Tino Tweak schreef:mozes schreef:Dat is geen goed advies Tino.
je kan gewoon in raw schieten, geen enkele probleem.
dit is wat ik doe.
Het is een manier en een advies net zoals dat van jou een manier is en een advies. Maar om nu te zeggen dat dat van mij niet goed is en dat van jou dan blijkbaar wel, vind ik een beetje kort door de bocht.
Het is verder ook logisch dat je van een zoomlens op verschillende brandpuntsafstanden verschillende correcties hebt want het verloop is nu eenmaal niet lineair of wat dan ook. Voor verschillende brandpuntsafstanden heb je ook verschillende scherpstelafstanden. Dus het is niet raar.
Zoals ik al zei heb ik 3 manieren geprobeerd. En alle drie de manieren gaven verschillende waarden aan.
Met jou "manier" erbij zijn er dus al 4 manieren en met de "manier" van chipclean alweer 5 manieren waarbij de kans is dat er verschillende waarden uitkomen.
De instellingen zoals ik die gegeven heb, de manier, het op Jpeg calibreren etc. heb ik van Ton van Chipclean.
Je kunt tijdens het calibreren meekijken, en hij verteld je precies wat hij aan het doen is.
Maar goed, blijkbaar doet Ton het dus ook al jaren verkeerd........daar bij Chipclean.
Als ik van jou methode uitga.......
Gr.Tino
ik zeg niet dat mijn methode de juiste is.
ik laat zien dat in raw het gewoon heel snel en simpel te doen is.
probeer fastrawviewer eens, je kan een gratis 30 dagen versie downloaden.
inladen van raw fotos gaat echt snel, en door de focus peaking zie je direct of je focus op het juiste punt zit.
ton zal echt wel weten waar die mee bezig is, daar twijfel ik niet aan.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *