Yup, dat zal het worden, volgende week komt volgens mij de D3s uit, eens kijken wie er de komende weken eentje leverbaar heeft.Gobert schreef:Dan toch maar een D3S en een D3X als troost.
Ken Rockwell: Nikon en Canon zijn prullen, Leica is het !
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Ken Rockwell: Nikon en Canon zijn prullen, Leica is het !
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Onbegrijpelijk dat dit bij een merk met zo'n grote reputatie niet al in in de testfase blijkt.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
In de testfase wordt bij het produceren van sensors wellicht veel kritischer binnen de toleranties gewerkt en controle uitgeoefend dan nu feitelijk bij de fabricage op volle productiesnelheid aan de orde is.
Daarbij heeft Leica in hun werkwijze van probleemoplossing een systeem bedacht met coderingen van lenzen die door de camera gelezen worden, en dan binnen de camera worden gecorrigeerd. Dat is echter een gemiddelde. Niet gecodeerde lenzen kun je handmatig instellen op een correctiewaarde waarbij je een brandpunt kiest die er het dichtste bij ligt. Maar dat is nooit een 100% correcte oplossing, omdat elke lens toch zijn eigen ontwerp heeft. Een lens kan meer of minder "retrofocus" van ontwerp zijn. Lenzen van andere merken zoals Zeiss en Voigtländer zijn niet gecodeerd.
Het voorbeeld dat ik liet zien is typisch wel de weergave van een lens die niet standaard is gecodeerd, het betreft een Zeiss lens. In hoeverre de lens dan handmatig op een correctiewaarde is ingesteld kan ik nu niet beoordelen (zou mijn betaalde account voor toegang tot die testen bij Lloyd Chambers moeten verlengen, heb het nog niet gedaan). Met name de erg korte brandpunten zijn gevoelig voor zwemen in de hoeken. Vanaf 35 - 50mm zal het mogelijk voor een groot deel zijn opgelost.
Die verkleuring in de hoeken is niet iets typisch voor Leica. Bij extreme groothoeken bij andere merken kan dit ook voorkomen. Lloyd Chambers heeft dat in zijn testen ook al eens aangetoond bij Nikon, waarbij bijv. de Zeiss 18mm net wat naar Cyaan kleurt in de hoeken. Dat is echter van een totaal andere grootheid dan wat nu bij Leica tentoon wordt gesteld.
Daarbij heeft Leica in hun werkwijze van probleemoplossing een systeem bedacht met coderingen van lenzen die door de camera gelezen worden, en dan binnen de camera worden gecorrigeerd. Dat is echter een gemiddelde. Niet gecodeerde lenzen kun je handmatig instellen op een correctiewaarde waarbij je een brandpunt kiest die er het dichtste bij ligt. Maar dat is nooit een 100% correcte oplossing, omdat elke lens toch zijn eigen ontwerp heeft. Een lens kan meer of minder "retrofocus" van ontwerp zijn. Lenzen van andere merken zoals Zeiss en Voigtländer zijn niet gecodeerd.
Het voorbeeld dat ik liet zien is typisch wel de weergave van een lens die niet standaard is gecodeerd, het betreft een Zeiss lens. In hoeverre de lens dan handmatig op een correctiewaarde is ingesteld kan ik nu niet beoordelen (zou mijn betaalde account voor toegang tot die testen bij Lloyd Chambers moeten verlengen, heb het nog niet gedaan). Met name de erg korte brandpunten zijn gevoelig voor zwemen in de hoeken. Vanaf 35 - 50mm zal het mogelijk voor een groot deel zijn opgelost.
Die verkleuring in de hoeken is niet iets typisch voor Leica. Bij extreme groothoeken bij andere merken kan dit ook voorkomen. Lloyd Chambers heeft dat in zijn testen ook al eens aangetoond bij Nikon, waarbij bijv. de Zeiss 18mm net wat naar Cyaan kleurt in de hoeken. Dat is echter van een totaal andere grootheid dan wat nu bij Leica tentoon wordt gesteld.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- johan1967
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Misschien dat Leica, om het hoofd boven water te houden, zich beter zou kunnen richten op het fabriceren van objectieven voor Nikon (en Canon). Met de digitale techniek in hun camera's slaan ze al jaren de plank mis, maar met de objectieven is niets mis. Het zou naast de ZF-objectieven van Zeiss erg interessant kunnen zijn.Skippy schreef:Nee dus; fiscaal jaar 2008/2009 camera's - 26.9%, sport optics -16,6%, totaal verlies € 4,8 miljoen.Gobert schreef:Daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Leica optics draait prima.
Meer info over de financiële situatie van Leica;
http://insightory.com/view/1462/leica_c ... ep_trouble
http://leicarumors.com/2009/09/13/did-l ... hark.aspx/
- Eeuw
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ja, best een leuk idee, maar 'men' wil dan wel een fatsoenlijke zoomlens denk ik zo. Daar zijn ze ook al niet zo vindingrijk mee. Zeiss is al goed genoeg als het om vaste brandpunten gaat. Meer kan een Nikon/Sony sensor niet aan ben ik bang.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- Gobert
- Clublid
Léon Obers schreef:In de testfase wordt bij het produceren van sensors wellicht veel kritischer binnen de toleranties gewerkt en controle uitgeoefend dan nu feitelijk bij de fabricage op volle productiesnelheid aan de orde is.
Ik vind bovenstaande opmerking van Léon toch wel erg belangrijk. Ik vraag me af of de echte Leica objectieven het probleem ook kennen? Mss kan Léon zijn account voor ons en tbv van de Nikon club verlengen. Het is voor het goede doel zeg maar.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Gobert
- Clublid
Neen, waarom? Laat het merk zich maar onderscheiden door haar fantastische primes.Eeuw schreef:Ja, best een leuk idee, maar 'men' wil dan wel een fatsoenlijke zoomlens denk ik zo. Daar zijn ze ook al niet zo vindingrijk mee. Zeiss is al goed genoeg als het om vaste brandpunten gaat. Meer kan een Nikon/Sony sensor niet aan ben ik bang.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Dat is prima, maar of ze daarmee dan wel hun hoofd boven water houden, dat is wat ik dan betwijfel.Gobert schreef:Neen, waarom? Laat het merk zich maar onderscheiden door haar fantastische primes.Eeuw schreef:Ja, best een leuk idee, maar 'men' wil dan wel een fatsoenlijke zoomlens denk ik zo. Daar zijn ze ook al niet zo vindingrijk mee. Zeiss is al goed genoeg als het om vaste brandpunten gaat. Meer kan een Nikon/Sony sensor niet aan ben ik bang.
Ik zal het wel nooit weten

*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
- johan1967
- Forumlid
Ik heb nog wel een werkend account bij Lloyd Chambers. De problemen doen zich vooral voor bij niet-Leica-objectieven en niet (of nauwelijks) bij Leica-objectieven. Je moet echter ook bij de Leica-objectieven de zogenaamde "lens correction" in de camera aanzetten voor het beste resultaat.Gobert schreef:Léon Obers schreef:In de testfase wordt bij het produceren van sensors wellicht veel kritischer binnen de toleranties gewerkt en controle uitgeoefend dan nu feitelijk bij de fabricage op volle productiesnelheid aan de orde is.
Ik vind bovenstaande opmerking van Léon toch wel erg belangrijk. Ik vraag me af of de echte Leica objectieven het probleem ook kennen? Mss kan Léon zijn account voor ons en tbv van de Nikon club verlengen. Het is voor het goede doel zeg maar.
- Gobert
- Clublid
Kijk, alle rumoer om niets. We kunnn hem gerust kopen
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- johan1967
- Forumlid
Als ik snel wat reken, kom ik op een bedrag van tegen de 20.000 eurootjes voor een M9 met een paar leuke Leica-objectieven.Gobert schreef:Kijk, alle rumoer om niets. We kunnn hem gerust kopen

- Léon Obers
- Forumlid
Dag Johan, kun je vanuit de voorbeelden die Lloyd Chambers online heeft gezet iets zinnigs zeggen over wat men onder "nauwelijks" zou moeten verstaan? En is aan één kant de verkleuring sterker?johan1967 schreef: Ik heb nog wel een werkend account bij Lloyd Chambers. De problemen doen zich vooral voor bij niet-Leica-objectieven en niet (of nauwelijks) bij Leica-objectieven. Je moet echter ook bij de Leica-objectieven de zogenaamde "lens correction" in de camera aanzetten voor het beste resultaat.
