Van D200 naar D300 of D700?Wie zou welke stap doen?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
GdP

Bericht door GdP » di jul 08 2008 2:26 pm

Marten schreef:Conclusie?

1) D200 houden
2) D700 aanschaffen als 1e body
3) geen DX objectieven meer aanschaffen
4) je niet gek laten maken
Punt vier had wat mij betreft op één mogen staan. :)

Tobias

Bericht door Tobias » di jul 08 2008 3:33 pm

Conslusie

1. D80/D200/300 of wat voor camera dan ook behouden
2. Indien nodig voor jouw fotografie FX aanschaffen
3. Beide formaten naast elkaar inzetten al naar gelang je doelstelling
4. VEEL FOTOGRAFEREN EN MINDER PIXELS NEUKEN.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di jul 08 2008 6:23 pm

Tobias schreef:Conslusie

punt 4 had wat mij betreft op één 1 mogen staan. :)
hebben we nu een meningsverschil ? ;-)

Arend

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » di jul 08 2008 6:58 pm

zucht....
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Tobias

Bericht door Tobias » wo jul 09 2008 10:49 am

Arend-ho schreef:
Tobias schreef:Conslusie

punt 4 had wat mij betreft op één 1 mogen staan. :)
hebben we nu een meningsverschil ? ;-)

Arend
Nee hoor, wellicht een vershil in inzicht :wink:

fotorich

Bericht door fotorich » wo jul 09 2008 5:05 pm

[quote="Léon Obers"]Kun je ook omschrijven/beargumenteren waar dat verschil zodanig groot is dat die stevige extra investeringen in camera en lenzen voor de meeste gebruikers echt de moeite waard zijn omdat tegen elkaar "zonder pijn" weg te strepen?

Leon,

Jouw mening en visie over diverse onderwerpen is altijd helder, gefundeerd en to the point.
Het helpt mij altijd bij keuzes. Zo ook je visie op FX en DX en de in en outs hiervan. Bijft s.v.p dit soort deskundig commentaar geven.

Wilde dit even gewoon kwijt.

gr. Dickmar

woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door woudew » wo jul 09 2008 5:54 pm

Even nog een overweging over het al dan niet verdwijnen van DX:
waarom komt er nu een toestel met de naam D700?

Misschien om er nog enkele Dx toestellen tussen te laten passen al opvolger can de D300? (D400, D500 etc)

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo jul 09 2008 8:17 pm

woudew schreef:Even nog een overweging over het al dan niet verdwijnen van DX:
waarom komt er nu een toestel met de naam D700?

Misschien om er nog enkele Dx toestellen tussen te laten passen al opvolger can de D300? (D400, D500 etc)
Of om te laten zien dat het een grotere update is?
Ik zou het serieus vreemd vinden als er nog een D400 met DX sensor aan zou komen. :)

dikkiedik

Bericht door dikkiedik » wo jul 16 2008 6:41 pm

Met mijn D80 loopt ik steeds vaker tegen limieten aan bij fotograferen met beschikbaar weinig licht. Vooral doordat bij hogere ISO-waardes de ruis mij steeds meer gaat storen.
Ik gebruik hierbij vooral de 50mm f/1.8, 85 f/1.8 en Tokina 17-50 f/2.8

Ik wil dus nu een o.a. op dit punt betere kamera, en dacht met de D300 deze te hebben gevonden. Door deze thread weet ik het echter niet meer zo zeker. Een D3 is zeker buiten mijn budget, en de D700 waarschijnlijk ook.

Wat nu te doen: Toch maar de D300 (nog steeds mijn voorkeur).
Of, ik durf het bijna niet te zeggen, switchen naar een Canon 40D (vind ik vooral ergonomisch wel een stuk minder, en ik moet alle objectieven weer opnieuw aanschaffen). Dit is dus wel het allerlaatste wat ik zal doen.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo jul 16 2008 7:31 pm

dikkiedik schreef:Met mijn D80 loopt ik steeds vaker tegen limieten aan bij fotograferen met beschikbaar weinig licht. Vooral doordat bij hogere ISO-waardes de ruis mij steeds meer gaat storen.
Ik gebruik hierbij vooral de 50mm f/1.8, 85 f/1.8 en Tokina 17-50 f/2.8

Ik wil dus nu een o.a. op dit punt betere kamera, en dacht met de D300 deze te hebben gevonden. Door deze thread weet ik het echter niet meer zo zeker. Een D3 is zeker buiten mijn budget, en de D700 waarschijnlijk ook.

Wat nu te doen: Toch maar de D300 (nog steeds mijn voorkeur).
Of, ik durf het bijna niet te zeggen, switchen naar een Canon 40D (vind ik vooral ergonomisch wel een stuk minder, en ik moet alle objectieven weer opnieuw aanschaffen). Dit is dus wel het allerlaatste wat ik zal doen.
Doe het niet dikkiedik. Geen D300 en geen Canon.
Wacht tot de D700 25% in prijs gedaald is en dat is het geval binnen c.a. 10 maanden na nu, dus eind dit jaar, begin 2009!
Dan heb je meteen FX, waarmee je anticipeert op de toekomst.

Je zult versteld staan van het ISO bereik versus ruis van de sensor van die D700, dezelfde sensor als de D3. Ruisloos uit de hand fotograferen in schemer/ duisternis.
Je kunt je flitser de deur uit doen.

Read my lips!

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » wo jul 16 2008 8:03 pm

Marten schreef:Doe het niet dikkiedik. Geen D300 en geen Canon.
Wacht tot de D700 25% in prijs gedaald is en dat is het geval binnen c.a. 10 maanden na nu, dus eind dit jaar, begin 2009!
Dan heb je meteen FX, waarmee je anticipeert op de toekomst.

