Nikon 1

Discussies over fotografie met 1 serie.
pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikon 1

Bericht door pixelpeter » di sep 27 2011 9:08 am

Hans, je review gelezen. Leuk dat je hem al binnen een week via die site kunt publiceren. Eerlijk gezegd lijkt het mij meer een soort "preview" dan een "review" in de normale betekenis van het woord :wink2: . Heb je enkele dagen met die J1 en V1 kunnen spelen of is je review gebaseerd op de "hands on" van de persconferentie en de gepubliceerde informatie? De P.S.A.M instellingen gaan via het menu. Voor mij is belangrijk dat je die instellingen in een vloek en een zucht kunt veranderen. Wat is jouw ervaring :?:
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » di sep 27 2011 12:13 pm

Léon Obers schreef:Maar afgezien of de sluiters van de camera's geheel elektronische zijn of een combinatie met een mechanische sluiter, bij een instelling van 60 beeldjes per seconde (film) waar D. Haaksma naar refereert staat het ding in dat geval continue open.
Bedankt voor je commentaar Leon.
Ik had zo'n sluiter wel in mijn D700 willen hebben.
Geen idee of dat in b.v. een D4 of D800 mogelijk is of een andere FF.
Met veel stackwerk loopt het aantal "clicks" nogal hard op.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di sep 27 2011 12:44 pm

D. Haaksma schreef: Ik had zo'n sluiter wel in mijn D700 willen hebben.
Dat is koffiedik kijken. Misschien komt het pas terug in de generatie camera's NA een D4 of D800.
Ik schat namelijk in dat de opvolgers van de D3 en D700 ongeveer al klaar liggen, maar daar nog niet de specifieke baanbrekende "research" van de sensor-technologie van de Nikon 1 in verwerkt is. Bovendien zit je met een aantal fundamentele verschillen in concept en uitvoering van die camera's dat een aantal basis-onderdelen van een reflex dan volledig moet worden herzien. Ik denk niet dat Nikon dat in één stap doet en of het überhaupt wel mogelijk is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 27 2011 12:58 pm

Die processor is natuurlijk al lang beschikbaar, in ieder geval op papier. Zo'n ding kost een hoop tijd om te ontwikkelen. Ik zie niet in waarom dat ding niet in een D4 zou kunnen zitten. Het zou me eerder verbazen als het niet het geval is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 27 2011 1:41 pm

Patrick schreef:Die processor is natuurlijk al lang beschikbaar, in ieder geval op papier. Zo'n ding kost een hoop tijd om te ontwikkelen. Ik zie niet in waarom dat ding niet in een D4 zou kunnen zitten. Het zou me eerder verbazen als het niet het geval is.
Ik lees in je antwoord een duidelijke tegenstrijdigheid. Juist omdat het een hoop tijd kost om te ontwikkelen en te implementeren in een totaal ander systeem, zou het juist NIET logisch zijn dat het nu al direct in een D4 verwerkt zou zijn.
De D4 (of hoe die refelex mag heten), is "op papier" al lang klaar. Is reeds voor het grootste gedeelte ontwikkeld los naast de ontwikkeling van de Nikon 1.
Het is dat Japan nog steeds kampt met de nasleep van de aardbeving en Tsunami vorig jaar, anders was die D4 wellicht reeds eerder op de markt verschenen.

Ik denk dat als een D4 binnenkort op de markt komt, dat veel van wat de Nikon 1 al wel heeft, die nieuwe D4 reflex nog niet zal hebben.
In het geval dat het toch aanzienlijk langer duurt (minimaal een half jaar) voordat Nikon met een opvolger voor de D3 komt, is er meer kans dat een deel van die reflex alsnog wordt herzien, waarbij meer van die technologie van de Nikon 1 daarin zal zijn opgenomen.
Veel daarvan hangt ook af wat de Nikon 1 in de praktijk doet. Daar zullen beslist een aantal zaken aan bijgesteld moeten worden.
De Nikon 1 moet zich nog volledig bewijzen. Het zou dom zijn professionele camera's direct volledig met dezelfde technologie te implementeren die zich in de praktijk nog in het geheel niet bewezen heeft. Dat is wedden op slechts één paard (één technologie). Die risico's worden doorgaans echt niet genomen door een bedrijf.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di sep 27 2011 2:22 pm

pixelpeter schreef:De P.S.A.M instellingen gaan via het menu. Voor mij is belangrijk dat je die instellingen in een vloek en een zucht kunt veranderen. Wat is jouw ervaring :?:
Ik vroeg aan Frank (Nikon Nederland) om het even te laten zien. En hij deed het even alsof een kind de was kon doen. Ook de over en onder belichting laten demonstreren. Op de monitor komt dan rechts een schaal, waarop je met het wieltje naar = of naar - kunt gaan.

D4 geruchten, hou ik me altijd ver van. Het lijkt me nu logisch dat Nikon het Expeed 3 experiment afwacht om het dan ook in de D400, D800, D4 oid te implementeren.
De gevolgen van de Sendai aardbeving en de daaropvolgende tsunami zijn grotendeels over. Nikon heeft meer last van de sensorschaarste die er ook al voor de aarbeving was.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 27 2011 4:02 pm

Die Expeed 3 processor zal op zichzelf wel in andere camera's geïmplementeerd worden, hoewel wellicht niet alle functies in andere camera's gebruikt worden, of er worden mogelijk andere functies aan gegeven. Het zit hem voornamelijk in een totaal ander concept van de sensor, belichtingsmeting en AF van de Nikon 1 t.o.v. van wat er tot nu toe in een reflexcamera gebruikt wordt, wat je niet zondermeer uitwisselt .

Dat jij denkt dat de gevolgen van de Sendai aardbeving en de daaropvolgende tsunami grotendeels over zijn, is wel erg naïef gedacht.
Vergelijk het met een bombardement op Rotterdam in WO II. Alsof de gevolgen daarvan in één jaar zijn opgeheven alsof er niets aan de hand zou zijn geweest.
Het land is echt nog niet opnieuw opgebouwd. Het kampt met problemen in infrastructuur, energie, huisvesting van mensen etc.
Uiteraard heeft dat zijn remmende uitwerking in de logistiek om alles draaiende te houden en de productie in fabrieken weer op maximum peil te krijgen. Nog steeds.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » di sep 27 2011 6:21 pm

Léon Obers schreef:
D. Haaksma schreef: Ik had zo'n sluiter wel in mijn D700 willen hebben.
Dat is koffiedik kijken. Misschien komt het pas terug in de generatie camera's NA een D4 of D800.
Ik schat namelijk in dat de opvolgers van de D3 en D700 ongeveer al klaar liggen, maar daar nog niet de specifieke baanbrekende "research" van de sensor-technologie van de Nikon 1 in verwerkt is. Bovendien zit je met een aantal fundamentele verschillen in concept en uitvoering van die camera's dat een aantal basis-onderdelen van een reflex dan volledig moet worden herzien. Ik denk niet dat Nikon dat in één stap doet en of het überhaupt wel mogelijk is.
Leon, in het interview met het hoofd ontwikkeling van Nikon staat dat men al ruim 4 jaar bezig is met de ontwikkeling van de 1 serie.
Ik kan mij voorstellen dat de opvolgers van de D300s en D3 niet de meest geavanceerde techniek krijgen puur om marketing redenen.
Persoonlijk denk ik dat die techniek zo in te passen is op een DSLR, de vraag blijft of ze dat willen.
En die fundamentele verschillen, ik schat dat dat in een zucht aangepast is. Maar als ze dat doen maken ze alle voorraad van oude DSLR's redelijk onverkoopbaar.
Dus het zal wel met de beproefde Salami techniek ingevoerd worden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 27 2011 7:11 pm

JanR schreef: Leon, in het interview met het hoofd ontwikkeling van Nikon staat dat men al ruim 4 jaar bezig is met de ontwikkeling van de 1 serie.
Ik kan mij voorstellen dat de opvolgers van de D300s en D3 niet de meest geavanceerde techniek krijgen puur om marketing redenen.
Ja, en met de opvolger van de D3 is men al bezig sinds de D3 op de markt is, dus ook al enkele jaren.
JanR schreef: Persoonlijk denk ik dat die techniek zo in te passen is op een DSLR, de vraag blijft of ze dat willen.
En die fundamentele verschillen, ik schat dat dat in een zucht aangepast is
Daar denk je veel te licht over. Mensen denken al gauw in eventjes dit, eventjes dat. Met alles. De praktijk is in 99% van de gevallen anders.
Het is niet alleen een ontwerp van een camera wat je "zo even" zou aanpassen, maar met name de hele geautomatiseerde productielijn in een fabriek die erop aangepast moet worden om duizenden camera's per week aan de lopende band te kunnen produceren. Dat doe je niet eventjes in een vloek en een zucht. Het kost enkele jaren om een fabriek daarop in te richten, met name als je een totaal ander concept gaat maken.

