Keuzes???? welke lens

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
RonC

Keuzes???? welke lens

Bericht door RonC » vr mei 30 2008 1:48 pm

Ik ben nog maar een beginner, want ik heb de D40 nog maar een week in mijn bezit.
Alleen erger ik me nu al aan het bereik van de 18-55. Leuke foto's, maar ik kom tekort.

Nou ga ik ook nog naar NY op vakantie, dus snel opzoek naar een geschikte lens.
Ik heb meerdere lenzen op het oog, alleen het probleem is het wisselen van lens.
Wil ik een aanvulling op de 18-55 of wil ik een algemene lens waarbij ik dus niet meer hoef te wisselen en
knikker ik die 18-55 in de hoek! Moeilijk moeilijk moeilijk! :?

De volgende lenzen heb ik op het oog:

Nikon 18-135
Nikon 55-200 VR
Nikon 70-300 VR

Meer suggesties zijn altijd welkom :)

Nou is mijn vraag, hoe irritant is wisselen van lens? en hoe groot is de kans op stof ook al ben je voorzichtig?

En wat is het verschil tussen de 55-200 en de 70-300? Natuurlijk het zoomgedeelte, maar kwa scherpte enzo?

Voor alle duidelijkheid: Ik gebruik de camera/lens voor circuit fotografie, maar ook voor op een verjaardag, strand,
duinen, vakantie enz enz!

Alvast bedankt.

Groeten, Ron

Wienand

Bericht door Wienand » vr mei 30 2008 11:54 pm

Hoi Ron,

Om met je vraag over wisselen te beginnen, ik denk dat je daar wat handigheid in moet krijgen. Zoek een rustig plekje op waar je alles even neer kan zetten. Ik draai de achterdop van het nieuwe objectief altijd eerst los, voordat ik het objectief die op de camera zit eraf haal. De camera is dan echt maar een seconde open.

Verder geldt, voor zover ik er weet van heb, dat een groot zoombereik van een objectief vaak wel ten wat koste kan gaan van de optische kwaliteiten. Niet dat dat wil zeggen dat zulke objectieven slecht zijn. De 70-300 staat daarom volgens mij ook wat hoger aangeschreven dan de 55-200. Een andere keuze is de 18-200, die her en der als zeer goed wordt aangemerkt.