Keuzes???? welke lens

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
RonC

Keuzes???? welke lens

Bericht door RonC » vr mei 30 2008 1:48 pm

Ik ben nog maar een beginner, want ik heb de D40 nog maar een week in mijn bezit.
Alleen erger ik me nu al aan het bereik van de 18-55. Leuke foto's, maar ik kom tekort.

Nou ga ik ook nog naar NY op vakantie, dus snel opzoek naar een geschikte lens.
Ik heb meerdere lenzen op het oog, alleen het probleem is het wisselen van lens.
Wil ik een aanvulling op de 18-55 of wil ik een algemene lens waarbij ik dus niet meer hoef te wisselen en
knikker ik die 18-55 in de hoek! Moeilijk moeilijk moeilijk! :?

De volgende lenzen heb ik op het oog:

Nikon 18-135
Nikon 55-200 VR
Nikon 70-300 VR

Meer suggesties zijn altijd welkom :)

Nou is mijn vraag, hoe irritant is wisselen van lens? en hoe groot is de kans op stof ook al ben je voorzichtig?

En wat is het verschil tussen de 55-200 en de 70-300? Natuurlijk het zoomgedeelte, maar kwa scherpte enzo?

Voor alle duidelijkheid: Ik gebruik de camera/lens voor circuit fotografie, maar ook voor op een verjaardag, strand,
duinen, vakantie enz enz!

Alvast bedankt.

Groeten, Ron

Wienand

Bericht door Wienand » vr mei 30 2008 11:54 pm

Hoi Ron,

Om met je vraag over wisselen te beginnen, ik denk dat je daar wat handigheid in moet krijgen. Zoek een rustig plekje op waar je alles even neer kan zetten. Ik draai de achterdop van het nieuwe objectief altijd eerst los, voordat ik het objectief die op de camera zit eraf haal. De camera is dan echt maar een seconde open.

Verder geldt, voor zover ik er weet van heb, dat een groot zoombereik van een objectief vaak wel ten wat koste kan gaan van de optische kwaliteiten. Niet dat dat wil zeggen dat zulke objectieven slecht zijn. De 70-300 staat daarom volgens mij ook wat hoger aangeschreven dan de 55-200. Een andere keuze is de 18-200, die her en der als zeer goed wordt aangemerkt.

Voor wat je wilt fotograferen lijk je me bijna alle ranges wel nodig te hebben (circuit lijkt me meer tele, en verjaardagen is vooral richting groothoek). Ik zou daarom gewoon beetje rondkijken op dit forum, en op internet reviews lezen van objectieven. Let ook op vreemdmerken (Sigma, Tamron), die ook niet altijd slecht zijn, maar wel goedkoper dan Nikon.

En het hangt natuurlijk ook helemaal af van je budget. Hopelijk helpt bovenstaande je wat op weg.

Wienand

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mei 31 2008 12:13 am

Objectieven wisselen is niet moeilijk. En eigenlijk ook niet echt lastig. Hoewel er wel wat voor een "een voor alles" objectief te zeggen valt zou ik er niet voor kiezen: het is simpelweg niet mogelijk om zo'n ding zo goed te maken als een setje objectieven.

Ik zou de 18-55 voorlopig houden, en de Nikon 70-300 VR kopen. Prachtding voor de prijs (niet gratis hoor!). Kan je de 18-55 altijd nog eens vervangen. En dat "gat" tussen 55 en 70 is van geen belang...

De 18-135 zijn de meeste mensen niet zo enthousiast over. Dan kan je beter de 18-70 of 16-85 nemen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » za mei 31 2008 12:57 am

Ik zou ook de 70-300 VR kopen, effe doorsparen en er dan een 16-85 VR bijkopen en dan de 18-55 in de kliko. Dan heb je een erug mooi setje die perfect bij je D40 past.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

RonC

Bericht door RonC » za mei 31 2008 3:48 pm

Bedankt voor de reacties. Ik ben er uit dat het de 70-300 VR gaat worden. De prijs valt wel iets buiten mijn budget, maar heb nog 2 maanden voor dat ik naar NY ga :wink: Lees ook veel positieve reacties over de 70-300VR

Nog even een vraagje:

Is het nou zo dat bij de 18-135 op volle zoombereik 135 minder scherp is en dat de 70-300 op 135 wel scherp is? even afgezien van de kwaliteit lens.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jun 01 2008 12:49 am

Ja.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » zo jun 01 2008 8:47 am

maar heb nog 2 maanden voor dat ik naar NY ga
Ik weet zeker dat als je hem daar koopt dat ie wel binnen je budget valt :mrgreen: , heb je daar wel eens over nagedacht? :wink:

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

RonC

Bericht door RonC » zo jun 01 2008 9:54 am

Daar heb ik inderdaad al overnagedacht! Het scheelt op de 70-300 zo'n
€ 130 ongeveer. Alleen garantie tot het vliegveld. Dat zit me toch niet zo lekker. Dan betaald ik liever wat meer, dat als er wat kapot gaat ik wel terug kan / garantie heb.