Om een van de fundamentele verschillen aan te geven, de Nikon F1 is de AF en mogelijk ook de lichtmeting (?) op de chip zelf aangebracht.
Bij de spiegelreflexen niet. Wil je die snelle AF of lichtmering van de sensor gebruiken, moet de spiegel dus worden opgeklapt.
Dan zie je niks door de zoeker van een spiegelreflex.
Dat zou je dan wel weer kunnen opvangen door de spiegel volledig half doorlaatbaar te maken, met het nadeel van een donkerder zoekerbeeld (en geen hulpspiegel die er nu ingebouwd zit). Maar de huidige spiegelreflexen werken juist ook met een "voor-traject" in de scherpstelling, voordat de sluiter open is.
Met die half doorlaatbare spiegel (en sluiter open) zou je dat ook nog wel kunnen regelen. Maar dan heeft het geen zin meer om überhaupt de spiegel bewegend te maken en zou je toe kunnen met een vaste spiegel in een reflex die half doorlaatbaar is. Daarmee zou je het meeste profijt hebben van de in de Nikon 1 gebruikte sensor techniek.
Dan heb je in een reflex de huidige scherpstelling en lichtmeetmodules helemaal niet meer nodig. Kan heel het zaakje een stuk compacter gebouwd worden. Betekent fundamenteel een totaal andere camera, met ander uitgangspunten dan tot nu toe gebruikt wordt.
Met eveneens nadelen aan het systeem met een half doorlaatbare spiegel. Het is maar net of fotografen dat willen, je verliest sowieso licht.
Eerdere modellen met een vaste half doorlaatbare spiegel zijn nooit een succes geworden.
En jij denkt dat Nikon daarmee zo maar even in het diepe zou springen om al die jarenlang opgebouwde en als betrouwbaar bewezen technieken en constructies aan de kant te schuiven? Ik ben ervan overtuigd dat dat niet één twee drie gebeurt.

Lees ook de 2e alinea van het volgende bericht, dat is hier ook van toepassing: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 97#p371197" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft de LiveView in dat bericht, dat is in de vorm van de D7000 (één generatie camera verder dan de D90) al beter geïmplementeerd.

Als er al functies van de op de Nikon 1 gebruikte sensortechniek gebruikt gaat worden in een opvolger van de D3, zal dat een combinatie zijn van oudere bewezen technieken en "enkele" functies vanuit die nieuwere sensortechnologie.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » di sep 27 2011 7:42 pm

Leon,

Zodra een fabrikant, en Nikon is geen kleintje een nieuwe of andere Camera ontwikkeld wordt direct het productieproces mee in de ontwikkeling genomen. Dat kan niet anders. Je zou een product krijgen wat je niet massaal kunt leveren.
Zeker in het verre oosten zijn ze daar heel goed in. Vergelijk het met de autoindustrie. En ze kunnen dat redelijk snel. Dat kost echt geen jaren. De vraag is of Nikon het product succesvol acht.
Productie processen kunnen redelijk snel omgetoverd worden.

En al die andere technieken die het concept veranderen en dus een compactere bouw toestaan, ook daar denk ik van dat dit best geimplementeerd kan worden.
Het hoeft niet zo te zijn dat de camera kleiner hoeft te worden. De mallen kunnen gelijk blijven, de elektronica kleiner, de lenzen gelijk, uitgangspunt van elke camera is immers gelijk.
En ik denk, maar dat is mijn mening dat het de fotograaf wordt zal zijn hoe dat uitgangspunt bereikt wordt. Het gaat erom dat dat wat je fotografeert zo natuurgetrouw mogelijk op je geheugenkaart belandt. En uiteraard zijn er dan de individuele wensen van scherpstelling Fps en noem maar op.

Maar je hebt gelijk fabrikanten vinden het veiliger om zulks stapje voor stapje te doen.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di sep 27 2011 11:36 pm

@Leon, Thom Hogan heeft hier ook over nagedacht en denkt aan een tussenvorm bij de D4, wel een opklapbare spiegel en dan kiezen tussen werken met en zonder spiegel (dus optische zoeker of op LCD).
Een echte tussenoplossing en niet onrealistisch. De D5 wordt dan de echte oplossing, vrijwel zeker zonder spiegel.
But let's make a really simple jump: what if Nikon took Quiet Mode and Mirror Up and combined them into "mirror out of the way mode"? Camera still shoots normally with the mirrors and optical viewfinder, but if you're willing to go to Live View/Video, it also shoots quietly with an electronic shutter and no mirror action. There are pluses to both approaches, so it's really the best of both worlds. Indeed, it answers a lot of user requests all in one package, doesn't it? Truly silent shooting (not just quiet). True mirror-up shooting (no need to bring mirror down). Full time video autofocus that's usable. Optical viewfinder in normal use. The list goes on.
http://www.bythom.com/2011%20Nikon%20News.htm
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 27 2011 11:40 pm

Die processor kan je best opnemen in een D4 zonder alle toeters en bellen te gebruiken. Alleen de rekenkracht al (5 maal zo snel!) maakt dat een logische stap.

Ik ben het overigens met Léon eens dat je dat niet maar even uit de fabriek laat rollen. Maar Nikon is natuurlijk niet gek en kan dat wel regelen lijkt mij.

Ik heb trouwens begrepen dat Nikon zelf niet veel schade opgelopen heeft in Japan. Het zijn de toeleveringsbedrijven die het probleem zijn. En aangezien Nikon aan allerlei kwaliteitseisen vasthoudt kunnen ze niet zomaar even bepaalde componenten van een ander betrekken. Dat heb ik trouwens uit behoorlijk betrouwbare bron. 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 28 2011 11:59 am

JanR schreef:Leon,

Zodra een fabrikant, en Nikon is geen kleintje een nieuwe of andere Camera ontwikkeld wordt direct het productieproces mee in de ontwikkeling genomen. Dat kan niet anders. Je zou een product krijgen wat je niet massaal kunt leveren.
Precies, vandaar dat je bij zowat het eind van de rit fundamentele verschillen in ontwerp, niet zomaar eventjes in een zucht aanpast, wat jij als zodanig oppert.
JanR schreef:Productie processen kunnen redelijk snel omgetoverd worden.
Je bent afhankelijk van toeleveranciers en externe machinebouw-fabrieken. Als je dat in een korter tijdsbestek wilt doen als normaal, moet je daar meer fabrieken voor inschakelen, en meer ingenieurs en mensen om het uit te dokteren en uit te voeren. Dat kost alleen maar klauwen extra geld. Daarmee moet de prijs van het product wat je gaat produceren enorm omhoog. Breng je alleen maar de positie met concurrerende merken omlaag.
Bovendien is het de vraag of externe bedrijven en toeleveranciers kunnen voldoen aan de vraag. (Zie ook het antwoord van Patrick).
Patrick schreef:Die processor kan je best opnemen in een D4 zonder alle toeters en bellen te gebruiken.
Maar dat stel ik elders ook. Die Expeed III processor zal wel gebruikt worden, alleen niet in de functionaliteit en wijze zoals dat bij de Nikon 1 gebeurd. Een spiegelreflex zit nu eenmaal fundamenteel anders in elkaar als een spiegelloze camera.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo sep 28 2011 12:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 28 2011 12:20 pm

Dan lees jij toch simpel ook niet meer mee.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 28 2011 12:38 pm

ArendV schreef:@Leon, Thom Hogan heeft hier ook over nagedacht en denkt aan een tussenvorm bij de D4, wel een opklapbare spiegel en dan kiezen tussen werken met en zonder spiegel (dus optische zoeker of op LCD).
Werken met en zonder spiegel heb je nu ook al met LiveView in diverse cameramodellen, alleen zal dat met de nog steeds gecombineerde vorm in een vervolgtoestel wel sneller verlopen.

Plaats reactie

Terug naar “1 serie”