Je zult versteld staan van het ISO bereik versus ruis van de sensor van die D700, dezelfde sensor als de D3. Ruisloos uit de hand fotograferen in schemer/ duisternis.
Je kunt je flitser de deur uit doen.

Read my lips!
Tjsa, en dan? Nikon kondigt (zo ongeveer) om de 18 maanden nieuwe body's aan. Dus wanneer de D700 over pakweg 10~12 maanden qua prijs interessanter is, zullen er zeker weer geruchten zijn over een D800 en begint het spelletje weer opnieuw. Geniet lekker van de hobby in plaats van op het meest ideale koopmoment te wachten, want dat komt toch nooit... ;-)

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...

JB

Bericht door JB » ma jul 28 2008 11:37 am

DX zal zeker verdwijnen, over zo'n 6 a 7 jaar. Het zal dan voor Nikon goedkoper geworden zijn om een FX camera te bouwen. Nu is er de D300, straks waarschijnlijk de 400 de 500 en de 600. Om de 2 jaar is dus 2 x 3 is zes jaar. De 700 is er dus al. Eerst zal nu de D90 komen met daarin een hoop van de D300. Ik denk dat dit over een week of zes zal zijn (Photokina). Heb je nu een D200 wacht dan even tot de D700 voor jou betaalbaar is. Stop alleen nu wel met het kopen van DX lenzen. Nu zo vlak voor de Photokina kopen is niet slim, tenzij je een D80 zou willen kopen. Die is tot eind augustus 100 euro goedkoper en de D90 verwacht ik pas 3 september. Maar ik zou het best fout kunnen hebben.

Remco H

Bericht door Remco H » vr aug 15 2008 10:18 pm

Tijdens het fotograferen met mijn D70s ben ik op een paar beperkingen gestuit, die naar mijn idee met FX wel geheel of gedeeltelijk opgelost zijn.

Scherptediepte. In de eerste plaats dat het eens niet lukte om een hekje op de voorgrond voor een kerk onscherp te maken, ook al koos ik voor het grootste diafragma. Ik fotografeerde met 24mm. Ja, dan heb je een grote scherptediepte, en krijg je natuurlijk niet gauw onscherpte. In FX zou dat 36mm geweest zijn. Misschien dat het dan wat makkelijker zou zijn geweest?

Zoeker. Verder heb ik er nogal eens moeite mee om alles volledig te zien door de zoeker. Misschien is het feit dat ik brildragend ben daar ook debet aan? Bijvoorbeeld om tegelijk met het beeld, de getallen onder het beeld te kunnen zien. Of om de hoeken van het beeld te inspecteren. Vooral vanuit extremere standpunten neemt die moeite sterk toe. Ik vond eigenlijk dat die D70s een wat benauwde zoeker had. Dat herinner ik mij van mijn F100 toch wel ietsje anders.
Ik weet niet in hoeverre de zoeker van een D300 beter is dan die van de D70s. Dat zal ook wel wat verschil maken, lijkt mij. Ik heb wel via de pers vernomen dat de zoeker van de D700 toch een flinke schep er bovenop is vergeleken met die van de D300.

Dus ja, ik weet denk ik wel een paar redenen waarom ik graag FX zou willen. Ik dacht er eigenlijk mooi op te kunnen wachten tot de D700 flink in prijs gezakt zou zijn. Helaas zit ik plotseling zonder digitale camera, nou de mijne gejat is ruim een week geleden. Ik vind dat best moeilijk, wat nu te beslissen. Wachten tot de D700 een prettigere prijs heeft, of toch maar weer een DX-camera (bijv. de D300 met Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8G)? Digitaal fotograferen vind ik namelijk ook nogal voordelen hebben t.o.v. film.
Bij Canon zou je nu helemaal op de juiste tijd zijn, met die EOS 5D die nu behoorlijk betaalbaar is, en bij lange na niet meer zo duur als twee jaar geleden. En verouderde camera? Och, dat was mijn D70s minstens zo. Maar bij Nikon is de klok nog niet zo ver.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr aug 15 2008 10:31 pm

Remco H schreef:Ik vond eigenlijk dat die D70s een wat benauwde zoeker had. Dat herinner ik mij van mijn F100 toch wel ietsje anders.
Ik weet niet in hoeverre de zoeker van een D300 beter is dan die van de D70s. Dat zal ook wel wat verschil maken, lijkt mij. Ik heb wel via de pers vernomen dat de zoeker van de D700 toch een flinke schep er bovenop is vergeleken met die van de D300.
De zoeker van het formaat in de D70s is zeker voor brildragers inderdaad een ramp zo klein en donker.

Overigens een belangrijke reden waarom ik nog maar heel weinig met mijn D70s fotografeer, inderdaad ook ik heb een bril.

De D300 is beter, de D700 en de D3 zijn nog beter maar ik meen hier gelezen te hebben van een forumlid (a90?) dat de zoeker van de F100 nog net wat fijner is dan van alle modellen in de D-serie.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » za aug 16 2008 12:22 am

Ik heb eerder al geschreven dat de ruistesten bepalend zullen zijn voor mijn keuze. Nou ik heb mazzel. Ik kan bij een fotozaak met een geheugenkaart langs komen en beide body's testen op verschillende iso-waarden. Ik zal binnenkort (volgende week of zo) langs gaan en het e.e.a. gaan schieten. Als ik platen heb, zal ik ze hier posten.

Gr. Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”