- johan1967
- Forumlid
Léon,Léon Obers schreef:Dag Johan, kun je vanuit de voorbeelden die Lloyd Chambers online heeft gezet iets zinnigs zeggen over wat men onder "nauwelijks" zou moeten verstaan? En is aan één kant de verkleuring sterker?johan1967 schreef: Ik heb nog wel een werkend account bij Lloyd Chambers. De problemen doen zich vooral voor bij niet-Leica-objectieven en niet (of nauwelijks) bij Leica-objectieven. Je moet echter ook bij de Leica-objectieven de zogenaamde "lens correction" in de camera aanzetten voor het beste resultaat.
De Leica-objectieven vertonen geen verkleuring meer als er gebruik wordt gemaakt van "auto lens correction". Bij "lens correction off" zie je nog wel iets wat lijkt op vignetting, maar dat is vrij gering. Er is getest met een Leica 35/2 Summicron-M ASPH en een Leica 90/2.5 Elmarit-M. De Zeiss-objectieven vertonen een rode gloed links en onder en een vrij sterke vignetting ongeacht de setting van "lens correction" in de camera. Echter de Zeiss ZM 35/2 Biogon is daarbij de positieve uitzondering. Dit objectief is wel goed te corrigeren met "lens correction".
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Voorkomen is beter dan genezen. Voor een merk als Leica is het toch gewoon beschamend dat ze het moeten hebben van dit soort kunstgrepen?

- Léon Obers
- Forumlid
Maar bij het Zeiss objectief met het probleem gaat om flink groothoek, 21mmjohan1967 schreef: De Leica-objectieven vertonen geen verkleuring meer als er gebruik wordt gemaakt van "auto lens correction". Bij "lens correction off" zie je nog wel iets wat lijkt op vignetting, maar dat is vrij gering. Er is getest met een Leica 35/2 Summicron-M ASPH en een Leica 90/2.5 Elmarit-M. De Zeiss-objectieven vertonen een rode gloed links en onder en een vrij sterke vignetting ongeacht de setting van "lens correction" in de camera. Echter de Zeiss ZM 35/2 Biogon is daarbij de positieve uitzondering. Dit objectief is wel goed te corrigeren met "lens correction".
De andere brandpunten zijn relatief een flink stuk langer in brandpunt, waarbij de randstralen rechter op de sensor terecht komen. Hoe langer de brandpunt, hoe meer recht erop, ook in de hoeken. Zoals ik eerder aangaf zal vanaf 35 - 50mm het probleem mogelijk voor een groot deel zijn opgelost. Neemt niet weg dat een camera van dit kaliber het eigenlijk geen pas geeft, dat bij extreem groothoek deze kleurproblemen in de hoeken zo sterk naar boven komen. Ik ben dan benieuwd wat de eigen Leica 18mm, 21mm en "zoom" Tri-Elmar 16-18-21mm hierin presteren met wellicht dan wel specifiek op deze lenzen afgeregelde correctie-settings in de firmware.
We moeten ons realiseren, dat specifiek op "film" afgestemde objectieven het onder digitale omstandigheden minder goed kunnen doen. Bij objectieven van een spiegelreflex valt het minder op, omdat er automatisch een soort "veiligheid" in de ontwerpen ingebouwd zit, dat achterste lensdelen niet te dicht bij de sensor staan omdat er ruimte voor de spiegel moet zijn.
Bij spiegelreflexen wordt bij extreem groothoek als snel van veel sterkere retrofocus ontwerpen gebruik gemaakt.
Bij meetzoeker camera's zoals de Leica heb je niet die beperking van de spiegel, en kan een lens diep in de body naar binnen steken. Een minder sterk retrofocus ontwerp impliceert bij sterke groothoek dan al gauw dat de randstralen naar de hoeken toe dan erg schuin gaan lopen, met alle nadelen van dien voor sensoren waarbij microlenzen gebruikt zijn. Bij film speelt dat probleem niet. Wat bij dit soort objectieven ook bij film algemeen gebruikelijk is, is de standaard vrij sterke lichtafval naar de hoeken toe.
De meeste lenzen voor Leica mount zijn nog specifiek ontworpen vanuit het gebruik met film.