. Hij moest het doen met 10 zones, alles inmeten in de scene. Wij hebben er 255 die we met het maken van een testfoto allemaal kunnen controleren op het histogram om vervolgens later te kunnen bepalen waar we de zones uiteindelijk willen hebben.
- EDIT -
Quote van Cyberkid toegevoegd
Laatst gewijzigd door yoyo op do jan 18 2007 5:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar heb je toch een belichtingsmeter voor?yoyo schreef:Omdat bij helder weer je pupillen sluiten lijkt een LCD met velle zon minder helder dan binnen bij weinig licht. Zet je TV maar eens in de velle zon.
Daarom kun je de helderheid van een LCD scherm aanpassen aan de situatie.
Een gevolg hiervan is dat je je belichting nooit visueel kunt checken op het LCD scherm...!
Als je de beschikking hebt over Nikon Capture Control kijk een hier:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=2124
met curves kun je veel bereiken

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=2124
met curves kun je veel bereiken


Ik mag er toch vanuit gaan dat je weet dat een interne belichtingsmeter een dom ding is. En dit zal altijd zo blijven. De belichtingsmeter die in een F6 zit is gelijk aan die in de D2 series.gdepater schreef: Daar heb je toch een belichtingsmeter voor?
Hij meet net als alle andere belichtingsmeters in (D)SLR's het gereflecteerde licht van onderwerpen. Terwijl voor een nauwkeurige meting je het invallende licht zou moeten meten.
Een interne belichtingsmeter ziet geen kleuren en is gecalibreerd op 18% grijs.
Een witte muur maakt hij 18% grijs en een zwarte muur maakt hij 18% grijs. Daarom hebben de meeste camera's de mogelijkheid om in auto standen de belichtingsmeter te corrigeren. hier komt dus de kunde van de fotograaf om de hoek kijken.
Corrigeer een witte muur met +2,5EV en hij wordt wit op je foto,
corrigeer een zwarte muur met -2,5EV en hij wordt zwart op je foto.
Corrigeer nooit en je hebt alleen een goed belichte foto als het gemiddelde van je onderwerp een 18% grijswaarde is.
Als je met een 18% grijskaart zou werken dan is het gereflecteerde licht van de grijskaart 18% grijs en werkt je belichtingsmeter wel nauwkeurig.
Gerrit,
Een digitale camera heeft achterop een LCD display waarop je niet alleen al je camerainstellingen, maar ook je foto's terug kunt zien. Hier kun je dan info krijgen zoals de meeste EXIF data, highlights en het belangrijkste je histogram.
Hoe die foto wordt geprojecteerd is afhankelijk van de kwaliteit van dat schermpje en de helderheidsinstellingen. Net als dat jouw gescande kleurendia er op een zwartwit TV anders uit zou zien, ziet een foto op zo'n schermpje er ook niet altijd waarheidsgetrouw uit.
Bovendien hangt het er in een later stadium ook weer van af hoe iemand zijn computermonitor heeft afgesteld. Als daar de helderheid veel te laag staat dan ziet een foto er op die monitor ook donkerder uit.
Het histogram geeft alle datapunten in de 255 zones van zwartwaarde 0, naar grijswaarde 128, tot witwaarde 255. Dat is de info die belangrijk is.
Een digitale camera heeft achterop een LCD display waarop je niet alleen al je camerainstellingen, maar ook je foto's terug kunt zien. Hier kun je dan info krijgen zoals de meeste EXIF data, highlights en het belangrijkste je histogram.
Hoe die foto wordt geprojecteerd is afhankelijk van de kwaliteit van dat schermpje en de helderheidsinstellingen. Net als dat jouw gescande kleurendia er op een zwartwit TV anders uit zou zien, ziet een foto op zo'n schermpje er ook niet altijd waarheidsgetrouw uit.
Bovendien hangt het er in een later stadium ook weer van af hoe iemand zijn computermonitor heeft afgesteld. Als daar de helderheid veel te laag staat dan ziet een foto er op die monitor ook donkerder uit.
Het histogram geeft alle datapunten in de 255 zones van zwartwaarde 0, naar grijswaarde 128, tot witwaarde 255. Dat is de info die belangrijk is.
Re: D200: donkere foto's.......
edit: dubbel
Laatst gewijzigd door paparazzi op do jan 18 2007 7:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: D200: donkere foto's.......
Typisch, ik zet mijn D200 vaak op 1 stap (0,3) onderbelichten omdat ik juist vind dat ie vaak net ff iets te licht is. Ik fotografeer dan wel nooit op de P stand, maar ook als je op diafragma fotografeert kiest de camera er automatisch de bijpassende sluitertijd bij. Misschien moet je dan in jouw geval 1 stap overbelichten instellen als je foto's allemaal te donker worden.Frank771 schreef:Ik heb er een tijdje over na moeten denken om dit te plaatsen, gezien het feit dat ik deze camera goed wou leren kennen, alvorens een vraag te stellen omtrent mijn ' probleem' .
Mijn mening is, dat als men in de P-stand foto's wil maken, de foto's vaak veel te donker zijn. In mijn kennissen-kring (waarvan een fotograaf is) kwam deze klacht ook regelmatig voor. Mijn vraag is dus nu; zijn hier meer D200-bezitters die hier problemen mee hebben? Met zgn beeldbewerking kan ik veel goed corrigeren,maar ik vind het zeer vreemd, dat men via deze beeldbewerking een goede foto moet krijgen met zo'n duur toestel!![]()
Het zou kunnen zijn dat de klacht op dit forum al eerder besproken is, maar dit is mij (nog) niet opgevallen.
Light Metering
http://www.photozone.de/4Technique/metering.htm
Exposure Correction
http://www.photozone.de/4Technique/ec.htm
Histogram
http://www.dpreview.com/learn/?/key=histogram
http://www.photozone.de/4Technique/metering.htm
Exposure Correction
http://www.photozone.de/4Technique/ec.htm
Histogram
http://www.dpreview.com/learn/?/key=histogram
Nee, die controleer je met het histogram. Je meet, maakt een foto en kijkt op het histogram of de foto goed belicht is.gdepater schreef:Daar heb je toch een belichtingsmeter voor?yoyo schreef:Omdat bij helder weer je pupillen sluiten lijkt een LCD met velle zon minder helder dan binnen bij weinig licht. Zet je TV maar eens in de velle zon.
Daarom kun je de helderheid van een LCD scherm aanpassen aan de situatie.
Een gevolg hiervan is dat je je belichting nooit visueel kunt checken op het LCD scherm...!