FE2 met wat gebreken ...

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
Wienand

FE2 met wat gebreken ...

Bericht door Wienand » za mei 31 2008 12:49 pm

Hoi medefotografen,

Omdat het me toch leuk leek om beetje terug de tijd in te gaan, heb ik via MP een tweede(derde/vierde)hands FE2 gekocht. (Mijn ouders schoten vroeger met een FE, dus erg ver is de appel niet van de boom gevallen..) Eigenlijk zijn het er twee, waarvan een er tiptop uitziet, en een mooi geluid maakt. De tweede echter, die heeft wat mankementjes, en ik hoop hier graag te horen of er (makkelijk) iets aan is te doen.

Om te beginnen is zijn spiegel opgeklapt. Te zien aan het schuimrubber is dit al heel lang, en ik vermoed dat een en ander ook niet meer lichtdicht is. Maar is deze spiegel weer omlaag te krijgen?

Verder zijn de lamellen beschadigd. Is dit te repareren, of is het hopeloos?

En als het hopeloos is, is zo'n toestel nog te gebruiken voor onderdelen. (En dan hoop ik iemand er gelukkig mee te kunnen maken.)

Groeten,
Wienand

Wienand

Bericht door Wienand » za mei 31 2008 1:02 pm

Het eerste is reeds verholpen (na beetje zoeken op het forum). De batterijen zijn leeg. Zodra ik de sluitertijd op M250 zette, klapte die netjes omlaag...

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jun 01 2008 7:46 am

Op clubdagen hebben we wel eens een reparatie van een F of een D1 gezien. Dat zijn proffesionele aparaten, waarbij de reparatie vlot gaat. Jan was zo wel een uur bezig om een sluiter te vervangen. Bij minder proffesionele camera's duurt de reparatie langer. De camera's zijn kleiner en de constructie is minder modulair. Maar daarom is het bij aanschaf ook goedkoper.

Neem aan dat een sluiter voor de FE-2 wel leverbaar is. Want de lammellen gaan niet apart, je vervangt de hele sluiter. Beverwijk heeft ook een bak vol met afgestane onderdelen.

Maar of het uit kan? Denk dat je goedkoper op marktplaats een goed werkende FE-2 kunt kopen.

Misschien heb je een kat in de zak gekocht. Lege batterij, is over heen te komen, maar beschadigde lammellen, dat mag niet.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op wo jun 04 2008 9:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Wienand

Bericht door Wienand » zo jun 01 2008 11:06 am

Hallo Hans,

Bedankt voor je reactie. Ik was al een beetje bang dat het vervangen de lamellen, en wellicht de hele sluiter, een duur grapje was.

Deze kapotte FE2 heb ik inderdaad via Marktplaats gekocht; bij het totaal hoort nog een tweede FE2, wat lenzen, een omkeerring en extender. De andere FE2 is helemaal tip-top, en deze die kapot is stond ook als zodanig te koop. Het is dus gelukkig niet zo dat ik opgelicht ben!
Ik had alleen de stille hoop dat er (relatief) makkelijk was aan was te doen.

Groeten,
Wienand

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jun 04 2008 9:25 am

Voor het geval als dat je het zelf wilt doen:

Afbeelding

Dit is een nieuwe sluiter van de FM, maar past en werkt ook in de FE-2, alleen mis je dan de 1/4000 seconde.

mikemix

Bericht door mikemix » wo jun 04 2008 10:10 am

Jawel, een echte Copal :)

Wienand

Bericht door Wienand » wo jun 04 2008 12:27 pm

Hm ja. Zijn zulke sluiters nog te koop? Of is het meer voor de verzamelaar en hobbyist die van twee kapotte kameras een nieuwe maakt? (ebay leverde me alleen eentje op voor de EL)

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo jun 04 2008 2:10 pm

Misschien een domme vraag :cry: Maar waar is het stroomdraadje op de foto voor bedoeld? En camera's als de FM2N, FE2 en de FA hebben dezelfde sluiter. Wat maakt een sluiter dan electronisch of mechanisch?

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”