Bericht
door emdeklerk » do mei 10 2012 11:51 am
Met alle verhandelingen over pixel-density, pixel-pitch, noem het allemaal maar op, is er toch één belangrijke overweging die wat ondergesneeuwd raakt.
Ik heb het over het feit dat Nikon van oudsher een kleinbeeldmerk is.
Zodat er aanzienlijk meer objectieven voor kleinbeeld (pardon: FX) zijn dan het nieuwe halfkleinbeeld (pardon: DX).
De noodgreep met DX te moeten komen is al vaak belicht, laat ik het daar niet over hebben.
Feit blijft dat een groter formaat altijd voordelen zal hebben ten opzichte van een kleiner formaat; misschien niet voor iedereen beslissende voordelen, maar toch...
Ik acht het niet onmogelijk dat er ook voor het DX-formaat sensors komen met 36 MP, maar blijven de ontwikkelingen in objectieven gelijke tred houden met de ontwikkelingen in sensors?
En ik moet er niet aan denken een stofje te hebben op een DX-sensor met 36 MP: dat stofje is gelijk twee maal zo groot op het uiteindelijke beeld dan wanneer het op een FX-sensor zou zitten; wat natuurlijk voor alle ongerechtigheden geldt.
Kleinere sensors hebben bestaansrecht, maar in mijn visie eerder in camera's met een vast objectief.
Ik zou in ieder geval altijd voor kleinbeeld kiezen, als ik nu voor de keuze stond. (Wat ik niet sta, ik ben nog helemaal niet aan de overstap naar digitaal toe...).
En ik hoor en lees het steeds vaker: de verademing van mensen die weer door een echte kleinbeeldzoeker naar een echt kleinbeeldmatglas kijken; prettiger fotograferen, prettiger de compositie bepalen, veel meer het idee hebben dat ze weer "thuis" zijn...
Het kostenargument bestaat nog, maar zal in de hopelijk nabije toekomst veel meer geldigheid verliezen: er komen beslist goedkopere FX-camera's en objectieven. De D600 schijnt al in de pijplijn te zitten, evenals goedkopere objectieven. Ik verwijs naar de geruchtenmachine op Nikon Rumors.