Dilemma FX of DX camera

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Martin

Dilemma FX of DX camera

Bericht door Martin » do mei 03 2012 9:24 pm

Wie kan mij van advies voorzien :!:

Ik sta in dilema bij het aanschaffen van een andere camera, namelijk of de D7000 of de D700. :roll:

Ik fotografeer eigenlijk van alles, maar toch ook veel prtretten in studio, ook doe ik veel feestjes zoals diploma uitreiking, kerstviering en teamuitjes.

Doe eigenlijk niet zoveel natuur.

Ik ben al wel van plan om later dit jaar de 24-70 aan te schaffen en heb al de 70-300.

Ik hoor graag jullie advies en waarom jullie dat vinden.

Groetjes,

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Dilema

Bericht door Cees » do mei 03 2012 9:36 pm

Waarom een andere camera en wat is dan het dilemma? Fx of Dx?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 03 2012 9:46 pm

Welke camera heb je nu?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Martin

Bericht door Martin » do mei 03 2012 9:47 pm

chip54 schreef:Waarom een andere camera en wat is dan het dilemma? Fx of Dx?
Simpel, Ik heb nu een D5100 en was van plan een D7000 te kopen.
De D5100 is verkocht (eind mei) en ben ik dus op zoek naar een andere camera.
Ik zie dat er op het moment ontzettend veel D700's te koop zijn omdat de D800 uit is en misschien doe ik er dus beter aan om nu een FX aan te schaffen en niet dat ik er volgend jaar achter kom dat ik een verkeerde keus heb gemaakt.

Martin

Bericht door Martin » do mei 03 2012 9:48 pm

Patrick schreef:Welke camera heb je nu?
Dat moet jij toch weten :mrgreen: D5100

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 03 2012 9:58 pm

martin65 schreef:
Patrick schreef:Welke camera heb je nu?
Dat moet jij toch weten :mrgreen: D5100
Oh? Ben ik iets vergeten? :shock:

Waarom denk je dat een FX camera een voordeel voor je zou kunnen betekenen? Overstappen op FX is toch best een prijzige keuze. Je loopt ook al snel met duurdere en grotere objectieven dan bij DX. En als je ziet hoe goed de moderne DX-camera's tegenwoordig zijn bij hogere ISO waarden....
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Martin

Bericht door Martin » do mei 03 2012 10:08 pm

Waarom denk je dat een FX camera een voordeel voor je zou kunnen betekenen? Overstappen op FX is toch best een prijzige keuze. Je loopt ook al snel met duurdere en grotere objectieven dan bij DX. En als je ziet hoe goed de moderne DX-camera's tegenwoordig zijn bij hogere ISO waarden....
Of een FX voordeel opleverd weet ik dus niet :oops:
Ik weet wel dat ik dit jaar de Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED ga aanschaffen, ik heb al de Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED.
Ik weet dus dat ik meer uit de camera wil halen en nu ik toch wat anders ga aanschaffen is het misschien verstandig het meteen goed te doen, ik weet alleen niet zeker of een FX voor mij goed is.

Vandaar de vraag.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 03 2012 10:16 pm

Dan zou ik het in principe bij een DX camera houden. FX is niet beter, het is anders. Zoek het forum eens door; we hebben het al heel vaak over de voors en tegens van FX t.o.v. DX gehad.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » do mei 03 2012 10:18 pm

Tja naast het grotere formaat en gewicht van FX objectieven moet je je vooral afvragen of je meer groothoek-man of meer tele-man bent denk ik
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 03 2012 10:22 pm

Amateurt schreef:Tja naast het grotere formaat en gewicht van FX objectieven moet je je vooral afvragen of je meer groothoek-man of meer tele-man bent denk ik
Hoezo dat? Je hebt genoeg groothoekobjectieven voor DX. Sterker nog; de keuze is veel ruimer en ze kosten een stuk minder!

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » do mei 03 2012 10:25 pm

Patrick schreef:Hoezo dat? Je hebt genoeg groothoekobjectieven voor DX. Sterker nog; de keuze is veel ruimer en ze kosten een stuk minder!
Ik bedoel meer generiek dat de tele-enthousiasteling bij DX "gratis" 1,5x tele erbij krijgt en de groothoek-enthousiasteling tov DX "gratis" 1,5x groothoek erbij krijgt.

Natuurlijk kun je op een DX een 10-24 gebruiken en op een FX een 1200-1700 :D
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Skippy
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do mei 03 2012 10:27 pm

Behoefte aan goede kwaliteit op hogere iso's en/of weinig scherptediepte dan FX. Plus tegenwoordig meer en betere keuze aan fraaie (maar dure) objectieven.

Martin

Bericht door Martin » do mei 03 2012 10:28 pm

Amateurt schreef:Tja naast het grotere formaat en gewicht van FX objectieven moet je je vooral afvragen of je meer groothoek-man of meer tele-man bent denk ik
Ik kan je vertellen dat ik meer gebruik maak van mijn 18 mm dan van mijn 300 mm op DX is dat 450 mm heb ik begrepen. :oops:
Ik zit het meest tussen de 18 mm en 100 mm met mijn foto's

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do mei 03 2012 10:28 pm

en vergeet het scherpte-diepte verschil tussen een FX/DX niet. Die is op een FX een stuk smaller, of hoe je het ook mag noemen.
M.a.w. ben je iemand die graag op 2.8 of kleiner schiet, zelfs in lichte omstandigheden, vanwege de scherpte-diepte dan doe je er mijn inziens goed aan om voor een FX te kiezen.
Je geeft aan veel bezig te zijn met portretten/mens activiteiten dan weegt de balans al snel door naar FX.
Ik weet dat hier veel voor- en tegenstanders voor zijn :wink2:

Een ander punt is het fotograferen met hoge ISO, hierin is een FX ook weer in het voordeel. Hoewel de D7000 hier niet veel voor onder doet.

Heb je bereik nodig dan kies je voor een DX ivm de crop factor. Tevens is een DX een stuk vriendelijker voor je huidige en toekomstige portemonnee.

En zo zijn er nog vele voors en tegens voor beide formaten te bedenken.....

Keuzes...keuzes.....we kennen ze allemaal :mryellow:

Edit: bah, ondertussen dat ik aan het typen was...gaat niet snel....is het meeste al weer genoemd :mryellow:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 03 2012 10:31 pm

Met al die 10-24, 10-20, 11-16, 12-24 etc. objectieven heb je op DX keuze zat in dit bereik. En in het telegebied ook nog de gratis verlenging. Wat dat betreft moet je een hele goede reden hebben als je de keuze maakt voor FX...'

Ik merk dat trouwens nu zelf ook. Ik mis toch wel een stukje tele. En voor het groothoekbereik moet/wil ik nog iets als een 16-35 VR f4 bijkopen. Toen ik nog op DX zat had ik wat dat betreft de zaken beter voor elkaar! :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”