Ik heb al wat winkels gevonden in NY waar ik terecht kan, kijken ga ik zowiezo wel en dan zien we wel wat er mee gaat richting Nederland :wink:

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » zo jun 01 2008 10:29 am

Nog even een opmerking over het wisselen van lens. Dat is heel persoonlijk, maar het is van belang dat je je zelf goed inschat.
Anders kan het een teleurstelling worden. Vraag je af of je iemand bent die op stap gaat met een tas met lenzen en de tijd wil nemen te wisselen.
Ook al kost dat wisselen niet veel tijd.
Of fotografeer je voornamelijk in de vakanties en is gemak dan de hoogste prioriteit. Koop dan een 18-200VR.
Zelf had ik een 18-200VR en heb die ingewisseld voor 16-85VR en 70-300VR. Ik ga nu of met de een of met de ander op stap. (ik heb ze wel bij me, maar ik merk dat ik niet snel wissel.) In de vakantie zal ik de 18-200VR missen. Dan wil ik een camera om mijn nek hebben en verder geen gezeur van tassen en zo.
Ben je een pietje precies en streef je naar het beste, koop dan kwaliteitsobjectieven. Vindt je fotograferen een fijne hobby maar wil het toch wel een beetje makkelijk houden, koop dan een 18-200VR.
En een hobby kan zich geleidelijk verder ontwikkelen. Misschien over een paar jaar wel de perfectionist. Beoordeel of je dan alsnog die kwaliteits objectieven kunt kopen.
Koop nu iets dat bij je past.

Tammo

RonC

Bericht door RonC » zo jun 01 2008 5:03 pm

Wisselen vind ik inpricipe geen probleem als het niet te lang duurt en niet snel stoffig wordt. Schoonmaken kan altijd, maar is toch vervelend!

Ook zal ik vrijwel altijd beide lenzen meenemen, ik heb nu een schoudertas waar plaats is voor de body en meerdere lenzen. En voor in NY heb ik een backpack Crumpler tas.

Voor de meeste fotografie zal ik de 70-300 denk ik het meeste gebruiken (gezien soort fotografie ik wil gaan doen). De 18-55 blijf ik dan voorlopig als extra gebruiken totdat mijn budget weer toereikend is voor een betere lens.

Nu alleen nog de 70-300 aanschaffen :wink:

RonC

Bericht door RonC » ma jun 02 2008 8:19 pm

Toch nog verwarring en twijfel!

Wat is het verschil tussen deze 2 lenzen:

AFS DX VR 55-200mm f/4-5.6 G IF ED

AFS VR 70-300 f/4,5-5,6 G IF ED

Als leek ga ik op bovenstaande afkortingen af en dan lijkt het vrijwel gelijk, of zie ik dat nou verkeerd op
het zoombereik en diafragma na?
Grotendeels lees ik dat de 55-200 wat minder is als de 70-300.
Maar waar ligt dat dan aan?

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » ma jun 02 2008 8:35 pm

RonC schreef:Toch nog verwarring en twijfel!

Wat is het verschil tussen deze 2 lenzen:

AFS DX VR 55-200mm f/4-5.6 G IF ED

AFS VR 70-300 f/4,5-5,6 G IF ED

Als leek ga ik op bovenstaande afkortingen af en dan lijkt het vrijwel gelijk, of zie ik dat nou verkeerd op
het zoombereik en diafragma na?
Grotendeels lees ik dat de 55-200 wat minder is als de 70-300.
Maar waar ligt dat dan aan?
Ja het zoombereik is natuurlijk belangrijk. Met de 70-300 VR heb je een veel groter (tele) bereik en het is een prima lens. Dus als het even kan zou ik voor de 70-300VR gaan.
Diafragma is nagenoeg gelijk.

Tammo

RonC

Bericht door RonC » ma jun 09 2008 5:04 pm

Geen weg meer terug, heb net de 70-300 VR besteld :D

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » ma jun 09 2008 5:11 pm

RonC schreef:Geen weg meer terug, heb net de 70-300 VR besteld :D
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.

Tammo

Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jos van den Elshout » ma jun 09 2008 10:10 pm

Ik wil je wel even een "hart onder de riem steken".
Ik heb mijzelf ook een 70-300 VR aangeschaft, en er werkelijk geen seconde spijt van gehad.

De standaard lens gaf mij ook geen voldoening vanwege het ontbreken van de zoom. Ik weet niet wat jij in NY allemaal tegen gaat komen, maar ik wandel graag in de bossen, en ben daar zeer tevreden over de 70-300 VR
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”